Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Outlander PHEV med tung henger..?

Startet av Roffen, onsdag 02. september 2015, klokken 15:20

« forrige - neste »

Roffen


Sikler veldig på denne bilen. Prøvekjørte en modell på Sørlandet i sommer, det ga mersmak. 35-40km på strøm passer perfekt til mitt kjøremønster. Men kan noen si meg hvordan bilen føles på langtur med tung henger. Jeg kjører også en del t/r Sørlandet med båt på henger. Vekt ca 1300kg. Jeg rakk ikke å kjøre bilen tom for strøm på min test tur.  Ifg selger ville bilen alltid føles så "sprek" som når jeg kjørte den. Men hva skjer når man kjører langt og batteriet går tomt - da må en 120hk bensinmotor trekke 1800kg bil og ev en 1400kg henger..?

Og hvorfor ligger det så mage PHEV på finn.no, er ikke folk fornøyd..?

PhevVest

#1
Mesteparten på FINN er utenlands importerte biler som noen prøver å tjene penger på.
I mangel på "Norske" biler og noe lavere pris.
Vær imidlertid obs på evt. forskjeller på disse og "Norske" biler.

Ingen erfaring med hengerslep enda - men skal jo ikke være noe problem.
Husk at du ikke behøver 120hk for å dra en henger på flat vei.
Dermed er det overskudd til å lade batteriene slik at det er ekstra krefter ved behov.
(Batteriene kjøres aldri tomme - holdes alltid på et minimum slik at det er strøm ved behov).
Det anbefales å kjøre i Charge modus ved hengerslep - slik at det er godt med strøm på batteriene særlig før evt. lange motbakker.

fstromsv

Har ikke kjørt lange turer med henger selv, men flere korte med full vekt (grus o.l.).  Går kjempefint.  Er det krappe motbakker kan det som nevnt være godt å ha kraft fra batteriet også.  Planlegg for det.  Sett på Charge en halvtime før, eller deromkring, så har du godt med strøm på batteriet når du møter utfordringen.

Ser for meg at denne bilen gjør det veldig greit å ta opp båt fra henger.  Med strøm og 4wd aktivt koblet inn får du et veldig fint og jevnt drag når du skal opp av vannet og rampen med båten på hengeren.

Marita

Det går helt fint med tung henger så lenge det er strøm på batteriet. Min erfaring fra i sommer med en relativt liten campingvogn på Danske veier i lovlige hastigheter var at selv ikke i "charge" modus klarte bilen å opprettholde batterinivået, slik at dette hele tiden sank og til slutt gikk tomt etter en del mil. Bilen må ved hastigheter under 70 km/t da produsere all strøm til fremdrift med bensinmotoren, og det er en relativt masete opplevelse. Min konklusjon er pga dette at bilen er egnet til trekking av tyngre hengere på kortere strekninger , hvis behovet er å kjøre lengre turer er det nok andre motoralternativer som er bedre egnet.....

PhevVest

#4
Andre som har samme erfaring som "ebergli"?

"ebergli" - hvordan fungerte det i hastigheter over 70?

aaa3

Jeg har kjørt med båt på henger to ganger. Båten veier ca 900 kg, så da blir det vel ca. 1100-1200 kg. Turen er på 80 km, startet med nesten tomt batteri på hjemveien i fjor høst. Det går helt greit. Var sjelden over 70 km/t.

ghabbe

Har fraktet litt rundt på en båt på ca. 1500 kg. Hentet denne i Tvedestrand i desember i fjor, og hadde da kjørt ned med tom henger fra Eidsvoll, en tur på ca. 31 mil. Batteriene var da "tomme" på vei hjem, og det gikk helt greit. Bilen "maser" en del ved høy belastning og lading samtidig, men det var ikke noe problem å dra hengeren. Har kjørt tur/retur Halden i sommer (18,5 mil en vei), og heller ikke det var noe problem selv om jeg ikke fikk ladet i Halden. Det eneste var at jeg fikk en melding om redusert hastighet ved høy belastning og tomme batterier på veg hjem. Denne forsvant da motoren hadde gått en kort stund. Mistenker at det var en uheldig tilfeldig kombinasjon, for jeg har ikke sett meldingen etterpå. Min konklusjon er vel at det funger greit på langturer og veldig bra på kortere turer. Hvis jeg skulle dratt rundt på en stor campingvogn eller hatt mange turer med tung henger, hadde jeg kanskje vurdert alternativer. :)

t4.ravenbird

helt enig med ebergli. "save" og "charge" virker å være forhånsprogrammert til å lade i en viss rate og tilpasser ser ikke dynamisk til forbruket dessverre. jeg tror ikke det ligger en ordentlig regulator bak energistyringen, bare diverse grenseverdier som avgjør hva den gjør.
jeg har kjørt endel med campingvogn (nokså liten egentlig) og setter umiddelbart på charge (passer på å starte med fullt batteri såklart) men på tross av det så lades batteri helt ut ved langkjøring i normal hastighet dvs ~85.
jeg er likevel fornøyd med bilen, det er jo tross alt unntaksvis jeg er på ferie, men hadde jeg trukket tungt i det daglige hadde nok en annen bil passet bedre.
også helt enig i poenget om at å trekke båt opp fra vann med 4wd og eldrift gir suveren kontroll

Roffen

Mange bra innspill her. Har noen erfaring med at bilen også går tom på langkjøring uten henger. 30 mil med kone, unger og fult bagasjerom. Eller klarer den da alltid å opprettholde litt rest på batteriet..?

Som det blir sakt over, så er det jo unntaksvis man er på ferie med Campingvogn, Båt etc.. Så hvis det funker OK, til tross for at bilen blir litt "masete" er det er kompromiss man kan leve godt med. Kanskje et større irritasjonsmoment dersom den også går "tom" på vanlig  langkjøring..? 

PhevVest

#9
Ingen problem på vanlig kjøring uten henger, batteriene lades jevnlig med motoren (som en vanlig ikke ladbar hybrid).
Save holder nivået mens Charge lader opp mer strøm under vanlig kjøring.
Velger "Charge" (evt. "Save" hvis/når det er endel strøm) en stund før ferjekø slik at man kan stå i køen med varme/ventilasjon etc. uten motoren i gang. Praktisk :)

PS, rest strøm opprettholdes alltid - etter det jeg forstår fordi batteriene blir skadet om de blir helt utladet. Kommer nivået under et visst minimumsnivå er det kun strømmen motoren klarer å lage som er tilgjengelig. Over 70 kan motoren også drive forhjulene direkte.

knjr

Dette opplever ikke jeg som noe problem i det hele tatt.

Jeg har 35 mil til hytta, som er uten strøm, så jeg kjører ofte 70 mil både med og uten henger.

Det jeg kan velge er når jeg vil bruke de 5 mila på batteri. Må igjennom Oslo hvor det hender det er kø, og så har jeg en bratt bakke siste biten opp til hytta.

Dermed så trykker jeg på Save-knappen når jeg kommer ut på motorveien. Er det kø i Oslo går jeg over til ren el-drift. Siste kneika opp til hytta, ser jeg at både motoren går og at den drar strøm fra batteriet. Og turtallet på motoren styres ikke av gass-pedalen, men av belastningen og hvor mye den må lade.

Har jeg noe batteri igjen så slår jeg av Save-knappen de siste milene på hjemturen.
Forbruk rundt 0,8 - 1,0 m/henger og 0,6 - 0,7 uten henger.

Til og fra jobb hele uken går på ren el. 32km. tur-retur.


RuneHa

Har fleire turar mellom Drammen og hytta på Sunnmøre med hengar, og siste bakken opp til hytta er bratt. Då lærer ein å "spare" batteri til siste bakken. Det er jo slik at under 65 km/t går bilen berre på batteri eller "seriehybrid". Med battteri har du 164 elektriske hestar. Når batteriet er tomt ikkje meir enn kanskje 90 HK. (finn ikkje eksakt opplysning om dette nokon stad- har andre det?) dvs. netto straumproduksjon frå generatoren av 120 HK frå motoren. (Veit ikkje kor stor virkningsgraden frå motoreeffekt til produsert straum er på PHEV-en?) Det blir veldig høgt turtal og lite trekkraft om du har hengarvekt på over 1000 kg og bakken er bratt... Så trykk "save" i tide.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA