Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Google maps

Startet av storform, lørdag 01. august 2015, klokken 00:42

« forrige - neste »

storform

Jeg har en relativt ny TMS uten Tech pakke med navigasjon. Synes imidlertid kartvisningen med Google Maps fungerer ok. Men ting jeg har reagert på, er at hvis jeg skriver inn en destinasjon, kommer det opp at avstanden som vises på skjermen er vesentlig kortere enn i virkeligheten. Noen som vet hva dette skyldes? Har lurt på om den viser avstanden i luftlinje, men det er jo i såfall ubrukelig.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

sigurdi

Den viser avstanden i luftlinje. :-)
Google turn by turn navigasjon er lansert men usikker om det er implementert ennå.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Tuxedo

Google turn-by-turn navigasjon er ikke implementer i bilen, nei.  Har heller ikke hørt om noen planer at den kommer til å bli det.

storform

Mildt sagt merkelig at den viser avstanden i luftlinje. Det er jo ikke et fly... Dersom jeg benytter google maps på mobilen, vises avstanden korrekt dersom man følger veien. Og da er det pussig at den samme karttjenesten i en BIL velger å vise luftlinje. Kan noen hjelpe meg med logikken?
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

ihlhaug

Luftlinje kommer før du trykker navigere, da kommer veiavstand.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

storform

Er navigere et valg på biler uten techpakke da?
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Tuxedo

Sitat fra: ihlhaug på lørdag 01. august 2015, klokken 00:58
Luftlinje kommer før du trykker navigere, da kommer veiavstand.
Jo, men han har ikke Tech-pakke med navigasjon...

Tuxedo

Sitat fra: storform på lørdag 01. august 2015, klokken 00:54
Mildt sagt merkelig at den viser avstanden i luftlinje. Det er jo ikke et fly... Dersom jeg benytter google maps på mobilen, vises avstanden korrekt dersom man følger veien. Og da er det pussig at den samme karttjenesten i en BIL velger å vise luftlinje. Kan noen hjelpe meg med logikken?
Google maps i bilen er en mye enklere implementasjon enn den du har på mobilen.  Den i bilen har bl.a. ingen algoritme for å finne kjørerute mellom to steder, så da bruker den luftlinje som avstand i stedet.

storform

Mener det burde være enkelt å implementere, men hva vet jeg... Kan vel åpne en karttjeneste i nettleseren i bilen (gulesider el. finn.no) og få distansen på den måten og da burde det være mulig å få det i den integrerte karttjenesten i bilen. Ettersom det er en elbil og rekkevidde er relevant, synes dette er veldig rart. Digger bilen så til de grader, men at kartet kun kan vise avstand i luftlinje synes jeg er latterlig.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Tuxedo

Sitat fra: storform på lørdag 01. august 2015, klokken 01:22
Mener det burde være enkelt å implementere, men hva vet jeg... Kan vel åpne en karttjeneste i nettleseren i bilen (gulesider el. finn.no) og få distansen på den måten og da burde det være mulig å få det i den integrerte karttjenesten i bilen. Ettersom det er en elbil og rekkevidde er relevant, synes dette er veldig rart. Digger bilen så til de grader, men at kartet kun kan vise avstand i luftlinje synes jeg er latterlig.
Nå er jo situasjonen en annen for biler med tech-pakke og navigasjon.  Mulig at dette var et bevisst valg av Tesla for å få folk til å punge ut litt ekstra kroner.  Nå må det sies at navigasjonen i tech-pakken ikke er spesielt fantastisk... bruker fremdeles Google maps på telefonen ganske mye  ;)

slumberjack

Vil tro dette er fjernet for å få techpakken til å ha mer verdi, men om man bevisst har valgt bort dette så bør jo en mobil fungere som gull? Jeg bruker navigasjonen på gmaps som om den var en gps, kobler også bare på 12v strøm så er alt klart og alltid oppdatert. Kan også kjøre kun med hjelp av stemmen. Skal teste i sveits neste uke med leiebil (som jeg forøvrig kan få med en wifi-boks til, aldri prøvd). 

Bare husk å ha på vanlig kart og ikke satelittbilder om man vil spare datatrafikk.

boppus

Sitat fra: slumberjack på lørdag 01. august 2015, klokken 14:18

Bare husk å ha på vanlig kart og ikke satelittbilder om man vil spare datatrafikk.

Hvorfor vil jeg spare datatrafikk?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Muffinman

Treghet i områder med dårlig dekning?

storform

Helt klart en mulighet å bruke mobilen som navigasjon (har selv Navigon på min mob). Men det blir jo litt for dumt når man har markedets råeste skjerm i bilen. Jeg forventer ingen turn by turn navigasjon, og har heller ikke bruk for dette. Det kommer klart frem at det er en del av techpakken og er noe man må betale ekstra for. Google maps visningen fungerer imidlertid meget bra for min del. Blir imidlertid uforståelig at de ikke kan vise avstanden til en destinasjon på andre måter enn i luftlinje, når dette er mulig på alle karttjenester online eller på en billig smart telefon med GOOGLE MAPS. Har vanskelig for å tro at de bevisst har utelatt dette for å få folk til å kjøpe techpakken. Dette er jo ikke den funksjonen folk primært er ute etter når de bestiller turn by turn navigasjon. Blir rett og slett for dumt i en bil i denne prisklassen, når man får oppgitt avstanden til nærmeste Supercharger i LUFTLINJE. Er superfornøyd med den generelle funksjonaliteten til bilen. Kanskje derfor jeg synes akkurat dette blir så uforståelig.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA