Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mange som stusser på kjøp av ny Leaf, siden det snakkes om ny modell i 2016?

Startet av leafluring, lørdag 01. august 2015, klokken 18:57

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Her var det mye grums.

Her ser det ut til å være masseproduksjon av websider med desinformasjon:
Bildene fra 2016releasedate2017.com ser ut til å være henta fra ulike sammenhenger.
Googler man etter interiørbildet, så ser det ut til å være fra en konseptbil fra 2013 som hette Nissan Resonance.
De samme bildene er også brukt i framtidsartikler om 2015-modellen av Leaf: http://autotopcar.com/2015-nissan-leaf-changes-redesign/

Det er helt utrulig at Prestmarken bil har klart å bruke dette bilde av frontpartiet i en Finnannonse: https://www.google.com/search?tbs=sbi:AMhZZisb_1lTaom4jaVYFxmq0dXiYZnj42GdxhkmEiHCj47M5aKVfnNgQkij2TBOm8NindwjVmMJWBS2GFpbwKUManGfrboVSaZHOjcfn-GR2KViBa0W89wzLaJtcHOuJOwb3r33JDbYEDLVOANIqwN0x9KzJTKy-aE6VbXyXvkLUWKzsVKld7BtmLv48sm4yWkNdxQxrho62v3ZLlgemqWJg2IApmTqU5_1nxaOa6u733rgfE-YqIWleV8Bzondnd7IHZcLkhmrPZgZxMmmGaYmF5pNZ2EwaqwIYiRTVzz1gOEpe7AKdww4ZdjxEgHKCPg8Mk8beGq4JdRV69wMFLk_1LmZGsz4yjzIM-wISSA1oTNe08h2ZniXc6kAb5250MhDNltv9230k2VnLKEVuyzcsobZI-5B8nbRiv_1-24mLzL4XabpmU7-uZ5NclTt37X85UMrKiT_1iKM_1QUuPZnQycADtQ2Zh4d1N0NGpIbmepeKaFRAQCpZv6zI_1OEJmFOwTcGQAegZd_1DzuBWU-tadF60n_1bTwnFY4s7vzgPC4nIkF4Qn-QkjHd-8_1cbx48rnVF02ze7zIe4t84Vv2bj_1Jg-hUOcsm9v9MqtQ7niI0671cXXRBrvdAn1q01pqP_1YpU2K9TGuqeRa0tGOri_1XU-JYhplYSxvmAN8qFseX-FFa93ZHMMQdf8G-R_1P7mY3E_1CK9Sb1uuYIBfc9O_1JdWm9Ddv-8POfVtGc5u3W_1Phk4nLXgE_1mu_1CQ3B86FUUzdUth8kt8QCIe1VVqqEkS5NedJLg8XNLGpO3dBepebPMgxYNGnk8QuCSJVFXU0NCcKlEVJamQxOfcne9otZuF12XcbJUIr7o_1eNlpmx_1S7soN5skw_1sXuH3vOahiK78boV2aJZf1GSlIMJ4hk9v3zgyE0d7azl7j6pboR98mVTYbl33bIPejUBPpB-N59omj1I_1-BalkQyF3Qb63-3xQdHExxOrp7Gari_1y7ItxqNd1LKsYbSjNi0wwitUIsNV_1MG-VWy_1P6_1NgqDQiAGkcteFjxTvoQTAYYElGKdQQWRdMf_1nmm2tzYIIkAZSW9gQbbcWsba1u8zEUgbOPGYCQGqc41-ZqF6URVDCLJJBJB0KNXHLDTqVfdwW0h4q65l3P2TquTtkQP24vSSo3msX7-i0QWis6kfXBwMVl6TZsHLBr5vEIMXR53VFcQ3sF2yV5JswY_1-z-N9DYRN1CiLuB0ejVvjezHI0wdLuXZFGtGUA1mF9TodaXZ40n136G0k8I0XMbS5hLWWAHnngjQRE-S-ug7j-VTmiaowF7BIS4KDTxIuq6HGFh14IXREBHhM2EHcerUKrzabNO5Vzv0MEjQeHiDv5FM4v1kAp9fpuvPj7p131FJzWk8EclvnkuuRPzB-6SqQWbg3iMCn1pSbpml4MRjJss799XgEjHEWx896cj8G9uWjGxCPtvtJ_1LMTymEIfdG4OOSIhKNmZoHUQ5Fi1KfBOjlXfsT3JeHZZE_1XqVo2TlbzAhu1eEXZw4t_1fUuyr-7nwrZmaLEXsmOrxfAmkkh7Ox9BmmswOCnDgAg

Trekkoppbil

Det kan være fristene å kjøpe en gammel modell for en rimelig penge, når det er en ny modell på trappene, men jeg trur nok prisene går stort sett nedover alikevel.
Prisene kan bli høyere på en ny modell, enn på restpartiet av en gammel model, men en gammel modell vil nok bare bli mindre og mindre verd.

Det som kan dra opp prisene, er store valutasvingninger og momspåslag.

Ghosn sa på generalforsamlinga i juni, at nye batterier vil være tynnere, lettere og billigere. Det er mulig det er "Leaf2" som kommer om 2 år, han sikter til da. I vinter antyda han at Leaf2 vil ha dobbelt så stor rekkevidde som dagens Leaf, men jeg tar slike langtidsspådommer med ei klype salt. Han sa det vil komme nyheter seinere i år, om batterikapasitet på 2016-modellen.

Det som blir spennende er å se hva slags batteri 2016-modellen vil få. Det er kommet uoffisielle data fra flere kilder om 30kWt kapasitet.
Jeg trur man kan få ca 60kWt kapasitet med dagens Leaf, om man bruker eksperimentel kjemi. Det er vist fram prototyper med over 400km rekkevidde. Siden man har stor tru på dobling av energitetthet om 2 år, så er det vel noen som er optimistiske om nye typer kjemi.
Når det kommer batteri på 30kWt, så anser jeg det til å være 2 muligheter:
-Enten at man bruker kjemi som gir 60kWt batteri, og man nedskalerer til 30kWt.
-Eller at man bruker en helt annen type kjemi, som gir 30kWt.
Er det et nedskalert batteri, er det håp om at det har et arbeidsområdet som gir rask lading og lang batterilevetid. Dersom du kan lade 25kWt på en halvtime, så kan du stoppe hver 15. mil og lade en halvtime. Det kan gi en anvendelig bil.



Hansi

http://insideevs.com/july-ev-sales-us-drops-ford-bmw-take-lead/

SitatNissan LEAF:  Smyra, TN production was offline at the beginning of the month, and as of this week (according our sources) the new 2016 model is finally in production.  The existing 2015 model sales have been languishing all summer  ahead of the anticipated range bump in the 2016 edition (to ~105-110 miles).  We expect the 2016s to arrive in late September.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Falsum

Vi kjøpte nylig en 1,5 år gammel brukt Leaf til 180.000. Hadde kun gått 16000 km, er kjøpt hos Nissan-forhandler og har gjenværende garantitid intakt etc. Fremstår som en helt ny bil for oss og vi er svært fornøyd hittil.

Dette vil kanskje være et tryggere bilkjøp når man er usikker på om det snart lanseres en ny modell.
Vi tenker å beholde vår i 3-4 år minst, og innen den tid er det sikkert et helt annet utvalg av elbilmodeller på markedet. Model 3 blir slett ikke uinteressant, men forholder meg rolig til alle ryktene som svirrer om lanseringstid og ikke minst leveringstid når det først er lansert.

ladov

Jeg har delvis gitt opp håpet om at det kommer elektriske småbiler med vesentlig lenger rekkevidde neste par årene.

Begrunnelse: Batterier i en Zoe(ca samme som i Leaf) veier 300kg og gir deg ca 22kWh. Batteriet i en Tesla veier 500kg og gir deg ca85kWh. Hvis du bruker samme batterikjemi i en Zoe som Tesla, skal altså et 300kg batteri gi deg 51kWh.

51kWh i en Zoe hadde passet meg aldeles utmerket. Spørsmålet er hvor mye det ville kostet meg? Et par svenske forskere estimerte prisen bilprodusentene betaler for batterier til ca $300 per kWh, men at Tesla/Nissan nok betaler ned mot $200. Minimumkost for 30kWh ekstra blir da $6000 (NOK 50'). Siden innkapsling også koster pæng så er det sannsynlig at et 51kWh Zoe blir opptil 100' dyrere enn dagens modell..

En ny zoe koster ca 230' med beste utstyrspakke, samme bilen med et 51kWh batteri vil da koste i området 280-330'. Den prisen er for så vidt greit nok for en bil som nå faktisk har rekkevidde til langkjøring men prishoppet for en så liten bil er rett og slett i drøyeste laget..


Med alle mulige forbehold om at Renault faktisk har tilgang til samme type batteri som Tesla har, til grei pris, og at det er teknisk mulig å gjøre det på den måten..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

Cellevekten i Model S er ca 310kg. Og prisen Tesla betaler per kWh er langt lavere enn svenskenes anslag :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ladov

Jeg har forenklet litt og antatt at cellevekta har en prosentvis lik andel av batteripakka. Hvis jeg bommer med under 10% er jeg fornøyd.. ;)

Hva betaler egentlig Tesla per kWh? Ekstraprisen for å få 90kWh lå langt over $200 per kWh men det skal man jo ikke tolke all verden ut av.. Har du noen bedre kilde enn de to svenske forskerne?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

Tror du treffer greit på pakkens totalvekt.
Når det gjelder pris anbefaler jeg et søk på TMC forumet (teslamotorsclub). Mener det er en egen tråd der som utleder kWh pris tidligere, nå og med batterifabrikken operativ. Mener anslagene pt er rundt 150 usd per kWh. Tesla er produksjonsbegrenset og tar meget godt betalt for oppgradering til 90kWh.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hansi

Jeg hadde med glede betalt ca. 300 for en elbil med ca 50kWh batteripakke, hvis det er det som blir tilbudt i 2017-2018 blir jeg veldig fornøyd :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Homecast

Kjøpte selv idag 2015 mod leaf tekna med 6,6 Kw lader, med nye blåfargen (jeg vet ikke hvor ny den er, selger betegnet den som ny)
Hentet fra Tyskland, med andre ord carwings og navi skal fungere fint.
Med 5 års garanti fra Nissan på batteri, 3 år fra nissan på resten av bilen samt 2 år på toppen av dette fra bilforhandler.
Lik pris på 6,6 kw som 3,6 oppererte de med. Og når de hadde fargen til fruen samt modellen min med "riktig" lader så var saken i boks, 216 999 ink vinterhjul med trykksensor 10 km på telleren.
Vil si jeg er bra fornøyd, får bilen iløpet av uka =)

Da gjennstår det å se om det blir Schneider, Keba eller Salto veggboks for lading, kun 3,6 kw som hjemmelading, men kjekt med mulighet for 6,6 om man er ute på tur!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

mo73ro

Sitat fra: Hansi på tirsdag 18. august 2015, klokken 15:02
http://insideevs.com/enhanced-2016-nissan-leaf-to-launch-nationwide-in-september/
http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/releases/the-2016-nissan-lineup-charting-the-changes

La også merke til denne artikkelen i dag. Da blir ikke 30 KWH et tilvalg som jeg trodde, men en feature på Acenta og Tekna. Spennende å se hva prisen blir, om dagens pris holdes eller om det blir en økning.

Men 25% betyr ikke så mye for meg nå fra eller til. Lader heller en ekstra gang. Med dagens kjøremønster hadde 200 km minimum reell rekkevidde vært det optimale.

Venter til 2017 / 2018. Håper bare neste generasjon med rekkevidde det da snakkes om kommer før momsfritaket blir borte...
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

ironduke

Når kan man forvente levering av 2016-modellen om den blir avslørt i september? :)
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

aljbarth

Var hos en nissan forhandler igår, han sa at det var mulig å bestille fra Desember og med levering i januar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA