Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt er din Tesla gått med SAMME batteri?

Startet av Avh, onsdag 16. september 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

Cookie Monster

Si til Tesla at man ønsker å se på den batteridiagnose oversikten selv på skjermen når tekniker tar diagnose. Bør komme opp røde celler eller moduler hvis det ikke står bra til.


2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

sigurdi

Batteri cellene som Tesla bruker taper seg mest helt i starten før tapet stabiliserer seg og går svært sakte ned i lengre tid.
Siste taps er når det kommer ned mot og under 70% og da går det fort til 0.

Det første tapet er avhengig av både enkelt celler og kvalitet på dem som kjemi, elektrolytt, bruken har nok litt mindre betyding i denne fasen. 

Den stabile perioden er jo den som blir mest spennende og her betyr bruk og SOC mye mer.

Oppfordrer også alle til å registrere seg på dette dokumentet:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=154312675

Må og legge til at fordelen med Tesla som bruker små enkelt celler sammenlignet med andre som bruker større enkelt celler er at hver enkelt celle har egen sikring som brenner av dersom cellen skulle dø (kortslutte) og trekke strøm fra nærliggende celler.

For å få 400v DC så må alle leverandører seriekoble batteriene i moduler så det er ikke noe unikt for Tesla og faller en slik seriekoblet modul ut gir nok bilen kjapt beskjed siden spenningene ikke vil stemme med det det skal være.

De som er paralell koblet, så kan de falle ut en module, men siden BMS har kontroll og leser av spenning på alle indeviduelle moduler vil bilen også gi beskjed om dette og sende deg på service.

PS er bare 75kWh tilgjengelig på 100% når bilen er ny, resten er Brick Protection og kalkulasjon av batteri kapasitet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

På min bil var alt tilsynelatende 100%  stabilt fra oktober 2013 til september 2014 over 38.000km - samme indikerte rekkevidde, samme %-vis og kw-forbruk på strekning jeg kjører veldig ofte (ca 20 mil). Med andre ord, observerte intet tap innledningsvis. Fallet startet ved ny softwareoppdatering. Her forsvant det som på en del andre biler 20tkm sharp. Videre falt det 8-9tkm med oppdatering tidligere i år. I tillegg har det minket litt gradvis, men har hentet inn 4-5tkm med å fullade noen ganger. Ved disse justeringene i software er forbruket i kWh det samme over nevnte strekning, mens forbruket i % gjorde et hopp. Siste 100-0 kjøring hos meg gav 68,5 kWh før "charge now".

Det er ingen tvil om at tilgjengelig energi og dermed rekkevidde ble brått redusert med disse oppdateringene, og jeg er sikker på at dette er gjort bevisst. Men årsaken kjenner jeg ikke. Ser man på kapasitetstapet som IKKE skjedde brått med softwareendring sitter jeg igjen med det som kan være et fornuftig innledende tap før stabilisering jfr det sigurdi skriver.

Har ikke gjort noe med dette ut over å forespørre Tesla om hva som hadde skjedd i fjor, og fikk naturligvis til svar at alt virker som det skal. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ta dette videre, dessverre virker det som slike henvendelser har et standardsvar uansett hvilken informasjon evt dokumentasjon som ligger ved.

Spent på fortsettelsen.

kos

Det er noe som er uklart i denne tråden.
Er det grunnet programvare at bilen sier at du kun kan kjøre x kilometer eller er det batteriet som har tapt seg.

Er det programvaren som er årsaken til " reduksjonen"

Eller er det batteriet som har tapt kapasitet.

Førstnevnte er ikke noe å bry seg om - da kjørestilen din vil reflekterer større avvik

Batteriet er en helt annen sak og er faktisk det denne tråden handler om.


Cookie Monster

Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

kjølholdt

#65
en del av tapet  skyldes programvareoppdateringen, resterende skyldes bruk av batteriet
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cookie Monster

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:09
en del av tapet  skyldes programvareoppdateringen, resterende skyldes bruk av bil

Du har fått sjekket bilen til Muffinman med diagnose verktøy siden du vet dette? :P

Hvis det er pga programvareoppdatering hvorfor får ikke andre samme reduksjon da?
Min bil er også på samme programvare uten at den viser noe mindre rekkevidde en ny. Hvordan vet du at bilen ikke tar en beregning som en del av sw/fw oppdateringen? oppdateres jo ofte bla battery management ++ så mye mulig en av prosessene er å rekalkulere rekkevidde.

Hvorfor skulle Tesla gjøre rekkevidde kalkulasjoner dårligere bare på enkelte biler som en sw oppdatering? er vel i begge sin interesse at bilen viser mest mulig reel rekkevidde så godt det lar seg gjøre, for man kan jo ikke legge ut på tur å spekulere i at man har flere mil under 0.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

turfsurf

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:01
Er det programvaren som er årsaken til " reduksjonen"

Eller er det batteriet som har tapt kapasitet.


Dette skjedde etter en programvareoppdaterting. Det gjaldt mange S85, deriblant vår forrige. Mistet ca 2 mil typical etter oppdatering. Og det var ikke teoretisk, kjørelengden med samm forbruk ble 2 mil kortere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kos

Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Øyvind.h

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Jeg har hatt min S85 gjennom to vintere. Jeg har ikke sett nedjustering av typical på vinteren og oppjustering på sommeren. Derimot så jeg en gradvis nedgang fra ny og frem til salg august 2015. Men aldri et typical-tall som tilsvarte mitt snittforbruk.

Selgere hos Tesla har opplyst om veldig mye rart.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:40
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Jeg har hatt min S85 gjennom to vintere. Jeg har ikke sett nedjustering av typical på vinteren og oppjustering på sommeren. Derimot så jeg en gradvis nedgang fra ny og frem til salg august 2015. Men aldri et typical-tall som tilsvarte mitt snittforbruk.

Selgere hos Tesla har opplyst om veldig mye rart.....

Min tesla har både gått ned og opp - senest etter langtur - og typical har forandret seg fra ny 363til 336 til 354 som nå. Hva tror du egentlig typical - står for og hvorfor har vi to varianter av rekkevidde? har ingemting med kjørestil ?

Cookie Monster

#71
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Har vært med å kjørt drag på street legal en hel kveld og har også ligget i over 200 over lengre tid på autobahn uten å ha sett antyding til 1 km forskjell en gang på rated eller typical km.

Den energy appen man kan ha på den store skjermen viser gjenstående rekkevidde basert på forbruk ja.

Når jeg hentet bilen så fikk jeg bare nøkla og kjørte ut, siden jeg sa jeg ikke trengte noe info. Hadde 6 måneder i forkant på å sette meg inn alle mulige funksjoner på bilen, og det funker mye bedre å sette seg inn i ting selv ved å lese manualen, forum osv enn å høre på en selger, for alt man vet har jobbet der 1 uke og ikke har en slik bil selv en gang.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Tuxedo

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:47
Min tesla har både gått ned og opp - senest etter langtur - og typical har forandret seg fra ny 363til 336 til 354 som nå. Hva tror du egentlig typical - står for og hvorfor har vi to varianter av rekkevidde? har ingemting med kjørestil ?
Nei, typical range blir ikke oppdatert i forhold til kjørestil.

Årsaken til at vi har to varianter av rekkevidde (rated og typical) er at den første er basert på en offisiell standard:

"Rated Range is the distance the car will go if your driving style matches the EPA 5-cycle test (North America) or the ECE R101 test (Europe). "

Dette er urealistisk for de fleste turer, så derfor har du også anledning til å velge typical, som gir et mer konservativt estimat.

Øyvind.h

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:40
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Jeg har hatt min S85 gjennom to vintere. Jeg har ikke sett nedjustering av typical på vinteren og oppjustering på sommeren. Derimot så jeg en gradvis nedgang fra ny og frem til salg august 2015. Men aldri et typical-tall som tilsvarte mitt snittforbruk.

Selgere hos Tesla har opplyst om veldig mye rart.....

Min tesla har både gått ned og opp - senest etter langtur - og typical har forandret seg fra ny 363til 336 til 354 som nå. Hva tror du egentlig typical - står for og hvorfor har vi to varianter av rekkevidde? har ingemting med kjørestil ?

Typical og rated er veldokumentert av svært mange de siste 2-3 årene gjennom målinger av kjøre km vs forbruk for hhv rated og typical.
Husker ikke nøyaktig, men rated ligger på rundt 160Wh/km. Typical på rundt 200Wh/km. Rated lurer jeg på om var knyttet til en amerikansk testsyklus opprinnelig.

Min typical begynte på ca 400km og har dalt jevnt og trutt. Var nede i 370 før jeg tok 3x100% ladinger på rad med tilhørende kjøring godt ned (mye motorvei, ikke lusekjøring med lavt forbruk). Da fikk batteriet tydeligvis balansert seg litt og steg litt etter litt opp til 377. Men bortsett fra balanseringen har fallet vært jevnt og trutt. Totalt upåvirket av -20 på vinteren og +30 på sommeren. I så fall ville utslaget i tkm vært enormt.

Det er sunt å;
1. Ikke være for bastant
2. Ikke stole blindt på selgere
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:59
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:40
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Jeg har hatt min S85 gjennom to vintere. Jeg har ikke sett nedjustering av typical på vinteren og oppjustering på sommeren. Derimot så jeg en gradvis nedgang fra ny og frem til salg august 2015. Men aldri et typical-tall som tilsvarte mitt snittforbruk.

Selgere hos Tesla har opplyst om veldig mye rart.....

Min tesla har både gått ned og opp - senest etter langtur - og typical har forandret seg fra ny 363til 336 til 354 som nå. Hva tror du egentlig typical - står for og hvorfor har vi to varianter av rekkevidde? har ingemting med kjørestil ?

Typical og rated er veldokumentert av svært mange de siste 2-3 årene gjennom målinger av kjøre km vs forbruk for hhv rated og typical.
Husker ikke nøyaktig, men rated ligger på rundt 160Wh/km. Typical på rundt 200Wh/km. Rated lurer jeg på om var knyttet til en amerikansk testsyklus opprinnelig.

Min typical begynte på ca 400km og har dalt jevnt og trutt. Var nede i 370 før jeg tok 3x100% ladinger på rad med tilhørende kjøring godt ned (mye motorvei, ikke lusekjøring med lavt forbruk). Da fikk batteriet tydeligvis balansert seg litt og steg litt etter litt opp til 377. Men bortsett fra balanseringen har fallet vært jevnt og trutt. Totalt upåvirket av -20 på vinteren og +30 på sommeren. I så fall ville utslaget i tkm vært enormt.

Det er sunt å;
1. Ikke være for bastant
2. Ikke stole blindt på selgere

Da er vi tilbake til spørsmål 1 og 2

1. Kjøremønster og lademønster henger sammen på typical med programmering

2. batteriet vil tape seg.

Kombinasjoner av disse to vil være utslaget for hva du får på skjermen.

PS - kjøring i snø og slaps er det som gir det største utslaget om vinteren og ikke temperatur - det er kun i nuet og har med batteriers evne til å gi fra seg strøm i kulde. Du kan sjekke det med mobilen i fryseboksen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA