Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Agder Energi anbefaler maks 8A 1Fase eller 13A 3Fase på svake nett

Startet av MEM76, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:55

« forrige - neste »

MEM76

Det har vært endel klage frem og tilbake på dette forumet om motstanden til kraftige ladepunkt fra nettleverandøren.

Agder energi har gitt beskjed at installatører skal melde ifra på forhånd når de får inn bestillinger på lade-punkt over 10A.

Dersom du er tilkoblet det svakeste nettet (8% av kundene), ønsker de maks 8A lading ved 1 fase lading, og 13A lading ved 3 fase lading. Det vil i følge AEN koste 1 milliard for å få oppgradere nettet til de svake kundene (15%) til Ik2min på 500A. Hvor de da kan få 10A 1fase eller 16A 3fase.

Du kan kun få 32A 1fase dersom du har "sterkt nett".. Det vi kan se fra tabellen fra Agder energi, er at det er altid lurt å bestille 3-fase, selv om du bare skal bruke 1 av fasene, ettersom du da får kraftigere sikring på ladepunktet.

SitatKrav til forhåndsmelding
Når kjennskap om ladning av elbil ønsker AEN:
1. Forhåndsmelding når ladestrøm over 10 A
2. Da skal AEN gi svar på styrke og kapasitet og
tabell 5 gir veiledning i muligheter på ladning

Hvis veldig svakt nett er tilleggsråd:
1. Anbefal ladning skjer på natt, maks 8 A
2. Hvis over 8 A eller dagladning, 3-fase MODE 3
ladning

AEN viser til spenningsfall ned til 215V når en lader med 10A på et svakt nett.

En annen interessant graf er at de viser til kombinasjonen med elbilading på 3.7kW samtidig som det blir brukt en induksjon-komfyr. På samme graf er det en "lading på 11kW", som viser at da bruker vi like mye som komfyren...

Kan denne "Hvis over 8 A eller dagladning, 3-fase MODE 3 ladning" være årsaken til at noen har problemer å få en CEE kontakt?

Kilde:
http://byggebolig.no/imageoriginals/1a827c29469943be872ec5be2eba3c91.pdf?

PS: Jeg er ikke elektriker... Ik2 min var nytt lærestoff for meg i dag :-D
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

jkirkebo

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:55
Det har vært endel klage frem og tilbake på dette forumet om motstanden til kraftige ladepunkt fra nettleverandøren.

Agder energi har gitt beskjed at installatører skal melde ifra på forhånd når de får inn bestillinger på lade-punkt over 10A.

Dersom du er tilkoblet det svakeste nettet (8% av kundene), ønsker de maks 8A lading ved 1 fase lading, og 13A lading ved 3 fase lading. Det vil i følge AEN koste 1 milliard for å få oppgradere nettet til de svake kundene (15%) til Ik2min på 500A. Hvor de da kan få 10A 1fase eller 16A 3fase.

Ojda. Lurer på hvordan de hadde stilt seg til varmepumpen min da, som vinterstid fint kan finne på å trekke 6,5kW døgnkontinuerlig, om det er skikkelig kaldt ute... (heldigvis 3-fase last da, og det er også induksjonskomfyren)

Men ærlig talt, om nettet er så svakt at en fast last på 10A ikke går an, må de nesten ta den kostnaden for oppgradering.

Ikke skjønner jeg hvorfor de vil tillate høyere antall ampere på 3-fase enn på 1-fase heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MEM76

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 23:18

Ojda. Lurer på hvordan de hadde stilt seg til varmepumpen min da, som vinterstid fint kan finne på å trekke 6,5kW døgnkontinuerlig, om det er skikkelig kaldt ute... (heldigvis 3-fase last da, og det er også induksjonskomfyren)

I følge dokumentet så definerer de varmepumpe som "Normale" eletriske husholdningsapparater. Mens elbiler stilles det spørsmålstegn om er "normale apparater".
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

jkirkebo

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 23:32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 23:18

Ojda. Lurer på hvordan de hadde stilt seg til varmepumpen min da, som vinterstid fint kan finne på å trekke 6,5kW døgnkontinuerlig, om det er skikkelig kaldt ute... (heldigvis 3-fase last da, og det er også induksjonskomfyren)

I følge dokumentet så definerer de varmepumpe som "Normale" eletriske husholdningsapparater. Mens elbiler stilles det spørsmålstegn om er "normale apparater".

Det virker mer som en ideologisk sak, laget av noen som ikke liker elbiler. Om nettet er for svakt, spiller det vel ingen rolle hva slags forbrukere som er koblet på. Varmepumpa mi bruker ca. 11.000kWh i året, en elbil som kjører 16kkm ligger rundt 3-4000kWh avhengig av type.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Hvis dem skal ha varsling når det trekkes 8A 1fase, så kommer dem til å administrere seg ihjel.

Da får dem jage alle ut av kontorene dem har og begynne å strekke opp kraftigere ledninger rundt omkring.
Tror dem at dem kan levere strøm over "symaskintråd" ???

OlavEmil

Eg prisar meg nok ein gong lukkeleg over at eg ikkje bur i Agder Energi-land. Heilt tydeleg at nokon i den bedrifta der har elbil langt opp i halsen, av ein eller annan grunn.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

X-Trail

Problemet hos Agder Energi er at eierne krever ett sykt høyt utbytte hvert år og dermed tar alle pengene de kunne oppgradert for. Og eierne er kommunene som kalkulerer med ett visst utbytte i budsjett langt frem i tid.
Stolt eier av ELise♡

skysurfer

2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

K S

Dette må da Elbilforeningen ta tak i og løfte opp på nasjonalt nivå!
Jeg byttet inntaksikringer fra 3x35 A til 3x50 A i vinter, hadde installatør til å bytte hele innmaten i tavla, hvor ene vernet er 3x32 A merket elbillader.
Føler meg lykkelig!
Men monterte installatør inn jordfeilvern type B? Nei....

Men trusselen nå er hva som skjer når Lyse får byttet alle målerne i fylket.... Får vi effektavgift ala Kirkeboe sin er det ikke sikkert jeg er så lykkelig lenger.... Da er det kanskje bedre å sponse Artic Road hvis de får opp ladere i nærområdet....

Ingeniøren

Nå som strømmen er så billig som nå, så prøver de seg med alle mulig skitne triks. Å loppe relativt godt bemidlede Elbil eier er en av dem  >:(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

MEM76

Sitat fra: K S på onsdag 07. oktober 2015, klokken 19:09
Dette må da Elbilforeningen ta tak i og løfte opp på nasjonalt nivå!
Jeg byttet inntaksikringer fra 3x35 A til 3x50 A i vinter, hadde installatør til å bytte hele innmaten i tavla, hvor ene vernet er 3x32 A merket elbillader.

Du hadde ikke fått lov å så kraftig ladepunkt hvis nettet ikke taklet det. Det vi må få som norm, at det i iallefall folk har krav på å kunne installere 16A kurs til lading... Etterslep på oppgradering av nettet burde ikke gå ut over kunden som tilfeldigvis bor et sted med dårlig strømnett....
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

ludo


Rio

Tipper det blir mange som har "behov for 16 A CEE-kontakt for sveising av og til", helt plutselig i Agder.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

Dette viser ett eksempel på motstridende interesser i el-markedet.

Myndighetene ønsker at vi skal kaste ut oljefyren, gamle vedovner, og dieselbiler og  og installere varmepumper og kjøre elbil.

Strømprodusentene ønsker å selge oss all strømmen som de lager billig i norske vannkraftverk.

Så sitter monopolisten og netteieren og vil heller pumpe pengene tilbake til kommunene/eierne enn å sørge for et el-nett som kan levere den strømmen forbrukerne ønsker.

I dagens samfunn, med stadig mer bruk av strøm - etter myndightenenes store, overordnede planer - så burde bare netteierne pålegges å sørge for leveringssikkerhet til forbrukerne innenfor det som er en rimelig hovedsikring. Og rimelig hovedsikring den vil bare øke i årene som kommer - slik at vi nok snart ser "normal" forbruk på hovedsikringer rundt 50-100A.

Er nettet for dårlig, så må det bygges - og det må bygges uten at man blir belemret med "klausuler" som man ser tendensen til idag, at der akkurat DIN el-bil utløste utbygging - ja så må Du ta den kostnaden. (For hele nettet, for alle!)

det går an å installere "battericontainere" lokalt rundt små trafostasjoner som utjevner forbrukstoppene, og det er nok en mer billig og driftssikker løsning enn at hver enkelt forbruker skal "straffes" med effekttariff/utbygging for å ha et høyt forbruk. (for høyt forbruk blir snart normalen)

Effektariff på forbruk under 100A ser bare ut til å være et penge.-utsugingsinstrument for netteier, for å gi ennå mer penger til eierne sine. Det utløser sjelden mer nettutbygging.

her må vi forbrukere kjenne vår besøkelsestid og ikke akseptere høye priser og dårlige løsninger som straffer et stadig høyere, men normalt strømforbruk i de norske hjem.


tomrh

Sitat fra: ludo på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:33
Klarer ikke helt se hvorfor 3 fas kan trekke 13A og 1 fas 8A...
Tipper det er fordi 8A * sqrt(3) = 13,9A. (?)
Faseforskyvningen gjør at når man totalt trekker 13A jevnt over tre faser, så trekkes det bare 7,5A mellom to og to faser.
Men det er dustete og vitner om liten forståelse for elbiler fordi lading med 13A bruker likevel bare én av fasene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA