Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal cruise speed

Startet av Silkefot, onsdag 05. august 2015, klokken 12:08

« forrige - neste »

tomrh

#75
Sitat fra: nr1rayner på fredag 29. april 2016, klokken 10:03
Vet ikke om du målte med GPS, for å holde 80 har jeg funnet at 205/55-16 blir 89-90 indikert og 215/50-17 blir 85-86 indikert, så litt mer enn 2km/t forskjell som du brukte.
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=195-65r15-215-50r17
1,9% forskjell i omkrets
dvs 1,9 km/t forskjell i 100 km/t

Sitat fra: nr1rayner på fredag 29. april 2016, klokken 10:03
Men merkelig at regen skulle bli svakere..
Logisk det. Regenerering er en kraft som forsøker å endre rotasjonsfart på hjul. Tunge hjul med radielt tyngdepunkt langt ut har mye større treghetsmoment enn lette hjul med radielt tyngdepunkt inn mot sentrum. Skal mye større kraft til å endre rotasjonen. Den kraften som elmotoren er programmert til å bremse med for et gitt turtall får da vesentlig mindre effekt, og regen oppleves som svakere. CC finner også ut at valgt grad av motorbrems ikke får ned farta, og må øke bremsen. Dette tar ekstra tid, og CC bruker lengre tid på å justere seg inn. Det er samme fysikk som gjør aksellerasjon slappere (med motsatt fortegn).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

#76
http://www.dekkalkulator.com/
Denne er mye enklere å bruke ;)
Ps, et f.eks 205/55-16 er ikke alle like, det er marginer +/- på både bredde og høyde.
Vanskelig å få til helt rett med gps også, da både den og hastighet i bilen spretter litt opp og ned. +/- noen km/t må uansett tåles.

Aha, FØLT regen ja, da tenkte/forstod jeg feil, tenkte at den gav mindre KW regen  ;)
Men da er det jo helt i tråd med teorien, tyngre hjul = dårligere aks, og mer potensiell gevinst ved regen  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Fant denne lesningen: http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpage.jsp?techid=108

Under lesningen, bytt ut original equipment med Leafens 205/55R16 vinterhjul, plus size heavyweight wheels med Teknas 215/50R17 sommerhjul, og plus size lightweight wheels med en tredjeparts lett 17"-felg (OZ kanskje..).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Ingen tvil om hva som velges for kjøreopplevelsen nei..

Jammen ikke stor forskjell på forbrukstallene deres, ca 2% forskjell mellom lette og tunge hjul (17") og det på en bil uten regen. Mao på elbil burde det ha enda mindre å si.
Mens de originale ligger ca 8% under 17"-erne, så her begynner det jo virkelig å bli merkbart. Men med 20% bredere dekk og muligens høyere rullemotstand er det vel heller ikke uventet...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 30. april 2016, klokken 03:01
Jammen ikke stor forskjell på forbrukstallene deres, ca 2% forskjell mellom lette og tunge hjul (17") og det på en bil uten regen. Mao på elbil burde det ha enda mindre å si.
Tre ganger mer å si faktisk, jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg327632.html#msg327632
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på lørdag 30. april 2016, klokken 10:05
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 30. april 2016, klokken 03:01
Jammen ikke stor forskjell på forbrukstallene deres, ca 2% forskjell mellom lette og tunge hjul (17") og det på en bil uten regen. Mao på elbil burde det ha enda mindre å si.
Tre ganger mer å si faktisk, jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg327632.html#msg327632
Joda, kjenner til den der.
Men når det er snakk om hvor stor forskjellen er kan man nesten ikke si 2%x3= 6% eller 8%x3= 24% ut ifra en sånn test. Feilmarginer i den testen der også, som blir enorme når man finner fram 3-gangen.
I tillegg kommer jo regen, som man tydeligvis får mer av med tyngre hjul.
Men uansett, den testen isolert sett tyder jo på at Tekna-hjulene burde ha temmelig likt forbruk som f.eks. lette 16" med samme rulle-merking gitt samme dekkbredde.
Men, åpenbart, dekkbredde og rulle-merking slår ut.

Dekkbredden er uinteressant for min del, da det uansett vil bli 205 eller 215 på mine felger. Men hvor mye hjulvekt og rullemerking virkelig har å si på elbil hadde jo vært greit å få et klart svar på..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Tyngde på dekk har da svært lite å si for regenerering. Lufttrykket har veldig mye å si for rullemotstanden.
Det som betyr noe for regenerering er tyngden på bilen og farten. God fart og god tynge ned lange bratte bakker gir mye bedre regenerering enn sen fart ned bakker.  Husk at når en dobler farten så firedobler en de kreftene som skal til for å stanse bilen. Det er her en henter kilometer på regenerering og ikke på noe dekkgreier.

tomrh

#82
Du har hatt leafen din kort tid og har kanskje bare kjørt med sommerhjul hittil? Hjulvekt gir merkbar forskjell på regenerering, det vil du merke når vinterhjula kommer på. Det skal mer energi til både å stoppe og sette i gang et massivt hjul enn et lett. Men kjører man med konstant fart har dette ingen betydning energimessig, det er jeg enig i.

Hvor mye dette med hjulvekt og rullemotstand egentlig utgjør i forhold til alt annet er jo noe nr1rayner og jeg har lyst å finne ut av eksperimentelt. Kan jo godt hende det er ganske neglisjerbart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 28. april 2016, klokken 14:25
Sitat fra: tomrh på torsdag 28. april 2016, klokken 14:12
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 28. april 2016, klokken 12:57
Konklusjonen så langt er at rullemotstand og vekt på hjul har enormt mye å si.
Spent på å teste ut dine Tekna-sommerhjul på min bil nå.  8)
Spent er jeg også! Håper du tar skrekkelig feil, men så langt tyder jo ingenting på det..
Da fikk jeg en kald morgen med tørt, klart vær, stille vind, 4 grader og lite trafikk, noe som er ganske sammenlignbart med div. tørre vintermorgener. Begynte med fulladet bil og forvarming som vanlig. Dessverre må jeg skuffe deg nr1rayner, det gikk vesentlig mer strøm enn vanlig. Har ikke tall, men ut i fra hvor batteristreker forsvinner så ser jeg at forbruket tilsvarer en kald vintermorgen med piggdekk og -7 grader. Og på en slik vintermorgen er jo varmeforbruket på 1250-1500 W mens det nå lå på 250-500W.

Fjerde strek pleier å forsvinne i bakken med trafikkstasjonen rett etter avkjørselsen til Storsand, og i tosifret pluss med sommerdekka mine holder det til et stykke inn i Væretunnellen, ja det har til og med holdt helt til Ranheim på virkelig gode dager. Denne gangen forsvant det på flata ved Sveberg.(!) Femte strek forsvinner ikke til vanlig, noen få ganger ved utgangen av Strindheimtunnellen når jeg er nesten framme. Det forsvant i Grilstadtunnellen.

Jeg la merke til at bilen mister raskene strøm i motbakker (jfr da jeg mistet fjerde strek), men regenererer mer i unnabakker siden forbruket hentet seg noe inn mot Ranheim, noe som må skyldes hjulvekta.

Jeg kom 4,5 km kortere enn forventet da femte strek forsvant. På 42 km pendlevei. Altså et merforbruk på minst 10% vs. vinterdekk (varmeforbruk holdt utenfor).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Yeyeye

Vi har hatt vår første kjøretur med 30kWh leafen ut til Hitra nå denne helgen. Kjørte hovedsaklig med cruisekontrol for å holde jevn fart i og med erfaringer på forumet og denne tråden. Bilen går på vinterhjula enda og jeg tenkte å dele også mine erfaringer når jeg går over til 17" sommersko. Turen vår er på ca 154km og jeg påstår at turen ikke er ideel for de beste forbrukstallene. Vi hadde 18 % rest ved ankomst utover og 11% rest på tur innover igjen. Forbruk på henholdsvis 1,33kWh pr mil utover og 1,43 på turen hjem igjen. Turene hadde tørre veier og 6-9grader utover ca 10-12 hjemover, begge turene så godt som uten forbruk av varme. Jeg tapte litt ekstra på regenerering på hjemture pga et fullere batteri i Hitratunnelen så her klarte ikke regenereringen å holde farten og jeg måtte bremse for å ikke bli tatt bilde av osv. Bilen regenererte 27kW nedover på tur utover, mens bare 20 og ned til 15 på tur hjem igjen. Brukte 55kW oppover for å holde samme fart. CC stod jevnt på 87kmt påtur ut 88kmt på tur inn. Skal utover i helgen igjen og tenkte nå med sommerskoene. Vurderer å ta en tur til med vinterdekka, for å få bedre sammenligningsgrunnlag en bare 1 tur. Jeg blir vel litt påvirket av dere
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

tomrh

Hvilke vinterdekk kjører dere på og med hvilket lufttrykk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Yeyeye

Nokian hakkapeliitta R2 205/55 R16, 2,9bar.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

tomrh

Bra valg! 8) De beste piggfrie med den lavest mulige rullemotstanden for vinterdekk. Blir spennende å se hvilke forbrukstall dere får for sommerhjula! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Sitat fra: Yeyeye på mandag 02. mai 2016, klokken 21:42
Vi har hatt vår første kjøretur med 30kWh leafen ut til Hitra nå denne helgen. Kjørte hovedsaklig med cruisekontrol for å holde jevn fart i og med erfaringer på forumet og denne tråden. Bilen går på vinterhjula enda og jeg tenkte å dele også mine erfaringer når jeg går over til 17" sommersko. Turen vår er på ca 154km og jeg påstår at turen ikke er ideel for de beste forbrukstallene. Vi hadde 18 % rest ved ankomst utover og 11% rest på tur innover igjen. Forbruk på henholdsvis 1,33kWh pr mil utover og 1,43 på turen hjem igjen. Turene hadde tørre veier og 6-9grader utover ca 10-12 hjemover, begge turene så godt som uten forbruk av varme. Jeg tapte litt ekstra på regenerering på hjemture pga et fullere batteri i Hitratunnelen så her klarte ikke regenereringen å holde farten og jeg måtte bremse for å ikke bli tatt bilde av osv. Bilen regenererte 27kW nedover på tur utover, mens bare 20 og ned til 15 på tur hjem igjen. Brukte 55kW oppover for å holde samme fart. CC stod jevnt på 87kmt påtur ut 88kmt på tur inn. Skal utover i helgen igjen og tenkte nå med sommerskoene. Vurderer å ta en tur til med vinterdekka, for å få bedre sammenligningsgrunnlag en bare 1 tur. Jeg blir vel litt påvirket av dere
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#89
Sitat fra: tomrh på fredag 29. april 2016, klokken 07:26
Du kan slappe av nr1rayner. :) Første tur til jobb med dine Tekna-sommerdekk er gjennomført, med 2,9 bar (det de hadde fra før, sjekket bare at alle var like). Må selvsagt kjøre mer for å kunne konkludere, men forbruket virker å være nesten det jeg har for WRD4 + 15". CC sto på 2 km/t lavere for å kompensere for økt rulleomkrets.

Fuktig veibane, fuktig luft, litt medvind fra øst og 5 grader. Dessverre litt kødannelse fra Væretunnellen med dertil lavere snittfart slik at dekka nok presterte endel "bedre" mot slutten pga. dét. Men batteristrekene forsvant på de vanlige stedene før køa begynte.
Tallene er kommet på you+nissan.
Fredag 29. april: kjørt 85,3 km, forbruk 13,8 kWh, snitt 0,162 kWh/km

De fleste dager med vinterdekk har "ødelagte" data siden kona kjører bilen på kveldstid, og hun har konsekvent høyere forbruk enn jeg. Men fant noen sammenlignbare dager der bare jeg har kjørt t/r jobb:
Tirsdag 12. april: snitt 0,162 kWh/km
Tirsdag 15. mars: snitt 0,165 kWh/km
Torsdag 10. mars: snitt 0,160 kWh/km

Samme forbruk, men det var kaldere, noen få pluss bare. Nå sist fredag den 29. april var det 5 grader på morgenen og 10 grader på vei hjem (kjørte hjem uten varme), og gunstige forhold forbruksmessig med endel kø, så 0,162 kWh/km er dårlig synes jeg. Datoene i mars og april var endel kaldere, den 10. mars var en kald, tørr morgen med et par minus, og +5 hjemover (sjekket historiske data på yr.no), så forbruket inkluderer noe mer bruk av varme og større lufttetthet ute.

Sitat fra: tomrh på mandag 02. mai 2016, klokken 07:27
Har ikke tall, men ut i fra hvor batteristreker forsvinner så ser jeg at forbruket tilsvarer en kald vintermorgen med piggdekk og -7 grader. Og på en slik vintermorgen er jo varmeforbruket på 1250-1500 W mens det nå lå på 250-500W.
Edit: Jeg kom på at en slik typisk vintermorgen som jeg refererer til så hadde jeg tapet igjen grillen. Det har faktisk litt utslag, opp mot 0,01 kWh/km, og er derfor ikke helt sammenlignbart. Så dataene for 10. mars over er for gode siden jeg fjernet tettinga den 13. mars.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA