Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Å subsidiere elbiler har ingen virkning på klimaet" (Svein Bergsmark)

Startet av asgeirn, mandag 03. august 2015, klokken 13:22

« forrige - neste »

asgeirn

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html

Typisk lokketittel på artikkelen.  Den begynner med å sammenligne hvor mange elbiler Norge må subsidiere for å redusere CO2-utslipp tilsvarende et amerikansk kullkraftverk..

Så vrir han fort over til sitt hovedpoeng:

SitatForslaget [fra Venstres Ola Elvestuen om å stoppe salg av diesel- og bensinbiler innen ti år] savner også vitenskapelig grunnlag, for det er ikke ført tilstrekkelig erfaringsmessig fysisk bevis for at CO2 er en dominerende temperaturdriver.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

NegativeElectrode

Det er vel absolutt ingen relasjon mellom amerikanske/kinesiske kullkraftverk og utslipp fra transport i Norge. Det er derimot relasjoner mellom bilmarkedet i Norge og andre land, samt etterspørsel etter fossilt drivstoff. Kullkraftverkene skal fases ut uavhengig av elbiler, noe som er veldig aktuelt i amerikansk politkk om dagen. Kinesere jobber også for å fase ut kullkraftverk.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rødkleiv

Man kan jo alltids argumentere med at det uansett ikke spiller noen rolle for det globale klimaet hva vi gjør i Norge. Det er jo delvis riktig fordi vi er et lite land.

Helt uavhengig av globale forhold, så skaper lokale utslipp også en del utfordringer med luftkvallitet osv. Jeg har ennå ikke hørt noen som benekter at local luftkvalitet blir bedre med elbiler i steder for fossil. Det er god nok grunn til å subsidere i vei, selv om man er uenig i hva den globale effekten er.

NegativeElectrode

Enhver endring vil ha liten effekt før den blir bredere anvendt. Poenget med å gi elbilene fordeler er å få endringen i gang. Størrelsen på den norske bilmarkedet er selvsagt ubetydelig i en global sammenheng målt i antall kjøretøy. Allikevel kan det får stor betydning som arnested for endringer.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Porsgrunn

Jeg har sluttet å belønne slike artikler med klikk og reklameinntekter, så med forbehold om at det er ute av sammenheng

Sitat fra: asgeirn på mandag 03. august 2015, klokken 13:22
Så vrir han fort over til sitt hovedpoeng:
SitatForslaget [fra Venstres Ola Elvestuen om å stoppe salg av diesel- og bensinbiler innen ti år] savner også vitenskapelig grunnlag, det er ikke ført tilstrekkelig erfaringsmessig fysisk bevis for at CO2 er en dominerende temperaturdriver.

Dette må være årets mest utrolige argument. Uansett sannsynlighet og kvalitet på beregningsmodellene så må vi altså erfare at det går til #%&#&/ før vi gjør noe for å forhindre det.

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 03. august 2015, klokken 15:29
Helt uavhengig av globale forhold, så skaper lokale utslipp også en del utfordringer med luftkvalitet osv. Jeg har ennå ikke hørt noen som benekter at lokal luftkvalitet blir bedre med elbiler i steder for fossil. Det er god nok grunn til å subsidiere i vei, selv om man er uenig i hva den globale effekten er.

Det flotte med det er at renser du lokalt så renser du også globalt som en bieffekt. Dette angår også folk direkte her og nå, da er det lettere å skape støtte og engasjement.

eivhelle

Det er noe med logikken som er virkelig galt her.

Et sted påstår han at vi har øket CO2 utslippene med 500% siden 1950 og at det samtidig "bare" har blitt 30% mer CO2 i atmosfæren. Så derfor er ikke CO2 en viktig bidragsyter til global oppvarming. Og forresten så er bare 5% av CO2 utslippene menneskeskapt.

Hvem er det da som er ansvarlig for økningen av CO2 i atmosfæren?  ???
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

En elbil som fores med fornybar energi, bidrar ikke direkte til klimaforverringen.
Men indirekte bidrar den via:
- produksjonen av bilen
- bygging av anlegg til produksjon og transport av fornybar energi
- behov for veibygging og -vedlikehold

Eksempelvis er potensialet for solenergi minst 10 tusen ganger den nåværende globale energibruken.
Men det fins på langt nær fysiske ressurser til en slik utbygging.

BTW
Klimaforverringen er alvorlig nok.
Men den er ikke den største faren menneskeslekten påfører seg. Det er:
- Ødeleggelsen av det biologiske mangfoldet mennesket øverst på næringskjeden er avhengig av.
- Ikke bærekraftig mengde forbruk og forurensing.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K S

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 04. august 2015, klokken 13:55
En elbil som fores med fornybar energi, bidrar ikke direkte til klimaforverringen.
Men indirekte bidrar den via:
- produksjonen av bilen
- bygging av anlegg til produksjon og transport av fornybar energi
- behov for veibygging og -vedlikehold

Eksempelvis er potensialet for solenergi minst 10 tusen ganger den nåværende globale energibruken.
Men det fins på langt nær fysiske ressurser til en slik utbygging.

BTW
Klimaforverringen er alvorlig nok.
Men den er ikke den største faren menneskeslekten påfører seg. Det er:
- Ødeleggelsen av det biologiske mangfoldet mennesket øverst på næringskjeden er avhengig av.
- Ikke bærekraftig mengde forbruk og forurensing.

Enig!

Håper du er i rikspolitikken, men det er vel å håpe på for mye....

Enigami

Hehe, endelig noen som sier ting litt mer som det er også i media.

Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.

Om vi skal få til en endring i CO2-utslipp må skipstrafikk, flytrafikk, produksjon osv gjøres om.

Biltrafikk har lite å si, selv på verdensbasis. Men jeg er veldig for at elbiler bidrar til lavere utslipp i byer og også lavere støynivå.

Elbiler er en fin ting og en god teknologi som må frem, men den bør ikke subsidieres slik den gjør i Norge.
Norge taper masse penger bare for en signaleffekt, som egentlig blir gjerrighetseffekt og litt merkelig oppe i det hele.

Kollektiv transport er mer miljøvennlig enn elbil. Sykkel er mer miljøvennlig osv. Disse bør få momsfritak dersom elbiler skal få det.

Det er på en måte litt ok når de har en plan på 50.000 biler og så er det stopp.
Men når det bare fortsetter så blir det feil og skjev avgiftspolitikk. Håper Høyre og FRP har vett til å gjøre noe, og de er i full gang med nye bilavgifter til neste års budsjett hører jeg. Så spenningen stiger.

Softblue

Forbrenningsmotoren kommer til å forsvinne på samme måten som dampmotoren forsvant. Det er helt meningsløst av hver bil skal kjøre rundt med sitt eget kraftverk med dårlig virkningsgrad, når energien kan benyttes mer effektivt på annen måte.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Zett

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Om vi skal få til en endring i CO2-utslipp må skipstrafikk, flytrafikk, produksjon osv gjøres om.

Biltrafikk har lite å si, selv på verdensbasis. Men jeg er veldig for at elbiler bidrar til lavere utslipp i byer og også lavere støynivå.

Feil. I følge "miljøstatus.no" så står veitrafikk for 20% av klimagassutslipp i Norge (Transport er 32%, veitrafikk er 60% av dette igjen).

1000kwh

Folk spådde at internett var en flopp også. Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for endringer.

Jeg håper fossilbiler dør ut, og det snart! Fossilbilene støyer, gjør det ulevelig i byene og dreper kloden. At bilene bidrar lite er et latterlig argument for å ikke gjøre noe. Som å unnlate skatt fordi DU bidrar så lite..


Porsgrunn

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.

Siden alle livsløpsanalysene jeg har lest må være feil, de sier nemlig at reduksjonen er betydelig, så venter jeg spent på at du kan dokumentere sannheten.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Om vi skal få til en endring i CO2-utslipp må skipstrafikk, flytrafikk, produksjon osv gjøres om.

Hvor i allverden er motsetningen? Skal vi alltid la det beste bli det godes fiende. Det blir litt som å si det er bortkastet å rydde i gangen siden det er mer rotete på loftet.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Biltrafikk har lite å si, selv på verdensbasis.

Hvor har du det fra? Hva er lite? Det finnes ingen enkel kvikk fiks verken for global eller lokal forurensing. Det er summen av alle de gode tiltakene som vil gjøre en forskjell.

Veldig mye dreier seg om å få en teknologisk og økonomisk overgang til reine energikilder og bruk. Her er det mange av oss som mener elektrisk transport er en viktig brikke.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Men jeg er veldig for at elbiler bidrar til lavere utslipp i byer og også lavere støynivå.

Det er jeg også

Enigami

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:45
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.

Siden alle livsløpsanalysene jeg har lest må være feil, de sier nemlig at reduksjonen er betydelig, så venter jeg spent på at du kan dokumentere sannheten.



Kort fortalt kan man eksempelvis se denne artikkelen:

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece

kodalse

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 05. august 2015, klokken 10:10
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:45
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.

Siden alle livsløpsanalysene jeg har lest må være feil, de sier nemlig at reduksjonen er betydelig, så venter jeg spent på at du kan dokumentere sannheten.



Kort fortalt kan man eksempelvis se denne artikkelen:

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece

Hvorfor lenker du til en for lengst utdatert artikkel fra hegnar.no?

Den sier da absolutt ingenting om realiteten rundt produksjon av elbiler kontra fosilbiler.
Referanse til Estisk strømmiks! Hehe, det var dagens kommentar!

Det meste av artikkelen er jo maltraktert i kommentarfeltet. Misvisende påstander blir gjerne det.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA