Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lite spørsmål om regenereringen iOn..?

Startet av Pepeminus, onsdag 02. september 2015, klokken 07:39

« forrige - neste »

Pepeminus

Min iOn-12 gått akkurat 25.000 så skjedde det noe rart, regenereringen er ikke lenger så hard. Før så hang man i setet når man slapp gassen og viseren gikk i bunn av lading. Nå triller den nesten på frihjul og viseren klarer ikke komme lenger ned en midt i blåfeltet. Mye behagligere å sitte på da lysten til å lade mest mulig blir roligere og seleheng er totalt fraværende.
Men hva kan ha skjedd, og gjør det noe? (bortsett fra rekkevidde seff.)

kodalse

Siden du ser at bilen fortsatt regenerere vil jeg anta at alt er i orden.
Kan bilen ha fått en programoppdatering på service?
Regenererer bilen mer om du svakt toucher bremsen samtidig som du triller i nedoverbakke?

Forøvrig er det jo slik at regenerering IKKE fører til økt rekkevidde. Økt rekkevidde får du ved "seiling" eller frikobling om du vil. Da får du mest igjen for den oppbygde kinetiske energien som regenerering egentlig er.

Regenerering medfører normalt minst 40% tap av energien i forhold til bare å trille ned bakken.
Går det for fort, feks i bratte nedoverbakker, er det selvsagt bedre å regenerere enn å bruke bremseklossene.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Pepeminus

Kan virke som regenerering slipper opp ved forsiktig touch av bremsepedal, det skjedde ikke før. Så jeg må bremse mer nå enn før.
Tror ikke dette har med service, da det er en måned siden jeg var på det, og ingen merkbar forskjell før for en uke siden.
Bakker jeg måtte møte med gassen for å komme ned tidligere, må jeg bremse ganske godt i nå...
Men utifra hva du skriver, var det kanskje feil som den var tidligere?

shuatorp

Sitat fra: Pepeminus på onsdag 02. september 2015, klokken 09:44
Kan virke som regenerering slipper opp ved forsiktig touch av bremsepedal, det skjedde ikke før. Så jeg må bremse mer nå enn før.
Tror ikke dette har med service, da det er en måned siden jeg var på det, og ingen merkbar forskjell før for en uke siden.
Bakker jeg måtte møte med gassen for å komme ned tidligere, må jeg bremse ganske godt i nå...
Men utifra hva du skriver, var det kanskje feil som den var tidligere?

Høres nesten ut som Mitsubishi's C-gir.

Må være noe feil vell?
Ved forsiktig touch av brems skal den jo regenerere mere.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

TB

Om batteri er nesten 100% lada vil bilen automatisk regnerere mindre. Dette skjer for å unngå skade på batteri.

Men, så fort litt av straum er brukt, slik det er plass til "ny" straum er normalen "å henge i selen" om du brått slepper fartspedalen.

Bør be verkstad lese av feilkodar, kan vere feil på batteri eller bms?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Worst case er det en battericelle som har blitt "elastisk"

Den vil da gå raskt opp i spenning ved regenerering og BMS vil redusere regenereringen. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Opplevde det her med vår ion og,men det var vel bare en gang,gikk over Før jeg fikk bestilt time på verksted.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Pepeminus

Da venter jeg litt, bilen har blitt mye mer behagelig å kjøre da man ikke henger i selen ved gasslipp, og ingen fare for at bremsene ruster... ;)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fanafjord

Står det "D" ved normal kjøring ved siden av "tankmåleren" eller står det kanskje "C"? Bare lurte om den har skiftet på mystisk vis til C-program som etter ryktene finnes også i iOn bare at det er skult.

Pepeminus

Står nok En stor D dessverre, hadde vært artig om jeg hadde klart å aktivisere noe jeg ikke skulle... :)

TB

Sitat fra: Pepeminus på torsdag 03. september 2015, klokken 10:04
Da venter jeg litt, bilen har blitt mye mer behagelig å kjøre da man ikke henger i selen ved gasslipp, og ingen fare for at bremsene ruster... ;)
Ikkje vent for lenge, slik at garantien går ut...

Har du merka noko på rekkevidden, om den mindre enn før? Hadde vore interessant å lest av celle spenning med caniOn. Ref annan tråd vart det avdekka defekt celle på ein C-Zero med denne app.

https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kaiat

Sitat fra: Fanafjord på torsdag 03. september 2015, klokken 17:59
Står det "D" ved normal kjøring ved siden av "tankmåleren" eller står det kanskje "C"? Bare lurte om den har skiftet på mystisk vis til C-program som etter ryktene finnes også i iOn bare at det er skult.

Det finnes visst...

http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=2779

http://www.automobile-propre.com/forums/citroen-c-zero-peugeot-ion-mitsubishi-imiev/upgrade-boite-de-vitesse-sur-ion-et-c-zero-t1142.html (på fransk)

TB

Har tenkt på kva måte B og C var sperra på - tenkte det var endra i programvaren. Men, i følge http://myimiev.com forum er det manglande spor i deksel.

I staden for å lage hol i deksel som forum visar bør ein løysing vera å skaffe iMiev deksel. Kan sikker bli skaffa rimelig frå ein kondemnert bil. Dermed er B og C på plass i iOn og C-Zero og :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pepeminus

Har ingen formening om rekkevidde dessverre, kjørestilen min er sjeldent lik og kjøremønstret likeså... Synes dette rekkeviddegreiene er plundrete, bare litt AC/varme stjeler jo selvfølgelig km, og 80km/t kontra 100km/t stjeler jo enormt. Par forbikjøringer i tillegg så kommer man ikke veldig langt.

Dette med girvekslerdeksel virket spennende, skal jeg prøve å følge opp. Det burde vel la seg gjøre å fjerne det for å teste? 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA