Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SOH Leafspy

Startet av Mumitrollet, lørdag 29. august 2015, klokken 09:37

« forrige - neste »

Mumitrollet

Etter det jeg har forstått kan SOH,  si noe om kapasiteten på batteriet.  På min nye Leaf er denne nede på 93%. Er ikke dette dårlig på en helt ny bil,  dom har gått 1000km?
Lader stort sett til 80%
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

emil

Batterihelse og kapasitet er stort sett (kvalifisert) gjetting. Kjør batteriet godt ned mot tomt og lad så opp til 100%. Da er sansynligheten stor for at verdiene øker. Selve batterihelsen blir ikke bedre av fulladingen, men da ser bilen/bms hvor grensene ligger og kan justere viste verdier etter det.

leafnor

Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 29. august 2015, klokken 09:37
Etter det jeg har forstått kan SOH,  si noe om kapasiteten på batteriet.  På min nye Leaf er denne nede på 93%. Er ikke dette dårlig på en helt ny bil,  dom har gått 1000km?
Lader stort sett til 80%
SOH er ikke eneste parameter. Parametrene spenning, AHr og hvor høyt du kommer på SOC gir maks kapasitet.
Når alle disse multiplisers finner du batteriets maksimale kapasitet på lading: (Stemmer på min i alle fall)
kWt = Spenning x AHr x SOH x SOC.
Disse verdiene endres seg både opp og ned med hvordan bilen benyttes. Lades ofte med hurtiglader virker det som de ligger høyere enn om en saktelader. Likeså om en jevnt ligger å lader til 80% så er det andre verdier enn om en jevnyt lader til 100.
Før jeg dro på en lengre tur med mange hurtigladinger forrige helg var batteriets status slik at det ladet til ca 19 kWt. Etter en helg med en del hurtiglading og jevne uttak steg verdiene. Jeg fikk "plutselig" plass til 1,3 kWt mer i batteriet. Nå etter en uke med lademøsnter som jeg normalt har (TIl 100% gjennnom natten på 16A) har SOH og AHr falt litt igjen, f.eks SOH ned på 90, og da tenker jeg ikke lengde til at batteriet status er som det var før langtur med mange hurtigladinger.
Før nevnte langtur med SOH 89 var de lvrige tall som under, og jeg fikk inn 19Kwt (Mulitpliser tallene), samme som LEAFspy rapporterte med 1GIDS=0,08 kWt

SOH           92           89   %
AHr           60,4           58,88   A
Spenning   393,14   391,5   Volt
SOC           93,1           92,6   %
           20,3           19,0   kWt

Så hva har du for verdier på AHr, og hvilken SOC og Spenning rapporteres når lading er stoppet på "100%"
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Arha

Sitat fra: leafnor på lørdag 29. august 2015, klokken 10:50
SOH er ikke eneste parameter. Parametrene spenning, AHr og hvor høyt du kommer på SOC gir maks kapasitet.
Når alle disse multiplisers finner du batteriets maksimale kapasitet på lading: (Stemmer på min i alle fall)
kWt = Spenning x AHr x SOH x SOC.
Disse verdiene endres seg både opp og ned med hvordan bilen benyttes. Lades ofte med hurtiglader virker det som de ligger høyere enn om en saktelader. Likeså om en jevnt ligger å lader til 80% så er det andre verdier enn om en jevnyt lader til 100.
Før jeg dro på en lengre tur med mange hurtigladinger forrige helg var batteriets status slik at det ladet til ca 19 kWt. Etter en helg med en del hurtiglading og jevne uttak steg verdiene. Jeg fikk "plutselig" plass til 1,3 kWt mer i batteriet. Nå etter en uke med lademøsnter som jeg normalt har (TIl 100% gjennnom natten på 16A) har SOH og AHr falt litt igjen, f.eks SOH ned på 90, og da tenker jeg ikke lengde til at batteriet status er som det var før langtur med mange hurtigladinger.
Før nevnte langtur med SOH 89 var de lvrige tall som under, og jeg fikk inn 19Kwt (Mulitpliser tallene), samme som LEAFspy rapporterte med 1GIDS=0,08 kWt

SOH           92           89   %
AHr           60,4           58,88   A
Spenning   393,14   391,5   Volt
SOC           93,1           92,6   %
           20,3           19,0   kWt

Så hva har du for verdier på AHr, og hvilken SOC og Spenning rapporteres når lading er stoppet på "100%"
Hva er egentlig riktig verdi på 1 GID?  På min Leafspy er default 77,5 kWh.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

leafnor

#4
Sitat fra: Arha på lørdag 29. august 2015, klokken 22:15
Sitat fra: leafnor på lørdag 29. august 2015, klokken 10:50
SOH er ikke eneste parameter. Parametrene spenning, AHr og hvor høyt du kommer på SOC gir maks kapasitet.
Når alle disse multiplisers finner du batteriets maksimale kapasitet på lading: (Stemmer på min i alle fall)
kWt = Spenning x AHr x SOH x SOC.
Disse verdiene endres seg både opp og ned med hvordan bilen benyttes. Lades ofte med hurtiglader virker det som de ligger høyere enn om en saktelader. Likeså om en jevnt ligger å lader til 80% så er det andre verdier enn om en jevnyt lader til 100.
Før jeg dro på en lengre tur med mange hurtigladinger forrige helg var batteriets status slik at det ladet til ca 19 kWt. Etter en helg med en del hurtiglading og jevne uttak steg verdiene. Jeg fikk "plutselig" plass til 1,3 kWt mer i batteriet. Nå etter en uke med lademøsnter som jeg normalt har (TIl 100% gjennnom natten på 16A) har SOH og AHr falt litt igjen, f.eks SOH ned på 90, og da tenker jeg ikke lengde til at batteriet status er som det var før langtur med mange hurtigladinger.
Før nevnte langtur med SOH 89 var de lvrige tall som under, og jeg fikk inn 19Kwt (Mulitpliser tallene), samme som LEAFspy rapporterte med 1GIDS=0,08 kWt

SOH           92           89   %
AHr           60,4           58,88   A
Spenning   393,14   391,5   Volt
SOC           93,1           92,6   %
           20,3           19,0   kWt

Så hva har du for verdier på AHr, og hvilken SOC og Spenning rapporteres når lading er stoppet på "100%"
Hva er egentlig riktig verdi på 1 GID?  På min Leafspy er default 77,5 kWh.
Default var min leafspy også på 77,5. Jeg har satt den til 80, ref denne tråden: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=7828
og denne:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=9689
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

LeafSwe

#5
Jag har satt min GID till 70
Då stämmer DTE till LBW och VLBW bättre.
På japanleaf stämde 74-75 bäst, på euroleaf 70-71.
3P+
3SR+

Rødkleiv

Jeg er fersk med Leafspy, men hos meg ser det ikke ut som verdiene endrer seg avhengig av SOC.
Min bil er 10 mnd gammel og har gått 9000 km.
SOH: 98%
Hx 98,72
Ahr: 64,43
Spenning: 385,07

Søylediagrammet under batteristats har imidlertid 90% røde søyler. Betyr det noe?

leafnor

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 30. august 2015, klokken 08:49
Søylediagrammet under batteristats har imidlertid 90% røde søyler. Betyr det noe?
Det har noe med hvilke battericeller som systemet jobber med "ballansering" av.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=15627&start=20

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Sitat fra: LeafSwe på søndag 30. august 2015, klokken 08:17
Jag har satt min GID till 70
Då stämmer DTE till LBW och VLBW bättre.
På japanleaf stämde 74-75 bäst, på euroleaf 70-71.

LBW og VLBW kommer alltid på 49 GIDs og 24GIDs. Samme også med de tre blå lysene på dash. De bytter alltid når bilen fullfører hver tredjedel med GIDs av totalten ved ny batteripakke (281 GIDs).

Disse tallene er konsekvente uavhengig av hva GIDs verdien er satt til. Settes den til 77.5 får man en tilgjengelig kWh mengde på nytt batteri tilsvarende det bilen har tilgjengelig å bruke og forbruksmåleren i LeafSpy stemmer med bilens energiøkonomimåler i kWh/mil eller mil/kWh avhengig av USA/Europa-modell.

Å justere GIDs for å eventuellt treffe bedre på %SOC verdiene er bare tull og vil gi helt feil forbrukstall i kWh.

Det er gjenværende og brukt effekt i kWh som er tallene som er viktigst, og de er mest korrekte med GIDs satt til 77.5 Wh.

leafnor

Sitat fra: emil på søndag 30. august 2015, klokken 09:54
Sitat fra: LeafSwe på søndag 30. august 2015, klokken 08:17
Jag har satt min GID till 70
Då stämmer DTE till LBW och VLBW bättre.
På japanleaf stämde 74-75 bäst, på euroleaf 70-71.
Det er gjenværende og brukt effekt i kWh som er tallene som er viktigst, og de er mest korrekte med GIDs satt til 77.5 Wh.
Jeg justerer til 77,5. Er jo bare en skallering av GIDS, som jeg skjønner er den "virkelige" telling på hvor mye energi det er i batteriet.
Betyr at forbruket i kWwt/mil jeg har regnet til nå er 3% lavere. Eksempelvis forbruk på 1,2kWt jeg regnet som snittforbruk på tur Trondheim/Hamar, mer sannsynlig er 1,16 kWt/mil. Virkelig fornøyd med det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

skysurfer

Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 29. august 2015, klokken 09:37
Etter det jeg har forstått kan SOH,  si noe om kapasiteten på batteriet.  På min nye Leaf er denne nede på 93%. Er ikke dette dårlig på en helt ny bil,  dom har gått 1000km?
Lader stort sett til 80%
Min nye Leaf oppgir mellom 91 og 93% SOH. Har klaget til forhandler. Venter på svar....
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

LeafSwe

Sitat fra: emil på søndag 30. august 2015, klokken 09:54
Sitat fra: LeafSwe på søndag 30. august 2015, klokken 08:17
Jag har satt min GID till 70
Då stämmer DTE till LBW och VLBW bättre.
På japanleaf stämde 74-75 bäst, på euroleaf 70-71.

LBW og VLBW kommer alltid på 49 GIDs og 24GIDs. Samme også med de tre blå lysene på dash. De bytter alltid når bilen fullfører hver tredjedel med GIDs av totalten ved ny batteripakke (281 GIDs).

Disse tallene er konsekvente uavhengig av hva GIDs verdien er satt til. Settes den til 77.5 får man en tilgjengelig kWh mengde på nytt batteri tilsvarende det bilen har tilgjengelig å bruke og forbruksmåleren i LeafSpy stemmer med bilens energiøkonomimåler i kWh/mil eller mil/kWh avhengig av USA/Europa-modell.

Å justere GIDs for å eventuellt treffe bedre på %SOC verdiene er bare tull og vil gi helt feil forbrukstall i kWh.

Det er gjenværende og brukt effekt i kWh som er tallene som er viktigst, og de er mest korrekte med GIDs satt til 77.5 Wh.

What i mean is if you use the function DTE(distance to event) then the default setting 77,5 Wh/Gid will not give you an accurate estimation of range to DTE.
I have tried it on one 2012 leaf and two 2014 leafs.

For example. If leafspy shows 85km>LBW @ 130Wh/km.
I will not be able to drive 85km before LBW even if the energy economy meter in the car shows 13.0kwh/100km.
I will maybe get 80km before LBW. If i lower the setting in leafspy it shows less km to LBW so the prediction will be more exact.
3P+
3SR+

emil

Sitat fra: LeafSwe på søndag 30. august 2015, klokken 22:32
What i mean is if you use the function DTE(distance to event) then the default setting 77,5 Wh/Gid will not give you an accurate estimation of range to DTE.
I have tried it on one 2012 leaf and two 2014 leafs.

For example. If leafspy shows 85km>LBW @ 130Wh/km.
I will not be able to drive 85km before LBW even if the energy economy meter in the car shows 13.0kwh/100km.
I will maybe get 80km before LBW. If i lower the setting in leafspy it shows less km to LBW so the prediction will be more exact.

Hvor mange km det er igjen til LBW vil ikke være noe bedre gjetting for LeafSpy enn bilens eget gjett-o-meter siden ingen av de vet hva slags vei og føre som venter. Synes et er mye mer viktig å vite nøyaktig forbruk og gjenværende kapasitet og så kan jeg med bilens forbruksmåler beregne hvor mye jeg kan kjøre før jeg er nede på 1-2kWh på batteriet.

LeafSwe

Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 00:10
Sitat fra: LeafSwe på søndag 30. august 2015, klokken 22:32
What i mean is if you use the function DTE(distance to event) then the default setting 77,5 Wh/Gid will not give you an accurate estimation of range to DTE.
I have tried it on one 2012 leaf and two 2014 leafs.

For example. If leafspy shows 85km>LBW @ 130Wh/km.
I will not be able to drive 85km before LBW even if the energy economy meter in the car shows 13.0kwh/100km.
I will maybe get 80km before LBW. If i lower the setting in leafspy it shows less km to LBW so the prediction will be more exact.

Hvor mange km det er igjen til LBW vil ikke være noe bedre gjetting for LeafSpy enn bilens eget gjett-o-meter siden ingen av de vet hva slags vei og føre som venter. Synes et er mye mer viktig å vite nøyaktig forbruk og gjenværende kapasitet og så kan jeg med bilens forbruksmåler beregne hvor mye jeg kan kjøre før jeg er nede på 1-2kWh på batteriet.

There you are wrong or don't understand what i mean(bad explanation by me)or the function DTE on leafspy, it is NOT at all as the guessometer.

I'll try again.
Here i have chosen the energy consumption 149Wh/km in leafspy

Leafspy tells me i can drive 108km before i get LBW.

Now i have to reset the energy economy meter in the car


Now if i manage to drive the car with the consumption of 14,9kwh/100km the following 108km, then the LBW will come at exact 108km (if the Wh/Gid setting is right)

There is no other easy way to exactly show how far you can go on a charge.

Does anyone follow what i mean?  :)

I think this is the best feature of leafspy. If i know i must travel 150km i can easy se in leafspy what max consumption i can have to make it.

DTE can be LBW, VLBW or km>0,5kWh(defined by you in settings, i use 0,5kwh)

DTE stands for DistanceToEvent or DistanceToEmpty
3P+
3SR+

emil

Sitat fra: LeafSwe på mandag 31. august 2015, klokken 06:09
There you are wrong or don't understand what i mean(bad explanation by me)or the function DTE on leafspy, it is NOT at all as the guessometer.

Jeg vet hvilken funksjon du mener. Jeg skjønner bare ikke nytten av den, særlig når du (som du sier) må endre Wh verdien til GIDs for at den skal passe oppførselen.

Det jeg vil fram til er at bilen er konsekvent i oppførsel på et gitt antall GIDs:

Kjøring:
Fra 25 til 24 GIDs -> VLBW
Fra 50 til 49 GIDs -> LBW

Lading:
Fra ~33 til ~34% GIDs -> 2. ladelampe lyser
Fra ~67 til ~68% GIDs -> 3. ladelampe lyser

Når GIDs er stabil mener jeg det er best at verdien av en GIDs da skal gjenspeile energimengden tilgjengelig for å få et riktig bilde av kWh brukt og kWh tilgjengelig, ikke tulle til disse verdiene for at en gjetting på tilgjengelig rekkevidde ved gitt forbruk skal passe.

Kjører man strekninger med mye regenerering (og hurtiglading) vil forbrukstallene i bilen og LeafSpy ikke alltid passe sammen, men igjen er gjenværende kapasitet i kWh og GIDs alltid konsekvent og da syens jeg det er bedre å forholde seg til riktige tall i kWh-målerene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA