demontering av 6er kasse på 106

Startet av børre, fredag 15. januar 2010, klokken 22:55

« forrige - neste »

børre

Hei! er heilt fersk på el-bil,har fått kjølevæskelekasje på 6er kassen,fekk ikkje heilt tak i demontering av den og kva sikringer og shunter som måtte kobles ut.
peugeot 106.

Elmo

#1
Kjølevæskelekasje kommer av at du har hatt eksplosjon i ett eller flere av batteriene (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1510.0)

Sjekk info om batteri-demontering på elbilwikwi (http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Saxo.2FP106)

Hvis du allikevel har spørsmål så kom endelig tilbake ;)
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Du bør også vurdere om du vil starte reperasjon i det hele tatt.

Om du er i tvil om du kan fullføre en slik reperasjon er det bedre å overlate den til f.eks Arnstein Bugge i elbilshop.no

Sier dette av flere grunner.

- Det det er lettere å reparere en bil før ukyndige gjør vondt verre.
- Alle blokkene i en bil med slike problemer bør testes for å unngå framtidige problemer.
- Det kan bli dyrt å prøve og så feile.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

børre

vil i utgangspunktet prøve å ta ned kassen sjølv. pga at kjølesystemet frøs no i kuldeperioden og det forhåpentligvis bare er kjølevæskelekasje..går jo an å håpe..må rett og slett ha ned kassen og sjå ka som har skjedd. Batteria og bilen fungerte veldig bra intil dette skjedde.
peugeot 106.

elektrolux

Prosedyre for å ta ned 6er kassen:

- løsne 2 stk  6mm skruer mellom radiator og 6er kassen.
- Ta ut shunter på hver side av 11er kassen bak, og samme bak på 6er kassen
- Lirk løs den lille låsefjøren som holder kjølevannslangene fast. Meget forsiktig så du ikke ødelegger hurtigkoblingen. ( Eldre biler har fjørbelastet slangeklemme )
- Bruk Torx (25 tror jeg) inne der shunt og sikring satt, og løsne ledningene til kassen.
- Merk og løsne vannfylle slangen
- Løsne 4 bolter som holder kassen oppe og slipp den ned. Pass på sa den veier ca.80 kg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

børre

peugeot 106.

børre

syns det var veldig greit å få ned batterikassen :). men var nok riktig det med eksplosjon i batteri..fant to stk som var sprukke. :(  er det noken i bergensområdet som har brukte blokker og eventuelt utstyr til å få sjekka alle dei andre blokkene for ein ikkje altfor dyr penge..
peugeot 106.

Ken

#7
Terje Lied tar service på flere elbil typer i Bergen 95246316.
Har selv blokker til salgs.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA