Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørestrekning på en lading

Startet av moonbuggy, fredag 07. august 2015, klokken 22:08

« forrige - neste »

moonbuggy

Det kommer litt an på SW versjon.
Jeg har aldri sett høyere tall på estimert rekkevidde enn litt over 140km. Som du ser over på tråden så har jeg oppnådd 188, 190 og 203km på en ladning. Det spiller ingen rolle for computeren. SOC viser allikevel standard litt over 130 når jeg er fulladet. Fra mai frem til idag, har jeg kunnet kjøre godt over 160 km på hver lading, allikevel har ikke estimert rekkevidde endret seg (må nok vente til SW oppdatering). Det er et lite irritasjonsmoment, ikke annet. Motsatt vei, vllle vært langt verre.



bromm

Sitat fra: moonbuggy på fredag 04. september 2015, klokken 00:15
Det kommer litt an på SW versjon.
Jeg har aldri sett høyere tall på estimert rekkevidde enn litt over 140km. Som du ser over på tråden så har jeg oppnådd 188, 190 og 203km på en ladning. Det spiller ingen rolle for computeren. SOC viser allikevel standard litt over 130 når jeg er fulladet. Fra mai frem til idag, har jeg kunnet kjøre godt over 160 km på hver lading, allikevel har ikke estimert rekkevidde endret seg (må nok vente til SW oppdatering). Det er et lite irritasjonsmoment, ikke annet. Motsatt vei, vllle vært langt verre.
Rekkevidden estimeres hele tiden ut ifra et 360 graders perspektiv (slik man kan se på kartet i web-portalen og som det også er indikert i navigasjonen). Det er derfor veldig avgjørende hvor man bor (eller er), ift. hva som beregnes av rekkevidde. Hvis man setter destinasjon på navigasjonen så blir rekkevidden så godt som helt riktig i forutsatt at man fortsetter på samme vei forbi destinasjonen. Men den tar alltid hensyn til worst case, så hvis veien splittes i to "etter" destinasjonen, så er det den dårligste veien som gjelder.

Men til vanlig så setter man som regel ingen destinasjon, så da er det nok slik at den indikerer rekkevidde i henhold til den mest "ineffektive" veien i 360 graders omkrets. Jeg bor på Vikhammer utenfor Trondheim, så min bil spekulerer alltid i at jeg skal til Storlien i Sverige (det ligger 93 km øst, og er på fjellet med 592 m.o.h.). Dette ser jeg de dagene jeg faktisk skal ta en tur dit og setter det som destinasjon, for da endrer ikke rekkeviddeberegningen seg. Men om jeg setter andre destinasjoner hjemmefra, så hopper den alltid opp til et høyere tall.

Det er litt digg å eie/kjøre en såpass smart bil, er det ikke ?  ;)

Anterialis

Sitat fra: bromm på fredag 04. september 2015, klokken 10:21
Rekkevidden estimeres hele tiden ut ifra et 360 graders perspektiv

Meget informativt, takk for info!

Hvor kan jeg ellers lese om hva slags variabler rekkeviddeestimatet benytter seg av? Vet den hastigheter på veier? Spesielt er vel det viktig om man tenker kjøre motorvei med 110kmh...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

bromm

Sitat fra: Anterialis på fredag 04. september 2015, klokken 10:50
Hvor kan jeg ellers lese om hva slags variabler rekkeviddeestimatet benytter seg av? Vet den hastigheter på veier? Spesielt er vel det viktig om man tenker kjøre motorvei med 110kmh...
Du kan nok banne på at den vet om 110km/t-strekker ja (og alle andre fartsgrenser for den del) - ta en titt på ferietur-tråden min, så vil du kunne lese om at den hele tiden ville ta av fra motorveien i Sverige, for å kunne spare rekkevidde på "saktere" veier.

Men selv om alle fartsgrenser stort sett er registrert i navigasjonen hos BMW, så blir rekkevidden på i3 uansett finregnet på BMW's egne serversystem. Det er disse som kontinuerlig finregner på 360° rekkevidde, og da blir ikke bare fartsgrenser tatt hensyn til. Både nøyaktig topografi og værforhold (som vind, vindretning, nedbør, værutvikling og temperaturutvikling (forecast)) blir tatt med i beregningene. Bilen selv rapporterer bare om utetemperatur, SoC og kjøreadferd (for den siste tiden), som muliggjør den eksakte utregningen fra serversystemene. Variabler som settes i bilen, slik som innetemp, A/C on/off, ECO Pro, ECO Pro+ blir derfor beregnet inn i det store regnestykket hele tiden, slik at man faktisk ser utslaget med en gang man gjør endringer i disse ;)

moonbuggy

bromm:
Det rimer dårlig med min erfaring. Jeg bor i et relativt flatt område (jæren), kjører konsekvent  godt 160  km pr. lading på sommeren, allikevel estimerer bilen litt over 130km når fulladet.


bromm

Sitat fra: moonbuggy på fredag 04. september 2015, klokken 11:39
bromm:
Det rimer dårlig med min erfaring. Jeg bor i et relativt flatt område (jæren), kjører konsekvent  godt 160  km pr. lading på sommeren, allikevel estimerer bilen litt over 130km når fulladet.
Er ikke helt sikker på at du forstår forklaringen min da, moonbuggy... Å si at man bor i et "relativt flatt" område betyr egentlig ingenting, så lenge man har en potensiell "rekkevidde-killer" som én av mulighetene. På vedlagte bilde som er simulert med Jæren Golfklubb som "hjem", så kan du se de ulike fasettene mht. rekkevidde. I utkanten av omrisset finner man Tonstad (90 km unna), Flekkefjord (108 km unna) og Sinnes (91 km unna). Så kan man lett ta et tenkt eksempel: Kjører man vanligvis til Flekkefjord så vil rekkevidden oppleves som "kort" på start siden bilen vil ta hensyn til at man kan finne på å kjøre i retning Sinnes eller Tonstad. Med en gang man legger ivei mot Flekkefjord, så vil bilen etterjustere dette selv, og det er derfor vi ser at den enkelte ganger spretter litt i bergningen.

Hvis du setter destinasjon i navigasjonen til det målet du vanligvis kjører til så vil du imidlertid se en mer riktig rekkevidde - MEN den er fortsatt avhengig av hva som befinner seg "forbi" målet, siden den da har beregnet hele strekket frem til den er 0%. Så nok et "tenkt" eksempel: hvis det hadde vært et høyt fjell sør for Egersund som er det egentlige daglige målet (som eksempel), så vil beregningen bli påvirket av dette fjellet fordi den beregner rekkevidden helt til slutten på den veien (bilen vil ikke, og bør ikke anta at du bare skal til Egersund og tilbake). Hvis du imidlertid legger inn flere "korrekte" destinasjoner på navigasjonen, f.eks Jæren GK - Egersund - Jæren GK - Egersund (slik at den faktisk når 0% i løpet av ruten), så vil rekkevidden bli tilnærmet eksakt beregnet...

LMOR

#51
Jeg må nok støtte moonbuggy her. Min erfaring inkl. et stort antall tester tyder på at beregningene ikke er så avanserte som vi først trodde. Det er f.eks. stor forskjell på om bilen står inne eller ute, selv om bilen er forvarmet. Den legger altså for stor vekt på "utetemperaturen" den selv måler. Erfaringen er at etter 10-20km så blir estimatet mye bedre hvis du skal på langtur.
Kartet du viser til bromm har aldri vist noe jeg kan bruke. Akkurat nå har jeg 125km i bilen, men kartet viser at jeg kan kjøre mellom 72 og 105. (ingen veier over 105). Den på 72 er relativt flatt, og uten hindringer, ferger el.l. Jeg har dessverre ingen tro på at det vi ser på ConnectedDrive er noe bilen kjenner til.

Den viktigste input til estimatet utenom temperatur er erfaringstallene fra de siste dagene. Det kan en enkelt testes ut med å velge 2 dager som har likt vær og lik temperatur. Hvis en første dagen sjekker basert på bykjøring dagene før, og så kjører en lang tur med lavt forbruk, så vil en med ny SW se et mye høyere estimat dagen etter. Ny SW er også mye raskere til å justere riktig dagsestimat hvis en veksler mellom by og langkjøring.

Ellers viste ikke min bil heller mer enn 120-130 med den SW moonbuggy kjører med, men nå er jeg ofte oppe i 160.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 13:24
Den viktigste input til estimatet utenom temperatur er erfaringstallene fra de siste dagene. Det kan en enkelt testes ut med å velge 2 dager som har likt vær og lik temperatur. Hvis en første dagen sjekker basert på bykjøring dagene før, og så kjører en lang tur med lavt forbruk, så vil en med ny SW se et mye høyere estimat dagen etter. Ny SW er også mye raskere til å justere riktig dagsestimat hvis en veksler mellom by og langkjøring.

Dette stemmer og med min (relativt begrensede) erfaring med i3. Vi hadde 3 uker med rimelig stabilt pent vær i August, og med bilen parkert i garasjen hjemme så varierte estimert rekkevidde med alt fra under 12 til over 15 mil, veldig avhengig av forbruk siste kjøretur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Gjorde for morro skyld en liten test  ;D
Gikk ut i bilen som nå viste 122km.

1. La først inn en destinasjon som var litt lengre videre på veien enn punktet på 105km. Bilen gikk opp til 123. Ingen problemer å kjøre lengre enn "grensen" på Comfort.

2. La så inn en destinasjon som var litt lengre videre på veien enn punktet på 72km. Bilen gikk ned til 117.

Jeg trenger veldig god forklaring hvis jeg skal tro på at kartet på ConnectedDrive er det samme som bilen bruker. Jeg har god erfaring med i3 kart og rekkevidde, men ingen tro på det ConnectedDrive eller appen bruker.

(da jeg kom inn igjen, så la jeg inn destinasjonen i 2. på appen, og appen sier "Ikke innenfor rekkevidde", selv om det bare er 87km dit, og bilen mener jeg har 30km margin)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Selvfølgelig er forbruket og kjørestil de siste dagene veldig avgjørende (trolig det mest avgjørende), det er jo det som bestemmer hva hver enkelt sjåfør kan forvente av forbruk (og alle kjører forskjellig)... Og jeg har jeg har ALDRI sagt at kartet på BMW Connected Drive kan brukes til å se nøyaktig rekkevidde - eksemplet var derimot ment for å vise hvordan systemene tenker/fungerer, og at det derfor har en stor betydning hvilket terreng som befinner seg i nærheten når man leser indikasjonen inne i bilen.

Det er summen av alt dette som endelig bestemmer rekkevidden - ikke bare kjørestil eller noen av de andre parameterne. Dere får prøve selv - det er bare å sette navigasjonen eksakt dit dere skal (men husk å ta med alle punkt og returer), så tipper jeg at det ender opp ganske korrekt for de fleste...

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 14:23
Jeg trenger veldig god forklaring hvis jeg skal tro på at kartet på ConnectedDrive er det samme som bilen bruker. Jeg har god erfaring med i3 kart og rekkevidde, men ingen tro på det ConnectedDrive eller appen bruker.
Her et par utdrag fra specifications:
"The navigation system of the BMW i3 also comes with a dynamic range display, which supplies drivers with exceptionally precise, up-to-date and reliable information on whether there is sufficient charge to reach their destination and, if so, how much power will remain at the end of the journey. Many factors affecting range are considered in the calculation process, which is carried out on a BMW server and sent to the navigation system via the SIM card installed in the car. The range readout, presented in the form of a spider map on the navigation system in the central information display, is extremely clear."

"The up-to-the-minute and detailed real-time traffic information provided by the RTTI system is also added to the equation. The information is analysed and evaluated centrally by the BMW ConnectedDrive server that is in permanent communication with the vehicle. The SIM card that comes built into the BMW i3 ensures a reliable connection between the vehicle and the BMW ConnectedDrive server."

Hele specifications kan leses her: https://www.press.bmwgroup.com/usa/pressDetail.html;jsessionid=8RzGS2bPjp3qK8vk5yzGr6c15WQFQLQFXGv2vDV5G8l41tvPz4VP!-496950273?title=the-bmw-i3&outputChannelId=9&id=T0143611EN_US&left_menu_item=node__6728

LMOR

#56
Vi har vel funnet mange feil i markedsmateriellet til BMW etter hvert.

Problemet er at kartet ConnectedDrive WEB siden og appen bruker sier at jeg ikke klarer å kjøre mer enn 72km på den aktuelle veien, mens bilen sier at det går fint, med 3minutters mellomrom?
Er ikke det bevis nok for deg at det ikke er samme kart med samme detaljeringsgrad?
Jeg har ikke hørt/lest om at noen kan bruke de kartene i3 bruker, online i en webapp/app som dette.
Det er Google som leverer kartet på web/app. Det er ikke integrert med de beregningene i3 selv bruker.

Det du kanskje tenker på bromm, er at du kan få frem samme "tullekartet" i bilen, men det bruker jeg aldri, både fordi det er feil, og fordi jeg da ikke kan ha på perspektiv. Det er helt utenkelig at BMW har en server som online beregner alle mulige rekkevidder på alle BMWer like nøyaktig som bilen selv gjør. Det vil koste alt for mye i 2015. Satte på kartet, og du ser desinasjonen min som bilen ikke har noe problemer med (i Comfort til og med). I bilen brukes kartet i navigasjonen til beregningen, og derfor blir det riktig der selv om kartet som brukes på web/app (og som kan lastes ned til bilen) sier noe annet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 15:56
Vi har vel funnet mange feil i markedsmateriellet til BMW etter hvert.

Problemet er at kartet ConnectedDrive WEB siden og appen bruker sier at jeg ikke klarer å kjøre mer enn 72km på den aktuelle veien, mens bilen sier at det går fint, med 3minutters mellomrom?
Er ikke det bevis nok for deg at det ikke er samme kart med samme detaljeringsgrad?
Jeg har ikke hørt/lest om at noen kan bruke de kartene i3 bruker, online i en webapp/app som dette.
Det er Google som leverer kartet på web/app. Det er ikke integrert med de beregningene i3 selv bruker.

Det du kanskje tenker på bromm, er at du kan få frem samme "tullekartet" i bilen, men det bruker jeg aldri, både fordi det er feil, og fordi jeg da ikke kan ha på perspektiv. Det er helt utenkelig at BMW har en server som online beregner alle mulige rekkevidder på alle BMWer like nøyaktig som bilen selv gjør. Det vil koste alt for mye i 2015. Satte på kartet, og du ser desinasjonen min som bilen ikke har noe problemer med (i Comfort til og med). I bilen brukes kartet i navigasjonen til beregningen, og derfor blir det riktig der selv om kartet som brukes på web/app (og som kan lastes ned til bilen) sier noe annet.
Av og til så blir jeg litt forfjamset over hvor sneversynt du kan være, LMOR  ::) Jeg snakker om rekkeviddeindikatoren og ikke kartene. Du forstår vel selv at kartene på web og app aldri kan stemme fordi de avleses når bilen ikke er aktivert av en bruker. Det argumentet faller jo totalt igjennom hvis du kjører som en gris, mens kanskje kona er som en fjær på pedalen....

Du får ha lykke til videre med å motbevise at bilen ikke får data fra serversystemene (jeg jobber med slike systemer, og det er absolutt ingen problem å kunne håndtere flere milliarder i3'er i 2015, og skulle det bli flere så er det bare å skalere videre ;) ).

Hvordan forklarer du forresten at rekkevidden er forskjellig på vinteren når bilen står i det som da er en "varm garasje" i forhold til sommeren hvor da bilen står i en "kald" garasje. Min bil står i et underjordisk p-anlegg, så der er det jevn temp hele året... (Og neida, det er ikke mulig å få lengre anslag på vinteren etter uker med silkekjøring - akkurat som det er like umulig å få dårligere anslag på sommer etter flere dager med råkjøring). Bare kom med ytterligere informason om du har noen - jeg tror mest på bilen min som hele tiden viser rekkevidde iht. E14 mot Storlien - hele året !

LMOR

#58
OK, da er vi igang igjen... men jeg stopper etter denne.
Vi er helt enige om at bilen beregner meget godt, og nå skjønner jeg at du også er enige i at det kartet du la ut og som utklippet ditt fra BMW viser til, ikke forholder seg til virkeligheten og dermed ikke bør benyttes til noe som helst. Heller ikke til å vise forskjell mellom veier. Mine 2 eksempler var bare 6km forskjell i bilen og ikke 32km. Det var det eneste jeg ville påpeke. Hvis det er sneversynt, så OK, like sneversynt som når du hisset deg opp i fjor når jeg våget å påstå at vi måtte få oppdatering av kartene via USB  ;)

Forskjellen i rekkevidde mellom sommer og vinter kan vi godt diskutere videre. Her har vi mye data. Og som du sikkert har sett, er ikke app og bil enige om rekkevidden, hvis du først sjekker appen, og så sjekker bilen som har stått uten å være i bruk. De skulle da vist det samme, men det gjør de ikke hos meg. (men rekkevidden når du setter den fra deg er derimot lik i app og bil). Appen tar heller ikke inn trafikkinfo slik det står i teksten. Den viser samme spidernett med samme rekkevidde.

Prosesseringskraften som du ser for deg faller på sin egen urimelighet. Det kan ta lang tid å beregne en rute i bilen, og når den kommer, tar det tilsvarende tid før den eventuelt gir beskjed om at rekkevidden er for kort. Hvis du hadde hatt rett, så ville den informasjonen allerede ligget ferdigkalkulert på serveren. Appen ville da heller ikke gitt for kort rekkevidde i eksempel 2, når både app og bil var enige om at bilen kunne kjøre ca 120km, og det bare er en enkel tur på 72km frem. Så kort rekkevidde har aldri min i3 hatt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Ok,  da har du faktisk forstått det jeg uthevet ovenfor nemlig at kartet var ment som en illustrasjon over den 360° beregningen som hele tiden foretas for i3... Jeg fikk vel kanskje litt feil ifm. kartoppdateringene, men du har vel fått med deg at alle BMW med 4G telemetry vil ha dette fra nå av, så hvis i3-2014 kan oppdateres til ny com-box (noe som min forhandler ser som sannsynlig), så fikk jeg vel rett allikevel ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA