Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alternativ til 80 meter kabelstrekk?

Startet av E_S, mandag 27. juli 2015, klokken 21:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 31. juli 2015, klokken 21:57
Med 6mm2 kabel, kan du lade 6-10A til vanlig, og få 1-2% tap.
Samtidig har du muligheten til å lade 32A ved behov, og få 15V tap.

Lader du 2000kWt i året, og har 5% tap, så vil tapet koste 100 kroner året.

Det er ikke kostnadene som er problemet mhp. tap, men hva forskiften sier er maksimalt tillatt spenningstap i en kurs. Jeg mener det er 4%, men er ikke 100% sikker. Holder man seg under 3% er det ihvertfall garantert innafor
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

I følge "den kloke boken" (NEK400:2014) skal spenningsfallet være maksimalt 4% av inngangsspenningen, så for 230V vil det være maksimalt 9 volt spenningfall, for 400V maksimalt 16 volt. Å spekulere i inngangsspenning noe over normen blir litt i gråsonen etter min mening..

:)

RaBalder

Det er jo også en mulighet å legge opp et ladepunkt som dekker 99% av behovet.

Og eventuelt basere seg på et kjapt kommersielt ladepunkt den dagen man trenger slikt.

Kan bli den billigste løsningen  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA