Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny bil, p85d eller p90d?

Startet av Wilma, fredag 31. juli 2015, klokken 20:56

« forrige - neste »

Dennis

#30
Før fikk man i det minste stivere understell på P85D og next gen setene var forbeholdt den. Nå er det samme understell på alle og man kan velge next gen seter foran. Så er nå mye penger å betale bare for å få ca 0.7 sek raskere 0-100 tid ja, og man må velge Ludicrous skal man få noe særlig merkbart bedre skyv i høyere hastigheter siden den effekten Tesla oppgir bare er tull.

85D gjør kvartmila på 12.5 sek som er samme tid som den eldre P85 gjorde så den gir helt klart mye ytelse for pengene. P85D gjør den på 11.7 og P85D/P90D med Ludicrous skal gjøre det på 10.9 sek

nie

Sitat fra: Wilma på søndag 02. august 2015, klokken 01:23
Jeg lurer litt på om det lureste kanskje er å satse på 85d, evt 90d. Jeg ser at veldig mange er veldig fornøyd med den. Det vil bety ca 170000kr i besparelser.
Absolutt fornuftig med S90D
Men hvis du har ubegrenset med penger så kan du jo vurdere P90D.

Teslanewbie

#32
Jeg tror at etter at X introduseres så kommer S å få noen nye features.

Mye av Det nye i X kommer å tilbys til S også ellers kommer S salget å gå ned. Ikke alle vil ha SUV men de fleste som kjøper en tech-bil vil ha alle de kule features ..

Det jeg tror :

85kwh batteri utgår
Evt introduksjon av 110 kWh batteri (70-90-110)
Samme type ratt som X med leddisplay isteden for hjul
Entertainment pakke for passasjerere
Nye frontlykter
Endring av nosecone
Flere kameraer, også på sidene
Softclose
Evt head up display
Flere USB uttak
Evt trådløs lading av mobil slik som på nye Volvo og BMW etc
Evt facelift
Tilhengerfeste?

Etc


Elon Musk :
These features are going to remain a mystery for quite a while. Elon Musk says that his firm won't unveil the Model X to the public before getting one to the firm's first user. "You know, because there are these different features that I mentioned — I'm being sort of intentionally obtuse — we're not going to show it until it gets delivered," he said on a conference call earlier this year.

Mr. Musk says that there are quite a few features of the Model S that he's going to keep up his sleeve until the car is ready to ship. That leaves nothing but anticipation, and more poring over leaked photos, for those of us waiting on the SUV to change the way we drive, the way we open doors, and the way we drag stuff around.

http://learnbonds.com/119712/tesla-motors-inc-tsla-model-x-6-features-youll-love-from-leaked-pics/




P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Wilma

Sitat fra: nie på søndag 02. august 2015, klokken 09:32
Sitat fra: Wilma på søndag 02. august 2015, klokken 01:23
Jeg lurer litt på om det lureste kanskje er å satse på 85d, evt 90d. Jeg ser at veldig mange er veldig fornøyd med den. Det vil bety ca 170000kr i besparelser.
Absolutt fornuftig med S90D
Men hvis du har ubegrenset med penger så kan du jo vurdere P90D.

Jeg har på ingen måte ubegrenset med penger he he. Hadde det vært sånn, var valget enkelt. Blir nok ikke rik av å jobbe i kommunen.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 01. august 2015, klokken 23:42
Ja er sikringen som begrenser 85 batteriet har ikke noe problem med å gi 1500 amper men sikringen tåler ikke det.
Koster nok ganske mye mer å lage batteriet med inconel sikringer samt den smarte sikringen og de tar seg derfor betalt 70 000 ekstra som nok også såklart inkluderer en grei fortjeneste . At de som bestiller 90D får dette med gratis men at de som kjøper P utgaven skal betale høres veldig tvilsomt ut.

Tesla har faktisk mindre utvalg med batterier nå siden de nyere batteriene som Tesla beskriver som 2.0 innpakning passer nå også på rwd ifølge delekatalogen.
Skal ikke se bort fra at årsaken til den "smarte sikringen" er pga tilhenger mulighet på model x. Og at det dermed er standard på alle modeller fremmover. Men at sw må oppdateres for å gi bedre aks. På modeller uten P kan det hende at omformer fortsatt er ulik og ikke kan gi så høy amp uansett.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Line

Jeg hadde Leaf, før og må si at jeg savner rattvarme på Tesla-en.
Hadde gladelig kjøpt vinterpakke nå, og har det på min men var før rattvarme kom.
Varme i baksete brukes ikke så ofte, men litt for gamle foreldre :)
Heller vinterpakke enn 21" dekk er min mening.

jkirkebo

Sitat fra: Line på mandag 03. august 2015, klokken 15:35
Jeg hadde Leaf, før og må si at jeg savner rattvarme på Tesla-en.
Hadde gladelig kjøpt vinterpakke nå, og har det på min men var før rattvarme kom.
Varme i baksete brukes ikke så ofte, men litt for gamle foreldre :)
Heller vinterpakke enn 21" dekk er min mening.

Ja, behovene er forskjellige. Vi har rattvarme på Leafen, men jeg bruker den aldri. Bilen er jo allerede varm. Har dog 21" på Teslaen og trives med det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leiflar

#37
Jeg ville ihvertfall ikke droppet vinterpakken. Det bør du ha i Norge. Og folk kommer til å henge seg opp i det den dagen du skal selge. Så kjøper du bil til 8-900 000 så bør du ikke se på de 7000 kr den koster.

Jeg har min andre Tesla, en P85D. Hatt vinterpakken på begge to. Varme i rattet på den siste her tror jeg blir bra i vinter.

Om det er noen som trenger en link hvor man sparer 10000 på bestillingen av Teslaen så benytt gjerne linken nedenfor. Men regner med at det er mange som har sendt ut linkene sine :-) Penger som kommer inn på Tesla kontoen min går til evt. Ludicrous oppgradering. Kommer til å skrive detaljert innlegg om det er verdt prisen.

http://ts.la/leifrune3559

Wilma

Takk for gode råd. Jeg har kommet til at det blir en 90d  med alle pakkene inkl panorama, utenom bakovervendte seter. Fargen blir deep blue med grått interiør og pianolakk.
Dette blir spennende :)
Eneste jeg grubler på nå er hjulene. Har funnet ut at vinterdekkpakken til 16000 ikke er så bra. Kanskje derfor den er så billig? Sjekker pakkeløsninger andre steder.
Har jo veldig lyst på 21" felgene men forstår jo problemene de fører med seg.
Det er jo billigst å få bilen levert på 19" sommerdekk og få lagt på vinterdekk umiddelbart. Da har jeg 4 nye sommerdekk som sikkert ikke er så vanskelig å få solgt.
Jeg har ca 3 mnd på meg til å finne alternative sommerdekk/felger. Har sett på 20" Polar wheels. De ser ikke så værst ut.
Nå har jeg en uke igjen av "tenketiden" Skal prøve å bruke den godt :)
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

RonnyØ

Sitat fra: Wilma på mandag 03. august 2015, klokken 15:56
Takk for gode råd. Jeg har kommet til at det blir en 90d  med alle pakkene inkl panorama, utenom bakovervendte seter. Fargen blir deep blue med grått interiør og pianolakk.
Dette blir spennende :)
Eneste jeg grubler på nå er hjulene. Har funnet ut at vinterdekkpakken til 16000 ikke er så bra. Kanskje derfor den er så billig? Sjekker pakkeløsninger andre steder.
Har jo veldig lyst på 21" felgene men forstår jo problemene de fører med seg.
Det er jo billigst å få bilen levert på 19" sommerdekk og få lagt på vinterdekk umiddelbart. Da har jeg 4 nye sommerdekk som sikkert ikke er så vanskelig å få solgt.
Jeg har ca 3 mnd på meg til å finne alternative sommerdekk/felger. Har sett på 20" Polar wheels. De ser ikke så værst ut.
Nå har jeg en uke igjen av "tenketiden" Skal prøve å bruke den godt :)
Høres ut som en fin kombo! Hadde dog vurdert Carbon eller plank inni, da pianolakk blir veldig lett ripete.

20" Polar blir nok veldig bra, men er enig i at 21" ser evig bra ut! De sommerdekkene er ikke verdt rart, til info :)

Wilma

Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. august 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Wilma på mandag 03. august 2015, klokken 15:56
Takk for gode råd. Jeg har kommet til at det blir en 90d  med alle pakkene inkl panorama, utenom bakovervendte seter. Fargen blir deep blue med grått interiør og pianolakk.
Dette blir spennende :)
Eneste jeg grubler på nå er hjulene. Har funnet ut at vinterdekkpakken til 16000 ikke er så bra. Kanskje derfor den er så billig? Sjekker pakkeløsninger andre steder.
Har jo veldig lyst på 21" felgene men forstår jo problemene de fører med seg.
Det er jo billigst å få bilen levert på 19" sommerdekk og få lagt på vinterdekk umiddelbart. Da har jeg 4 nye sommerdekk som sikkert ikke er så vanskelig å få solgt.
Jeg har ca 3 mnd på meg til å finne alternative sommerdekk/felger. Har sett på 20" Polar wheels. De ser ikke så værst ut.
Nå har jeg en uke igjen av "tenketiden" Skal prøve å bruke den godt :)
Høres ut som en fin kombo! Hadde dog vurdert Carbon eller plank inni, da pianolakk blir veldig lett ripete.

20" Polar blir nok veldig bra, men er enig i at 21" ser evig bra ut! De sommerdekkene er ikke verdt rart, til info :)

Du har et poeng ang pianolakk. Synes carbonlistene se ganske tamme ut men de tåler nok mye mer. Hørte nettopp en kar som hadde pianolakk i sin og selv med mikrofibeklut, var de alltid støvete pluss man ser fingermerker.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

plvr

Enig, styr unna pianolakken. Har den selv og den er fin helt til man ser den i solskinn. Heldigvis er det ikke sol i bergen.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

RonnyØ

Evt så tar du piano, og legger en fin carbonfolie selv, og imponerer kona med en helaften :)

Tuxedo

Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. august 2015, klokken 19:20
Evt så tar du piano, og legger en fin carbonfolie selv, og imponerer kona med en helaften :)
På karbonfolien?   ???

Wilma

Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. august 2015, klokken 19:20
Evt så tar du piano, og legger en fin carbonfolie selv, og imponerer kona med en helaften :)

He he, det må bli katten min da, eneste damen i huset mitt ;)
Jeg har lagt folie på alle listene i min BMW men føler kanskje det blir en "billig" løsning når jeg tross alt kjøper en så dyr fin bil.

En annen ting. Det er jo ikke midtkonsoll som følger med. Jeg har forstått at man kan kjøpe en for 600 dollar. Har noe erfaring med de, evt andre typer midtkonsoll? Føler det er noe som mangler uten den.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA