Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Car-Net problemer

Startet av gerrard8, tirsdag 15. september 2015, klokken 08:59

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Råde på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:33
Men hvorfor får tesla det til? Det kan umulig være veldig prioritert hos vw...

M2M (telemetri/internet of things) er en egen disiplin, med spesialkunnskap. Det er uhyggelig mange fallgruver dersom man ikke har gjort det før, og dersom man ikke forstår mobilnettverk og en rekke protokoller.

Tesla har åpenbart ansatt noen som forstår dette ganske godt.

Nissan og VW er tradisjonelle bilfabrikanter, og har nok fått tredjepart til å gjøre dette (ev. har Nissan gjort det selv), men uten erfaringen fra M2M-programmering og -protokoller.

De tekniske problemene hos begge to ligger i bilen, i serveren og i appen. Alle tre, dessverre.

Men de kulturelle problemene med M2M/dataløsninger ligger dessverre i begge firmaene. Det må et generasjonsskifte til, tror jeg. De forstår ikke at telemetri-løsningen må ha samme kvalitet som reste av bilene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gamer73

ja jeg vil tro dem som lager biler i tyskland knapt kan bruke en pc engang;)

Ourasi

#32
Sitat fra: gerrard8 på tirsdag 15. september 2015, klokken 08:59
Hei, jeg har en e-golf 2015, registrert feb. 2015. Jeg har tidligere hatt gode erfaringer med app'n og funksjonene har fungert tilfredsstillende. Imidlertid så har jeg nå de siste 2 ukene ikke kunne styre funksjoner som å starte klima, varme frontrute etc. Det virker rett og slett som den ikke kommuniserer med bilen. Km-stand, parkeringsposisjon etc blir løpende oppdatert, så det ser ut til å fungere. Å stille inn settings, start klima etc fungerer heller ikke om jeg forsøker å gjøre dette fra en vanlig web-leser. Er det andre som har hatt dette problemet i det siste og evt. har tips til en løsning? På forhånd takk for hjelpen  :)

Har hatt lignende problemer de siste dagene selv, at alt annet enn klima starting fungerer som normalt, rapporterer at bilen er utenfor rekkevidde, som er bare tull selvsagt. Løste dette idag ved å låse opp og igjen bilen innenfra leiligheten, og så forsøke starte klima igjen, da funket det.

Kan være tilfeldig selvsagt, men den oppførte seg identisk igår, og da nektet den å starte klima, uansett antall forsøk,mens idag hjalp det å låse opp og igjen bilen og starte på første forsøk.

Minner litt om en dvalemodus på bilen car-net ikke klarer å vekke den fra, skulle være enkel å fikse i app/software.
Golf GTE 2015 Carbon

alagerqv

Det som er mest trist når det gjelder Car-Net, er jo at det det virker som at ingen i VW (inkludert importør/forhandler) synes å ha noe som helst ide om dette er noe som folk faktisk prøver å gjøre noe med.

Det er for meg helt uaktuelt å betale for en slik tjeneste. Eneste måtte vært for å ha ha noe konkret å slå i bordet med når jeg skal klage på at det ikke virker, men jeg er usikker på om jeg orker å mase på dem om dette daglig. Det er jo heller ikke innlysende hvem man i så fall skal klage til heller...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA