Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti 80% etter fem år, merkenøytrale verksteder som måler batterikapasitet?

Startet av Lasse Aarønæs, onsdag 29. juli 2015, klokken 14:09

« forrige - neste »

Lasse Aarønæs

Mange i-miev blir fem år i 2016. Mitsubishi Motors Norge oppgir batterigarantien slik:

"Mitsubishi i-MiEV har 5 år eller 100.000 km garanti mot produksjonsfeil. Dette gjelder også for batterier. Dersom batteriene forringes mer enn forventet fra produsent, vil batterier eller battericeller bli reparert eller byttet dersom kapasiteten er under 80 % av hva den var som ny."

KILDE http://presse.mitsubishi-motors.no/artikkel.asp?id=2937

En liten sjekk viser at få eller ingen merkenøytrale verksteder (NAF inkludert) kan gjennomføre slike tester. Batteripakken er svært kostbar, og batterikapasitet er avgjørende for bilens rekkevidde. Eiere av i-Miev og tilsvarende biler, som må stole på merkeverkstedets målinger, har kanskje et problem?

shuatorp

Sitat fra: Lasse Aarønæs på onsdag 29. juli 2015, klokken 14:09
Mange i-miev blir fem år i 2016. Mitsubishi Motors Norge oppgir batterigarantien slik:

"Mitsubishi i-MiEV har 5 år eller 100.000 km garanti mot produksjonsfeil. Dette gjelder også for batterier. Dersom batteriene forringes mer enn forventet fra produsent, vil batterier eller battericeller bli reparert eller byttet dersom kapasiteten er under 80 % av hva den var som ny."

KILDE http://presse.mitsubishi-motors.no/artikkel.asp?id=2937

En liten sjekk viser at få eller ingen merkenøytrale verksteder (NAF inkludert) kan gjennomføre slike tester. Batteripakken er svært kostbar, og batterikapasitet er avgjørende for bilens rekkevidde. Eiere av i-Miev og tilsvarende biler, som må stole på merkeverkstedets målinger, har kanskje et problem?

Tror ikke dette skal bli noe problem, merkeverkstedene tjener jo penger hvis de må reparere noe på bilen.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

pwb

Sitat fra: shuatorp på onsdag 29. juli 2015, klokken 19:10
Sitat fra: Lasse Aarønæs på onsdag 29. juli 2015, klokken 14:09
Mange i-miev blir fem år i 2016. Mitsubishi Motors Norge oppgir batterigarantien slik:

"Mitsubishi i-MiEV har 5 år eller 100.000 km garanti mot produksjonsfeil. Dette gjelder også for batterier. Dersom batteriene forringes mer enn forventet fra produsent, vil batterier eller battericeller bli reparert eller byttet dersom kapasiteten er under 80 % av hva den var som ny."

KILDE http://presse.mitsubishi-motors.no/artikkel.asp?id=2937

En liten sjekk viser at få eller ingen merkenøytrale verksteder (NAF inkludert) kan gjennomføre slike tester. Batteripakken er svært kostbar, og batterikapasitet er avgjørende for bilens rekkevidde. Eiere av i-Miev og tilsvarende biler, som må stole på merkeverkstedets målinger, har kanskje et problem?

Tror ikke dette skal bli noe problem, merkeverkstedene tjener jo penger hvis de må reparere noe på bilen.

Merkeverskteder blir instruert til å ikke finne garantifeil. På en av våre første helt nye biler så tok de inn bilen til garantiutløpstest rett før det hadde gått 5 år. Lurte på hvorfor de ikke gjorde det nå i senere tid på nybilene vi har hatt, fikk til svar at de hadde ikke lov til det lenger.

SUNPWRD

I forhold til batterikapasitet har jeg, for min egen del kommet frem til at jeg følger med på hvordan bilens rekkevidde oppfører seg. I tillegg til dette sjekker jeg selv kapasitet avlest med canIon appen.

Om en av disse "indikatorene" viser svekket kapasitet i nærheten av garanti vil jeg ta det opp med merkeverksted.

Jeg er lærer og student. Min fordypning er om emnet elbil. Jeg holder derfor på å samle så mye kunnskap om disse som mulig, men er på ingen måte noen ekspert. Sålangt har jeg ikke funnet grunnlag for bekymring for batterikapasitet/garanti. Det er lagt inn såpass buffere og såpass mye elektronisk styring av lading m.m at jeg tror tap av kapasitet i stor grad kan kompenseres for av bilen selv, slik at vi som førere vil merke lite tio degradering av batteriet.

Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

TB

For C-Zero vil det vere litt ekstra tid for å oppdage eventuell feil på batteri:

http://www.citroen.no/services/fabrikkgaranti-og-assistanse/fabrikkgaranti.html
Citroën tilbyr 5-år / 100 000 km* nybilgaranti og veihjelp, 5 år / 50 000 km* på drivlinje, 8 år / 100 000 km* på drivbatteri, 7-års garanti mot gjennomrusting og 3-års lakkgaranti.

Men, det er klart - om kapasiteten er 78% skal det mykje til for bileiger å overbevise verkstaden om dette. Ved fyrste batteritest mottok eg og mange andre eigarar informasjon om at batteri var ok, men ingen informasjon om kva som faktisk er status.

Om dette blir svaret på fram til bilen er 5/8 år vil forbruker ha ein tung sak.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Min bil hadde 97 % på 4 år/60 000km service . Det har vel ikke vært noe problem på dette forum om redusert "kapasitet ".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

mkaut

Sitat fra: erik e på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:09
Min bil hadde 97 % på 4 år/60 000km service . Det har vel ikke vært noe problem på dette forum om redusert "kapasitet ".

Kan det være forskjell mellom produsentene?
Vi har nettopp kjøpt en 4 år gammel C-Zero fra en forhandler (ikke Citroen). De sendte bilen til en "grundig sjekk" hos Citroen, men den sa bare at batteriet er OK. Da jeg spurte om kapasitet, var svaret at det ikke er noe de måler ???
VW e-Golf 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA