Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slå av varmen, men ha på vifte og AC? Noen interesse for en plug&play løsning?

Startet av TorC, onsdag 02. september 2015, klokken 22:01

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Hest på onsdag 02. desember 2015, klokken 10:24
Hei tor .

Jeg har fått Kit , men dessverre gikk Heater og Junction Box til h.... for en stund siden - venter på deler fra USA  >:(

Kunne denne passe :
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Strombryter-2000022305/

Fysisk skal den passe, men også denne stikker langt ut. Så den er nok bedre enn den runde som fulgte med, men ingen god løsning den heller. Men: BEWARE: man må ikke finne på å kople til strøm for å få lys i den!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: TorC på onsdag 02. desember 2015, klokken 06:41
Men, da skjønner jeg logikken din. Så du vil altså kun bruke den ene kabelen og dermed bruke 330 ohm som default og øke motstanden med et pot.meter.
Med opptil 1k ohm pot.meter vil man da altså permanent sette ned temperaturen på vannet, med mindre du legger inn en ekstra bryter.
Jeg droppet bryteren og brukte istedet et 5k log potmeter + 180 ohm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

eivisa

Kit fungerer helt supert for meg. Har kjørt snart 115000km, og dette er det jeg har savnet mest med bilen. Å kunne slå av varmeelementet. Flott levert for en billig penge.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

TorC

Jeg har nå fått et par fabrikker til å se på muligheten til å bruke brytere som allerede i produksjon. Jeg har ikke fått noen pris på produksjon, men ved et visst volum fremstiller de det som at det ikke er så alt for mye dyrere å lage en egen bryter så lenge de kan bruke samme støpeform. Forskjellen fra setevarmebryter er koplingen inne i bryteren, samt symbolene på oppsiden, samt en ekstra leder som den allerede er designet for.

Jeg har sendt en grov prototype til en fabrikk i Kina, og venter nå på tilbakemelding fra dem. Uansett vil denne bryteren ikke være klar for levering før i andre kvartal neste år. Dette fordi det er ofte mye frem og tilbake når man ikke har ferdige spesifikasjoner.

Jeg kommer tilbake med mer informasjon når pris etc er høvelig avklart.

Foreløpig er tanken at det hentes strøm fra sigarettenner (med egne kontakter som kan koples rett inn på baksiden uten å miste 12v uttaket) for å drifte lampene som viser posisjonen bryteren er i. Disse går i en helt egen krets som er isolert fra bryterkretsen. Det trengs derfor ytterligere to 100cm kabler, samt koplinger til sigarettenneren.

Jeg er imidlertid redd for at kan gjøre det blir for dyrt å få til. Jeg mistenker at lysfunksjonen i realiteten kan ende opp med å koste bortimot 100,- kroner i tillegg til bryteren som også nok vil komme på rundt 100,- . Så det kan godt hende denne funksjonen droppes.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Silkefot

Hadde selvfølgelig vært greit med egen bryter men sigarettuttaket vet jeg ikke helt om jeg vil bruke opp på dette... Mener du at du kobler deg til sigarettuttaket fra baksiden kanskje?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

TorC

Sitat fra: Silkefot på fredag 25. desember 2015, klokken 19:56
Hadde selvfølgelig vært greit med egen bryter men sigarettuttaket vet jeg ikke helt om jeg vil bruke opp på dette... Mener du at du kobler deg til sigarettuttaket fra baksiden kanskje?

Ja det er fra baksiden. Med "t" stykker så man kan ta det vekk hvis man vil. De nye kablene settes da på kontaktene på baksiden, og de originale kontakene plugges i dem. Det vil derfor ikke være synlig fra utsiden.

Jeg har en følelse av at slike lys blir bare en "gimmick" for spesielt interesserte, så da kan jeg evt. lage slike kitt selv uten å måtte starte opp en full serie. Det er ganske kostbart å starte produksjon ,og det krever et visst volum. Siden målet mitt er å gå i null er det litt begrenset hvor mye jeg er interessert/villig til å ha liggende på "lager". Jeg er fortsatt ganske langt unna "break even" på selve kabelkittet så jeg vil nødig binde opp ytterligere kapital.


Et slikt "kit" for lys vil uansett bare være 2 stk kabler med kabelsko i den ene enden, og "T" stykker i den andre. Relativt enkle greier som er mulig å lage på kjøkkenbenken hjemme hvis man vil.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Her er et pent eksempel på montering. Dette var mer delikat enn jeg trodde var mulig. Et meget pent stykke arbeid!

Foto: Johannes De Ciutiis
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

signal

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

TorC

Sitat fra: signal på lørdag 16. januar 2016, klokken 01:03
Jeg er interessert. Også med reostat.

Du kan kjøpe det her: http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Justerbar motstand kan du kople på hvis du vil. Bare klipp av motstandene som er i kittet og og bruk enten rød eller blå kabel til potmeteret inn, og brun som ut.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Malimba

Kjøpte dette kittet til min Leaf 2012 mod ihåp om at det skulle gi meg sommerrekkevidde no på vinteren...Men det skjedde ikkje. Sikkert fordi eg aner ikkje hvordan man bruker denne.
Bryteren på kittet som følger med så skjer det følgende:
1: Bilen blir pissekald, rutene dugges ned og Kona som var så uheldig å bruke bilen rett etter at eg hadde plugga den inn (på 1) måtte skrape innsiden av ruten...Fekk og ein hissig telefon om at det var bare å skrote Leaf`en...Muhaha!!
0: Bilen oppfører seg som normal med både varme/vifte og komfort.
2: Tja, kommer varme, men og frostrøyk ut munnen.. Ser heller ikkje noe på antall KM på kjørelengde.

Så: Har eg bomma totalt i hva eg håpet dette skulle vere?? kommer ikkje til å gidde å levere det tilbake og kreve pengene igjen..140 kr går til ein god sak :)

Og husk, om dere svarer meg igjen, så bruk enkle ord!

(Audi A4 daua sakte men sikkert, kona sa: kjøp deg ein leaf då. Eg går på finn.no, leiter etter ein leaf i bergensområdet. Finner ein. Ringer til Selger, Mr Laxman på Landås. Signerer kontrakt og alt det. Så mr Laxman, hvordan fungerer dette? Laxman: Ha lysene på auto, trykk på Start knappen og kjør, så eg aner minimalt om LEAF:) but I love it!!

tomrh

Nå har ikke jeg dette kit'et men en selvmekket løsning, prinsippet er likevel det samme. Slik jeg har forstått det:

Bryter i pos 0 er off, da er varmen slik som originalt. Du bør forlate bilen med bryter i denne posisjonen for å unngå krangel med kona.  ;D Har selv hatt sur kone pga. denne forglemmelsen. :D

Bryter i pos 1 er sommerinnstillingen som kobler ut varmekolben, den bør IKKE brukes om vinteren!

Bryter i pos 2 muliggjør sparing av strøm, den reduserer temperatur i varmekretsen slik at man fyrer mindre for kråka. Men denne må brukes intelligent om vinteren. Jeg har en selvmekket skruknapp som tilsvarer bryterposisjon 2, her er ihvertfall hvordan jeg bruker dette systemet:

  • Forvarm bil med bryter i pos 0 slik at den er skikkelig varm før avgang. Hvis forvarming ikke er mulig, bruk defrost og bryter pos 0 slik at frontruta blir varm (hindrer dugg).
  • Sett bryter i pos 2 og slå luftstrøm over på defrost slik at frontruta holdes varm. Klima kan f.eks. stå på 20 grader.
  • Slå på resirk og vifte trinn 2 ved sprengkulde eller trinn 5 dersom snøvær eller slaps/regn. Resirk holder varmen mye bedre enn friskluft.
  • Ved for mye dugg, skru på friskluft og vifte trinn 1-2 til duggen er borte eller redusert
  • Blir det for kaldt, bruk bryter pos 0 til det er varmt nok igjen, deretter pos 2.
  • Gjenta fra punkt 3
Når man begynner å kjøre etter forvarming står det at klima vil bruke opp mange kilometer rekkevidde, typisk 13-25 km alt etter utetemperatur. Etterhvert som man kjører med bryter i pos 2 reduseres klima-kilometrene, typisk til under 10% av gjenværende rekkevidde.

NB: Om det er en del vann i bilen etter smeltet snø, fuktig luft etter svette mennesker fra trening etc. så bruk bryter pos 0 + friskluft, ellers dugger det for mye. Bryter pos 2 + friskluft vil ikke gi tilstrekkelig varme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

JanØ

"Bryter i pos 1 er sommerinnstillingen som kobler ut varmekolben, den bør IKKE brukes om vinteren!"

Dette er pga at det rett og slett blir enda kaldere pga kaldluften? Ikke pga at noe kan bli ødelagt?

tomrh

Sitat fra: JanØ på torsdag 21. januar 2016, klokken 10:42
Dette er pga at det rett og slett blir enda kaldere pga kaldluften? Ikke pga at noe kan bli ødelagt?
Jepp, kommer bare kaldluft. Ingenting kan bli ødelagt av denne bryteren, den bare lurer temperatursensor på varmekolbe til å tro at væska som sirkulerer er varmere enn den egentlig er. Men kan hende noen vil velge å fryse, og da er denne faktisk litt bedre enn å slå av klima helt siden en kald luftstrøm ihvertfall hjelper bittelitt mot dugg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Strømbil

Har en liten mistanke om at motstanden min ikke virker helt som den skal.
Har noen her prøvd å kjøre med bilen i "vanlig" posisjon slik at vannet er 80grader, for så å slå over bryteren til "sparebluss". I mitt hode så skal man vel da oppleve at elementet trekke mye mindre strøm i en kort periode etterpå, siden bilen tror det er alt for varmt og man har 30grader "overskuddsvarme"? 
Stemmer dette, eller er det bare jeg som er ute å kjører litt nå?
Svart Nissan Leaf 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA