Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sykkel og Ski / brettholder til i3.

Startet av Kin2k3, søndag 23. august 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

Fredde

Sitat fra: Rapid på onsdag 21. desember 2016, klokken 21:01
Et "hengerfeste" fra http://torkliftcentral.com/rving-and-towing/ecohitch/bmw  virker egentlig ganske ideelt for å få med seg diverse volumiøse saker bakpå i3.

Men her i landet er det krav til lys og skilt som synes. Hvordan får en koblet ekstralys på i3 bak? Vil en Canbus boks fra andre BMW modeller virke?

Er det noen som har prøvd dette, hvordan blir det i forhold til garanti osv? Må jo demontere en del for å få det på plass.

Hva vil pris bli i Norge?

vichingo

#91
Sitat fra: Rayray på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:00
hva tror dere om å feste whispbar stenger (eller thule aero) på 3 stk 4,5" seasuckers, evt 6" bak. Bruke området foran soltaket for å ikke gå på en smell med soltaket. Tenker så enten store sakser eller dobbelt sett. Grunnen til å feste på grunnstativ/stenger er å både kunne få plass til flere par ski på noen turer, men også for å kunne legge alpinski som par, og ha høyde nok mot taket til at det ikke subber... vil gjerne kunne ha med 3 par alpint, 4 i noen fååååå tilfeller.. og 6 par langrenn på bortover turer...
Slik? (innlogging kreves for å se bildene):

Handlelisten min:

  • Thule 960 Wingbar Black, 108 cm
  • 2 stk 4,5" Seasucker sugekopper
  • 2 stk 6" Seasucker sugekopper
  • 4 stk sekskanthode skruer 1/4"-20 (diameter/gjengetype), 1/2" lengde (NB! Tommegjenger/-dimensjon, bestill fra Ebay eller USA - 6mm passer ikke!)
  • 4 stk skiver med litt god diameter og 6-8 mm hull
  • 4 stk stoppskiver 6mm hull
  • evt. litt Loctite på gjengene siden man skrur til med håndmakt uten mothold fra verktøy på innsiden

Skruer og skiver festes på sugekoppene før man sleider dem inn i sporet under stengene. Skru til så mye at det bare så vidt går an å sleide mens skruehodene ennå er tilgjengelige ytterst i sporet, dra til med håndmakt på sugekoppen når den er sleidet helt inn.
Taket krummer så mye at det blir for mye spenn/vinkel i sugekoppene hvis det blir for langt mellom sugekoppene på stengene. Jeg må legge litt press på siste sugekoppen på hver stang når jeg pumper for å få den til sette seg på grunn av denne krummingen.

Havner nokså lavt mot taket så du må bygge opp med noe under eventuelle alpinski hvis du skal ha dem med bindingen ned. Går akkurat med langrennsski når bakre stativet ikke settes veldig langt bak taklua.
Ser for meg at man lett kan bygge opp selve stativet ved å bruke lengre skrue som sikres med mutter i underkant av stangen og finne et eller annet plaststykke som tilpasses rundt skruen med mutter for avstiving mellom stangen og sugekoppen.

Jeg bruker bare 2 stk 4,5"-sugekopper og tror det er tilstrekkelig for min bruk siden jeg primært skal frakte langrennsski. Hvis jeg skal frakte sykkel/sykler, blir det kun på korte turer innenfor bygrensa i Oslo.

Tips vedrørende vasking og snø-/isfjerning før feste på tak: Håndduk fuktet med spylevæske fungerer i ganske mange minusgrader.

Johan99

Flott løysing, meir fleksibelt.
Brukar også berre 2 stk 4.5" framme. Har den tredje liggande, men ser at buen på tak vil gi litt krøll for ev. sugekopp i midten.. Trur 2 stk. er nok, dei sit godt så langt :)
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

cj

vichingo, den løsningen ser bra ut!
hva ble totalprisen?

vichingo

Sitat fra: cj på søndag 29. januar 2017, klokken 21:06
vichingo, den løsningen ser bra ut!
hva ble totalprisen?
Totalen tikket inn rett under 4000,-  :o, selv med Black Friday-pris hos Seasucker.

Fredde

Drar opp denne tråden igjen.

ser det er flere som har laget gode løsninger for å ha ski på taket, men mange av dem blir jo litt kostbare. Til nå har vi kjørt med ski inne i bilen. Vurderer å kjøpe inn sugekopper for å montere på taket, siden det blir litt trangt med skiene som stikker frem.

Blir jo ofte nevnt at luftmotstanden er elbilens verste fiende. er det noen som har erfaring med hvor mye ski på taket påvirker rekkevidden. Rundt om i Oslo er det jo ikke noe problem, men på langtur kan det ha litt å si. Typiske strekninger er fra Oslo og til Hafjell, Trysil, Hemsedal osv.

Initium

Bumper denne, fler med gode erfaringer å dele ang skistativ ?

At I3 ikke har mulighet for takstativ, er en skikkelig showstopper for vår del. Vi blir å finne masse i Trysil til vinteren, og fra overnatting og opp til skisenteret, er det kanskje 3km. Å kunne ta skiene på taket er helt genialt denne korte strekningen, men når stativet ikke fins, blir jeg betenkt...

Har begynt revurdere hele I3 innkjøpet grunnet dette. Vi er 4, så plassen inni bilen er også relativt begrenset...


Initium

Det ble I3, jeg har erfaring med å løse problemer ett etter ett.


Vind

Sitat fra: Fredde på søndag 19. februar 2017, klokken 20:34
Drar opp denne tråden igjen.

ser det er flere som har laget gode løsninger for å ha ski på taket, men mange av dem blir jo litt kostbare. Til nå har vi kjørt med ski inne i bilen. Vurderer å kjøpe inn sugekopper for å montere på taket, siden det blir litt trangt med skiene som stikker frem.

Blir jo ofte nevnt at luftmotstanden er elbilens verste fiende. er det noen som har erfaring med hvor mye ski på taket påvirker rekkevidden. Rundt om i Oslo er det jo ikke noe problem, men på langtur kan det ha litt å si. Typiske strekninger er fra Oslo og til Hafjell, Trysil, Hemsedal osv.
Jeg har brukt Seasucker stativ i flere år nå.  Min første i3 hadde ikke soltak, og der fungerte det glimrende.
SeaSucker sitter veldig godt på soltaket, men i hastigheter over 100 så løftes soltaket noen milimeter slik at det slipper inn luft/ støy.  Så på biler uten soltak så får man plassert skiene veldig bra på taket.

Løsningen er å feste skistativet bak soltaket og bakerst ved antennen.  Dette fungerer fint for ski - men gir noe høyere luftmotstand.  Jeg har for langtur stort sett fraktet ski inne i bilen, det går fint om man er 2 eller tre, og så bruker jeg skistativet for korte turer.

SeaSucker har også ett brettstativ med mindre sugekopper, jeg har lånt det en gang, og det passer da fint på rammen forann Soltak, og det andre helt bak.  Da kommer det veldig nærme taket, og luftmotstand blir en del mindre. Skulle jeg kjøpt stativ i dag ville jeg kjøpt brett stativet og brukt skipose.

Jeg har også testet skistativet på bakluken.  Da stikker skiene opp over taket.  Dette blir litt som på gammel boble.  Var helt uproblematisk på kort tur - men usikker på om jeg ville kjørt langtur på den måten.  Skiene kommer ganske nærme støtfanger.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Initium

target for meg er altså å kjøre 4 par ski, ca 2km hver veg.

( vi har fast-plassert caravan på Trysil, og ønsker å kjøre bort til bakken. For langt for å gå, men neppe over 40km/h på noe punkt...)

Ulle

Fyller på litt i en gammel tråd - regner med at den blir aktuell igjen om et halvt års tid :-D

Etter å ha tenkt på varianter av skistativ lenge fikk jeg tak i et seasucker paddle board stativ - akkurat i tide til årets påsketur. Dette stativet har doble sugekopper på fremre stang (2x2) og 1 par på bakre stang, begge av største størrelse. Fordelen med dobbelt koppsett foran er emm. ikke først og fremst ekstra hold, men redundans dersom en kopp skulle slippe. Ulempen er at det kan bli litt spenn mellom koppene foran pga krumning på taket. Mer om det senere. Stativet har teleskopstenger som gjør at bredden kan reguleres.

For å klargjøre taket på skitten bil til stativet vasket jeg raskt over med en fille med spylevæske. Stativet ble montert og satt som et skudd, men jeg merket meg litt spenn pga takets krumning ved pumping av de koppene på fremre høyre stang. Jeg lot stativet så på i garasjen over natten og ikke overraskende hadde den ene av koppene foran høyre mistet vakumet over natten (seasucker oppgir at man skal kontrollere/etterpumpe hver 3. time) i garasjen.

Dagen etter lastet jeg 3 par langrennski (205cm-90cm), staver og støvler i en skipose og et par alpinski i skipose nr2 som jeg stroppet på stativet med medfølgende stropper. Posene var forøvrig 2x nyinnkjøpte billigposer fra xxl med avklippede snurpesnorer i endene for formålet. Deretter la vi ut på +50 mils kjøretur mot vestlandet. 45 mil og to ladestopp senere var vi kommet frem til Åndalsnes og siste toppuplading før destinasjon. På alle ladestopp inspiserte jeg stativet og etterpumpet uten å merke noe slipp eller tap av vakum før vi kjørte. På Åndalsnes kom jeg ikke så langt; litt sterk sidevind og så plutselig hørtes et kraftig dunk fra taket over passasjersetet. Den ene fremre sugekoppen hadde løsnet (som i garasjen). Resten av sugekoppene satt bom fast uten tap av vakum, så stativet var fortsatt sikret (ref redundans). Jeg pumpet fast og kjørte siste 10 mils etappe uten problemer.

Før hjemturen monterte jeg stativet på nytt og justerte litt på plasseringen i front for å unngå unødig spenn mellom koppene foran. Hjemturen gikk fint uten tap av vakum eller andre problemer og alle kopper satt fortsatt fint da jeg demonterte morgenen etter.

Det har vær diskutert en del på elbilforum hvorvidt sugekoppstativer er sikre nok. Basert på egen brukserfaring vil jeg si at stativene er sikre nok og sitter dønn fast på talet, MEN - og det er et stort MEN - det krever at sjåføren er aktpågivende mht montering og ikke minst jevnlig inspeksjon av stativet over lengre kjøreturer og alltid etter at bilen har vært parkert uten tilsyn (vakum slippes ut av sugekopp med minimal kraft; det holder at noen nysgjerrige piller litt på kanten..). Er du ikke litt praktisk/teknisk anlagt og bruker et seasucker stativ som et vanlig talstativ kommer det til å ende med uhell før eller siden. Derfor er stativet emm. heller ikke egnet for det tankeløse massemarkedet, men passer nok helt fint for den typiske i3 sjåføren på elbilforum.no. Jeg tenker også at stativløsninger (fra seasucker eller hjemmemekket) med flere enn to kopper i front er å foretrekke mht til redundans - men det forutsetter at det ikke blir spenn ved montering sånn at vinningen går opp i spinningen.

Rent forbruksmessig merket jeg ikke noen forskjell på å kjøre med stativ og to skiposer - forskjeller i temperatur og regn/snø på veien gjør mye større utslag. Oppsummert; godt fornøyd med endelig å ha fått takstativ til i3 (som eneste bil), men det krever litt omtanke ved bruk. Synd at bmw fortsatt ikke har ordnet med et takstativ/takfester til stativ til denne bilen.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Ingeniøren

Fin rapport !

Godt å høre du tror på oss "Derfor er stativet heller ikke egnet for det tankeløse massemarkedet, men passer nok helt fint for den typiske i3 sjåføren på elbilforum.no."  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

P.A.A

Sitat fra: Ulle på søndag 29. april 2018, klokken 22:49
Fyller på litt i en gammel tråd - regner med at den blir aktuell igjen om et halvt års tid :-D

Etter å ha tenkt på varianter av skistativ lenge fikk jeg tak i et seasucker paddle board stativ - akkurat i tide til årets påsketur. Dette stativet har doble sugekopper på fremre stang (2x2) og 1 par på bakre stang, begge av største størrelse. Fordelen med dobbelt koppsett foran er emm. ikke først og fremst ekstra hold, men redundans dersom en kopp skulle slippe. Ulempen er at det kan bli litt spenn mellom koppene foran pga krumning på taket. Mer om det senere. Stativet har teleskopstenger som gjør at bredden kan reguleres.

For å klargjøre taket på skitten bil til stativet vasket jeg raskt over med en fille med spylevæske. Stativet ble montert og satt som et skudd, men jeg merket meg litt spenn pga takets krumning ved pumping av de koppene på fremre høyre stang. Jeg lot stativet så på i garasjen over natten og ikke overraskende hadde den ene av koppene foran høyre mistet vakumet over natten (seasucker oppgir at man skal kontrollere/etterpumpe hver 3. time) i garasjen.

Dagen etter lastet jeg 3 par langrennski (205cm-90cm), staver og støvler i en skipose og et par alpinski i skipose nr2 som jeg stroppet på stativet med medfølgende stropper. Posene var forøvrig 2x nyinnkjøpte billigposer fra xxl med avklippede snurpesnorer i endene for formålet. Deretter la vi ut på +50 mils kjøretur mot vestlandet. 45 mil og to ladestopp senere var vi kommet frem til Åndalsnes og siste toppuplading før destinasjon. På alle ladestopp inspiserte jeg stativet og etterpumpet uten å merke noe slipp eller tap av vakum før vi kjørte. På Åndalsnes kom jeg ikke så langt; litt sterk sidevind og så plutselig hørtes et kraftig dunk fra taket over passasjersetet. Den ene fremre sugekoppen hadde løsnet (som i garasjen). Resten av sugekoppene satt bom fast uten tap av vakum, så stativet var fortsatt sikret (ref redundans). Jeg pumpet fast og kjørte siste 10 mils etappe uten problemer.

Før hjemturen monterte jeg stativet på nytt og justerte litt på plasseringen i front for å unngå unødig spenn mellom koppene foran. Hjemturen gikk fint uten tap av vakum eller andre problemer og alle kopper satt fortsatt fint da jeg demonterte morgenen etter.

Det har vær diskutert en del på elbilforum hvorvidt sugekoppstativer er sikre nok. Basert på egen brukserfaring vil jeg si at stativene er sikre nok og sitter dønn fast på talet, MEN - og det er et stort MEN - det krever at sjåføren er aktpågivende mht montering og ikke minst jevnlig inspeksjon av stativet over lengre kjøreturer og alltid etter at bilen har vært parkert uten tilsyn (vakum slippes ut av sugekopp med minimal kraft; det holder at noen nysgjerrige piller litt på kanten..). Er du ikke litt praktisk/teknisk anlagt og bruker et seasucker stativ som et vanlig talstativ kommer det til å ende med uhell før eller siden. Derfor er stativet emm. heller ikke egnet for det tankeløse massemarkedet, men passer nok helt fint for den typiske i3 sjåføren på elbilforum.no. Jeg tenker også at stativløsninger (fra seasucker eller hjemmemekket) med flere enn to kopper i front er å foretrekke mht til redundans - men det forutsetter at det ikke blir spenn ved montering sånn at vinningen går opp i spinningen.

Rent forbruksmessig merket jeg ikke noen forskjell på å kjøre med stativ og to skiposer - forskjeller i temperatur og regn/snø på veien gjør mye større utslag. Oppsummert; godt fornøyd med endelig å ha fått takstativ til i3 (som eneste bil), men det krever litt omtanke ved bruk. Synd at bmw fortsatt ikke har ordnet med et takstativ/takfester til stativ til denne bilen.




Sent from my iPad using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA