Norge går vekk fra kravet om "universielle hurtigladere"

Startet av v-i-c, fre 25. sep 2015, kl. 12:54

« forrige - neste »

v-i-c

Enova går vekk fra kravet om universielle hurtigladere ved støtte til nye ladepunkter

http://www.enova.no/finansiering/naring/transport/stotte-til-ladeinfrastruktur/1034/0/

Hensikten med denne tråden er å diskutere politikk rundt å fremme bruken av elbiler.
Nå har enova valgt å gå bort i fra kravet om at det skal utplaseres "universielle hurtigladere" dersom en skal få støtte.

Noen syens dette er en fornuftig pilitikk andre er uening.

I Tyskland som nå fra politisk hold ønsker å øke andelen av elbiler, blir det nå bygd ut 400 nye universielle hutigladere med 30 km mellomrom langs hovedveiene.

I Norge velger en å ikke sette et slik krav. Man får støtte selv om man velger å ikke sette ut "universielle hurtigladere"

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

erikf

De driver og kaller det trippelstandard lademulighet i stedet, de jæklene.

• Ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW effekt som tilfredsstiller standardene NEK EN 61851-1:2011 og NEK EN 61851-22:2002

Vel, sikkert noen gode grunner til at de ikke vil støtte kraftigere ladere enn 22kW, som noen få puttet inn i en del av de gamle elbilene som ikke er i salg lenger.
Sannsynligvis ikke særlig gunstig å ha så kraftige ladere inne i bilen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

E_S

Er vel så enkelt som at det ikke er noe god business i å bruke betydelige ekstrasummer på en ladestandard nesten ingen biler kan benytte seg av. 43kW AC er vesentlig dyrere å installere enn 22kW AC.
:)

ludo

Sitat43kW AC er vesentlig dyrere å installere enn 22kW AC
Hvorfor det?

v-i-c

Sitat fra: E_S på fre 25. sep 2015, kl. 17:13
Er vel så enkelt som at det ikke er noe god business i å bruke betydelige ekstrasummer på en ladestandard nesten ingen biler kan benytte seg av. 43kW AC er vesentlig dyrere å installere enn 22kW AC.

Dette er en påstand du kommer med og som ikke og som ikke medfører riktighet

Gitt strøm 400V 64A TN-strøm så er kostnaden med å etablere et ladepunkt for AC43kw ca 20.000
Dette er faktisk billigere enn å etablere 2 AC22kw punkter.
-- -- --
-- -- --

E_S

Jada, forutsatt at det er nok strøm inn. I tillegg vil nok de fleste unntatt de med gammel Zoe foretrekke to 22kW-punkter fremfor ett 43kW-punkt. Med kravet om fastmontert kabel på 43kW blir det også mindre anvendelig, da et slikt punkt bare kan brukes av biler med type 2-kontakt, noe som utelukker flere av de mest solgte elbilene på markedet.

Øyvind.h

Sitat fra: v-i-c på fre 25. sep 2015, kl. 18:37

Dette er en påstand du kommer med og som ikke og som ikke medfører riktighet.

Gitt strøm 400V 64A TN-strøm så er kostnaden med å etablere et ladepunkt for AC43kw ca 20.000
Moms? Frakt? DKK/NOK vekslingskurs? Elektriker? Betalingsløsning? Kabel?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ludo

Jeg liker tanken om 43kW. (Selv om det ikke finnes nesten noen biler som støtter det...)
Det er veldig billig å sette opp 43kW ( Så lenge det er strøm tilgjengelig :-) )

Syns det burde være et krav om minimum 2x43kW som kan være lastbalansert til totalt 43kW.
I teorien (når det blir større volum) trenger ikke en slik boks koste mer en 5000 NOK.

For mange virker 63A kanskje ut som mye strøm,
men det er ikke store praktiske utfordringer for elektronikk å håntere slike strømmer.
En lader trenger ikke å være like stor som dagens DC ladestasjoner.

Poenget her er at hvis det er ønskelig (volum), er det mulig å lage relativ billige og små ladere (43kW) som sitter i bilen.

Uansett kan jeg ikke forstå at det skal være så mye ekstra kostnad med å ha en ekstra 43kW Type 2 kabel på en DC ladestasjon!

E_S

Det som hadde vært supert hadde vært om DC-hurtigladeren ble separat fra AC-ladepunkt slik at disse kunne brukes samtidig. Jeg skjønner jo at det er en begrensning på strømmen inn, men bortsett fra dette hadde separate ladere vært fint. Jeg kunne godt tenkt meg at flere biler hadde hatt store AC-ladere, men nå er det dessverre engang sånn at det ikke er tilfelle..

Dersom kravet til fastmontert kabel bortfaller er det minimal ekstrakostnad og like god fleksibilitet med 43kW som med 22kW..

tutti

Jeg tror 3-fase med større batterier er framtiden. Det er for mye ladekøer, feil og andre problemer med "hurtigladere" som det er. Da er det bedre med høyere robusthet og billige eller gratis 3-fase nesten overalt enn treige,dårlige og dyre hurtigladere med mange km imellom. Med økt konkurranse og flere operatører så ender man med mange forskjellige rfid brikker og uoversiktlige priser.

ludo

Enig med E_S, Type 2 63A kontakt på hurtiglader. Minimale ekstra kostnader!

Da er alle happy :-)

Panduck

Sitat fra: tutti på fre 25. sep 2015, kl. 19:25
Jeg tror 3-fase med større batterier er framtiden. Det er for mye ladekøer, feil og andre problemer med "hurtigladere" som det er.

Du vet ikke hvor mye feil jeg har sett på enkle type2 stolper. Stolpene i Råholt er opp og ned hele tiden. På vår tur til K.sand var flere av type2 stolpene som sto ved siden av DC laderene, som vi tenkte vi kunne has om backup dersom DC laderen ikke fungerte, ute av stand. Heldigvis fungerte DC laderene. Heldigvis er de billige å sette opp slik at man enkelt kan få flere, men å påstå at disse "enkle AC punktene" er feilfrie er en sannhet med store modifikasjoner.

Jeg har ikke sett så mye ladekø og problem på Tesla sine lokasjoner. De andre får det nok til om de vil, de også. Likerettere er dyre og tunge. De er dyre og tunge når de sitter i en bil også. Tydligvis var Zoe sin løsning ikke noe spes god, siden de kvittet seg med den, så da må man vel satse på faktiske "vanlige" likerettere, og å tro at biler kommer til å få noe spes mer enn 22kW likerettere, sannsynligvis 11kW på mindre biler, vel, det har ikke jeg tro på.

For å si det slik, hvorfor skal hver og en dra med seg en stor, tung og dyr greie fremfor å ha den greia på stedene man lader og dele den med andre? AC er en grei løsning dersom man ønsker et begrenset antall elbiler og et "billig" ladeopplegg for disse. Skal elbiler ta over, må det være langt bedre mer raske DC stasjoner.

"store batterier" høre og flott ut, men jeg tror også man vil veie vekt mot rekkevidde ganske mye. Jeg tror som sagt ikke de fleste vil se poeng i å kjøre rundt med 800km batteri når man på vanlige dager kjører under 100km.  Selv om batteri går ned i vekt og pris vil man da ta det enda billigere, og holde seg til elbil med faktisk rekkevidde  på en 200km-300km. Da trenger man en måte å fylle batteriet raskt når man skal på litt lengre turer. Dumt å måtte kjøre rundt med en stor og tung likeretter når man bare trenger den på noen få lengre turer.

v-i-c

Sitat fra: Øyvind.h på fre 25. sep 2015, kl. 18:57
Sitat fra: v-i-c på fre 25. sep 2015, kl. 18:37

Dette er en påstand du kommer med og som ikke og som ikke medfører riktighet.

Moms? Frakt? DKK/NOK vekslingskurs? Elektriker? Betalingsløsning? Kabel?

Når du får boksen for under NOK 20.000 levert i Norge og har strømmen.
Hva er da kostnaden for en elektrikker å skru fast boksen på en "vegg" og føre inn en eksiterende kabel
feste kablen og skru til 5 enkelt ledninger. Maksimalt 1 times jobb for en elektrikker.

En time fra en elektrikker koster vel ikke så mye over NOK 1.000,-

Så ja jeg står på mitt.
-- -- --
-- -- --

E_S

Med dagens strømpris vil det neppe svare seg å ha en betalingsløsning i det hele tatt på type 2-kontakter. Det blir bare mer dill som kan (vil) gi nedetid og driftproblemer. Da er det mer formålstjenlig å ha avgiftsparkering på det aktuelle stedet for å unngå misbruk, og så kan selve ladingen være gratis.. :)

Rav4_EV

SitatMed kravet om fastmontert kabel på 43kW blir det også mindre anvendelig, da et slikt punkt bare kan brukes av biler med type 2-kontakt, noe som utelukker flere av de mest solgte elbilene på markedet.

Sløsing med ressurser å benytte en AC43 til å lade en Leaf på 6,6 kW. Den kan jo bruke Chademo istedet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA