Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tap ved lading, og event. andre tap

Startet av nr1rayner, lørdag 08. august 2015, klokken 23:18

« forrige - neste »

nr1rayner

Hører kanskje hjemme (eller, er i hvert fall mer/like aktuelt) et annet sted her på forumet, meen, nå har jeg Leaf, og gidder bare å lese inne på Leaf-forumet, så det får stå sin prøve 8)

Anyways. Vi har vel alle hørt om div. overførings-/lade-tap, viser gjerne til det siste siv.ing Dagfinn Danielsen har gulpet opp. Flere av dere har kanskje lest artikkelen?
Hvis ikke, her er link: http://www.an.no/debatt/elbil/leserbrev/la-elbilistene-betale-for-parkering-bompenger-og-innfor-veiavgift/o/5-4-139036
Skal ikke gå nærmere inn på artikkelen, eller folks synspunkt, men belyse temaet tap ved overføring/lading.

Så, da satte jeg i foret å sjekke dette tapet på egenhånd.
Det er jo vitterlig så enkelt som å lade til x-antall %, kjøre en tur, og lade tilbake til samme %.
Både Leafspy (jeg har pro) og Carwings gir informasjon om brukt energi på turen.

Tidligere i dag ble egget lagt, og nå, i skrivende stund er oppsummeringens time kommet.
For å gjøre dette så nøyaktig som jeg kan skjønne å få til, ble bilen ladet til den stoppet på 80%.
Hørte det klikket i laderen, og ventet noen minutter til. Satt i bilen og ventet på "fullt" batteri, så gadd ikke vente til lys slukket..
Hadde håpet å komme hjem igjen litt før rekkeviddeangsten begynte å melde seg, men større forbruk burde jo bety enda bedre forutsetning for riktige tall.
Har aldri kjørt til skilpadda, men regner med jeg var rett før.
Leafspy viste i hvert fall 1,0kwh rest-kapasitet, bilen hadde indikert ---% i en drøy km i slak oppoverbakke..
Hele turen ble kjørt uten å slå av, så den kommer altså opp som en tur på carwings (om noen dager..).
Minnene kom forøvrig tilbake til en bil jeg hadde tidligere, som skulle ha lys for lavt drivstoff. Men på den harde måten fant vi ut at det ikke fungerte. Så helt i bunn av "batteritanken" undret jeg på om skilpaddelyset fungerte (selv om det kommer på ved oppstart)..

Velvel, nok om rekkeviddeangsten.
Jeg har EVI-kabel, lader som regel på 16A, og også denne gangen.
Denne kabelen har innebygd måler for Kwh. I tillegg lades bilen på ladepunkt med egen måler.
Ladingen foregikk i "en smell" uten avbrekk, eller å hverken flytte eller slå på bilen.

Glemte å ta skjermbilde ved første lading, Leafen indikerte som vanlig 79%.
Leafspy gav 78,9% SOC og 15,6 kwh kapasitet.

Ved avsluttet tur viste som sagt Leafen --- --- --- og enda mer --- ...
Leafspy 13,6% SOC 1,0kwh kapasitet, 13.786 wh forbrukt (ble selvsagt resatt rett før jeg startet).

Ved ferdig oppladet viste Leafspy 15,7 kwh (0,1 kwh høyere enn første lading) samt 79,1 SOC (0,2% høyere enn første lading).
EVI-kabelen 15,71 kwh
Måler på ladepunkt var økt med 15,3 kwh.

Så, vi sitter altså med noen litt avvikende tall.
Hadde regnet med at i det minste Leafspy kunne gi pålitelige tall uten avvik,
Men kapasiteten var altså 14,6 kwh lavere, mens forbruket var 13,786 kwh. Hva jeg fikk med meg datt ikke kommunikasjonen ut slik at det kan forklare avviket.
Strøm brukt til lading avvik på 0,4 kwh.

Som elbil-haterne elsker, kan jeg se på worst case først.
EVI-kabelen viser høyest forbruk på lading, mens Leafspy's forbruksmåler viser lavest forbruk.
15,71 / 13,786 = 1,14
Altså 14% høyere inn enn ut.

Best case scenario
Tall fra ladepunkt er lavest, menst forskjelli restkapasitet er høyest.
15,3 / 14,6 = 1,048
Altså 4,8 % høyere inn enn ut.

Kan vel så langt konkludere med at ladetapet ligger et sted mellom 5 og 14%..

Korriger meg gjerne om det ligger regnefeil her  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Godt du kom ut med at det var tap, og ikke gevinst ;)
Du er på sporet tenker jeg, og tapet er nok en plass rundt 10% ja.
Selv strømmåler du har i sikringsskapet måler ikke eksakt, og elektronikken i EVI kabel og den andre måleren har også avvik.
Med usikkerheten du har i målingene med tanke på ett forsøk, LeafSpy som regner om i GIDS (Har du 0,8 eller 0,775 i software som faktor på wh?) så er det jo greit å interpolere mellom de to resultatene, og si at tapet er 9,5%. Altså rundt de 10% som Danielsen er inne på om jeg har forstått ham rett.

Det er jo en del faktum i det han tar frem. Strøm som produseres i Europa kommer fra alt mulig. Dieselmotorer, solpaneler, vindkraft, bølgekraft, regenerativ strøm fra bergensbanen, diverse varmekraftverk (Atom, kull, bio), så det er jo en miks av alt.

Det som er bra i alle fall er at Bergensbanen er elektrifisert og går på strøm bl.a fra danske kullkraftverk som kjører på optimal virkningsgrad med rensing, og ikke drar med seg en vogn med kull og en diger vanntank den koker på for å komme seg over Finse. ;)
Videre greit å ha EL-bil som ikke må ha strøm for å varme opp en motorblokk før kaldstart for å redusere utslipp, og ikke minst katalysator som energimessig stikker med 10% effekt.
Men like dumt på en måte for en elbil å drasse rundt på 30%-50% dødvekt. Hva veie batteriet på LEAF, 300 kilo? Det er 375 liter bensin.

Det koker ned til virkningsgrad, fra vugge til grav for personbil, og ingen har alt rett, og ingen har alt feil i slik debatt.

I alle fall, ECO-kjør, og du sparer ca 10% energi, om det er fra batteri eller bensin/dieseltank  8)








Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Max Gids 281
Nom voltage 360
wh/Gid 77,5
Skal vel være fabrikkoppsett i Leafspy, kan ikke huske å plundret med det.
Burde dette endres?

Sjekker Carwings for turen etterhvert, som kanskje kan gi mer pålitelige forbrukstall (?), eller kanskje enda mer forvirring..

Hehe, ja hadde jeg kommet ut med en gevinst hadde vel flere enn meg klødd seg i hodet!

Overhodet ikke meningen at det her skal spores helt av, men må jo nesten besvare det du belyser (fra min side).
Joda, klart kommer strømmen vi lader med fra mange kilder, spesielt siden mye av lading skjer på natta blir vel kullkraft mye brukt (pga at de går med jevn produksjon og dermed "overproduksjon" på natta).
Du nevner dieselmotor. I sammenligninger fossil vs el brukes utslipstall fra test-tall (event. + noen %). Men hvor mye er egentlig utslippet ved kaldstart? Når fruen starter dieselbilen vår og kjører de knappe 3km til jobb i -15 kan ikke utslippene være i nærheten av de offisielle tallene. Det nevner INGEN.
Poenget mitt er at en stor dieselmotor som driver en generator 24/7 for så å lade elbiler burde være langt mer energieffektiv enn å drive tilsvarende biler direkte med diesel. Som kjent fra f.eks. chevy volt kan en slik motor gå på "sweet spot", i tillegg til at den hele tiden er varm.

Og litt mer avsporing..
Og som du nevner, rensing kan skje der, på et større anlegg. Rensing på et stort kraftverk må da vitterlig kunne være langt mer effektiv enn nevnte kaldstarter i hver sin bil..
Selv om forbruket på bussene jeg kjører ligger godt over dieselbilen, ser jeg ikke bort ifra at utslippene ikke er så utrolig forskjellige, nettopp pga størrelse og utstlippskrav.

ECO-kjøring ja, hadde en Mazda 929 2,0i i sin tid. Kjørte fast avisrute med den + litt annen kjøring, forbruk lå på 1,3. Svinkjørte ikke, men var ikke akkurat penkjøring heller. Mye start-stopp på den avisruta..
Snublet over en artikkel om eco-driving, og satte i gang. Resultatet ble 0,9 på nøyaktig samme kjøring!
Mao. 10% besparelse er pent sagt ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ja da sitter jeg med blodferske tall fra Carwings ;)
Total 13,4 kwh, hvorav 15,2 kwh forbruk og 1,7 kwh regen.

Distanse 110,5 km og snitt på 12,2 kwh/100km.

Så, forbruk er da:
Carwings 13,4 kwh
Leafspy 13,786 kwh
Differanse i Leafspy 14,6 kwh

Så ny worst case:
15,71 / 13,4 = 1,17.

Hmm, trodde da dette skulle være oppklarende, men så sitter jeg altså med 3 forskjellige tall for forbruk og 2 forskjellige tall for lading..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Thomas Parsli

Sitat fra: nr1rayner på mandag 10. august 2015, klokken 10:36
Hmm, trodde da dette skulle være oppklarende, men så sitter jeg altså med 3 forskjellige tall for forbruk og 2 forskjellige tall for lading..

Carwings er ikke korrekt, den ser ikke ut til å motta alle data fra bilen og gjør også andre utregninger enn bilens computer.
Leafspy varierer, gjenntatte målinger viser forskjellige resultat og oppdaterer man versjon endres resultatet noen ganger kraftig.

Så vidt jeg vet er bilens computer korrekt når det gjelder forbruk, mens kjørelengde er garantert mange prosent feil.

Jeg tror forbruket fra bilens computer og kjørelengde målt med GPS (som ikke gjestimerer for mye, kanskje helst en mobil-telefon) gir korrekte tall.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

nr1rayner

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. august 2015, klokken 10:48
Sitat fra: nr1rayner på mandag 10. august 2015, klokken 10:36
Hmm, trodde da dette skulle være oppklarende, men så sitter jeg altså med 3 forskjellige tall for forbruk og 2 forskjellige tall for lading..

Carwings er ikke korrekt, den ser ikke ut til å motta alle data fra bilen og gjør også andre utregninger enn bilens computer.
Leafspy varierer, gjenntatte målinger viser forskjellige resultat og oppdaterer man versjon endres resultatet noen ganger kraftig.

Så vidt jeg vet er bilens computer korrekt når det gjelder forbruk, mens kjørelengde er garantert mange prosent feil.

Jeg tror forbruket fra bilens computer og kjørelengde målt med GPS (som ikke gjestimerer for mye, kanskje helst en mobil-telefon) gir korrekte tall.

Thomas

Nå er jo strengt tatt ikke kjørelengde relevant her, men tok det med sånn... likevel ;)

Bilens computer, da mener du mine forbrukstall fra Leafspy, altså 13,786 kwh?

Utrolig at det skal være så innviklet å finne et enkelt svar på et så enkelt spørsmål... Men, man kan visst ikke stole på noe her i verden :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Bare for å slenge noen delvis relevante erfaringer ut i lufta

Starter jeg fulladet (saktelading) hjemme og kjører avgårde på strekninger uten mye regenerering i starten stemmer LeafSpy og bilens forbrukstall ganske godt.

Eksempel fra Arendal-Telemarksporten i går:

107.7km ifølge GuleSider (og GreenRace). Glemte å sjekke hva bilens km-teller viser, men avviket er normalt sett ganske lite der. Det er i tillegg en omkjøringsstreking rundt Kragerø som legger på noen meter på totalen som ikke kommer med, men i prosent et minimalt tilegg på strekningen. Forbruk på 12929Wh ifølge LeafSpy, forbruksmåler i bil (USA-bil) sier 8.4km/kWh.

Utregnet fra LeafSpy/GuleSider skulle det bli 120,0Wh/km
Utregnet fra forbruksmåler skulle det bli 119.0Wh/km

Det er også erfaringen min fra andre kjøreturer. Med en gang det blir mye regenerering på høy SOC eller hurtiglading med i bildet blir avviket derimot en god del større.

Rav4_EV

Tenker tapene i størrelse er mer interessant en prosenter.

Dersom vi regner med at forbruket fra batteri på en elbil er 1,8 kW per mil og tapet i motor/inverter er 20% vil effekten til hjul være 1,38 kW per mil og tapet 0.42 kW per mil

Regner at en snill bensinbil bruker 0,5 liter per min er dette 5 kWh får vi 72% tap eller 3,62 kW per mil.

Bare på tapet i bensinbilen har vi nok energi på å drive to ekstra elbiler.

Regnestykket blir enda verre om du legger inn bykjøring. ;D


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA