Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan gjenkjenne hvilken generasjon en Nissan Leaf er

Startet av Limbeck, fredag 28. august 2015, klokken 08:37

« forrige - neste »

emil

#1
Det eneste du kan være sikker på er at biler registrert i Norge før mai 2013 er første generasjon.

Ellers er det enkleste å se på chassisnr/VIN hvis dette er kjent.

JN1 = Japan = første generasjon uavhengig av salgsland
SJN = England = andre generasjon solgt i Europa
1N = USA = andre generasjon solgt i USA

Bortsett fra dette er det og så en del synlige forskjeller mellom 1. og 2. generasjon og Norsk, Europeisk og USA-modeller.


Bilene du linker til er alle førstegenerasjons biler.

Første mest sansynlig Europa-import.
Andre er Norsk-solgt
Tredje er USA-import

Limbeck

Takk for svar.

Jeg var redd for at det var 1 gen. alle sammen. Man finner karosseri nr. ved å slå opp reg. nr. på biltilsynet. Er det noe spesielt jeg må tenke på med Leafer importert fra USA? Blir garanti og service det samme? Jeg ser at den blir solgt litt billigere.

TB

Sitat fra: Limbeck på lørdag 29. august 2015, klokken 07:28
Takk for svar.

Jeg var redd for at det var 1 gen. alle sammen. Man finner karosseri nr. ved å slå opp reg. nr. på biltilsynet. Er det noe spesielt jeg må tenke på med Leafer importert fra USA? Blir garanti og service det samme? Jeg ser at den blir solgt litt billigere.
Det er forskjeller i garanti, der grovt sett garanti er slik:
Norsk bil                       > 5 år garanti frå alle merkeforhandlere i Norge.
Bil importert frå Europa -> 3 år garanti frå alle merkeforhandlere i Norge, 5 år på batteri.
Bil importert frå USA     -> 0 år garanti frå Nissan, all garanti / reklamasjon må bli retta mot importør.

Hugs og på at kart, Carwings og radio ikkje fungerer på USA bilar. Sjå ellers mange andre tråder på forum som omhandler tema.

Eksempel:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7777.0.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limbeck

#4
Snakket med selger som påsto at garantien ikke burde være et problem og han nevnte ikke noe annet av det som står i trådene. Bilen har heftelse og skal være Eu-godkjent innen mandag også.

Blæh. Bruktbiler er så vanskelig. Mulig jeg bare går for den norsk solgte. Den er ihvertfall lite kjørt med i overkant av 10000 km.

TB

Sitat fra: Limbeck på lørdag 29. august 2015, klokken 09:45
Snakket med selger som påsto at garantien ikke burde være et problem og han nevnte ikke noe annet av det som står i trådene.

Blæh. Bruktbiler er så vanskelig. Mulig jeg bare går for den norsk solgte. Den er ihvertfall lite kjørt med i overkant av 10000 km.
Så lenge du handler av seriøs importør så treng ikkje garantien vere noko problem med USA import. Men, klart  har du uflaks der det etter kort tid oppstår kostbar feil som importør ikkje vil ta ansvar for, eller der firma er lagt ned / konkurs er det viktig prisforskjellen er stor nok for at det skal lønne seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Har bilen ECO-knapp på rattet, fotbrekk i stedet for bryter bak "girspaken" og klimaanlegg med knapper både for "A/C" og "HEAT" er det 2. generasjon. Utvendig er det ikke mulig å se forskjeller uten å ha mye detaljkunnskap.

Utvendig er USA-modeller enklest gjenkjennbare på orange sidemarkeringslys foran, røde sidemarkeringslys bak (alt integrert i lyktene) og manglende tåkebaklys.

USA-bil importert av noen av de store, seriøse firmaene som har vært med i mange år (Autonova, Sør-import etc.) hadde jeg sett på som uproblematisk. Har selv hatt USA-Leaf kjøpt av Autonova og var strålende fornøyd både med bil og service.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA