Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kristiansand – Horten – Moss – Halden – Strømstad

Startet av Electrix, onsdag 29. juli 2015, klokken 14:13

« forrige - neste »

Electrix

Da var det endelig på tide å få testet denne ruta med elbilen nå som hele avstanden er dekket med hurtigladere. Dessverre ble det mye annet som måtte ordnes de siste dagene før vi dro så vi dro av sted med full bil og en litt halvveis plan for lading. Jeg hadde notert meg aktuelle ladesteder og avstandene mellom disse.

Første stopp ble Brokelandsheia (Grønn Kontakt). Jeg hadde sjekket denne avstanden på forhånd (107km) og det burde gå bra med fullt batteri og forsiktig kjøring. Jeg kjørte hovedsakelig med CC på maks 84 km/t så lenge jeg ikke var til bry for noen, dvs stort sett der det var flere felt, ellers lå jeg ca 6 km/t over på speedometeret. De verste strekkene strømmessig er nok 90-sonen før Arendal der det stort sett bare er et felt og stigningene før Brokelandsheia. Vi ankom Brokelandsheia med en strek igjen, da hadde jeg kjørt litt raskere den siste mila siden det så greit ut med rekkevidden og vi lå bak en lastebil en god del av dette strekket. Laderen fungerte greit og det er perfekt med lekeapparater utenfor og mat og do tillgjengelig. Minuset med dette er at det tok lang tid å hente tilbake ungene og vi ladet derfor en del mer enn nødvendig for å nå neste stopp: Lasses.
Vi ankom Lasses med en del strøm igjen på batteriet, men for lite til å tørre å satse på å kjøre direkte til Kiwi Sandefjord. Her støtte vi på turens eneste problem. Det er bra med to ladere for ekstra sikkerhet, men begge laderne ga feilmelding på får ikke kontakt med server da jeg forsøkte å starte lading. Heldigvis svarte Fortum kundeservice raskt på telefonen og etter en stund med forskjellige forsøk på restart og fjernstart konkluderte hun med at hun ikke fikk kontakt med laderen, men da hadde laderen akkurat startet ladingen så jeg var fornøyd og takket for hjelpen. Rett etter jeg la på gikk skjermen på laderen i svart og det så ut som den restartet. Typisk nå som jeg akkurat har lagt på, men ladelysene blinket fremdeles så jeg valgte å vente litt å se, og da skjermen på laderen var i gang igjen så hadde jeg allerede fått en del strøm, så jeg gikk for å hente familien som var inne og kjøpte is. På familieturen prioriterte jeg mest lading pr tid selv om det fører til litt mindre strøm pr krone, det går jo uansett til en god sak  så jeg fikk alle inn i bilen før jeg skulle plugge ut, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke var autorisert til  å avslutte ladingen, og måtte derfor ha hjelp av kundeservice igjen for å koble fra. Igjen ladet vi altså mer en nødvendig for å nå neste hurtiglader: Kiwi Sandefjord.

Vi ladet så på kiwi Sandefjord, her er ikke mye å si annet enn at alt fungerte greit og at det ikke var aktuelt med nye is på alle allerede... så vi kjørte igjen med plan om å lade igjen i Moss.

Så kom turens desidert største nedtur, pga problemer med en ferge ble det over en time i ventekø i Horten. Siden vi hadde en del strøm igjen og det var ennå verre kø i Moss valgte vi å ikke vikle oss inn i sentrum og kjørte derfor rolig til McD Sarpsborg. Her var det to ladere, vi tok ABB laderen som fungerte utmerket, og med lekeapparater rett ved siden av ble det 10 min i stedet for 5 og vi hadde mer enn nok strøm til å nå fram.

Jeg hadde med en lånt charge-amps kabel som var veldig greit siden den mest praktiske kontakta hos de vi besøkte var en 10 A kurs delt med vaskerom og bod så vi ladet bare på 6 A mens vi var der. På campingplassen utenfor Strømstad var det samme situasjon, 10A kurs til campingvogna så vi ladet bare på 6A der også så slapp vi å koble fra noe annet, plugget bare ut bilen mens kaffetrakteren sto på... Avstanden her var ca 50 km hver vei, så det hadde ikke vært nødvendig å lade her, men det er greit å ha litt ekstra til uforutsette hendelser eller kø, og greit å kunne holde litt høyere fart.

På vei hjem ladet vi i Moss, veldig sentralt og greit for  oss som skal til/fra fergekaia, doble ladere her også. Vi ladet litt ekstra her for å kanskje kunne hoppe over Sandefjord på veien.

Underveis så vi at det burde gå greit å kjøre direkte til Lasses, men ble veldig i tvil etter hvert siden en del av den nye e18 ikke ligger inne i kartene på navigasjonen så vi måtte frem med google maps for å sjekke gjenstående avstand. Litt forsiktig kjøring så gikk det greit, fikk low battery warning ca 5 km før Lasses, men var da ganske rolig på at det skulle gå bra. Ankom Lasses og ladet uten problemer denne gangen. Neste stopp var hytta mellom Tvedestrand og Arendal så dette burde gå uten ladestopp, ble usikker underveis så vi valgte å ta noen minutter på Brokelandsheia for sikkerhets skyld.
På Brokelandsheia sto det en egolf, men da vi kom frem så jeg at den bare ladet på type2 stolpen så jeg koblet til Chademo og startet lading mens resten av familien fant veien til lekeplassen. Det viste seg at jeg måtte forklare den nye sjåføren av egolfen forskjellen på type2 AC og Combo DC for hun var frustrert over at bilen estimerte 2,5 timer til den var oppladet. Ironisk nok hadde hun med seg elbilforeningens ladebrikke og «bruksanvisningen», men hadde ikke registrert den ennå, men det så ut som hun fikk strøm av type2 stolpen uansett. Jeg anbefalte henne å registrere denne på nett hos GK og Fortum og sendte henne av gårde til Lasses siden hun uansett ikke ville få mye strøm her siden batteriet var ganske oppladet.

Etter dette viste det seg at jeg igjen hadde lagt noen tiere ekstra til GK så jeg plugget fra og hentet familien på lekeplassen og ankom hytta med 4 streker igjen på batteriet. Der sto det allerede to eNV200, den ene ladet så vi byttet rundt på bilene da han var ferdig med ladingen senere på kvelden. Vi er nå 4 familier med elbil som bruker denne hytta, 2 Leaf og 2 eNV200, men klarer oss fremdeles med en utekontakt for lading.

Konklusjonen fra turen er at vi brukte mer tid på venting på ferger enn på lading dette er også kjedelige stopp uten noe å gjøre, men kjørte også med noe redusert fart så det gikk noe tid ekstra, men selv med dieselbilen pleier vi nå å ha 2-3 stopp underveis.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA