Opparbeidelse av bonus

Startet av Trekkoppbil, ons 29. jul 2015, kl. 21:21

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er mange fallgruber man kan gå i, så man går glipp av bonusopptjening, så det gjelder å være bevist, så kan man spare mange år med opptjening. Det er mye sjonglering man kan gjøre.

Startbonus:
Forsikringsselskapene gir ofte 20% på første bil, og opptil 50%, om man kan dokumentere skadefri kjøring fra før. Ved utvidelse av bilparken får man gjerne startbonus lik den dårligste bonus man har fra før, men ikke mer enn 50%.

Fallgruver:
Mange har kjørt skadefritt siden de er 18, og de har kjørt mye bil, og kanskje daglig, til de er 30-40 år gamle, og får sin første bil med 20% bonus.  Man har kanskje kjørt foreldres bil mye, og kanskje overtatt foreldres biler som står i dems navn, og man har kjørt biler for arbeidsgivere, lånt tilfeldige biler, kjørt leiebiler på reiser, og gjerne hatt utenlandsopphold.
Ektepar og samboere blir gjerne sett på som ett av forsikringselsksapene, mens andre familiemedlemmer blir ofte holdt utenfor, og det kan bli svært feil, når de også er en del av familien og bruker de samme kjøretøy.
Å passe på:
-Ikke glem å dokumentere skadefri kjørig de siste åra, når du skaffer første forsrikring, før det er for seint. Daglig kjøring for arbeidsgiver blir godtatt av de fleste, og skadefri kjøring i utlandet kan bli godtatt. Det er få selskaper som gir startbonus etter skadefri kjøring med foreldres bil, og foreldra bør flytte til et slikt selskap først.
-Vente med å skaffe bil til du får ektefelle, hvis vedkommende har bonus. Da kan man få opptil 50% startbonus i stedet for 20%. Ikke ødelegg ekteskapet med å ha en bil med 20% bonus. Da får du kun 20% startbonus på bil nr 3 og 4 også, mens du ellers kunne fått 50% bonus på alle.

Opparbeidelse av bonus:
Selskapene gir 10%-poeng opparbeidelse ved hvert skadefritt år.

Fallgruver:
Enkelte bytter forsikringsselskap, eller man bytter bil til stadighet, og havner i en situasjon hvor året stadig starter på nytt, og man kommer sjeldent så langt som til ett års opptjening.  Etter flere års skadefri kjøring, har man svært liten bonusopptjening.

Pass på:
Forsikringsselskapene operer med hovedforfallsdato.  Det er dato for ett års opptjening, og den bør du hele tida følge med på, ved bytte av forsikringselskap, ved utvidelse av vognparken, ved oppsigelser av forsikring etc.  Oppgi den datoen når du bytter forsikringselskap, og si i fra om at du ikke vil tape noe bonusoopptjening. Har du mindre enn 6mnd igjen til hovedforfall, så er det enkelte forsikringsselskap som gir det bonusopptjening med det samme, om du ber om det. Har du mer enn 6mnd igjen til hovedforfall, rykker du året tilbake til start. Bytter du selskap etter 5 mnd og 1 dag, så vil det ta en mnd å bytte selskap, og du kan være i mål. Det kan være lurt å vente til en passelig anledning, før man bytter selskap.
Jeg har ikke oversikt over hvordan man regner forfallsdato, ved utvidelse av vognparken, og når man tar i bruk en forsikring som ikke har vært i bruk på en periode. I høst utvida jeg vognparken med et kjøretøy med 50% startbonus. Kjøretøyet blei solgt igjen etter få uker. I mai kjøpte vi igjen et kjøretøy hvor vi også fikk 50% bonus. Her var forfallsdato i oktober, på samme dato som de andre kjøretøyene våre.  Hvis man kjøper og selger kjøretøy, og har perioder med overlapp, eller perioder med forsikring som ikke er i bruk, så bør man følge med på hva selskapene gjør med hovedforfall. Jeg kjenner ikke til hvilke praksis selskapene har.

Bonsutap ved skade:
Fallgruven er at man mister kanskje 30 bonusprosentpoeng, samtidig som man mister ett års skadefri kjøring.

Pass på:
Unngå helst å bruke forsikringa til å dekke skader. Sjekk opp om du heller kan betale for skaden sjølv, og om det lønner seg.
Vær våken og kjør skadefritt. Kjør manuell bil med bakhjulsdrift om vintrene fra du er 18 til du er 30, så lærer du hvordan naturen fungerer, og du unngår skader. Deretter er du kvalifisert til å kjøre elbil.

Bonus som går ut på dato:

Fallgruve:
Dersom man har en forsikring som ikke brukes i en periode, så er det vanlig at bonus går ut på dato, etter 3 år.

Pass på:
Enkelte selskaper lar ikke forsikringen gå ut på dato, så lenge du står trofast i selskapet med gjenværende forsikringer.
Har du derimot en svært dårlig eller negativ bonus, kan det være like greit om den går ut på dato.

Olee

Sitat fra: nime01 på tor 30. jul 2015, kl. 16:16
Sitat fra: Trekkoppbil på ons 29. jul 2015, kl. 21:21Kjør manuell bil med bakhjulsdrift om vintrene fra du er 18 til du er 30, så lærer du hvordan naturen fungerer, og du unngår skader. Deretter er du kvalifisert til å kjøre elbil.
Hæh? Kan man ikke kjøre elbil med mindre man har kjørt en gammel bakhjulsdreven, manuelt giret fossildriter om vinteren i 12 år? Får nok levere inn førerkortet mitt jeg da, alternativt koste på meg en bakhjulsdrevet overstyrt sladdebil som jeg kan lære å bruke ordentlig sånn at jeg kan overføre de nyerhvervede kunnskapene mine til den forhjulsdrevne, lett understyrte 1-girs elbilen min.  ;)
Eller du kan ta et intensivkurs på 10 dager til 30 tusen kr, så er du klar til utfordringene :)
Ellers bra innlegg trekkoppbil. Kan man i teorien tjene 10% hver 6. mnd hvis man bare bytter selskap og spør om bonusopprykk?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA