Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Renault ZOE

Startet av v-i-c, søndag 30. august 2015, klokken 15:49

« forrige - neste »

v-i-c

Ønsker her å diskutere ladealternativene for Renault ZOE er spesielt interessert i R210 modellen som har hurtigladning (AC 43 kw -- Type2 med 400V TN og 64A)

Hvilke erfaringer har folk med medfølgende ladestasjon fra Renault (veggladeren)?

Erfaringer med velykket ladning på ustandard nett (IT og TT) som ca 70 % av boligene i Norge har!

Har noen prøvd den nye portable som skal komme fra Zaptech?

Hva kan vi gjøre for å øke antallet hurtigladestasjoner AC 43 kw?
(Det virker som om enklete tesla eiere ikke liker disse!
og heller vil ha kun lading på 22kw da tesla ikke klarer mer)

Har noen fått testet de nye trefase omformene fra 230 til 400V fra Zaptech?

Har noen gått til privat anskaffelse av ladeutstyr som gir 43 kw inn på ZOE gitt at en finner 400V TN med 64A (stort rødt stikk)?

Hvilke erfaringer har ZOE eiere med hurtigladning om vinteren?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

aronesen

#1
Veggladeren fra Renault fungerer knirkefritt, men blir lite brukt, ettersom 90% av ladingen foregår på jobbet på rødt 16 A cee stikk. (11kw).

Jeg siklet litt på ladeboks som tillater 43kw, men endte opp med en som aksepterer opp til 22 kw. Å betale over 20 høvdinger for muligheten til å lade med 43 kw ble for drøyt. Hadde det vært 64 A cee stikk på hvert gatehjørne så hadde saken stilt seg annerledes . Jeg har adapter og bruker silke stikk av og til, men får selvsagt ikke ut mere enn 22kw på ladeboksen min.. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Eg har veggboks som kan takle opp til 55 kw. Men har justert den ned til 10 kw då eg ikkje har spandert på større trafo enn 6,3 KVA. Veggboks og trafo kosta meg 8 000 kr. Men er på utkikk etter ein større trafo til ein billig penge!!!!

Laderen fungerer knirkefritt den. Har byggt den inn i ein boks på 30x20 cm så når eg skal på tur så bare napper eg med meg boksen. Må jo ha TN nett men i Svergie og Danmark er det nesten 100 TN nett.

Orginalt kjøpte eg 3,6 kw løysinga frå Renault då eg syntest at 11 kw løysinga ikkje var verd 20 000 kr ekstra. Orginalladeren har fungert greit den men likte ikkje at da vart så stor skeivbelastning i nettet i huset siden den er 1fase.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

overter

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 15:49
Ønsker her å diskutere ladealternativene for Renault ZOE er spesielt interessert i R210 modellen som har hurtigladning (AC 43 kw -- Type2 med 400V TN og 64A)

Hvilke erfaringer har folk med medfølgende ladestasjon fra Renault (veggladeren)?

Erfaringer med velykket ladning på ustandard nett (IT og TT) som ca 70 % av boligene i Norge har!

Hva kan vi gjøre for å øke antallet hurtigladestasjoner AC 43 kw?
(Det virker som om enklete tesla eiere ikke liker disse!
og heller vil ha kun lading på 22kw da tesla ikke klarer mer)

Har noen gått til privat anskaffelse av ladeutstyr som gir 43 kw inn på ZOE gitt at en finner 400V TN med 64A (stort rødt stikk)?
De 43kw stasjonene jeg har sett disse Kiwi laderne med kombinert AC og DC lading. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor de ønsker redusere til 22kw? Det er bare en bil som kan lade om gangen og tilgjengelig effekt til lader overstiger 43kw med god margin slik prisforskjell må jo være minimal for 43kw kontra 22kw for disse laderne. Det eneste som er fordelen med 22kw er at man kan få mulighet til lade mer enn en bil på AC ladere uten øke tilførselen.

Når det gjelder 43kw på hjemmebane vil jeg tro det et fåtall som virkelig trenger det nok til at de er villige ta kostnadene med investere i det.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

pudderjagar

Sitat fra: overter på søndag 30. august 2015, klokken 21:21
Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 15:49
Når det gjelder 43kw på hjemmebane vil jeg tro det et fåtall som virkelig trenger det nok til at de er villige ta kostnadene med investere i det.

Kostnaden er nesten den same om du velger 3,6 kw eller 43 kw ladeutstyr. Ca 500 kr i forskjell og når ein slek veggboks koster 5000 kr ferdig kobblet så er det ikkje så gale. Den er justerbar frå 6A til 80A(55kw). Men hvis du må ha trafo så koster den fort 20 000 kr ny eller ca 10 000kr brukt på www.finn.no

SÅ har du 400v Tn nett i huset så er da berre å hanke inn 22 kw. Du er jo ikkje nødt til å lade med full effekt hvis du ikkje treng da!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ludo

Lader i ZOE bruker motor vikling. For bedre rekkevidde, så har de gått over til 22kw lader.

Altså bedre motor til rekkevidde, men dårligere motor til ladning.

turfsurf

Sitat fra: overter på søndag 30. august 2015, klokken 21:21
De 43kw stasjonene jeg har sett disse Kiwi laderne med kombinert AC og DC lading. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor de ønsker redusere til 22kw? Det er bare en bil som kan lade om gangen og tilgjengelig effekt til lader overstiger 43kw med god margin slik prisforskjell må jo være minimal for 43kw kontra 22kw for disse laderne. Det eneste som er fordelen med 22kw er at man kan få mulighet til lade mer enn en bil på AC ladere uten øke tilførselen.

43kW prises som hurtiglading, 22kW prises som semihurtig. Det er bare noen 100 biler som kan utnytte 43kW, kanskje de håper å øke bruken. Det er ganske mange som ikke gidder å betale 2,50 pr min for 22kW (eller 7,2/11kW for noen).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

zbk

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. august 2015, klokken 08:46
Sitat fra: overter på søndag 30. august 2015, klokken 21:21
De 43kw stasjonene jeg har sett disse Kiwi laderne med kombinert AC og DC lading. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor de ønsker redusere til 22kw? Det er bare en bil som kan lade om gangen og tilgjengelig effekt til lader overstiger 43kw med god margin slik prisforskjell må jo være minimal for 43kw kontra 22kw for disse laderne. Det eneste som er fordelen med 22kw er at man kan få mulighet til lade mer enn en bil på AC ladere uten øke tilførselen.

43kW prises som hurtiglading, 22kW prises som semihurtig. Det er bare noen 100 biler som kan utnytte 43kW, kanskje de håper å øke bruken. Det er ganske mange som ikke gidder å betale 2,50 pr min for 22kW (eller 7,2/11kW for noen).

Grønn kontakt har jo løst dette ved å kalle AC-lading for fleksilading uansett effekt, og heller ta betalt basert på snitteffekt levert. For oss med 43kW-versjonen er dette en veldig god deal der Grønn Kontakt har 43kW-AC tilgjengelig. Desverre ikke gjelder ikke dette altfor mange steder, men Etne, Åmot og Flekkefjord er i alle fall noen. Disse laderene (Flekkefjord og Etne i alle fall) gir også mulighet for AC- og DC-lading samtidig, noe som vel ikke er tilfelle for Fortum.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

KjellG

Sitat fra: ludo på mandag 31. august 2015, klokken 08:09
Lader i ZOE bruker motor vikling. For bedre rekkevidde, så har de gått over til 22kw lader.

Altså bedre motor til rekkevidde, men dårligere motor til ladning.

Dette er utsagn en leser fra tid til annen. Finnes det noen holdbar referanse til dette? Hva er formålet ved å lede 50 Hz AC inn i viklingene på en stillestående motor?

v-i-c

Sitat fra: KjellG på mandag 31. august 2015, klokken 10:26
Sitat fra: ludo på mandag 31. august 2015, klokken 08:09
Lader i ZOE bruker motor vikling. For bedre rekkevidde, så har de gått over til 22kw lader.

Altså bedre motor til rekkevidde, men dårligere motor til ladning.

Dette er utsagn en leser fra tid til annen. Finnes det noen holdbar referanse til dette? Hva er formålet ved å lede 50 Hz AC inn i viklingene på en stillestående motor?

Hensikten er å ungå ekstra vekt.
Hensikten er å kunne legge mye strøm inn i bateriet ved hjelp av AC

Kort teknisk :

Motoren i ZOE er en 400 V AC motor.
For at motoren skal få strøm må man ta stømmen fra bateri og omforme den til 400 V AC.
Mår man "bremser/slakker på farten" brukes motoren til å mate strøm inn i bateriet.
Strømmen kommer da ut av motoren som 400 V AC
Enkelt fortalt så brukes samme elektronik som tar stømmen fra motoren og inn i bateriet når man lader en ZOE.
Dermed får man en lader som kan ta en stor variasjon i strømstyrke.

Denne teknologien ble optimalisert til å virke best på trefase strøm og høye strømstyrker på første model av ZOE.

I designet av motor variant nummer to ønsket man seg en motor/lader som var optimalisert på lavere strømstyrker.

Dette er en forenklet forklaring i et forsøk på ikke bli for teknisk

Denne teknoligien benytter eksiterende elektronik/ledninger motor til ladning slik at en slipper en ekstra AC-lader som "alle andre elbiler" har
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 15:49
Ønsker her å diskutere ladealternativene for Renault ZOE er spesielt interessert i R210 modellen som har hurtigladning (AC 43 kw -- Type2 med 400V TN og 64A)

Hvilke erfaringer har folk med medfølgende ladestasjon fra Renault (veggladeren)?

Erfaringer med velykket ladning på ustandard nett (IT og TT) som ca 70 % av boligene i Norge har!

Ingen problemer om transformatoren 11 kw er montert korrekt i et hus med god kapasitet på strøm.

Har noen prøvd den nye portable som skal komme fra Zaptech?
Nei - og ser ikke vitsen med denne da den leverer for lite, kjøp heller bøtta.
Hva kan vi gjøre for å øke antallet hurtigladestasjoner AC 43 kw?
Ser ikke det helt store med 43 kw ladestasjoner om man har 30 % igjen på batteriet - da er 22 kw like anvendelig. Samtidig er 43 kW stort sett langs transportveiene og har sin misjon der.
(Det virker som om enklete tesla eiere ikke liker disse!
og heller vil ha kun lading på 22kw da tesla ikke klarer mer) Har både Zoe og tesla og forstår ikke problemet. Jeg bruker stort sett alle andre muligheter - enn 22 kw og 43 kw AC og er kun brukt som nødlading for Tesla..

Har noen fått testet de nye trefase omformene fra 230 til 400V fra Zaptech?
Nei-

Har noen gått til privat anskaffelse av ladeutstyr som gir 43 kw inn på ZOE gitt at en finner 400V TN med 64A (stort rødt stikk)?
Dette er et ikke problem 11 kw er mer enn nok hurtig for hjemmelading og bruker også laderen til tesla bilen. PS du vil vel ha litt igjen til boligen.

Hvilke erfaringer har ZOE eiere med hurtigladning om vinteren?
Kun huske å lade med en gang når batteriene er varme og varme opp bilen før du kjører. Ellers virker det helt greit. Har kjørt kombinasjon Tesla / Zoe over 50 000 km og dette er en knusende kombinasjon når det gjelder lading og mobilitet kontra andre alternativer. Savner ikke bensinbilen og skal aldri tilbake til den steinalderen.

KjellG

Sitat fra: v-i-c på mandag 31. august 2015, klokken 11:15
Sitat fra: KjellG på mandag 31. august 2015, klokken 10:26
Sitat fra: ludo på mandag 31. august 2015, klokken 08:09
Lader i ZOE bruker motor vikling. For bedre rekkevidde, så har de gått over til 22kw lader.

Altså bedre motor til rekkevidde, men dårligere motor til ladning.

Dette er utsagn en leser fra tid til annen. Finnes det noen holdbar referanse til dette? Hva er formålet ved å lede 50 Hz AC inn i viklingene på en stillestående motor?

Hensikten er å ungå ekstra vekt.
Hensikten er å kunne legge mye strøm inn i bateriet ved hjelp av AC

Kort teknisk :

Motoren i ZOE er en 400 V AC motor.
For at motoren skal få strøm må man ta stømmen fra bateri og omforme den til 400 V AC.
Mår man "bremser/slakker på farten" brukes motoren til å mate strøm inn i bateriet.
Strømmen kommer da ut av motoren som 400 V AC
Enkelt fortalt så brukes samme elektronik som tar stømmen fra motoren og inn i bateriet når man lader en ZOE.
Dermed får man en lader som kan ta en stor variasjon i strømstyrke.

Denne teknologien ble optimalisert til å virke best på trefase strøm og høye strømstyrker på første model av ZOE.

I designet av motor variant nummer to ønsket man seg en motor/lader som var optimalisert på lavere strømstyrker.

Dette er en forenklet forklaring i et forsøk på ikke bli for teknisk

Denne teknoligien benytter eksiterende elektronik/ledninger motor til ladning slik at en slipper en ekstra AC-lader som "alle andre elbiler" har

?
At en kan kjøre en motor i generatormodus er greit. Her snakker vi om en motor som står stille. Dersom noe i denne motoren skal brukes så kan en kanskje se for sett et ekstra sett med 3-faseviklinger og at en bruker motoren som en trefasetransformator? Jeg antar at motoren er 3-fase for jevnere moment, men vet ikke noe om innmaten i ZOE.

Imidlertid, hvorfor skal en transformere? Spenningen kommer fra et 3fase 400V TN, AC- nett. Dette kan likerettes og gir umiddelbart DC uten noen viklinger. Dersom spenningen ikke "passer" kan en kjøre den gjennom en DC/DC-konverter. I en slik står det vanligvis en trafo, men nå enfase og gjerne med høyere frekvens.

Kort sagt, skulle gjerne hatt en god referanse til hvordan ZOE bruker en stillestående motor som del av laderen sin.


Ferry

Min umiddelbare tanke er at å bruke motoren slik innebærer noen kompromisser. Derfor hadde det vært interessant å vite mer eksakt hva de bruker for triks. Å gjenbruke eksisterende kraftelektronikk til hurtiglading høres fristende ut, men jeg er ikke overbevist om at det er supersmart hvis en ser på alle detaljene. The devil's in the details, sies det.

KjellG

Da fant jeg ut av det.

Se her, figur 3
http://www.google.com/patents/US20120286740?dq=Charger+++inassignee:%22Renault+S.A.S.%22&hl=en&sa=X&ei=Yr64UMGgCM3otQaLxoGACA&ved=0CEAQ6AEwBA

Se her,
http://www.radio-electronics.com/info/power-management/switching-mode-power-supply/regulator-fundamentals.php

Rull ned til :
"Inductor based switch mode regulation"

En ser at ZOE bruker statorviklingene som induktor i en switch mode regulator.

Trolig kan en bruke høyre del av regulatoren til å kjøre energi både til og fra mellom viklinger og batteriet.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA