Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekktrykk sensorer og dekkbytte

Startet av stefse, mandag 05. oktober 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

stefse

Da var det snart tid for vinterdekk. Et spørsmål som meldte seg, er om man skal putte sensorer i disse også? I utgangspunktet tenkte jeg ikke det. Så da vil vel systemet gå i alarm?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

PokerFjes

Dette har jeg prøvd å få klarhet i før... snakker du om et VW-system eller noe ettermarkedsgreier her? Min e-Golf har originalt ingen TPMS-sensorer inni hjulene, men kun et enklere system hvor abs-følerne brukes for å måle forandring i rulleomkretsen.
Har du bestilt no ekstrautstyr jeg ikke har? :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

stefse

Nei, den er ganske orginal. Har ikke satt meg noe inn i det, men en gang fikk jeg alarm på dekktrykk idet jeg startet bilen. Re-kalbrerte etter å ha fylt luft i alle hjul og ikke tenkt mer på det siden.
Da er det sikkert basert på pulstelling fra abs følerne over lengre tid. Det er typisk VAG filosofi å bruke færre sensorer ved bruke de man har med annen SW.

Da er det jo ikke noe problem heller :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cavallino

Biler levert etter okt/nov -14 må ha sensorer i dekkene, mens de før har kun via abs-sensorene. 

Gordon Retriever

Sitat fra: cavallino
Biler levert etter okt/nov -14 må ha sensorer i dekkene, mens de før har kun via abs-sensorene.

Det må du nok dokumenterere litt nærmere. :)

phingoc

Sitat fra: cavallino på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:41
Biler levert etter okt/nov -14 må ha sensorer i dekkene, mens de før har kun via abs-sensorene.

Biler fra november 14 må ha dekktrykkvarsling. Eu kravet sier ingenting om hvordan systemet oppdager lite luft.

På golfene våre er det ett indirekte system. Indirekte måler rulleomkrets på hjulet med hjelp av hjulfølere. Så på bilene våre trenger vi ikke sensorer. Bare fyll luft og nullstill systemet i navien.

Sensorer kommer inn på biler med direkte system. Som sags, så har ikke golf direkte, men indirekte, og heller ikke sensorer i dekket.
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

PokerFjes

Takk for oppklaringen phingoc, det var akkurat som jeg trodde :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA