Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store skader langs sidene på bilen.

Startet av Tai, søndag 02. august 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

sigurdi

Sitat fra: Tai på mandag 03. august 2015, klokken 00:11
30 000 er mye penger. Til tross for hva hvermansen tror er ikke alle tesla eiere rikfolk.
Er vel et ordtak spare seg til fant. :-)

Bilen blir jo ikke ødelagt om lakken blir stygg og dårlig, det meste er aluminium så ruster ikke.
Er faktisk noen som kjøper bil for å kjøre fra A til B.
En kamerat hadde kjøpt seg "ny" 2013 modell X3 og lakken på panseret så ut som en sveitserost så de nye miljø lakkene har heller laber kvalitet. 

Har ikke vært tvil om at det blir helfoliering fra dag 1, men vipper mer og mer over til Xpel på hele bilen.
Problemet er å finne noen som vil og kan legge det på en hel bil. :-(

Så er redd løsningen blir Xpel på de områdene som de vil legge og Opticoat Pro på resten.
3M har ikke folie som er i nærheten til Xpel, noen mener at PremiumShield Elite kan måle seg med Xpel men selv er jeg noe usikker.

At biler som kjører ulike plasser i landet har ulik mengde av "sandblåsing" er helt naturlig.
Det er stort forskjell på hvor ren asfalten er ulike plasser i landet, noen plasser ligger det et godt lag med svevestøv mens andre plasser regner det så mye at veiene er rene og pene til en hver tid. :-)

Det er og forskjell på trafikk mengde og dermed mengde med sandpartikler som blir løsrevet fra kjørebanen.
Et siste element er faktisk hva type materialer kjørebanen er laget av, det er ulik typer hardhet på elementene som blir brukt i avsfalten, jo hardere materialer i bruk jo lengre levetid, men vil tro at dette gir et spesielt hardt materiale i svevestøvet i veibanen og gir nok et supert slipepasta. 
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: Tai på mandag 03. august 2015, klokken 00:11
30 000 er mye penger. Til tross for hva hvermansen tror er ikke alle tesla eiere rikfolk.

Jeg synes det er rart at så mange sier de ikke har problemer. Designet på bilen gjør den sårbar, alle burde blitt rammet. Kanskje de som ikke har dette har kjørt mindre eller tesla har endret på lakken? Vet at de fra start av hadde myk lakk.

Det er vel forskjell på om bilen har det problemet og at det utgjør et problem for eieren. Min har akkurat de samme symptomene som bilene på bildene i denne tråden, men det er ikke noe jeg bryr jeg om eller som utgjør et problem for min del. Det er et tykt lag med e-coat under lakken som beskytter aluminiumen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. august 2015, klokken 05:22
Sitat fra: Tai på mandag 03. august 2015, klokken 00:11
30 000 er mye penger. Til tross for hva hvermansen tror er ikke alle tesla eiere rikfolk.

Jeg synes det er rart at så mange sier de ikke har problemer. Designet på bilen gjør den sårbar, alle burde blitt rammet. Kanskje de som ikke har dette har kjørt mindre eller tesla har endret på lakken? Vet at de fra start av hadde myk lakk.

Det er vel forskjell på om bilen har det problemet og at det utgjør et problem for eieren. Min har akkurat de samme symptomene som bilene på bildene i denne tråden, men det er ikke noe jeg bryr jeg om eller som utgjør et problem for min del. Det er et tykt lag med e-coat under lakken som beskytter aluminiumen.
Jeg har kjørt rundt 34.000km og bilen er jo blant de første som kom til Norge. Min har ikke merker nede på dørene, men tipper det skyldes at jeg kjører svært lite på grusvei?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Tror ikke jeg har noe særlig av dette etter 35`km / 1,5 år. Skal sjekke grundig etter jobb.
Men har også kjørt bilen gjennom en full Ceramic pro behandlig, så regner med det skal hjelpe på ganske bra.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Harlex

Er helt sikker på at jeg ikke har problemet... Multicolour red okt. 2013 kjørt 54 000 km. Er noen farger mer utsatt. Jeg behandler kun med høyt priset swissvax.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Hodetelefoner

Skal dere unngå slike skader så ville jeg holdt meg unna 4felten etc..  hvis folk ligger litt formye til en av sidene så vil de dra opp småsten etc. er det midtdeler av betong så kan man ofte høre at det spretter små sten på siden av bilen. spesielt når idioten foran leker på mobilen og drar opp all grus man kan tenke seg..  Ifra oslo til gardermoen så er det ikke sjelden folk leker bajas og legger hjulene mot midtrabatten. fantastisk støv/sten sky. spesielt på våren..
Så ikke legg skylden på det vakre designet til tesla,  slutt å ligg side om side med lastebiler etc. hvis dere er litt i tvil. så er det bare å låne min mini morris en tur på e6 i beste rush med rutene nede. Vernebriller er et must :D

Muffinman

Det som forårsaker dette er nok ikke forankjørende biler, men det egen bil virvler opp. Og det handler slettes ikke bare om småstein man hører treffe men partikler i alle størrelser, helt ned til mikroskopisk. Blandet med vanntåka fra hjulene blir det en fin slipemaskin. I tillegg til hakk og sår i alle størrelser er min lakk i tillegg mattet ned på de utsatte områdene. Kan til en viss grad få opp glansen med polering, men overflaten er ikke slik som ellers på bilen lenger. Og min bil har knapt sett flerfeltsveier.

Epleskreller

Solgte min brune etter 51000km og nesten to år. Så ikke antydninger til slik slitasje, bilen ble aldri behandlet med noe som helst, kun avfetting og høytrykksvask.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Teslavest

Kanskje det er forskjell 19 vs 21 når det gjelder dette, og kanskje dekk?
Oppgi dette når dere poster....
P85D.  Mod X reservert

Spinner

#24
Tok en runde rundt min nå, og den ser helt fin ut. Er litt møkkete nå, så skal sjekke nøyere når den er vasket. Ingen åpenbare skader i hvert fall. Kjører 90% av tiden på 100/110 sone 4 felts.

Multicoat rød P85+ levert sept. 13, 56.000 km, 21" sommer (265 bak), 19" vinter.

Edit: Og luftfjæring.

petersv

Tenker også at klissete 21" sportsdekk har noe med saken å gjøre?

plvr

P85 MCred 2014 15.000 km 19". Begynnende sandblåsing av hjulbuer inni, ellers pent. Har en følelse av at jeg har mer i vente.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Tai

Jeg har kjørt lite på grusveier og det er neppe relatert til at jeg ligger for langt ute på sidene i veien. Derimot bor jeg på vestlandet og som de fleste har fått med seg er veiene her borte under enhver kritikk.

Uansett har jeg aldri sett lignende skader på tidligere biler jeg har hatt. Og Teslaen er den bilen jeg har behandlet best.

Mulig at noen farger er mer utsatt, dessuten synes skaden nok bedre på mørke biler. Så en hvit bil som var kjørt 70k, kunne ikke se noenting på den.

At det er noe som forårsaker skaden er det liten tvil om. Om det er design eller svak lakk kan jeg ikke svare på men jeg synes det er for jæv*** at jeg må ut med titalls tusen for en skade som bilen lager på seg selv.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Birger

Nå sjekket jeg grundig vår bil. Det er ingen unormal slitasje på den. Vi hadde den inne til en Autoglym behandling og de påpekte det motsatte, at bilen var svært fin.

Vår er en S85 fra november 2013, mørk blå, gått 35000 og har 19" felger.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

rsomby

S85 mars 2014 modell. Kjørt 36000km. 19" vinter, 21" sommer.
Vasket nylig bilen 100% strøken, og vokset hele bilen. Før jeg vokser så sjekker jeg hele bilen nøye.
Har tilnærmet null slike skader som nevnt i denne tråden. Ser veldig bra ut spør du meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA