Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe VS Leaf

Startet av Kai., fredag 31. juli 2015, klokken 15:19

« forrige - neste »

ladov

Noen nevnte langtur med elbil(Eidsvoll-Kristiansand) og da er det naturlig å se på hvilken bil som har best bagasjeplass..for meg er det en større begrensning enn lading underveis, men så har jeg heller ikke sjekket bagasjeplassen i en Leaf.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

Antall liter oppgitt kan tidvis være villedende. Hundeburet jeg har i Leaf, og som er tilpasset bagasjerommet der, passet akkurat inn i Zoe også. Så selve bagasjerommet tror jeg er veldig likt i de to bilene.

En ulempe med Zoe hvis jeg ikke husker feil er at bakseteryggen ikke er delt, så skal man slå ned denne for mer bagasjeplass er det alt eller ingenting.

Det finnes også hengerfeste (til sykkel) og takstativ å få kjøpt til Leaf og jeg tror det står en del dårligere til med sånt til Zoe.

AmocoCadiz

#17
Det finnes sykkelstativ til Zoe som Thule lager ( Cykelhållare THULE (Bil utan dragkrok) For 3-cyklar (968 FREEWAY) , og det finnes en amerikansk produsent også husker ikke produsenten i farta.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Panduck

Sitat fra: ladov på onsdag 05. august 2015, klokken 00:03
Noen nevnte langtur med elbil(Eidsvoll-Kristiansand) og da er det naturlig å se på hvilken bil som har best bagasjeplass..for meg er det en større begrensning enn lading underveis, men så har jeg heller ikke sjekket bagasjeplassen i en Leaf.

Bilen som skuffet mest med tanke på bagasje, er SoulEV. i3 har vel og begrenisning. Zoe er muligens litt større men det er vel ikke så store forskjeller. Er godt fornøyd med plassen i LEAF. For større familie er kanskje eNv200 det beste alternativ.

emil

Det var i hvertfall ikke noe problem å kjøre fire tenåringer til hyttetur i Leafen. Da inkludert all bagasje disse kan finne på å ta med til kun en langhelg, i tillegg til mat og drikke.

kpinaas

Planlegger elbilkjøp, skal kjøre Sarpsborg-Oslo sentrum noen ganger i uka.

Mulig det da blir klattlading på vei både inn og ut, avhengig av om det lar seg gjøre å finne ladeplass når man står parkert i Oslo (forholdene er slik at det ikke er sikkert det blir mulig)

Tiden det tar å lade kan da bli relevant (siden jeg vil være underveis og tvinne tommeltotter mens jeg venter), og jeg blir ikke helt klok på dette. Jeg har forstått det slik at nye Zoe kan ta max 22kw lading. Dette er nesten tre ganger så mye som selv en oppgradert (6.6kw) Leaf kan ta i mot, men til gjengjeld kan Leaf hurtilade DC på 50kw.

Med andre ord:

Zoe er raskere til å lade på Type2-stolper som kan levere > 7kw, men Leaf kan likevel lade dobbelt så raskt via CHAdeMO kontakt (ca 50kw?)  Zoe har ingen tilsvarende "ekte hurtiglading"

Eller tar jeg feil?

OlavEmil

Du har rett.

Med ein slik bruk, utan lading i Oslo, MÅ du ha ein bil som kan hurtiglade (evt ein Tesla). Om du kjøper ein bil med dugeleg rekkjevidde, er det ikkje mykje hurtidlading som skal til, iallefall ikkje om somaren. Då tek du eit kvarter på Vinterbro eller Vestby på veg heim etter jobb, evt svinger oppom Kiwi på Kolbotn og handlar middag medan du ladar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

hsa77

Dersom du ikke har parkeringsplass med lademulighet vil det være for spesielt interesserte å kjøre elbil 2*10 mil, ihvertfall på vinterstid. En kald vinterdag vil du nesten  bruke opp det du har igjen på batteriet på å tine opp bilen før avreise fra Oslo igjen, da må du hurtiglade en god stund for å komme hjem. Hurtiglading på vinterstid kan gå ganske sakte. Har du imidlertid garantert parkering med lademulighet i Oslo vil alle elbiler (unntatt trillingene) fint klare turen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Panduck

Sitat fra: kpinaas på fredag 04. september 2015, klokken 16:22
Planlegger elbilkjøp, skal kjøre Sarpsborg-Oslo sentrum noen ganger i uka.
Zoe er raskere til å lade på Type2-stolper som kan levere > 7kw, men Leaf kan likevel lade dobbelt så raskt via CHAdeMO kontakt (ca 50kw?)  Zoe har ingen tilsvarende "ekte hurtiglading"

Du har litt rett og litt feil. LEAF tar max 50kW, men i teorien gjør den nesten aldri det. Hva du får, avhengier av tempratur ute, batteritempratur, hvor fult batteriet er, osv... Å si at LEAF lader dobbelt så raskt, blir feil, men den lader normalt raskere. Vi har vel nær 40kW når batteriet er på 60%, så går det nedover. Rundt 80% ligger vel LEAF ofte på samme hastighet som Zoe. Over 80% batteri kan det være Zoe faktisk lader raskere enn LEAF.

Husk at du nok bare kan drømme om 50kW om vinteren på LEAF. Har vært nedi 18kW, selv med lav batteriprosent. Hva Zoe gjør i slike tempraturer, vet jeg ikke.

Så, vil du ha en bil som gir deg minst ventetid, bør du se på KIA. Mens min Leaf hadde sunket til ~30kW på ca 70%, sto KIA'en ved siden og nærmet seg 80%, og trakk nær 50kW. Først når den bikket 80%, gikk det nedover.

Så kan man jo spørre seg hva dette vil gjøre med levetiden på batteriet i KIA. Kanskje ikke noe? Kanskje Leaf vil ha mye lengre levetid på batteri p.g.a lavere hurtigladeeffekt?

Uansett er dette ting du bør vite når du se på bil. Sjekk hva faktisk ladehastighet er. LEAF er definitift mye raskere å lade enn Zoe (selv om det aldri blir dobbelt så raskt)

v-i-c

Hvis du går for ZOE vil jeg anbefale deg å prøve å få tak i en med Hurtigladning AC 43kw.
Jeg fikk kjøpt en ny 2015 model med hurtigladning AC 43kw for kort tid siden (august 2015).

Jeg fikk også inkludert skistativ levert og påsatt av Renault selgeren.

Prøv å få med alt av tilleggsutstyr på bilkjøpet da du ikke betaler MVA på fakturaen som dekker bilkjøpet.

Velger du Leaf få med best mulig ladekapasistet på AC ladning (For det store flertall av ladninger vil bli med AC)
(ZOE kan gi AC 43 kw og Leaf kan gi AC 6 kw).
Hvor stor betydning dette har for deg kommer an på hvor mye du må kjøre etter at du har kommet hjem fra jobb og hvor langt.

Begge bilene vil antagelig dekke behov til dere, velg den dere begge liker godt.

Før en eventuell ny versjon av Leaf kommer, kjører du lengst på en ladning med ZOE.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kpinaas

Sitat fra: v-i-c på lørdag 05. september 2015, klokken 09:38
Hvis du går for ZOE vil jeg anbefale deg å prøve å få tak i en med Hurtigladning AC 43kw.
Jeg fikk kjøpt en ny 2015 model med hurtigladning AC 43kw for kort tid siden (august 2015).

Slik jeg har forsått det så har den nye ZOE (2016?) lengre rekkevidde (240) og mindre ladekapasitet (22kw), mens den forrige hadde litt kortere rekkevidde (210) men dobbel ladekapasided (43kw). Eller fikk du en kombinasjon?

Er det i praksis særlig mange ladepunkter som leverer 43kw?

kpinaas

Sitat fra: Panduck på lørdag 05. september 2015, klokken 08:42
Husk at du nok bare kan drømme om 50kW om vinteren på LEAF. Har vært nedi 18kW, selv med lav batteriprosent. Hva Zoe gjør i slike tempraturer, vet jeg ikke.

Uansett er dette ting du bør vite når du se på bil. Sjekk hva faktisk ladehastighet er. LEAF er definitift mye raskere å lade enn Zoe (selv om det aldri blir dobbelt så raskt)

Takk for info. Det er vel rimelig å anta at Zoe vil oppføre seg rimelig likt i kaldt vær, bortsett fra at "taket" for Zoe er på 22kW og ikke 50kW. Altså at Zoe vil ta i mot det stolpen kan levere i en større andel av tiden (selv om det totalt sett tar lengre tid å lade)

Det hører med til historien at firmaet jeg jobber for har kontorer i rimelig nærhet til ladepunktet på Mc Donalds i Råde. Her er det to Type2 uttak med 400V 32A, hvilket skulle tilsvare 22kW. Med andre ord akkurat det en Zoe kan ta i mot (En Leaf kan sikkert også lades her også, men vil jo da spise kun 6.6kW med oppgradert lader i bilen, så akkurat her vil Zoe spise 3 ganger raskere enn Leaf)

Jeg kan derfor legge opp dagen med en halvtimes tur innom kontoret for deretter å kjøre videre til Oslo med "full tank"

Hva er "standarden" for ladepunkt i dag (Kontakttype/Volt/Ampere) ? Trives Zoe med alle Type2-uttak, eller skal det helst være 400V?

Panduck

Sitat fra: v-i-c på lørdag 05. september 2015, klokken 09:38
Hvis du går for ZOE vil jeg anbefale deg å prøve å få tak i en med Hurtigladning AC 43kw.
Jeg fikk kjøpt en ny 2015 model med hurtigladning AC 43kw for kort tid siden (august 2015).

Jeg er alltid like imponert over at du fronter å kjøpe en bil med en ladestandard som det ikke lengre produseres biler som støtter. AC 43kW er på vei ut, og det blir neppe noe spes mer ladesteder som den kan benytte (antallet kan heller gå ned når ladere går istykker og erstattes med nye som da vil være uten 43kW AC). Da får man kortere rekkevidde, tregere lading (gammel Zoe lader tregere enn ny Zoe på lavere spenning, dette ref info som Renault la ut)

Panduck

#29
Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 10:04
Hva er "standarden" for ladepunkt i dag (Kontakttype/Volt/Ampere) ? Trives Zoe med alle Type2-uttak, eller skal det helst være 400V?

Zoe er vel litt kravstor på at det skal være "TN nett", og ikke "IT nett", men TN nett er vel standarden på de fleste (alle?) type2 kontaktene? Annet enn det, skal vel Zoe lade på det meste. Zoe er nok helt grei til det du legger opp til, men du får en bil som vil være mindre egnet til litt lengre turer (som hvis du plutselig bestemmer deg for at du vil dra fra Sarpsborg til Gjøteborg) enn en LEAF / SoulEV


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA