Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Høyde på falcondører

Startet av Lynet, onsdag 30. september 2015, klokken 19:37

« forrige - neste »

petersv

Vi vet jo at den ikke går lengre ut enn vanlige dører. Tror ikke man skal problematisere for mye, ulike løsninger har ulike fordeler og ulemper, naturlig vis, det må man leve med som i dag.

Jeg tror dog ikke at det blir et reelt problem.

sigurdi

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. oktober 2015, klokken 10:18
Nei, om det er risiko for å kollidere med bakdøren om man går ut fra førerplass når den er på vei opp. Eller om det er klaring sideveis som ikke vises på videoen som gjør at et slik uhell ikke kan skje.

Ser for meg at man har det travelt og skal levere unger i barnehagen før man haster videre til jobb. Trykker på åpningsknappen for bakdørene og hopper ut mens bakdøra er på vei opp. Blir bakdøra i veien inntil den er helt åpen?

De fleste tilpasser seg bilen og funksjonalitet ganske kjapt og en skal ikke gå i f.eks et bagasjelokk som er på vei opp så mange ganger før en vet nøyaktig når en skal trykke på fjernkontrollen før en går ut.

Har du krasjet med bakdører på vei opp et par ganger så husker du det he he he
Men når en ser på hastighet så er det 3-5sek fra du trykker på knappen til dørene er åpne eller grei høyde.
Er jo måte på hvor kjapp en er når barn skal leveres i barnehagen på morgen kvisten.

Alternativet er å alltid bruke knappen på utsiden slik at en slipper problem stillingen med at en kan åpne bakdørene fra førerplass.

En kan genererer problemer på det meste men vi tilpasser oss redskap og utstyr vi bruker så i realiteten blir slike tiltenkte problemstillinger nettopp det tiltenkte.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Jo fint alt det der, men spørsmålet er altså om det er MULIG å gå seg på bakdøra når man kommer ut av førerdøra. Det kan godt hende at det er utelukket, men det er vanskelig å se på en todimensjonal video.

Nå kan vel også baksetepassasjerer åpne døra innenfra, så jeg tenker at det er dumt hvis det er en "kollisjonsfare" føreren må ta hensyn til der.

sigurdi

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. oktober 2015, klokken 12:09
Jo fint alt det der, men spørsmålet er altså om det er MULIG å gå seg på bakdøra når man kommer ut av førerdøra. Det kan godt hende at det er utelukket, men det er vanskelig å se på en todimensjonal video.

Nå kan vel også baksetepassasjerer åpne døra innenfra, så jeg tenker at det er dumt hvis det er en "kollisjonsfare" føreren må ta hensyn til der.

Det er en kollisjons fare dersom du går hjemme og det kommer et barn ut kjøkkendøra samtidig som du går forbi.

Eller når du parkerer på ferga skal gå ut av bilen og går en på siden av som skal opp i kaffeterien.

Slik at vi rundt oss hele tiden og tilpasser oss, tar hensyn osv.
At produsenten skal ta hensyn til at vi ikke får gå ut av front dørene før bakdørene er åpnet bare for å være helt sikker på at ingen skal komme borti dem
Beklager det blir bare litt for sært, da er vi langt inni en Amerikansk tilstand der vi ikke ønsker å være.

Det er lov å bruke hue og vi må ikke være bestyttet 360grader 24/7.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Hodetelefoner

Hvorfor skulle man gå på bakdøra når man går ut av bilen?  Der ser ikke ut som noe problem på videoene på nettet. Mulig jeg misforstår hva dere mener?

Amoss

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. oktober 2015, klokken 12:09
Jo fint alt det der, men spørsmålet er altså om det er MULIG å gå seg på bakdøra når man kommer ut av førerdøra.

Ja, det vil være mulig. Jeg har selv sett folk som har klart å "gå på" en normal bakdør når de har vært på vei ut en av fordørene. En normal bakdør vil ikke gå 90° rett ut, men i en vinkel, så normalt har man litt plass å "gå på" ut av fordørene. Falkonvingedørene går som kjent 90° rett ut, så sjansen for å "kollidere" vil nok være større her. Dette problemet kan bli mindre dersom fordørene kan ha en større enn normal åpningsvinkel (men dette vet jeg ingen ting om hvorvidt de har).

Men som nevnt over vil dette neppe være noe problem i praksis. Folk vil fort lære seg å enten åpne bakdørene fra utsiden etter at de selv har gått ut, eller trykke knappen før de løsner sikkerhetsbelte/plukker opp mobilen/vesken/bæreposen/dokumentmappa etc., så dørene er helt åpne før de selv går ut.
Model S 85D

ELTesla

Sitat fra: KristofferH på mandag 05. oktober 2015, klokken 13:40
Hvorfor skulle man gå på bakdøra når man går ut av bilen?  Der ser ikke ut som noe problem på videoene på nettet. Mulig jeg misforstår hva dere mener?

Hvis du parkerer så trangt at du ikke kan få opp døren foran.

sigurdi

Sitat fra: ELTesla på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:36
Sitat fra: KristofferH på mandag 05. oktober 2015, klokken 13:40
Hvorfor skulle man gå på bakdøra når man går ut av bilen?  Der ser ikke ut som noe problem på videoene på nettet. Mulig jeg misforstår hva dere mener?

Hvis du parkerer så trangt at du ikke kan få opp døren foran.
Da har du 2 valg.
1. Krype over mittkonsollen og gå ut bakdøra.
2. Gå ut av bilen før bilen parkerer selv. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Hodetelefoner

Dørene hadde vel noen spesielle hengsler som gjorde at man fikk litt bedre plass? Elon skrev noe ang det på Twitter

Muffinman

Sitat fra: sigurdi på mandag 05. oktober 2015, klokken 12:49
Sitat fra: Muffinman på mandag 05. oktober 2015, klokken 12:09
Jo fint alt det der, men spørsmålet er altså om det er MULIG å gå seg på bakdøra når man kommer ut av førerdøra. Det kan godt hende at det er utelukket, men det er vanskelig å se på en todimensjonal video.

Nå kan vel også baksetepassasjerer åpne døra innenfra, så jeg tenker at det er dumt hvis det er en "kollisjonsfare" føreren må ta hensyn til der.

Det er en kollisjons fare dersom du går hjemme og det kommer et barn ut kjøkkendøra samtidig som du går forbi.

Eller når du parkerer på ferga skal gå ut av bilen og går en på siden av som skal opp i kaffeterien.

Slik at vi rundt oss hele tiden og tilpasser oss, tar hensyn osv.
At produsenten skal ta hensyn til at vi ikke får gå ut av front dørene før bakdørene er åpnet bare for å være helt sikker på at ingen skal komme borti dem
Beklager det blir bare litt for sært, da er vi langt inni en Amerikansk tilstand der vi ikke ønsker å være.

Det er lov å bruke hue og vi må ikke være bestyttet 360grader 24/7.
Dette var et merkelig svar på et spørsmål om bilens fysiske utforming. Og ikke særlig nyttig...

BTW, om man ikke ønsker amerikanske tilstander er kanskje ikke Tesla rette bilmerket?

mr_Utopia

Spørmålet er vel hvordan vil en Nodel X fungere i en vanlig norsk garasje eller parkeringshus.

Problet slik jeg ser det er at Falkedørene er hengslet inne på midten av taket og kan ikke sammenliknes med en bakluke som er hengslet i enden, og i praksis er åpen om den er horisontal.

Et annet og mer spennende spørsmål er om takhøudesensor er pålitelig og konservativ nok til å detektere ujevne ting som garasjeåpner og overrislingsrør, ventilasjon, takbjelker etc. Virker som en utfordrende oppgave, sett i lys av ryggeaensor problematikk.

teslax

Kjøp en X og finn ut, om den ikke passer for deg, selg den og kjøp noe annet. Det er ingen på dette forumet som kan svare på spørsmålene før bilen er overlevert en gang i 2016. Da vil det komme masse oppdateringer om hvordan bilen oppfører seg, og det er lettere å ta en avgjørelse. Jeg vet ikke om tesla x'en er den rette for meg, men jeg har tatt sjansen, fordi jeg vil ha bilen snarest mulig for å finne det ut...
Kjører for tiden Lexus rx 400h gleder meg til ren elektrisk en gang i 2016.(da ble det 2016) TOCN Signatur medlem.

pberg

Det høres ut som en relativt kostbar metode å finne dette ut på....
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

sigurdi

Billigere metode å finne det ut:

Bestill prøvekjøring hos Tesla når bilen blir tilgjengelig for dem.
(En gang i 2016)

En annen metode som kanskje vil virke og er billigere en å kjøpe ny bil er:
Reise til San Fransisco og bestille omvisning på fabrikken, hoppe av når en kommer til Model X produksjonen og teste der. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

Sitat fra: pberg på torsdag 08. oktober 2015, klokken 07:26
Det høres ut som en relativt kostbar metode å finne dette ut på....

Nja, relativt hva? Relativt tilskuddene til oljesektoren i statsbudsjettet mener jeg det er ekstremt rimelig :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA