Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye ladestasjoner for elbileiere uten mulighet hjemme i Bergen

Startet av Mippen, onsdag 02. september 2015, klokken 06:13

« forrige - neste »

Mippen

"Til en pris på cirka 100.000 kroner stykket har kommunen plassert ut 13 ladesøyler i boligstrøk i og nær Bergen sentrum, hver av dem med to uttak. Dette er ikke hurtigladere. Elbil-eiere skal kunne koble seg på via en mobilapp og lade opptil tre timer i slengen. Så må plassen overlates til neste strømtrengende. Det skal også være lov å stå på lading over natten."

Jeg syns det høres ut som et godt tiltak. Hva mener folket? Tre timer på dagtid er kanskje ikke så mye, og det blir vel kanskje kamp om plassene på natten. Spørsmålet er også om de nye stasjonene er nok til å dekke dagens behov for boende i sentrum. Hvilke erfaringer har folk?

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lader-valgkampen-med-elbil-visjoner-3429944.html
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på onsdag 02. september 2015, klokken 06:13
"Til en pris på cirka 100.000 kroner stykket har kommunen plassert ut 13 ladesøyler i boligstrøk i og nær Bergen sentrum, hver av dem med to uttak. Dette er ikke hurtigladere. Elbil-eiere skal kunne koble seg på via en mobilapp og lade opptil tre timer i slengen. Så må plassen overlates til neste strømtrengende. Det skal også være lov å stå på lading over natten."

3 timer på dagtid er kurant det, så lenge stolpene leverer minst 7.4kW. Er det vanlig 16A blir det fort veldig snaut med 3 timer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

3 timer med 3,6 kW = 10+ kW eller godt over halvfullt batteri.

Var batteriet halvtomt ved ladestart er 3 timer nok og egentlig et klokt valg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


sjokomelk

Skuffende at de er merket med "For EL-motorvogn" og ikke "Ladbar motorvogn".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

fredag

Bergen burde prøvd å få til 400V trefase og/eller 32A.

For 16A er dette noe dyrt. På den annen side slipper disse brukerne å betale for installasjon av egen type2-ladeboks, ny kurs for elbil-lading, osv så da er det kanskje greit at de må betale litt ekstra for bruken.

Når det koster penger å bruke ladestolpene i Bergen, så slipper de unna en del av problemene med parkering på ladeplass som vi har i Oslo. Dermed bør det sannsynligvis være lettere å finne en ledig ladestolpe når man faktisk trenger det.

Det er skuffende at det blir enda en ladeløsning. Alle må finne opp hjulet på nytt og lage egne betalingsløsninger. Vi trenger et ladekort i Norge som skal funke på så og si alle ladestolper i Norge, og gjerne på mange i Sverige og Danmark også. Dvs roaming slik at ladekort fra en operatør fungerer på alle andre operatører i Norge.

Apper er noe herk. SMS-betaling er enda verre, og funker som regel ikke for utlendinger. Jo, jeg kan åpne Teslaen min med app, og attpåtil kjøre bilen med app, men jeg foretrekker helt klart å bruke keyfob (nøkkel). Skal dette bli noe man skal bruke mye, så hadde helt klart ladekort vært bedre.

Det hadde vært genialt hvis man kunne brukt RFID-funksjonen i Tesla keyfob til å starte/avslutte lading på alle ladestolper. (Desverre er det feil frekvens på RFID i keyfob.) Eller førerkortet. Eller Ruter-kortet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mippen

Sitat fra: fredag på torsdag 03. september 2015, klokken 16:23
Bergen burde prøvd å få til 400V trefase og/eller 32A.

For 16A er dette noe dyrt. På den annen side slipper disse brukerne å betale for installasjon av egen type2-ladeboks, ny kurs for elbil-lading, osv så da er det kanskje greit at de må betale litt ekstra for bruken.

Når det koster penger å bruke ladestolpene i Bergen, så slipper de unna en del av problemene med parkering på ladeplass som vi har i Oslo. Dermed bør det sannsynligvis være lettere å finne en ledig ladestolpe når man faktisk trenger det.

Det er skuffende at det blir enda en ladeløsning. Alle må finne opp hjulet på nytt og lage egne betalingsløsninger. Vi trenger et ladekort i Norge som skal funke på så og si alle ladestolper i Norge, og gjerne på mange i Sverige og Danmark også. Dvs roaming slik at ladekort fra en operatør fungerer på alle andre operatører i Norge.

Apper er noe herk. SMS-betaling er enda verre, og funker som regel ikke for utlendinger. Jo, jeg kan åpne Teslaen min med app, og attpåtil kjøre bilen med app, men jeg foretrekker helt klart å bruke keyfob (nøkkel). Skal dette bli noe man skal bruke mye, så hadde helt klart ladekort vært bedre.

Det hadde vært genialt hvis man kunne brukt RFID-funksjonen i Tesla keyfob til å starte/avslutte lading på alle ladestolper. (Desverre er det feil frekvens på RFID i keyfob.) Eller førerkortet. Eller Ruter-kortet.

Helt enig med ulike ladeløsninger. Når jeg hadde leaf var det ofte jeg klødde meg i hode når jeg kom til en ny plass og skulle lade. Det er litt av grunnen sammen med bedre rekkevidde til at jeg kjøpte meg en tms. Da slipper jeg å tenke så mye på vanlige ladestasjoner. Gi oss få standardiserte betalingsløsninger. Gjerne med vanlig bankkort også.
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Sitat fra: fredag på torsdag 03. september 2015, klokken 16:23
Det er skuffende at det blir enda en ladeløsning. Alle må finne opp hjulet på nytt og lage egne betalingsløsninger. Vi trenger et ladekort i Norge som skal funke på så og si alle ladestolper i Norge, og gjerne på mange i Sverige og Danmark også. Dvs roaming slik at ladekort fra en operatør fungerer på alle andre operatører i Norge.

Apper er noe herk. SMS-betaling er enda verre, og funker som regel ikke for utlendinger. Jo, jeg kan åpne Teslaen min med app, og attpåtil kjøre bilen med app, men jeg foretrekker helt klart å bruke keyfob (nøkkel). Skal dette bli noe man skal bruke mye, så hadde helt klart ladekort vært bedre.

Det hadde vært genialt hvis man kunne brukt RFID-funksjonen i Tesla keyfob til å starte/avslutte lading på alle ladestolper. (Desverre er det feil frekvens på RFID i keyfob.) Eller førerkortet. Eller Ruter-kortet.

Sant nok, men nå er jo dette i utgangspunktet ikke en ny ladeløsning. Ladeløsningen er den som har vært brukt på alle BKK sine hurtigladere siste året, den har fått veldig god tilbakemelding. Man kan også lade fra en nettside. Så helt nytt er det ikke, men er enig at både app og nettside ikke er optimalt.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA