Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutstyr - veggbokser

Startet av LMOR, torsdag 10. september 2015, klokken 07:35

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: inflames på søndag 22. mai 2016, klokken 23:53
Får vente litt å se hva som kommer av hjemmeladere ja. Kanksje det kommer noe billigere...

Jeg vet ikke om @jkirkebo fortsatt leverer slike ferdig satt opp, men du kan jo høre med ham. Jeg er veldig fornøyd med min 22kW 32A/400V lader.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

bjorngb

BMW sin wallbox pure - ser den ut som wallbox pro? Jeg kunne ikke tenke meg å ha noe som ser ut som wallbox pro på veggen hjemme... Men den wallbox som nå er på BMW sine sider ser OK ut. Men det høres ut som BMW ikke vil selge meg den lille, de ønsker å selge ut 'monsteret' først
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

KnutOL

Beklager hvis dette er besvart i en tidligere post... jeg har lett men finner spørsmålet mitt direkte bevart noe sted.

Jeg har en garasje hvor jeg har et IT-nett 230V 16A 3-fase i dag. Kan den nye i3'en utnytte denne gjennom en ladestasjon, eller takler den kun lading på 1-fase IT nett?

Ifølge Ladeguiden sin nettside: https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-ladetabell, så ser jeg at dette kan være riktig, men jeg har fått beskjed fra en ladestasjon leverandør at det ikke er riktig? Vedkommende sier at det ikke er andre enn Tesla som kan gjøre dette? Hva er riktig?

KnutOL

Bummer...

Jeg fikk svar fra Elbilgrossisten nå som har laget ladeguiden. Vedkommende sier at det er kun 1 fase som støttes på IT nett for den nye i3'en. For 3 fase kreves TN nett. Så maksimal lading er 3.6kW med andre ord dersom man ikke skal ut med mye penger for å få til skikkelig lading.

jkirkebo

Sitat fra: KnutOL på torsdag 01. september 2016, klokken 16:13
Bummer...

Jeg fikk svar fra Elbilgrossisten nå som har laget ladeguiden. Vedkommende sier at det er kun 1 fase som støttes på IT nett for den nye i3'en. For 3 fase kreves TN nett. Så maksimal lading er 3.6kW med andre ord dersom man ikke skal ut med mye penger for å få til skikkelig lading.

Høh? Støtter ikke ny i3 32A 1-fase lading slik som den gamle?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KnutOL

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. september 2016, klokken 20:06
Sitat fra: KnutOL på torsdag 01. september 2016, klokken 16:13
Bummer...

Jeg fikk svar fra Elbilgrossisten nå som har laget ladeguiden. Vedkommende sier at det er kun 1 fase som støttes på IT nett for den nye i3'en. For 3 fase kreves TN nett. Så maksimal lading er 3.6kW med andre ord dersom man ikke skal ut med mye penger for å få til skikkelig lading.

Høh? Støtter ikke ny i3 32A 1-fase lading slik som den gamle?

Jo, den støtter 32A 1-fase, men dette er ikke el-verkene er begeistret for på grunn av fare for skjevbelastning i nettet. Så, i realiteten eksisterer ikke dette alternativet noe sted. Denne informasjonen har jeg fått fra en som leverer ladestasjoner og fra elektro-firmaer. 

Eneste mulighet for å oppnå høyere ladehastighet, er å ha et TN nett i garasjen. F.eks med 400V 16A 3-fase som tilsvarer 11kW så kan få maksimalt ut av laderen innebygget i den nye i3'en.

Amigakongen

Hafslund tillater 25A på 1fas. Har lagt opp 32A kurs med lader, men er begrenset til 25A.
2015 BMW I3 - 11800km

KnutOL

Jeg fant en interessant Teknisk Ukeblad artikkelen, vedr. Renault Zoe og Zapcharger. Zoe kan visstnok bare lades på Tn nett, så det ble utviklet en ladekabel med innebygget transformator som gjør om IT nett til TN nett. Det som er mer interessant for oss i3 folk derimot er at artikkelen nevner lenger ned at ZapCharger har et ladestasjon som tilbyr samme IT 230V 32A 3-fase til TN 400V 16A 3-fase. Mulig denne kan brukes for i3'en? Jeg sender en e-post til ZapCharger for å høre.

Les artikkelen her:
http://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi/223699

Griffel

Sitat fra: KnutOL på torsdag 01. september 2016, klokken 20:55
Mulig denne kan brukes for i3'en?
Dersom den en gang i framtiden blir produsert kan den helt sikkert det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Zuexi

Hvis man legger opp 32A kurs, finnes det da en boks hvor man enkelt kan bytte mellom forskjellige A-styrker? Har ikke nødvendigvis behov for å lade på 32A hver dag/natt, men innimellom.

KnutOL

Jeg vet om denne boksen fra Siemens, som har en bryter på panelet. Det er tre modeller å velge mellom hvorav denne er en av de: http://www.nofuel.no/Produkt/ladepost-wb140a-3x32a-400v#product


Sent from my iPhone using Tapatalk

KnutOL

#101
Når det er sagt, så tror jeg også det er mulig å styre strømtrekket i bilens innebygde lader via innstillingene. Jeg kjenner ikke til detaljene her, men det kan kanskje andre svare på?

jkirkebo

Sitat fra: KnutOL på torsdag 01. september 2016, klokken 20:28
Jo, den støtter 32A 1-fase, men dette er ikke el-verkene er begeistret for på grunn av fare for skjevbelastning i nettet. Så, i realiteten eksisterer ikke dette alternativet noe sted. Denne informasjonen har jeg fått fra en som leverer ladestasjoner og fra elektro-firmaer. 

Noen e-verk tillater fint 1x32A, andre sier maks 25A eller 20A, noe sier endog maks 10A. Så dette varierer mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sail4fun

Sitat fra: Amigakongen på torsdag 01. september 2016, klokken 20:42
Hafslund tillater 25A på 1fas. Har lagt opp 32A kurs med lader, men er begrenset til 25A.

Same her ,25A kurs og la inn 25A begrensning i Wallbox pro.
Fisk dog elektrikker  til aa legge opp 3fas 32a til en underfordeler I boden saa eventuelt skifte til 3fas lader I fremtiden blir relativt enkelt.
Syntes lading pa 25A sparker greit unna



Sent from my iPad using Tapatalk
e-golf
I3

Diesel

Har TN nett tilgjengelig, så tenker å sette opp 16a/3fas lader i carporten. Vil en kunne justere ladeeffekt i bilen opp og ned, eller vil den alltid lade med 11 kW? Evnt finnes det ladebikser der en enkelt kan justere opp og ned ladeeffekten?

Tenker på om det er en ulempe for batterilevetiden å lade med 11kW hver dag, men mulig det ikke spiller noen rolle?
BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA