Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige bremser?

Startet av erlanddf, mandag 17. august 2015, klokken 11:16

« forrige - neste »

erlanddf

Var ute og kjørte på lørdag og måtte ta en nødbremsing. Jeg vet jeg bremser på skivene ca 3-4 ganger pr dag
slik at det ikke skal vært noe særlig belegg på dem. Når jeg da sto på bremsene klarte jeg ikke å blokkere slik at ABS slo inn, og det var bare såvidt jeg klarte å stoppe i tide. Det skal vel ikke være slik?

Har også ellers lagt merke til at jeg synes bremsekraftforsterkeren godt kunne hjulpet til mer. Når jeg kjører andre biler er det nesten så jeg skvetter når jeg bruker bremsen fordi det tar så godt.
2014 P85+

Digiman

Skal ikke være dårlige. Opplever mine bremser som svært gode.
Amerikanske Edmunds testet de til å være jevngode med Porsche Panamera sine karbonbremser:

Model S:
Braking
30-0 (ft): 27
60-0 (ft): 108

Porsche Panamara GTS
Braking
30-0 (ft): 28
60-0 (ft): 110

Ref: http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

o.b.lix

Høres ut som bremsene er "grodd fast" - sjekk de på verksted.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Dennis

#3
Den testen der er med porsche sine standard bremser. Ikke at de er dårlig men er ikke de beste de har :) koster vel 40-50k mer skal man ha keramiske bremser

Uansett er bremser Brembo og skal være bra greier. Funker veldig bra på min. Bruk bremsene oftere  og ta noen skikkelige oppbremsinginger innimellom. Siden de blir brukt lite på bilene siden vi bremser for det meste med regen.

fonberg

Sitat fra: erlanddf på mandag 17. august 2015, klokken 11:16
Var ute og kjørte på lørdag og måtte ta en nødbremsing. Jeg vet jeg bremser på skivene ca 3-4 ganger pr dag
slik at det ikke skal vært noe særlig belegg på dem. Når jeg da sto på bremsene klarte jeg ikke å blokkere slik at ABS slo inn, og det var bare såvidt jeg klarte å stoppe i tide. Det skal vel ikke være slik?

Har også ellers lagt merke til at jeg synes bremsekraftforsterkeren godt kunne hjulpet til mer. Når jeg kjører andre biler er det nesten så jeg skvetter når jeg bruker bremsen fordi det tar så godt.

Den ene gangen jeg har nødbremset med min 2013 på tørr asfalt, så koblet i hvert fall ABS inn. Jeg følte det var bremsekraft i massevis. Men samtidig er jeg enig med deg i at bremsepedalen er ganske tung. Nyere TMS-er med elektromekaniske bremser (TMS-er med autopilot HW har slike bremser) føles mye "skarpere", dvs. de krever mindre pedaltrykk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Min bil har fått modifisert bremsene to ganger på grunn av dårlig effekt. Nye klosser (to ganger), nye skjold og nye skiver. Det ble bedre, men ikke helt bra. Må jeg hogge i bremsene slår fremdeles ikke ABS inn selv på fuktig asfalt, men det stopper rimelig greit. Pedalen synker ganske fort til bunns, men slik skal det visstnok være - jeg har jo også kjørt flere biler som var likedan.

Sist jeg hadde loaner med de nye bremsene holdt jeg på å kakke nesa i rattet første gangen jeg rørte pedalen, så det er stor forskjell. De nye bremsene legger i tillegg klossene innpå og varmer skivene når man bruker vindussviskerene, slik at de alltid skal være klare til bruk. Usikker på hvordan det fungerer når man kjører på sørpeveier uten å bruke vindussviskerene.

Toonster

Bremsene var noe av det jeg ble overrasket over når jeg prøvde en P85, var alt annet enn bremser en sportsbil verdig. Alle biler med bra effekt jeg har kjørt, har hatt bremser som hugger til så fort man toucher de (noe man selvfølgelig lærer å bruke slik at de ikke hugger :) ).

Så suverent om det har kommet en oppgradering og justering på dette.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

rsomby

Sitat fra: erlanddf på mandag 17. august 2015, klokken 11:16
Var ute og kjørte på lørdag og måtte ta en nødbremsing. Jeg vet jeg bremser på skivene ca 3-4 ganger pr dag
slik at det ikke skal vært noe særlig belegg på dem. Når jeg da sto på bremsene klarte jeg ikke å blokkere slik at ABS slo inn, og det var bare såvidt jeg klarte å stoppe i tide. Det skal vel ikke være slik?

Har også ellers lagt merke til at jeg synes bremsekraftforsterkeren godt kunne hjulpet til mer. Når jeg kjører andre biler er det nesten så jeg skvetter når jeg bruker bremsen fordi det tar så godt.

Jeg har hatt akkurat samme opplevelsen som du. Sto i setet med all kraft i pedalen og klarte såvidt å stoppe før det gikk gale. Jeg hadde en oppfatning den siste tiden av de virket litt dårlig, men ikke SÅ  dårlig. Kjørte til tesla umiddelbart etterpå og fortalte om opplevelsen. De byttet bremser på stedet med nye oppdaterte bremseskjold montert. Et HAV av forskjell etterpå. Konklusjon, du må bytte bremser oftere på en stor tung bil som liker sportslig kjøring oftere en på en polo. Forøvrig så hadde jeg kjørt 26000km da.

rklokk

Har nettopp fått byttet til nye bremser - Nordic Edition - og de bremser laaaangt bedre enn de gamle. Hadde flere "ugreie" situasjoner med de gamle og du får nye hvis du kontakter Tesla og sier du ikke føler deg bekvem med de du har. Uansett blir det aldri som i de nye bilene. De var virkelig gode.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

erlanddf

rklokk og rsomby: Hvilke Tesla servicesenter har dere vært i kontakt med?
Når jeg ikke klarte å blokkere bremsene så ABS slår inn så føler jeg meg absolutt ikke trygg iom at da vet jeg at stopplengden øker.
2014 P85+

rklokk

Sitat fra: erlanddf på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:03
rklokk og rsomby: Hvilke Tesla servicesenter har dere vært i kontakt med?
Når jeg ikke klarte å blokkere bremsene så ABS slår inn så føler jeg meg absolutt ikke trygg iom at da vet jeg at stopplengden øker.

Skøyen. Inne til ordinær service. Skal sies at jeg har en lang historie med "klaging" på bremsene. Allerede første vinteren 13/14 hadde jeg en episode hvor jeg ikke klarte å aktivere ABS på snø engang ned fra hytta! Ble da lovet en fix av en amerikaner, men det endte kun i å montere skjold. Hadde flere situasjoner som du opplever og det føles virkelig ikke trygt. Det skumle er at man til vanlig tror man har greit med bremsekraft siden regen sammen med normal bremsing kjennes bra. Problemet er at trenger du nødbrems så er det ikke noe mere å gi samme hvor hardt du tråkker på pedalen. De bytta nå alle skiver/klosser og ny versjon av skjold. Bytta også parkbrems kalippere bak til ny type siden jeg hadde mista en bremsekloss! Total makeover altså. Holder bremsene seg som de er nå er jeg happy. Det finnes altså en fix!
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Muffinman

Ingen som har hatt kast i skivene da? Mine ble byttet i fjor vår på grunn av det (foran), men dessverre registerer jeg at det er på vei tilbake.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:06
Ingen som har hatt kast i skivene da? Mine ble byttet i fjor vår på grunn av det (foran), men dessverre registerer jeg at det er på vei tilbake.

Jeg hadde vibrasjon, og skivene foran  ble byttet i januar i år. Har vært fine siden.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Mine holdt et år før det kom tilbake. Knappe 50.000km.

BMW850

Har antydning til vibrasjon/kast i mine bremser. Setter regen på low en gang i blant, spesielt etter vask og ved vått vær. Kanskje bremsene bør brukes ennå mer. Skal ha service nå i høst så skal gi beskjed om det da. Originale skiver, fikk montert bremseskjold i januar. Bil gått 17000.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA