Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet første bar "av tanken"

Startet av kakraemer, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 17:57

« forrige - neste »

kakraemer

Mistet første bar av tanken i dag. 2012 mod som er registrert første gang i 2013. Kjøpte den i april 2014 med 6000 på telleren. Totalt kjørt 26700km i dag. Har hatt 55QC. Lades så godt som alltid kun til 80%. Ikke helt fornøyd med det, men må vel bare innse at alder også er en faktor på disse batteriene.  :'(
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Tellus

Hvis dette er en norsk leaf så er det svært overraskende. Er det derimot en importert leaf fra sydligere breddegrader så er det slett ikke overraskende.

kakraemer

Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 18:01
Hvis dette er en norsk leaf så er det svært overraskende. Er det derimot en importert leaf fra sydligere breddegrader så er det slett ikke overraskende.

Den er fra "midtre breddegrader"... Var demobil for Nissan i Luxemburg.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Olee

Det var jo slettes ikke noen høy km-stand nei.. Merker du kapasitetstapet i hverdagen? Har du tall fra LeafSpy?

kakraemer

Sitat fra: Olee på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 18:35
Det var jo slettes ikke noen høy km-stand nei.. Merker du kapasitetstapet i hverdagen? Har du tall fra LeafSpy?

Synes egentlig aldri denne bilen har hatt god kapasitet så kan egentlig ikke si om den er blitt værre.

Leaf spy: Ahr: 55.83 SOH:85% Hx:70.93  55QC  885Li
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

nr1rayner

Det var vel merkelig lav Hx? Det er indre motstand i batteriet såvidt jeg husker..
Ved en viss batterikapasitet får du opp "feil på celler" i Leafspy. Ikke at jeg helt stoler på den funksjonen, da den kan vise alt fra "all cells ok" til en hel haug med celler med "feil" på. Var visst svært viktig der at man var i et riktig testområde, f.eks. SOC 7% er alt for lavt..

Men.. er det stor spenningsforskjell på celler? Kan vel være en celle som er gåen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Flere av oss har fått økte verdier etter en "hestekur" med lading til 100% noen ganger etter hverandre og litt hard kjøring med hyppig generering og skikkelige gasspådrag... Og gjerne 2-3 hurtigladinger.
  - Kan være verdt å teste ut.?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tellus

Jeg tipper den bilen stod fulladet mesteparten av tiden før den ble importert til Norge. Man bør ikke la batteriet stå med høy SOC over lengre tid.

Ellers er det nok liten vits å forsøke å manipulere frem høyere verdier ved gjentatte QC. Det finnes ikke belegg for å hevde at batteriet har godt av dette,- snarere tvert i mot.

Rio

Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:41
Jeg tipper den bilen stod fulladet mesteparten av tiden før den ble importert til Norge. Man bør ikke la batteriet stå med høy SOC over lengre tid.

Ellers er det nok liten vits å forsøke å manipulere frem høyere verdier ved gjentatte QC. Det finnes ikke belegg for å hevde at batteriet har godt av dette,- snarere tvert i mot.

Enig med deg.

Det er verd å huske at bilens "SOC" og "SOH" er en datamaskins beregninger, basert på målinger gjort på en kjemikomponent. Målt SOC og reell SOC er ikke den samme, ditto for SOH.

Så lenge ikke forskjellen mellom målt SOC og reell SOC blir så stor at BMS stenger bilen mens man fremdeles egentlig har OK SOC (eller omvendt), så må man nok finne seg i at målingene ikke er spesielt nøyaktige.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ThomasEL

Enig i at selve batterikapasiteten ikke forbedres av en "hestekur". Men erfaring fra ganske mange her på forumet tyder på at BMS kan beregne litt vel lav kapasitet når vi behandler batteriet "for" pent. Noen skikkelige sykluser kan hjelpe BMS til å se hva batteriet er godt for. Jeg mener IKKE at batteriet får tilbake kapasitet hvis tapet er reelt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Silkefot

Har også merket at 80% SOC over tid gir en effekt på SOH, så når jeg nå i noen uker har ladet fullt uten å la den stå stille med 100% før jeg kjører er jeg nå nesten tilbake der SOH var før jeg begynte med 80%.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

kakraemer

Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:41
Jeg tipper den bilen stod fulladet mesteparten av tiden før den ble importert til Norge. Man bør ikke la batteriet stå med høy SOC over lengre tid.

Det var i grunnen min egen konklusjon også. Tipper den har stått i utstillingslokalet med laderen permanent tilkoblet bare avbrutt av en og annen prøvekjøring.
Uansett så holder denne bilen i mange år til for vårt bruk og da er det allerede mange opphogde Leaf rundt omkring. Blir nok ikke vanskelig å få tak i en batteripakke til en fornuftig pris.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

RuneW

Sitat fra: kakraemer på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:41
Jeg tipper den bilen stod fulladet mesteparten av tiden før den ble importert til Norge. Man bør ikke la batteriet stå med høy SOC over lengre tid.

Det var i grunnen min egen konklusjon også. Tipper den har stått i utstillingslokalet med laderen permanent tilkoblet bare avbrutt av en og annen prøvekjøring.
Uansett så holder denne bilen i mange år til for vårt bruk og da er det allerede mange opphogde Leaf rundt omkring. Blir nok ikke vanskelig å få tak i en batteripakke til en fornuftig pris.

Ellers så er vel også "shelf life" en betydelig faktor for disse batteriene. Dvs uansett hvor snill du er, så vil de, irriterende nok,  degraderes over tid.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kjekk

106.000 km nå i norskkjøpt leaf, fortsatt full "tank".  Tenker jeg har mistet 10-15 % prosent, ser slik ut på leafspy sist jeg sjekket. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA