Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal cruise speed

Startet av Silkefot, onsdag 05. august 2015, klokken 12:08

« forrige - neste »

Yeyeye

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 03. mai 2016, klokken 04:58
Sitat fra: Yeyeye på mandag 02. mai 2016, klokken 21:42
Vi har hatt vår første kjøretur med 30kWh leafen ut til Hitra nå denne helgen. Kjørte hovedsaklig med cruisekontrol for å holde jevn fart i og med erfaringer på forumet og denne tråden. Bilen går på vinterhjula enda og jeg tenkte å dele også mine erfaringer når jeg går over til 17" sommersko. Turen vår er på ca 154km og jeg påstår at turen ikke er ideel for de beste forbrukstallene. Vi hadde 18 % rest ved ankomst utover og 11% rest på tur innover igjen. Forbruk på henholdsvis 1,33kWh pr mil utover og 1,43 på turen hjem igjen. Turene hadde tørre veier og 6-9grader utover ca 10-12 hjemover, begge turene så godt som uten forbruk av varme. Jeg tapte litt ekstra på regenerering på hjemture pga et fullere batteri i Hitratunnelen så her klarte ikke regenereringen å holde farten og jeg måtte bremse for å ikke bli tatt bilde av osv. Bilen regenererte 27kW nedover på tur utover, mens bare 20 og ned til 15 på tur hjem igjen. Brukte 55kW oppover for å holde samme fart. CC stod jevnt på 87kmt påtur ut 88kmt på tur inn. Skal utover i helgen igjen og tenkte nå med sommerskoene. Vurderer å ta en tur til med vinterdekka, for å få bedre sammenligningsgrunnlag en bare 1 tur. Jeg blir vel litt påvirket av dere
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

Ok, samme som jeg har altså, Tekna-hjulene som tomrh har hatt på prøve  ;) De skal jo ha B i rulle og sånn sett være gode.
Jeg skal ikke komme til noen endelig konklusjon, men tomrh ser jo økt forbruk med de.. Jeg har høyt forbruk med de i min hastighetstest, men setter ikke 2 streker under svaret basert på den så langt.
Dekkene skal vel være bra, men det spørs om den høye vekten likevel øker forbruket..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

 Husk at sommerhjul som regel ruller mye dårligere når temperaturen er ned mot null. Sommerdekk bør testes sommerstid :)


Sent from my iPad using Tapatalk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodalse

+5 ER sommertemperatur i Trøndelag - Dessverrre...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Yeyeye

Har du de orginale tekna felgene også?
For de er vel like uavhengig av årstall?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

Sitat fra: kodalse på onsdag 04. mai 2016, klokken 07:18
+5 ER sommertemperatur i Trøndelag - Dessverrre...
Ohh yes...

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 04. mai 2016, klokken 07:50
Har du de orginale tekna felgene også?
For de er vel like uavhengig av årstall?

Så kjent ut de der ja. De er nok like hele veien ja. Nå kom jo Tekna først i 2013, så har jo ikke vært levert så lenge.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#96
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. mai 2016, klokken 06:31
Husk at sommerhjul som regel ruller mye dårligere når temperaturen er ned mot null. Sommerdekk bør testes sommerstid :)
Ja, dekka blir hardere når det er kaldt og absorberer ikke så lett små ujevnheter. Men fikk sikret gode forbruksdata fra gårsdagen med nr1rayners Teknahjul, var +9 til jobb og +15 hjem uten kø og kjørte uten varme, derfor bedre egnet for sammenligning. Fikk 0,149 kWh/km. Regner med flere slike dager framover, skal sammenligne med mine egne 16" sommerhjul og kanskje også 15" vinterhjul. Ja, hvis jeg bare gidder å legge om så har jeg flere hjul fra fossilen å sammenligne med også: slitte 205/65R15 sommerhjul med rullemotstand C og noe slitte 205/60R16 vinterhjul med rullemotstand B. Oppdateringer kommer. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Yeyeye

Prøvde dagens Hitratur uten CC og fortsatt med vinterdekkene. Fikk et forbruk på 12,9. Temp var fra 13 grader og ned mot 10 på slutten, igjen så godt som ingen varmeforbruk. Dvs ser et snev av forbruk en sjelden gang, men aldri over 250W. Var veldig til kø inn mot Orkanger pga av veiarbeid, fikk dårligere tid og snittfart, men følte vi kjørte litt fortere. Tror jeg konkluderer med at CC er bare å bruke der det er behagelig, for er rimelig sikker på at mye av den lille nedgangen i forbruk er pga av behageligere kjøring inn mot svinger og også ut av de. Ble litt mye trykking med CC forige tur for Hitraturen har mange krappe svinger. Snittfart denne turen ble bare 62kmt mot 66 forige tur, hovesaklig pga veiarbeidet ved Orkanger.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

Regner med 12,9 er fra bilens display, gjennomsnittsforbruk?
Dette tallet er IKKE til å stole på etter min erfaring. Mulig det er bedre over lengre strekning, men se på min test her, det rimer ikke..
Da stoler jeg mer på % dog HVIS du starter med samme %.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Forbrukstall fra bilens egne "herlige" kalkulasjoner ja. Forbruk i følge leafspy er ca0,6-0,7 høyere. Hadde et forbruk på 21.587Wh første tur og 20.881 andre tur. Turen ble målt til 153,6km første gang og 154km andre gang. 400meter jeg ikke husker å ha kjørt lengre hehe, tror jeg resatte triptellern litt seint første gang kanskje. Gruer meg litt til å sette på sommerdekka, må få ned farta litt første tur i alle fall. Optimal cruisespeed er vel lavere så☺️
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

tomrh

#100
Sitat fra: tomrh på onsdag 04. mai 2016, klokken 10:40
Men fikk sikret gode forbruksdata fra gårsdagen med nr1rayners Teknahjul, var +9 til jobb og +15 hjem uten kø og kjørte uten varme, derfor bedre egnet for sammenligning. Fikk 0,149 kWh/km.
Må korrigere ned 2% pga større hjulomkrets, blir 0,146 kWh/km

+9 til jobb i dag også, tallene kom opp i carwings med 0,129 kWh/km. Med 15" WRD4 vinterdekk. Tall for returen er ikke kommet enda, men Tekna-sommerhjulene gruses i rullemotstand.

Edit: totalen ble 0,135 kWh/km. Ganske nøyaktig like forhold som med Tekna-hjula.

Hvis vi inverterer tallene får jeg 6,85 km/kWh for Tekna-hjul og 7,41 km/kWh for WRD4. Vinner altså ca. 560 meter pr. kWh bare pga. hjul i dette tilfellet. På 19 kWh utnyttbart blir det 10,6 km ekstra rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Forresten en interessant observasjon ang. forvarming. Både mandag og i går, tirsdag morgen var det 9 grader, tørt og vindstille til jobb, kjørte begge morgener med klima av og med fart slik jeg pleier. Med den forskjell at mandag morgen forvarmet jeg først, men i går morges ble det ikke forvarmet. Har hittil trodd at forvarming bare har noe for seg i kaldere temperaturer, men jeg brukte faktisk 0,5 kWh ekstra til jobb i går morges (brukte 5,9 kWh mot 5,4 kWh iflg. carwings).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Yeyeye

Hei igjen.
Returen fra Hitra er hardere en turen,hehe. Fikk et forbruk der på 14.1, men følte jeg kjørte litt fortere også. 22,551Wh forbruk og kun 13%rest. Snittfart til 63,8km/t men følte speedometeret ofte viste 90+ fulgte trafikken.

Mer skremmende er at jeg skiftet til sommerhjula i går kveld, og jeg tror nok tallene til deg stemmer tomrh. Et vinterhjul veier 17,8-18,1kg og teknahjula 21,3-21,4kg veid på dårlig badevekt. vinterhjula bak fulle av småstein, derav betydeligere tyngre en de foran. Rulleomkrets målt med målebånd er 1984mm for vinter og 2064mm for tekna. Kjørte i går tur retur orkanger i 3 gode plussgrader i går kveld/natt for test og fikk skremmende 16,3 i forbruk på turen da med et snev av varmeforbruk. Må teste bedre uten varmeforbruk, men kjørte med CC på 85kmt på speedometeret, som ga 79kmt på fartsmålingene. Tråden blir mere forbrukstest av dekk og felger en optimal CC, men faktorene er jo viktige å vite. Jeg kommer nok til å slite med nøyaktige målinger på langturene mine, da trafikk og familie i bilen avgjør forskjeller som er vanskelig å styre.
Kjører ut til Hitra til helgen igjen med Teknaskoshaiten, den turen avgjør vel om jeg begynner leting etter andre sommerhjul.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

tomrh

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 11. mai 2016, klokken 07:51
Tråden blir mere forbrukstest av dekk og felger en optimal CC, men faktorene er jo viktige å vite.
Synes vi er inne i et godt spor nå, men enig at denne siste delen av tråden skulle vært utskilt i eget tema.

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 11. mai 2016, klokken 07:51
Kjører ut til Hitra til helgen igjen med Teknaskoshaiten, den turen avgjør vel om jeg begynner leting etter andre sommerhjul.
De hundre optimaliseringene i forhold til 1. gen Leaf ser ut til å ha gått feil vei mhp. felgvalg ja. På den andre siden er det jo flott å vite at man enkelt kan få ei mil ekstra.  8) Og kanskje mer enn det, for vi har jo hittil bare testet dekk med rullemotstand B. Det finnes jo et utvalg med A-dekk i 205/55R16, men har enda ikke hørt om noen som har kjørt med slike. Men at det har merkbar effekt er det ingen tvil om siden DannyRS skaffet A-dekk i 18" og oppnådde et oppsiktsvekkende lavt forbruk (senere i samme tråd). En utslagsgivende faktor er vel også det at han skaffet relativt lette 18"-felger også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Med fare for ytterligere avsporing:
Mine 18x8 med 215/45/18 Toyo NanoEnergy2 veier 19,50 kg.
Av dette utgjør dekk og felg hhv 9,20 og 10,30 kg i snitt.
(Ekte Volk Racing felger i 18x8 er ca 2 kg lettere, men da slankes også lommeboken ganske brukbart. ;))

Hentet ut litt data fra carwings fra helgens kjøring med 2 store + 2 små, massivt med AC:
Lørdag: 0,163 kWh/km (endel 110 sone, totalt 73 km)
Søndag: 0,139 kWh/km (noe 110 sone, endel venting i ferjekø, totalt 109 km)

Snitt for hele april er 0,167 kWh/km, kjørte da 2070 km. Av dette er det mye motorveihastighet.

Hadde vært gøy å gjort noen turer for å generere forbruksdata i forskjellige hastigheter, men tror ikke jeg får gjennomført det med det første.  :(
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA