Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkeringsur - hvilket anbefales? Erfaringer?

Startet av Anterialis, fredag 21. august 2015, klokken 12:55

« forrige - neste »

LMOR

#15
Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 17:14
Det er jo irrelevant hva vi synes er logisk og ikke. Slik jeg oppfatter det er dette ettertrykkelig skrevet ned i lovverket jf. "parkeringsforskriften" jeg siterte i innlegget mitt over. Det går jo klart frem at vi _skal_ klikke frem tidspunktet til innslag av parkeringsbegrensningen, altså feks. 08:00.
Du har helt rett i hva loven sier, og jeg tok feil.
Lover bør kunne oppfattes rettferdig og logisk. Så irrelevant er det jo ikke.
Jeg kommer til å saksøke staten hvis jeg får innbrudd i bilen pga en unødvendig paragraf, som setter mine materielle verdier i fare.
Et søk på nettet viser at mange er frustrert over denne regelen som veldig få vet om.
Utrolig nok, så er det greit hvis en parkerer rett før forrige periode løper ut, men ikke rett etter...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Ro ned litt nå, LMOR   :o

Innbrudd for du evt. uansett hvis bilen står der hele natten - du tror vel ikke at tyvene leser P-skivene før de bestemmer seg for å bryte seg inn ?!

LMOR

#17
Ser at flere har fått boten ettergitt, så jeg regner med disse reglene blir endret etter hvert.

Ellers skulle det vært interessant å teste dette ift personvern. Tror ikke du helt ser poenget bromm. Det er en stor forskjell på at du ser at bilen står der kl 02:00 om natten, eller at du kan gå gjennom gatene kl. 19:00 for å plukke ut de bilene du vet står på ønskelisten til en "alternativ" bilring.

Er det like usannsynlig som at en sjekker hvor det ser ut til å bo folk på dagtid, for så å komme tilbake om natten?

Hvis bare er en liten risiko for at dette kan skje, og det ikke er noen praktisk grunn til å holde på regelen, så bør den endres.

Problemet er også at dette kun kan slå ut feil, du tar ingen som gjør noe "ulovlig", men du vil ta mange som enten ikke kjente til reglene eller som glemte å stille klokken. Helautomatisk registrering av tid er enkelt for alle parter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Jeg er helt enig i at det er lite intelektuelt å be bilførere stille parkeringsuret frem til start av avgiftsperiode. De må da forstå at dersom det står feks. 23:30 på uret - og avgiftsparkeringen starter 08:00 med tre timers maks parkering - så kan man stå til 11:00.

Men da fikk jeg svar på spørsmålet mitt, jeg kan stille uret frem i tid =) Supert, da blir det nok et slikt mini ur! Jeg skal sjekke elbilforeningen, da er det i alle fall gratis porto og jeg sparer en 50-lapp :p
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

God avslutning, men kun en presisering for at ikke flere får bot nå.
Reglen er, bortsett fra tulleregelen:

Se på klokka og still pilen på nærmeste kvarter for ankomsttiden.

Så ikke still klokka tilbake, da de som er godkjent setter den frem automatisk. Hvis du endrer kan du få bot allerede etter 10min...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Bjølseth1

har dere flere spm, jobber jeg som Trafikkbetjent å kan prøve å hjelpe dere litt jeg også
Jo hei å det går

acenta

TorS

Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 15:42
Jeg syns det stod at Elbilforeningen skal ha 449 kr for dette uret? Altså det samme som parkeringsur.no? Forhåntenligvis har jeg misforstått, hva skal Elbilforeningen ha for uret?

Så vidt jeg kan se er det samme pris, men den ene tar ekstra for porto den andre gjør det ikke.

Jeg har selv Park Mini og er fornøyd med den.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Anterialis

Sitat fra: Bjølseth1 på fredag 21. august 2015, klokken 21:06
har dere flere spm, jobber jeg som Trafikkbetjent å kan prøve å hjelpe dere litt jeg også
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

nofuelno

Synes det er tryggest med parkeringsur som viser på minuttet det tidspunktet en parkerte.
Eksempel på slikt ur er de fra AutoParkTime. De stiller seg automatisk mellom sommer/vintertid også.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Bjølseth1

Jo hei å det går

acenta

LMOR

I tillegg til veldig gode svar, så viser det at noen bruker sunn fornuft.
Poenget med å bruke penger på en elektronisk registrering er for meg å slippe å tenke på urskiven.
Parkeringen er nøyaktig den samme til samme tid, men det noen bøtlegger for er altså at du glemte noe ulogisk som egentlig ikke endrer noen fakta.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Takk for herlige svar, Bjølseth1!

Da regner jeg med man med Park mini kan skrive inntil 15 min frem i tid og at dette ikke ilegges avgift :)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

På svar #19 klippet jeg inn de norske reglene for bruk av mekanisk parkeringsskive.
Samme regler som våre naboland.
I Tyskland skal den settet frem til nærmeste halvtime.
Hvis du ikke setter den frem risikerer du bot for å ha stått i 24 timer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Bjølseth1

Sitat fra: Anterialis på søndag 23. august 2015, klokken 18:13
Takk for herlige svar, Bjølseth1!

Da regner jeg med man med Park mini kan skrive inntil 15 min frem i tid og at dette ikke ilegges avgift :)

Ja det burde gå helt knirkefritt
Jo hei å det går

acenta

HA

Sitat fra: Bjølseth1 på fredag 21. august 2015, klokken 21:06
har dere flere spm, jobber jeg som Trafikkbetjent å kan prøve å hjelpe dere litt jeg også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA