Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil, p85d eller p90d?

Startet av Wilma, fredag 31. juli 2015, klokken 20:56

« forrige - neste »

weld77

#15
Det er litt forskjell på hva man vet før og etter å ha kjørt Tesla en stund. Hadde jeg kjøpt for første gang nå hadde jeg sikkert seriøst vurdert P90D og ludicrous. Skulle jeg bestillt i dag og visste det jeg vet i dag, hadde jeg nok godt for S85D. Aksellerasjon er gøy, men det mister litt nyhetsverdien etter en stund og koster relativt mye penger. Til daglig bruk holder det evig lenge med de 380 hestene til S85D. Det er fortsatt en kjapp bil i norske hastigheter så forbikjøringer osv går som en lek uansett. Sportsbil blir aldri Model S uansett.

Verdien av 5kWh ekstra er svært lav med mindre man jevnlig kjører slik at 70 eller 85 blir knapt. Det skal erfaringsmessig en del til, og ladeinfrastrukturen kommer til å ble bedre og bedre, så sannsynligheten for å trenge større batteri blir mindre og mindre. Sånn sett holder det kanskje med 70D også - vi kjører tur/retur sommerhytte uten å passere SC og uten innlagt strøm - det går fint med 85kWh, hadde ikke gått med 70kWh. Det er dog vanskelig å vite hva man trenger og bruker hit og dit før man har prøvd i praksis.

For å få utnyttet 90kWh kontra 85kWh må man i praksis lade nesten fullt. Det skjer sjelden. Så i daglig bruk vil det knappest utgjøre noen forskjell - det vil stort sett kun være relevant når man bevisst topplader for å kjøre langt. Over 20k er en del penger for noe man muligens aldri trenger. Det er lite penger om de 5kWh ekstra er det som gjør en vanlig tur enklere.

Jeg kjøpte min P85D i desember ifjor - med prisene nå hadde det vært mer aktuelt å droppe P-en for min del.

Dennis

Hadde prioritert vinterpakke og annet utstyr som ikke kan ettermonteres før 21 felger hvis det står på hvor mye du kan bruke nå.

Ja 21 ser bra ut men de 19 felgene kan du bruke opp dekkene på og bruke de som vinterfelger og heller kjøpe noen 21 eller 22 felger senere :)

Så hadde valgt 90 batteripakke og vinterpakken som også er varme i ratt før 21 felger hvis jeg var deg.

Dennis

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 01. august 2015, klokken 19:07
Sitat fra: Trond.Strom på lørdag 01. august 2015, klokken 19:05
jeg skjønner ikke helt at ludicrous er for dyrt?

forskjell 85D til P85D er 145600 kroner som gir deg 0,7s raskere fra 0-100 eller ca 20800 kroner per tiendel

Ludicrous er 73000 for 0,3s raskere eller 24333 per tiendel.

Men ludicrous gir deg også bedre respons i høye hastigheter der det ikke er nevneverdig forskjell på en 85D og en P85D

Ifølge ubekreftete kilder kommer 90D også gi bedre respons i høye hastigheter grunnet den nye batteripakken som klarer 1500A .. Vi får se , 90D kan bli en joker ..

Ser ikke ut til å stemme. 90 pakken blir lik som 85 med tanke på maks amper. Må ha Ludicrous valgt for å få inconel sikringene osv for å få den økte ytelsen i høyere hastighet ifølge mine kilder.

P90D og P85D med Ludicrous oppgraderingen får også et nytt emblem med en linje under P90D eller P85D.

Teslanewbie

#18
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 01. august 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 01. august 2015, klokken 19:07
Sitat fra: Trond.Strom på lørdag 01. august 2015, klokken 19:05
jeg skjønner ikke helt at ludicrous er for dyrt?

forskjell 85D til P85D er 145600 kroner som gir deg 0,7s raskere fra 0-100 eller ca 20800 kroner per tiendel

Ludicrous er 73000 for 0,3s raskere eller 24333 per tiendel.

Men ludicrous gir deg også bedre respons i høye hastigheter der det ikke er nevneverdig forskjell på en 85D og en P85D

Ifølge ubekreftete kilder kommer 90D også gi bedre respons i høye hastigheter grunnet den nye batteripakken som klarer 1500A .. Vi får se , 90D kan bli en joker ..

Ser ikke ut til å stemme. 90 pakken blir lik som 85 med tanke på maks amper. Må ha Ludicrous valgt for å få inconel sikringene osv for å få den økte ytelsen i høyere hastighet ifølge mine kilder.

P90D og P85D med Ludicrous oppgraderingen får også et nytt emblem med en linje under P90D eller P85D.

Ok ,  vi får se.. 85D ble initialt markedsført med over 5s 0-100 og er nå nede på 4.4s..

90kwh pakken får nye sikringer og kontaktor har det blitt meg fortalt . Vi får se når bilene er på veiene og delekatalogen  er oppdatert .  Att de kaller det ludicrous på P modellene trenger jo ikke bety at de kaller det noe som helst på D modellene ? Vi får se :)  hvorfor tilvirke en bil med nytt batteri med gamle sikringer når du er ute etter å strømlinjeforme produksjonen ... ?

Denne diskusjon går også på utenlandske forum...

http://my.teslamotors.com/sv_SE/forum/forums/s85d-vs-s90d-acceleration-performance-improvement
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tyldums

Tipper at 85d med 19" felger har samme rekkevidde som 90d med 21". Synes det da blir rimelig dyrt for 21" felger selv om de er mye penere.

Teslanewbie

http://my.teslamotors.com/sv_SE/forum/forums/s85d-vs-s90d-acceleration-performance-improvement

prp | JULY 25, 2015 NEW
If you're hitting oroduction in sept, chances are you might end up with a 90 anyway. There isnt a lot of sense in selling 85 and 90 models for too long.

.....

Even if the 90kW has the same C discharge rating as the 85kW, the mere fact that it has more capacity allows more discharge at the same C rating. This translates to more Amps thus more Watts, assuming Volts remain the same.

However, none of this means anything if the 90D is software/motor/invertor limited. I have a feeling we will see improved performance from all 90kW models over their respective 85kW counterparts.



Etc

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Wilma

Det er mye penger det er snakk om. Fornuft og ønske er to forskjellige ting. Har jo lyst å ha noe som ikke alle har samtidig som jeg kanskje ikke har behov for 700 hester.
Jeg så en film på Youtube ang vinterpakken. Der var det en kar som ikke så behovet for den. Setevarmere bak måtte styres fra skjermen framme og dermed ble det litt tungvint. Man kan sette på varme i kupeen en liten stund før man kommer til kald bil og dermed trenger man ikke varme i rattet. Hans erfaring med oppvarmet vindusvisker var dårlig.
Jeg bor alene og dermed tenkte jeg at jeg hopper over den men skal vurdere den siden flere her synes det er lurt.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Tuxedo

Sitat fra: Wilma på lørdag 01. august 2015, klokken 22:28
Det er mye penger det er snakk om. Fornuft og ønske er to forskjellige ting. Har jo lyst å ha noe som ikke alle har samtidig som jeg kanskje ikke har behov for 700 hester.
Jeg så en film på Youtube ang vinterpakken. Der var det en kar som ikke så behovet for den. Setevarmere bak måtte styres fra skjermen framme og dermed ble det litt tungvint. Man kan sette på varme i kupeen en liten stund før man kommer til kald bil og dermed trenger man ikke varme i rattet. Hans erfaring med oppvarmet vindusvisker var dårlig.
Jeg bor alene og dermed tenkte jeg at jeg hopper over den men skal vurdere den siden flere her synes det er lurt.
Kommer litt an på hvor du bor, men må si jeg har vinterpakke selv.  Har aldri hatt noe bruk for den. Penger ut av vinduet.

Dennis

Er i hovedsak bare rattvarmen jeg synes er fin å ha i vinterpakka. Oppvarma viskere har jeg ikke prøvd enda og setevarme bak har jeg sjeldent bruk for.
Men oppvarmet ratt er utrolig kjekt å ha og brukt det flere ganger. Selv leaf og en billig kia har dette så er utstyr mange forventer skal være der når man bor steder det er kaldt :)


Dennis

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 01. august 2015, klokken 22:01
http://my.teslamotors.com/sv_SE/forum/forums/s85d-vs-s90d-acceleration-performance-improvement

prp | JULY 25, 2015 NEW
If you're hitting oroduction in sept, chances are you might end up with a 90 anyway. There isnt a lot of sense in selling 85 and 90 models for too long.

.....

Even if the 90kW has the same C discharge rating as the 85kW, the mere fact that it has more capacity allows more discharge at the same C rating. This translates to more Amps thus more Watts, assuming Volts remain the same.

However, none of this means anything if the 90D is software/motor/invertor limited. I have a feeling we will see improved performance from all 90kW models over their respective 85kW counterparts.



Etc

Forum synsing er ikke en kilde man kan stole på ;) Får se når delekatalogen er oppdatert mer, har allerede funnet litt intressant der.

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 01. august 2015, klokken 22:45
Kommer litt an på hvor du bor, men må si jeg har vinterpakke selv.  Har aldri hatt noe bruk for den. Penger ut av vinduet.

Jeg har hatt bruk for viskervarmen et par ganger. Kjekt å ha, men den gangen jeg bestilte kostet pakken en god del mindre. Hadde nok ikke bestilt den i dag til 7300,- da jeg ser null verdi i rattvarme som er det som har kommet til siden og økt prisen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thor2014

Jeg synes rattvarme er superdigg!
Folk er forskjellige.

Amoss

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 01. august 2015, klokken 22:01
Even if the 90kW has the same C discharge rating as the 85kW, the mere fact that it has more capacity allows more discharge at the same C rating. This translates to more Amps thus more Watts, assuming Volts remain the same.

Det som er spørsmålet blir jo da om det er C-raten på battericellene eller sikringene som er begrensingen på hvor mye "juce" man får ut av 85kWh batteripakken uten den "latterlige" oppdateringen ;) I følge Elon så er det sikringene.
Model S 85D

Dennis

#28
Ja er sikringen som begrenser 85 batteriet har ikke noe problem med å gi 1500 amper men sikringen tåler ikke det.
Koster nok ganske mye mer å lage batteriet med inconel sikringer samt den smarte sikringen og de tar seg derfor betalt 70 000 ekstra som nok også såklart inkluderer en grei fortjeneste . At de som bestiller 90D får dette med gratis men at de som kjøper P utgaven skal betale høres veldig tvilsomt ut.

Tesla har faktisk mindre utvalg med batterier nå siden de nyere batteriene som Tesla beskriver som 2.0 innpakning passer nå også på rwd ifølge delekatalogen.

Wilma

Jeg lurer litt på om det lureste kanskje er å satse på 85d, evt 90d. Jeg ser at veldig mange er veldig fornøyd med den. Det vil bety ca 170000kr i besparelser.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA