Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lengste kjøretur på en dag?

Startet av Lyse Tanker, tirsdag 28. juli 2015, klokken 00:25

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Hei, har vært på langtur med vår 2011 Leaf. Askim - Kyrksæterøra - Askim ca. 700 km en vei. 9 hurtigladinger på turen tilbake som tok oss ca. 18 timer. Fikk gleden av å være første til å lade på Bjorli oppover.
Ladingene gjort på tilbaketuren ble: Valsøya Fjordcamping, Molde, Åndalsnes, Bjorli, Dombås, Kvam, Lillehammer, Hamar, Lillestrøm.
Hadde vært hyggelig å høre om andres langturer :-)

emil

Lengste kjøring på en dag er 755km: Arendal - Notodden - Arendal kjørt to ganger

Lengste sammenhengende tur på en dag er 715km: Arendal - Horten - Moss - Rundt i Østfold - Rundt i Akershus - Oslo - Arendal (godt beskrevet her)

Ellers har det blitt en god del dager med 500-700km kjøring og siste uka i juni ble det 2119.4km tilsammen.

Om tre uker er jeg sansynligvis på vei fra Arendal i retning Trondheim (~800km).

Svein el-freak

I går ble det 475km , 10:15 timer, 6:55 med bilen i bevegelse, kvarter venting på hurtigladeren i kongsvinger,114 min hurtiglading, 1 time lunch i Karlstad.
Grua-Kongsvinger-Arvika-Karlstad-Karlskoga-Ørebro-Vâsterås

I dag blir det Vâsterås-Stockholm og ferje(15 timer) over til Helsinki , Fredag fra Helsinki til Mikkeli (28mil)
Søndag/mandag tilbake til Norge.

2013 Leaf(Japan)
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Lyse Tanker

#3
Imponerende Emil! Hvor lang tid totalt brukte du på de 715 kilometerne? Vi brukt 18 timer. Kan nevne at etappen fra Hamar til Lillestrøm ble kjørt i 70 km i timen med cruisekontroll, kom frem med 12 km rest på GOM, dette gikk greit da det var natt og lite trafikk. Ellers holdt vi fartsgrenser stort sett overalt, litt forsiktige fra Molde til Valsøya. Eneste laderen vi hadde litt problemer med var den på ferjekaia i Molde, men den ble restartet og startet fra kundemottaker hos Grønnkontakt. På vei over fjellet fra Dombås til Åndalsnes, stod elektriker akkurat og monterte det siste på Bjorli, slik at vi fikk ladet der. Se vedlagt bilde. :-)

emil

Sitat fra: Lyse Tanker på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:13
Imponerende Emil! Hvor lang tid totalt brukte du på de 715 kilometerne? Vi brukt 18 timer.

Tror jeg brukte ca 17-18 timer. Da inkludert en god ekstra time i Rakkestad og sikkert noe rundt 1-2 timer på middag hos svigers og fergekø/fergetur over Oslofjorden pluss tiden det tok å plukke opp fruen og pakke tingene hennes i bilen.

Turen til Trondheim har jeg i prinsippet all verdens tid på å gjennomføre, men på hjemturen må jeg helst rekke hjem før fruen som kjører samme strekning med tog noen timer etter at jeg kjører avgårde. Finregner litt på det på kveldene nå for å finne optimale etapper mellom hurtigladere og en nøktern plan sier at turen bør være gjennomførbar på ca 15t og 11 ladestopp uten at jeg stresser. Ser nok ut som om jeg må kapitulere og ta et månedsabonnement fra ArcticRoads og prøver da å sette opp de lengste ladestoppene på deres ladere.

Tok turen på ca 10t med fossilbilen og 12t i 35 år gammel Datsun, men da gjennom Østerdalen.

nr1rayner

Dombås?? Har det omsider kommet hurtiglader der?
Finner ikke det i kartet på ladestasjoner.no, kun Tesla sin lader..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:07
Dombås?? Har det omsider kommet hurtiglader der?
Finner ikke det i kartet på ladestasjoner.no, kun Tesla sin lader..

Ishavsveien/ArticRoads har ting på gang der endelig. Alt skal vistnok være montert, de venter bare på elektrikker som skal koble opp ny trafo.

Etter noen års forsinkelser garanterte de oppstart 30. juni, men selv den datoen er det jo nå lenge siden. Håper at de får ting opp før jeg skal oppover, ellers må jeg legge nye ladeplaner.

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:07
Dombås?? Har det omsider kommet hurtiglader der?
Finner ikke det i kartet på ladestasjoner.no, kun Tesla sin lader..
Kjørte på søndag hjem fra Danmark, via Dombås. Arctic R på Dimbås og Fagerhaug er opp å går, og nå ser jeg Hjerkinn også kommer opp i Go-Charge app, så da er nok den og kommet i drift.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lyse Tanker

Ja, to ladere rett ved siden av Tesla sine ladere på Dombås. Nå kommer man rundt mange steder med abonnement hos Grønn Kontakt og Artic Road. Kroner 500,- og 400,- for en mnd. fri bruk. Litt dumt at man må tegne to abonnementer for å komme enkelt til Molde.

mrhaugland

Til dere som har kjørt slike langturer, hvor langt estimerer dere at bilen tar med 80% oppladet batteri?

Skal kjøre til Kristiansand på tirsdag og etappen er lagt opp som følger:
Hjem - Aksdal (70km inkl. ferje)
Aksdal - Randaberg (68 km inkl. ferje)
Randaberg - Helleland (74 km)
Helleland - Flekkefjord (60 km)
Flekkefjord - Mandal (66 km)
Mandal - Kristiansand (53 km)

Jeg stusser veldig på etappe 3 som er på 74 km. Er på E39 med 2 voksne og 2 unger i feriestappet bil. Er lite stigning, men mye 80km/t vil jeg tro. Vurderer å ta en mellomstopp på Ålgård (omtrent midt i mellom).

E_S

Min erfaring er at 74 km i 80 km/h og noenlunde flatt går med god margin på 80%. :)
:)

Olee

Med 65% på hurtigladeren i Aksdal kom jeg frem med 17% i Stavanger. Så du kommer et godt stykke på 80% :)
Kjører du fra Aksdal til McDonalds Mariero, får du en kortere 3. etappe, men en 2. etappe på 78km. Men uansett, ingen problem ;)

Lyse Tanker

De etappene nå på sommeren som kan være litt krevende for meg, er de over hundre km. med høye fartsgrenser og mye bakker. Jeg hurtiglader som regel opp mot nitti prosent og noen ganger over dette hvis ingen kommer og trenger lading. Ser noe positivt etter de mange hurtigladingene på to dager, at bilen kommer lenger på hver sakteladning enn før jeg reiste på ferie. Merkelig batteriene har fått noe menneskelig over seg :-) De har vært tømt og ladet opp hurtig og det virker som de har blitt sterkere, kanskje det bare er en overgangsfase, hvor de blir vesentlig svakere senere. Vi får se!

emil

Sitat fra: Lyse Tanker på onsdag 05. august 2015, klokken 00:04
De etappene nå på sommeren som kan være litt krevende for meg, er de over hundre km. med høye fartsgrenser og mye bakker. Jeg hurtiglader som regel opp mot nitti prosent og noen ganger over dette hvis ingen kommer og trenger lading. Ser noe positivt etter de mange hurtigladingene på to dager, at bilen kommer lenger på hver sakteladning enn før jeg reiste på ferie. Merkelig batteriene har fått noe menneskelig over seg :-) De har vært tømt og ladet opp hurtig og det virker som de har blitt sterkere, kanskje det bare er en overgangsfase, hvor de blir vesentlig svakere senere. Vi får se!

Vi er flere som i en overgangsperiode etter mye hurtiglading har opplevd mer tilgjengelig kapasitet og bedre helsetall avlest med LeafSpy. Om batteriet har godt av det på sikt er derimot usikkert.

leafnor

Har plan på en tur Trondheim-Hamar den 21 august.
Lekt litt med http://www.jurassictest.ch/GR/ for å se hvor mye energi som går med.
Hva den kalkulerer stemmer veldig godt med hva jeg praktisk bruker, når det velges ECO i programmet. Faktisk bruker jeg litt mindre strøm enn det også, men greit med margin.

Må gjøre en saktelading på Melhus eller Støren for å nå Fagerhaug uten å måtte bruke unødige kroner på EV sin lader på Berkåk.
På Hjerkinn kan jeg gjøre et valg. Å følge E6 via Dombås, eller ta veien om Folldal til Ringebu.
Siste sparer meg for 19 km, og 15 minutter kjøretid. 
Men det krever at jeg lader på over 80%. Tiden det tar mot å gjøre to korte ladinger i Dombås og Otta blir kanskje spist opp? (med mindre det er ladekø der)
Fra Ringebu blir det å nå AR sin lader i Lillehammer, så frem for å saktelade i Hamar gjennom helgen for de turer vi gjør der og før hjemreise på søndagen.

Kjørelengde/Lading:
56,6 km Støren: Klattlade til LeafSpy sier 13 kWt (Ca 2 kWt lading)
55,6 km Fagerhaug: Lade til 14,4 kWt
60,5 km Hjerkinn: Lade til 16 kWt
114 km Ringebu: Lade til 12 kWt
56,9 km Lillehammer: Lade til 12 kWt
61 km Hamar: Kommer frem med ca 2 kWt

Hjemturen må hurtigladinger på:
Lillehammer - Kvam - Dombås - Hjerkinn - Fagerhaug


 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA