Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .

Startet av Mazzbot, lørdag 12. september 2015, klokken 22:04

« forrige - neste »

Sele

Sitat fra: OlavEmil på mandag 05. oktober 2015, klokken 23:32
Det har du rett i. Då trakk eg det nok litt langt (for å seie det mildt) då eg sa at Soul bensin er ein ombygd elbil.

Den informasjonen eg fann då vi djupgravde i dei ulike elbilane for eit drygt år sidan var likevel at Soul EV var ein elbil alt på teiknebrettet, og at denne var bygd frå start til slutt med tanke på elbilbruk. Meiner dette sto i ei av brosjyrene vi hadde då, som eg ikkje har lengre.

Ein ser jo òg ein del vesentlege forskjellar på karosseriet på Soul og Soul EV, desse er ikkje beslekta på same måte som B-electric, eGolf og eUp.
Soul er ikke en egen elbil som Leaf.

http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2014/kia-soul-ev

AppleKnocker

Sitat fra: nime01 på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:39
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:03
Soul har maks 10% mer rekkevidde en dagens Leaf, så når 2016 modellen av sistnevnte får 25% mer rekkevidde spørs det om påstanden holder vann.
Maks 10% mer rekkevidde enn dagens Leaf? Forklar gjerne hvordan du underbygger den påstanden. Hvor mye lenger mener du Leaf med 30kW batteripakke vil gå? ..iflg Nissan-reklamen skal ny Leaf gå 51km lenger med 6kW mer kapasitet. Altså kan den nye Leafen ikke være spesielt effektiv ift dagens Leaf - eller så er det noen som ikke oppgir reelle tall.

Leaf: 199km NEDC, 24kW batteripakke, ca 21kW tilgjengelig
Soul: 212km NEDC, 30kW batteripakke, ca 27kW tilgjengelig
Ny Leaf: 250km NEDC, 30kW batteripakke, ca 27kW tilgjengelig

Det blir spennende å se om ny Leaf med 30kW er like ambisiøs med NEDC tallene som den gamle. 250km sier reklamen. Ny Leaf skal altså kunne kjøre hele 38km lenger enn Soul, med samme tilgjengelige 27kW kapasitet? Er virkelig ny Leaf så mye mer effektiv enn Soul, eller tar Nissan "en VW" og juger med de reelle forbrukstallene?

Er enig i at Soul ikke har sin styrke i høy fart på motorveien, men om gammel Leaf kjører 150km med vanlig landeveiskjøring, så mener du at man kun skal kunne kjøre 165km med Soul? På 15km skal man altså bruke hele 6kW... Virkeligheten ligger antakelig et sted mellom 6-8% forbruk, eller normalt ca 1,6-2,2kW siden man normalt kjører et sted mellom 1,6-2km pr % forbrukt. Restkapasitet vil grovt regnet være ca 3,8-4,4kW med disse tallene.

De fleste som kjører Soul får langt mer rekkevidde enn 165km, med helt normal kjøring. Mange har kjørt oppgitt NEDC rekkevidde med Soul uten for mange sparetiltak - klarer du eller andre å kjøre dagens 24kW Leaf de oppgitte 199km NEDC?

Det kan jeg underbygge med ganske mange ting:
1) NEDC tallene er knapt oppnåelige, men de er sammenlignbare. Soul har 6,5% mer rekkevidde på den testen.
2) EPA testen er mer realistisk. Der har Soul ca 10% mer rekkevidde en Leaf. Hvis man ser på highwaytallene alene, krymper forskjellen.
3) Tester i anerkjente bilblader, f.eks BilNorge Mai 2015, Leaf vs e-Golf vs Soul: "vår test viser at den praktiske rekkevidden vil være omtrent lik for de tre, avhengig av fart, kjørestil og temperatur"
4) I tillegg har jeg kjørt Leaf og Soul selv. Erfaringen tilsier at det er liten forskjell, men at Soul har en fordel ved lav fart. Leaf spiser seg innpå og går fordbi når farten øker til motorveishastighet på 110+.

Det jeg har vanskelig for å tillegge noen som helst vekt, med overnevnte punkter i minne, er at noen på forumet har putret rundt med  30-40 km/t i snittfart og oppnådd lang rekkevidde.

Hva slags seriøse kilder har du på at Soul har overlegen rekkevidde i forhold til dagens konkurrenter, og ikke minst hvordan underbygger du påstanden om at Soul har samme rekkevidde som Leaf 30kwh?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

#17
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:14
Vi har en privat 2012 Leaf som vi kan leie ut en måned for 4800kr, om leietaker tegner egen kaskoforsikring.

Foreslår at dere begge vurderer https://www.nabobil.no/

Da er det null stress med forsikringen.

Her er forresten en av mine biler:

https://www.nabobil.no/listings/1239

Koster 1100 kr å sende til Bergen og 1100 kr i retur, men fremdeles billigst av alle forslagene foreløpig. ;D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

evole

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. oktober 2015, klokken 07:57
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:14
Vi har en privat 2012 Leaf som vi kan leie ut en måned for 4800kr, om leietaker tegner egen kaskoforsikring.

Foreslår at dere begge vurderer https://www.nabobil.no/

Da er det null stress med forsikringen.

Her er forresten en av mine biler:

https://www.nabobil.no/listings/1239/edit

Koster 1100 kr å sende til Bergen og 1100 kr i retur, men fremdeles billigst av alle forslagene foreløpig. ;D
https://www.nabobil.no/listings/1239/
(Edit-lenka fungerer ikke for oss andre  ;))

elektrolux

@Evole

Takk for edit. Har rettet eget innlegg også. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AppleKnocker

#20
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 09:08
Når ble det påstått at Soul har identisk rekkevidde som Leaf 30kW?

Sitat fra: Finnøy på søndag 13. september 2015, klokken 20:19
Dagens Soul har allerede samme reelle rekkevidde som Leaf vil få med 30kWh batteriet.

Kl 20.19 søndag kveld f.eks. Jeg mener det åpenbart er en uriktig påstand, når dagens Soul har omtrent samme rekkevidde som dagens Leaf.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

K S

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 17:47
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 09:08
Når ble det påstått at Soul har identisk rekkevidde som Leaf 30kW?

Sitat fra: Finnøy på søndag 13. september 2015, klokken 20:19
Dagens Soul har allerede samme reelle rekkevidde som Leaf vil få med 30kWh batteriet.

Kl 20.19 søndag kveld f.eks. Jeg mener det åpenbart er en uriktig påstand, når dagens Soul har omtrent samme rekkevidde som dagens Leaf.

Har du testet ut begge? Dokumentasjon regner jeg med kommer.

moby666

#22
Hvis leaf 30 kWh får samme varmeapperat som dagens leaf vil soul gå endel lengre på vinteren. Sommerstid vil det være ganske likt, men leaf vil nok ha en fordel ved høye hastigheter så sant motoren er energi effektiv.
Ladingen er også mye raskere på Soul, så det blir spennende å se om Leaf 30 kwh klarer å matche dette, da særlig på vinteren.

Dagens leaf går ca 5 mil kortere enn soul. Vi har begge bilene

AppleKnocker

Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Hvis jeg sier at min e-Golf går lenger enn en Model S, så har det naturligvis mindre troverdighet enn tall fra NEDC, EPA og tester i uavhengige bilblader.

Jeg har sett folk på forumet som hevder at Leafen deres drar fra feite BMWer i lyskryss. Jeg har sett Souleiere påstå at deres bil har dobbel rekkevidde av alt annet bortsett fra Tesla. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.

Fakta fra pålitelige og etterprøvbare kilder om Leaf og Soul, er  at dagens modeller er omtrent like på rekkevidde. Den nye Leafen har vel ingen her prøvd ennå, men jeg tar gjerne veddemål på at den en bedre en dagens og dermed rykker fra Soul.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

K S

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?

Du skyter åpenbart fra hofta selv!

Har en strekning som jeg selv lett klarer å kjøre mellom tre og fire ganger, altså t/r 1,5-2 ganger.
En taxisjåfør med Leaf påstod at hans bil var tilnærmet tom etter t/r.
Dette er en strekning på 45 km med krevende topografi.

Nå forventer jeg at du kommer med dine egne fakta. Fyr løs, fra hofta di!

Smasher

#26
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 06:13
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?

Du skyter åpenbart fra hofta selv!

Har en strekning som jeg selv lett klarer å kjøre mellom tre og fire ganger, altså t/r 1,5-2 ganger.
En taxisjåfør med Leaf påstod at hans bil var tilnærmet tom etter t/r.
Dette er en strekning på 45 km med krevende topografi.

Nå forventer jeg at du kommer med dine egne fakta. Fyr løs, fra hofta di!

En utsagn fra en "taxi sjåfør" regnes vel neppe som fakta....
Jeg har en "Nabo" som kjører i snitt 210 km mellom hver ladning på sin Leaf er like troverdig fakta.


test fra bilnorge.no sier følgende: Omtrent lik rekkevidde

Men vår test viser at den praktiske rekkevidden vil være omtrent lik for de tre, avhengig av fart, kjørestil og temperatur. Så snart du skrur på varme- eller AC-anlegget forsvinner 20-30 km rekkevidde med en gang, og regn ikke med mer enn rundt 100 km rekkevidde midt på vinteren.


http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43233

Sele

Sitat fra: moby666 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 19:20
Hvis leaf 30 kWh får samme varmeapperat som dagens leaf vil soul gå endel lengre på vinteren. Sommerstid vil det være ganske likt, men leaf vil nok ha en fordel ved høye hastigheter så sant motoren er energi effektiv.
Ladingen er også mye raskere på Soul, så det blir spennende å se om Leaf 30 kwh klarer å matche dette, da særlig på vinteren.

Dagens leaf går ca 5 mil kortere enn soul. Vi har begge bilene

Oppgitt data for bilene sier noe annet.

http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge

AppleKnocker

Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 06:13
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?

Du skyter åpenbart fra hofta selv!

Har en strekning som jeg selv lett klarer å kjøre mellom tre og fire ganger, altså t/r 1,5-2 ganger.
En taxisjåfør med Leaf påstod at hans bil var tilnærmet tom etter t/r.
Dette er en strekning på 45 km med krevende topografi.

Nå forventer jeg at du kommer med dine egne fakta. Fyr løs, fra hofta di!

Humor!  ;D ;D ;D

La oss få til en avstemning blant taxisjåfører og naboer og bruke det som grunnlag for oppgitt rekkevidde.

Men først må vi sende ut en melding til United States Environmental Protection Agency (EPA), Europaparlementet og EU kommisjonen som står bak NEDC og ikke minst alle tidsskrifter og institutter som tester biler og skriver om det. Det er åpenbart at deres tjenester ikke lenger er nødvendige. Taxisjåførene tar jobben.

Kanskje taxisjåfører også kan brukes til andre ting hvor man har for dårlige prosesser i dag? De kan gi råd om hvordan helsevesenet kan forbedres, sertifisere utstyr til oljeplattformer og drive kontroll av luftrommet over Norge. Listen over effektivisering er er lang hvis man bare er villig til å legge sin skjebne i taxisjåførens hender.

(Håper posten din var kødd K S....)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

K S

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:24
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 06:13
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?

Du skyter åpenbart fra hofta selv!

Har en strekning som jeg selv lett klarer å kjøre mellom tre og fire ganger, altså t/r 1,5-2 ganger.
En taxisjåfør med Leaf påstod at hans bil var tilnærmet tom etter t/r.
Dette er en strekning på 45 km med krevende topografi.

Nå forventer jeg at du kommer med dine egne fakta. Fyr løs, fra hofta di!

Humor!  ;D ;D ;D

La oss få til en avstemning blant taxisjåfører og naboer og bruke det som grunnlag for oppgitt rekkevidde.

Men først må vi sende ut en melding til United States Environmental Protection Agency (EPA), Europaparlementet og EU kommisjonen som står bak NEDC og ikke minst alle tidsskrifter og institutter som tester biler og skriver om det. Det er åpenbart at deres tjenester ikke lenger er nødvendige. Taxisjåførene tar jobben.

Kanskje taxisjåfører også kan brukes til andre ting hvor man har for dårlige prosesser i dag? De kan gi råd om hvordan helsevesenet kan forbedres, sertifisere utstyr til oljeplattformer og drive kontroll av luftrommet over Norge. Listen over effektivisering er er lang hvis man bare er villig til å legge sin skjebne i taxisjåførens hender.

(Håper posten din var kødd K S....)

Neida, hvem som er kødden her får andre ta stilling til, jeg ble akkurat veldig kvalm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA