Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte høyttalerelement?

Startet av Goku, søndag 16. august 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Batteritralla

Jeg har store lydpakken i min bil produsert 02/2014. Stereo anlegget er faktisk det jeg er mest fornøyd med i min Model S, det har virket hele tiden . .

Har hatt et par nyere utgaver av model S på lån i det siste, begge med lydpakke.

Disse var det vesentlig dårligere dypbass i.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

vnm

Mange andre melder det samme. Kan det være så enkelt som at endringene som er gjort høsten 2014 (lydisolering +++) har ført til annet lydbilde i bilen? Altså er anlegget likt, men bilen endret?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Trustno1

Sitat fra: vnm på mandag 27. juni 2016, klokken 22:57
Mange andre melder det samme. Kan det være så enkelt som at endringene som er gjort høsten 2014 (lydisolering +++) har ført til annet lydbilde i bilen? Altså er anlegget likt, men bilen endret?

Lydisolering kan definitivt endre lydbildet, men om noe så bør det bli til det bedre.
Har noen sett på sub-kassa? Er den lik? Er rommet rundt porten lik? Dersom det feks er mer åpent eller lukket rundt subporten så vil det kunne endre tuninga i kassa.
Eller kanskje de feks har endret material som kassa er laget av.

Muffinman

Innspilling. Trenger vel noen timer på moderat+ volum før ting løsner disse anleggene også.

bmhoff1

Hei

Sikkert svart på før, men bryter man noe garanti hvis man gjør en slik etter isolering og høytaler bytte?
Skulle det feks. skje noe med datamaskinen i bilen som kontrolerere de andre høytalerene, får man problemer da?

bmh

Trustno1

Sitat fra: bmhoff1 på tirsdag 16. august 2016, klokken 09:12
Hei

Sikkert svart på før, men bryter man noe garanti hvis man gjør en slik etter isolering og høytaler bytte?
Skulle det feks. skje noe med datamaskinen i bilen som kontrolerere de andre høytalerene, får man problemer da?

bmh

Er nok bare Tesla som kan svare deg på dette, og selv de vil nok gi deg sprikende tilbakemeldinger ettersom hvem du spør.

Men det er flere som har lydisolert bilen uten at dette har bydd på garantiutfordringer. Men det er viktig at man gjør dette riktig, ikke blokkerer drenshull, ikke lar dette bli i veien for annen mekanikk osv.

Du mister nok garantien på den delen der du gjør etterarbeid, feks du kan ikke klage på knirk i en dør etter du har etterisolert her.

Når det gjelder høytalerbytte så må man være obs på hva man gjør. Dersom man skulle klare å kortslutte kablene så kan man i teorien hvis man er uheldig ødelegge forsterker eller lydutgangen på hovedskjermen.  Jeg har derimot ikke hørt om at dette har skjedd. Så lenge man passer på at alt er avslått når man kobler så skal ikke dette være noe problem.

Nesquik

Jeg har gått en stund å vurdert ulike tilnærminger til å oppgradere standardanlegget i min TMS. Aktuelle løsninger ser ut til å være bytte av høyttalerelement og eventuelt en installasjon av subwoofer med forsterker.

Jeg har nå bestemt meg og la nettopp inn en bestilling på denne løsningen til Light Harmoncs: http://marketplace.lhlabs.com/products/model-s4d-premium-front-back-full-range-4-speakers

Pakken inkluderer fire høyttalerelementer som erstatter de som allerede ligger i dørene. Teslarati gjennomførte nylig en test av disse: http://www.teslarati.com/tesla-model-s-speaker-upgrade-light-harmonic/.

Jeg planlegger å legge inn litt demping i dørene når jeg først skal av med panelene. Spent å høre hvordan sluttresultatet blir.

Dette blir mitt første DIY-prosjekt innen bilstereo. Løsningen ser imidlertid overkommelig ut for oss som ikke har så mye erfaring. Dersom det er stemning for det, kan jeg lage en liten tråd på dette prosjektet når jeg mottar pakken fra USA.
Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

lunitiks

Her er en lang review-video av Light Harmonic sin oppgraderingspakke for standard audio biler. Ser ut som heftige elementer. Men forbered deg på knot i forbindelse med innfestingen av høyttalerne! (Kan hende de har fikset dette på fabrikken eller at duden i videoen her har fått et feilparti.)



https://www.youtube.com/watch?v=dcK6kmtrU_c
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Tror ikke jeg ville satt så mye lit til denne testen, her var det mye merkelig.

For å peke ut noe:
De testet lyden på volum 5 på enkelte frekvenser. Dette sier svært lite om høyttalerkvaliteten. I beste fall kan det si noe om impedansen og følsomheten på elementene.
Skulle man gjort en test så måtte man eventuelt heller målt frekvenskurven med en RTA. Problemet er bare at signalet ut fra Tesla's hovedenhet er kraftig EQ'et og antageligvis tilpasset disse elementene spesielt.

Etterpå tester de høyttalerne mot hverandre med tilfeldig musikk rett på gulvet og på en pappeske, i tilnærmet friluft. Høyttalere får en helt annet karakeristikk når de er montert. Ingen høyttalere låter bra plassert på denne måten.

Så måler han vekten på to helt ulike typer elementer mot hverandre. Tesla sine elementer er neodyn magneter, mens de fra LH er ferrit magneter.

Til slutt er det endel tilfeldige personer som forteller om "crisper highs" og "clearer lows"
Man prater også om lydplassering frem/bak. 99% av all musikk er spilt inn i stereo, og er også ment for og betraktes i stereo. Dvs at alle lydkilder bakfra kun virker forstyrrende på lydbildet.

samt litt OT, stusset også litt på når han satt på aircondition i bilen inne i garasjen for å kjøle ned garasjen  8)

Dette er ingen kritikk mot LH, jeg har ingen erfaring med oppsettet. Bare peker ut at hifi bransjen er så gjennomsyret av uvitenhet og myter at en god selger kan selge nesten hva som helst bare man gir en plausibel forklaring til menigmann. Feks ta en titt på enkelte nettbutikker som selger kabler til over 30k og påstår dette skal gi "eksepsjonell lydkvalitet"

Nesquik

#84
Ja, det er ganske tydelig at denne anmeldelsen er laget av en lekmann. Men jeg skal innrømme at entusiasmen smittet litt over på meg da jeg så videoen.

Den europeiske distributøren har visst gjort noen tester og skriver på hjemmesiden sin:
Technically: the S4D 1 Ohm speaker versus OEM 2 Ohm speaker. Below 200 Hz, LH speakers are at least +3dB to +5dB more in quantity. Overall frequency response are much flatter. Also, THD in overall frequency is about 35% to 55% percent lower. http://www.rainbowroad.eu

SitatMen forbered deg på knot i forbindelse med innfestingen av høyttalerne!
Jeg har vært i kontakt med LH, og de har forsikret meg om at de har utbedret problemet med innfestingen + lagt inn demping der høytalerne er i kontakt med døren.

Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

Muffinman

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 21. september 2016, klokken 11:26
samt litt OT, stusset også litt på når han satt på aircondition i bilen inne i garasjen for å kjøle ned garasjen  8)
Han stusset sikkert veldig på hvorfor garasjen ble varmere istedet  ;D

Sitat...hifi bransjen er så gjennomsyret av uvitenhet og myter at en god selger kan selge nesten hva som helst bare man gir en plausibel forklaring til menigmann. Feks ta en titt på enkelte nettbutikker som selger kabler til over 30k og påstår dette skal gi "eksepsjonell lydkvalitet"
Dette er _så_ sant, og det forundrer meg at det ikke er slått hardt ned på slik svindel og villedende markedsføring. Litt av bildet er nok at de som har gått på limpinnen og gitt fra seg betydelige beløp neppe frivillig vil innrømme at de er blitt lurt. Handler vel om å forsvare egne valg.

Vad tycks forresten om en digitalkabel til den nette sum av 109.990?
http://oslohificenter.no/kabler/digitalkabler/nordost-odin-2-digital-aes-ebu

Trustno1

Denne kabelen gir nok rette 1tall ned på molekylnivå, samt ekstremt runde nuller

Cookie Monster

Rart kabelmafian kan drive å svindle folk på den måtene enda.


Blir samme greia som å tro man får bedre farge på nettsiden til VG med en annen type nettverkskabel. Eller trådløst nettverk må jo da være veldig dårlig til å streame film med. Bildekvalitet, farger og lyd må bli veldig dårlig trådløst. Nei må nok kjøpe en slik Denon nettverkskabel til 5000 kr ;D

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Dampmaskin

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. september 2016, klokken 09:45det forundrer meg at det ikke er slått hardt ned på slik svindel og villedende markedsføring.
Her skummer svindlerne fløten av fra luksus-overskuddet til folk som har et overskudd.

Jeg tror og håper at myndighetene prioriterer å slå ned på svindel som retter seg mot de svakeste og svekker dem ytterligere. Med andre ord alternativ "medisin" hvor kreftpasienter ikke bare blir frasvindlet pengene sine, men også blir ledet bort fra fungerende behandling, for å ta et eksempel. Eller "medier" som utnytter sørgende personer, "klarsynte finanseksperter" som sikter seg inn på folk som fra før av ikke klarer å holde orden på økonomien sin, osv osv osv.

Luksus-svindelen i hifibransjen blir bare en mild irritasjon i forhold. Og når folk får placeboet sitt, så kan man nesten argumentere med at de faktisk fikk det de betalte for.

Cookie Monster

Ja placebo effekten er sterkt. Spesielt når man har kjøpt en kabel til over 100 000kr legger man nok mye godvilje inn for å høre forskjell ;)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA