Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ACC Ingen sensorsikt

Startet av torgrand, mandag 10. august 2015, klokken 08:46

« forrige - neste »

torgrand

Jeg opplever noe veldig rart.
Veldig ofte når jeg kjører i Oddernestunellen inn mot Kristiansand  får jeg opp "ACC ingen sensorsikt" og så slår ACC slår seg av. Dette skjer ca 200 meter før slutten av tunellen, og kun når jeg ligger i venstre fil. Det virker å være uavhengig av både vær og hvor ren bil/radar er.
Etter noen minutter virker ACC normalt igjen hvis jeg deaktiverer den fullstending og slår den på igjen.

Noen andre som har opplevd dette?

mvh
Torgrim

sybo


gamer73

kan det være noe på det stedet som "slår ut" radaren? Min erfaring med radar (mest fra min mazda 6) er at det skal enorme mengder skit til for at den ikke skal virke...jeg har aldri opplevd det og jeg vasker bilen 1-2 ganger i året. MEN snø kan sette den ut....opplevd i snøstorm 1 gang..

Jeg tror at det kan være noe i området der som på en eller annen måte slår ut radaren din...

elektro

Har kjører en del tuneller i Oslo, men har aldri fått denne meldingen. Kraftig regnvær er heller ikke noe problem. Snøvær har jeg ikke testet enda med e-Golfen, men det skal vanligvis en del til..

Kanskje din lokale forhandler kjenner til det hvis det er noe spesielt i denne tunellen. Ev. Vegvesenet eller de som drifter tunellen. Ellers kanskje du kan få en testbil med ACC og kjøre samme sted med den. Keep us posted!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eyolf

Samme har jeg på min bil og forhandler mener det er noe i den tunnellen som forstyrrer sensoren.  Har opplevd det samme med en Octavia med samme system.

torgrand

Jepp, kjørte der igjen i dag, og det skjer uten unntak....
[Konspiratorisk] Kanskje de har lagt noe der for å jamme radarvarslere før fotoboksen??? [/Konspiratorisk]

emil

Sitat fra: torgrand på mandag 10. august 2015, klokken 21:18
Jepp, kjørte der igjen i dag, og det skjer uten unntak....
[Konspiratorisk] Kanskje de har lagt noe der for å jamme radarvarslere før fotoboksen??? [/Konspiratorisk]

Radarvaslere har ingen innvirkning på fotoboksen siden den bruker induksjonssløyfer så det er neppe det.

Kjøre rolig forbi en dag og kikke etter noe som skiller seg ut blandt lys og andre ting der inne? Eller er det utsyn til bebyggelsen på andre siden av brua og kanskje noen i en leilighet der har et eller annet i vinduet sitt?

Coolio

Se om det er mye metall i nærheten der det skjer..............

sybo

Fatteren har noe radarvarslings greier i bilen. Lager masse tivolilyd. Den plinger når vi er på vei ned i tunellen mot lund.
Har ikke vært noe fotoboks der så hva den plukker opp er ikke godt å si.
Kan hende dette har en sammenheng?

dabis

Leste noe om ACC og bruk i tuneller. Tror det står i bruksanvisningen at den ikke skal brukes i tuneller og eller at den kan bli slått ut av å kjøre i tunellen. Mistenker at Radarsignalene slår litt i veggene og gir mye støy på radarmotaket som gir for usikre data til bilen at den ikke stoler på den og derav skrur seg selv av.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

emil

Sitat fra: dabis på tirsdag 11. august 2015, klokken 13:50
Leste noe om ACC og bruk i tuneller. Tror det står i bruksanvisningen at den ikke skal brukes i tuneller og eller at den kan bli slått ut av å kjøre i tunellen. Mistenker at Radarsignalene slår litt i veggene og gir mye støy på radarmotaket som gir for usikre data til bilen at den ikke stoler på den og derav skrur seg selv av.

Men det skulle ikke påvirke en radarvarsler hvis det nå er sånn at denne (ulovlige saken) også reagerer på samme sted.

andas

Har samme problem. Kommer ikke hver dag. Kommer i begge kjøreretninger. Begge i slutten av tunnellen. Faktisk kommer den av og til i avkjørselen til Vennesla/Kjøita etter utkjøring av tunnellen like før rundkjøringen. Snakket med forhandler i Kr.sand. De har hørt om problemet. Det har visst kun skjedd i denne tunnellen. VW sentralt har heller ikke hørt om feilen fra andre steder de har solgt. Mysteriet i tunnellen på Lond (som jeg sitter og ser på fra kontoret) er altså foreløpig uløst.

WolfM

Jeg kjører i begge tunnelene stort sett hver dag og opplever det relativt sjeldent (begge retninger - tilsammen ca en gang i uken +/-). Siden jeg stort sett bruker cruise med ACC aktivert og gearspaken i B er det litt ubehagelig da det oppleves at bilen plutselig bråbremser. Imidlertid trenger jeg ikke reaktivere ACC, det gjør han av seg selv etter 1 til 2 minutter.

Forhandleren mente at dette dreide seg om de fleste eGolfene han hadde solgt, hvis jeg ikke husker feil.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

hottentott33

Sitat fra: torgrand på mandag 10. august 2015, klokken 08:46
Jeg opplever noe veldig rart.
Veldig ofte når jeg kjører i Oddernestunellen inn mot Kristiansand  får jeg opp "ACC ingen sensorsikt" og så slår ACC slår seg av. Dette skjer ca 200 meter før slutten av tunellen, og kun når jeg ligger i venstre fil. Det virker å være uavhengig av både vær og hvor ren bil/radar er.
Etter noen minutter virker ACC normalt igjen hvis jeg deaktiverer den fullstending og slår den på igjen.

Noen andre som har opplevd dette?

mvh
Torgrim

Jeg kjører også den tunnellen jevnlig, og jeg opplevde også det samme og har kun opplevd det i den tunnellen. Men for min del har det kun skjedd èn gang. Men usikker på hvilket felt jeg lå i. Jeg skal ut på flyplassen i natt for å levere folk, så da skal jeg ligge i venstre felt i Oddernestunnellen for å sjekke om beskjeden kommer opp.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

hottentott33

Sitat fra: hottentott33 på fredag 14. august 2015, klokken 22:24

Jeg kjører også den tunnellen jevnlig, og jeg opplevde også det samme og har kun opplevd det i den tunnellen. Men for min del har det kun skjedd èn gang. Men usikker på hvilket felt jeg lå i. Jeg skal ut på flyplassen i natt for å levere folk, så da skal jeg ligge i venstre felt i Oddernestunnellen for å sjekke om beskjeden kommer opp.

Sannelig så skjedde dette igjen, ja. Denne gangen i retning vestover. Men jeg er forøvrig rimelig sikker på at det var østover det skjedde sist gang. Snodige greier...
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA