Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

70D eller 85D

Startet av eivindb, mandag 27. juli 2015, klokken 23:53

« forrige - neste »

eivindb

Pr i dag kjører jeg max 25 mil pr dag. Bor i Tromsø og kjører en del i indre Troms. (Kaldt på vinteren). Spørsmålet er om jeg bør gå for 70D eller 85D. Reduseres rekkevidden mye jo kaldere det blir? Vil det ta lang tid å lade en 70D tilstrekkelig ved feks SC? Kan jeg klare meg uten vinterpakken? (Mtp viskere og spyling)

cairnz

Hvis du kjører 250km om dagen vil du være avhengig av nesten fulle opp- og utladinger med en 70D, spesielt på vinteren. Selv kjører jeg 20 mil om dagen med en P85, og har da stort sett lagt i området 80 - (20-30)% daglig på vinterstid. Fordelen er mindre batterislitasje (over tid).
Elbilist

Leif1

90D burde være midt i blinken for lange kjøreturer på nordkalotten vinterstid.
Konvertitt fra S til X

turfsurf

Sitat fra: eivindb på mandag 27. juli 2015, klokken 23:53
Pr i dag kjører jeg max 25 mil pr dag. Bor i Tromsø og kjører en del i indre Troms. (Kaldt på vinteren). Spørsmålet er om jeg bør gå for 70D eller 85D. Reduseres rekkevidden mye jo kaldere det blir? Vil det ta lang tid å lade en 70D tilstrekkelig ved feks SC? Kan jeg klare meg uten vinterpakken? (Mtp viskere og spyling)

Kjører du langt etterfølgende dager, eller kun innimellom? På typiske SC avstander er ikke forskjellen så stor på ladetid. Det viktigste med vinterpakken er oppvarmet ratt og bakseter IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OleJA

Hver 'kaldstart' stjeler mye strøm vinterstid, typisk 20-30 km rekkevidde. Forbruket når bilen først er varm er bare litt høyere vinterstid. Så svaret på spørsmålet ditt avhenger av om du kjører 250km mer eller mindre i ett strekk, eller med flere stopp.
Blir det mange kaldstarter og du ikke har mulighet for lading eller SC i løpet av dagen, så tror jeg at en 70D kan få for kort rekkevidde.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivindb på mandag 27. juli 2015, klokken 23:53
Pr i dag kjører jeg max 25 mil pr dag. Bor i Tromsø og kjører en del i indre Troms. (Kaldt på vinteren). Spørsmålet er om jeg bør gå for 70D eller 85D. Reduseres rekkevidden mye jo kaldere det blir? Vil det ta lang tid å lade en 70D tilstrekkelig ved feks SC? Kan jeg klare meg uten vinterpakken? (Mtp viskere og spyling)
Hvis du kjører 25 mil ofte ville jeg absolutt gått for 85 eller 90. Det vil nok gå med 70D, men marginene kan bli ubehagelig lav noen dager. På sikt vil også batteriet tape seg, så om du har tenkt til å beholde bilen 10 år ville jeg i hvert fall gå for 85 kWh.

Hopping mellom superladerne bør gå ganske bra, men det kan fort bli til at du må bruke 30 minutter ved hver superlader i stedet for 20 minutter, eller 60 minutter i stedet for 40 minutter. Om du tar langturer så sjeldent at dette ikke er viktig så er 70D helt OK.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

Er det noen med 70D som kan bidra med litt praktiske erfaringer med rekkevidde etc.
- Hva er f.eks typisk rekkevidde ved h.h.v. 90 % lading og 100%?

70D

Sitat fra: nie på torsdag 30. juli 2015, klokken 23:30
Er det noen med 70D som kan bidra med litt praktiske erfaringer med rekkevidde etc.
- Hva er f.eks typisk rekkevidde ved h.h.v. 90 % lading og 100%?

Mener 90 hos meg er 302 og 100 er 330 ca.

Rico

Hos meg er 90% 304 og 100% 338

Sjøhyene

Typisk reell rekkevidde på vinteren regner jeg til å være ca 30 mil. For 70 blir tilsvarende tall ca 25 mil. Også kommer vampire drain (tap ved parkering) og andre uforutsette ting i tillegg. Så kjører du ofte 25 mil ville jeg anbefale deg på det sterkeste å gå for 85 eller 90. Er heller ikke heldig å hele tiden lade til 100%, for da vil batteriet tape seg fortere. Som igjen betyr at selv 25 mil kan bli et ordentlig problem etter hvert selv uten disse ekstra faktorene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

N00b

Har 20 års fartstid i indre Troms og 2,5 års fartstid i Tesla.

Du trenger en 90D.  Nuff said

N00b

Det er 1 superlader i Troms fylke, på Setermoen. Ca 16 mil sør for Tromsø.
Hvis det ikke er akkurat den veien du skal og det er som kjent skikkelig avstander nordpå. Ja da trengs det strøm, det er ikke som det er mange type 2 ladere rundt forbi enda heller. Men ærlig talt, de suger hvis du skal en plass og må vente kasnkje 1 time.

La oss si du skal til Bardufoss på et møte.  Rundtur til Tromsø er 24 mil, HELT ytterste grenseland for en 70D på vinterføre.
I det kjente fyrstedømme "Grenseland" bor trollet som heter "Rekkeviddeangst"  Hold deg unna

ihlhaug

Tror nok du skal klare deg med 70, men jeg hadde gått for 85 for å være sikker. Det kommer jo SC i Skibotn ila året, så da er det en til i nærheten. Ellers er det ikke så utrolig mye merforbruk av strøm på vinteren så lenge du forvarmer batteriet.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Sjøhyene

Er riktig at temperaturen i seg selv ikke har så voldsomt mye å si over tid, men en annen ting som virkelig stjeler rekkevidde på vinteren er slaps og snø i veibanen. Mye regn og vann i veien har og samme effekt.
I tillegg så kommer motvind. Stiv kuling midt i mot har enormt mye å si når man kjører i f.eks 80-90.

Har du alle disse faktorene i mot deg tror jeg du skal slite med å komme 25mil på vinteren i en 70D. Og det er uten høydemeter, når bilen er ny og med et perfekt ubrukt batteri.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

N00b

Med skjiitføre sliter du med 25 mil på en 85 også hvis du som mange sliter med å overholde fartsgrenser. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA