Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbil og tordenvær

Startet av Trikkern, onsdag 29. juli 2015, klokken 07:25

« forrige - neste »

Trikkern

2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Griffel

Sitat fra: Trikkern på onsdag 29. juli 2015, klokken 07:25
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/elbil-fikk-stroemsjokk-i-tordenvaer/a/23496119/
Sitat
Lynet slo ned «fra klar himmel», og elbilen fikk seg en så kraftig karamell at den ikke lenger får ladet batteriene.
Nå står den elektriske VW e-up!-modellen på sitt lokale verksted på Kjeller utenfor Oslo, og mekanikerne klør seg i hodet.
Mekanikerne? Få tak i en elektrikker!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

"Nå står den elektriske VW e-up!-modellen på sitt lokale verksted på Kjeller utenfor Oslo, og mekanikerne klør seg i hodet."

Vel, jeg tror noe av problemet ligger her. Og denne "elbilspesialist" som skal sende diagnosedata til fabrikken? Hvorfor ikke analysere selv? Spesialist, my ass! Jeg blir overrasket hvis det finnes bra nok kompetanse her til lands på elektronikken i elbiler. En elektriker/kabelsnekker hjelper definitivt ikke.

Muffinman

Jeg tipper at bilen virker igjen om de bytter onboard laderen. Men man vet jo aldri.

Hvis dette hadde vært en skikkelig servicebedrift hadde de plukket en del av en annen bil og prøvd.

emil

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:12
Jeg tipper at bilen virker igjen om de bytter onboard laderen. Men man vet jo aldri.

Siden den ikke tar hurtiglading heller kan det være mer trøbbel, men det kan også være at elementer fra AC-laderen også er med på å styre signalene til DC-ladingen.

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:12
Hvis dette hadde vært en skikkelig servicebedrift hadde de plukket en del av en annen bil og prøvd.

Trodde det var standard for bilverksteder å bytte tilfeldige deler og håpe at de til slutt traff riktig og ta betalt for alt som ble byttet selv om det ikke var defekte deler samt all verkstedtid. Var mye gjetting fra ellers fornuftig merkeverksted da fossilen min begynnte å fuske.

nofuelno

På tide å installere overspenningsvern i boligen ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

PokerFjes

jeg skjønner ikke problemet :). Lynnedslag i en elbil burde være som gryta med styrkedråper for Obelix ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 12:45
jeg skjønner ikke problemet :). Lynnedslag i en elbil burde være som gryta med styrkedråper for Obelix ;)

Det er vel derfor den ikke vil lade. Den har fått ladet nok for hele det kommende året og først når alt det er brukt opp vil den ta til seg lading igjen  8) 8)

OlavEmil

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:12Hvis dette hadde vært en skikkelig servicebedrift

Og nettopp der har vi grunnen til at vi aldri eingong prøvekøyrde e-Up eller e-Golf...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Trikkern

Men er prisen på ny batteripakke riktig? 130 000?
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Trekkoppbil

Jeg kjenner ikke til batteriprisene til VW, men 130 000 kan være rett.

Batteripriser kan være så mangt.
Prisen på ett nytt batteri kan være høy, da det koster mye å produsere ett batteri.
Innbyttepris kan være noe annet, da det ikke er så ressurskrevende å smelte om et batteri for å lage nytt. Fraktprisen kan være høy.

Da Nissan Leaf kom for 4 år sida, annonserte Nissan at bilen med batteri kosta 30 000€, og at batteriet kosta 20 000€.  Det kan bety at det koster 10 000€ å produsere resten av bilen, og det kan godt stemme. Jeg har hørt at det koster 120 000kr å produsere en vanlig fossilbil. En El-bil har svært enkel drivlinje, bortsett fra batteriet, med en elmotor, og ett gir, og regenerative bremser.

På Leaf er det kommet innbytteprogram i USA, hvor det koster ca 6000$, og i Europa er det kommet innbytteprogram på ca 5000€ for å bytte inn batteriet i ett nytt.

Jeg fikk høre noe om prisen for å bytte batteri på en Chevrolet Volt i Sverige. Der var det noe mumling om at batteriet på 16kWt koster 50 000sek, og det er 35 000sek i frakt, og det måtte komme en mekaniker fra Tyskland for å bytte batteriet. Uten at jeg fikk noe klarhet i prisene, hørtes det ut som at det kunne bli i størrelsesorden 100 000. Mange elbiler har 50% større batteri, og mange ting er dyrere i Norge, så 130 000 kan stemme.

Enkelte originalforhandlere bytter nok hele batteriet når det er noe galt. På den aktuelle VW, høres det ut som at feilen ligger i elektronikken, og ikke på cellene. Da kan man gå til verksteder som Elbilmek, som feilsøker elektronikken, i stedet for å bytte hele batteriet. Det er godt tenkelig at feilen ligger et helt annet sted enn i batteriet.

NegativeElectrode

De fleste forsikringsselskaper dekker skader på biler som følge av lynnedslag, men forutsetningen er at man har overspenningsvern installert.
http://www.dinside.no/934270/mange-bekymret-for-aa-staa-igjen-med-regningen
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA