Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som familiebil til 3 barn - og hvilken versjon 70D, S85?

Startet av FrankDal, søndag 26. juli 2015, klokken 12:47

« forrige - neste »

weld77

Vi bruker iPad med et utvalg filmer på, det løser mye av problemene. Det krever litt reodor-felgen å få festet iPad-holdere forsvarlig i bilen, men det funker med lastestropper i bunnen av forseterammen og rundt nakkestøttet for forsetene. Da er de forankret i selve konstruksjonen og sitter godt.

NRK Super på iPad med trådløs WiFi via mobiltelefon er også en schläger, men det blir litt murring når det ikke er god nok mobildekning.

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 28. juli 2015, klokken 12:54
Får jo samme placebo effekt med en strikk med noe rundt og hardt limt fast. Eller hva som helst annet som du klarer å overbevise ungene om at fungerer. Psyken spiller inn veldig når det kommer til kvalme.

Spørsmålet kan også være hvem som har behov for denne placebo effekten - ungen eller masete foreldre :p

Er rett nok blitt noen år siden jeg var en unge som satt bak på lange bilturer, men kan ikke huske en gang å ha blitt bilsyk, men minnes fortsatt med gru det evige maset fra forsetene "Dere blir vel ikke bilsyke bak i der?  Synes du ser blek ut jeg, skal vi stoppe litt for sikkerhetskyld? Jeg har noen tabletter, du skal ikke prøve ett par slike for sikkerhetskyld?".

Litt aktivitet så hverken barn eller foreldre rekker/husker på å kjenne/mase etter bilsyke hjelper garantert (om bilen bare føres jevnt i normal fart).
Model S 85D

Tromic

Sitat fra: weld77 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:39
Vi bruker iPad med et utvalg filmer på, det løser mye av problemene. Det krever litt reodor-felgen å få festet iPad-holdere forsvarlig i bilen, men det funker med lastestropper i bunnen av forseterammen og rundt nakkestøttet for forsetene. Da er de forankret i selve konstruksjonen og sitter godt.

NRK Super på iPad med trådløs WiFi via mobiltelefon er også en schläger, men det blir litt murring når det ikke er god nok mobildekning.

Har du funnet noen god løsning på bruk av IPad når setene i baksetet brukes? Eller er det "trygt nok" å ha den i fanget fordi setene er bakovervendt?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

weld77

Litt usikker på spørsmålet - om du sikter til de to ekstra setene i bagasjerommet så har ikke jeg de på min bil. For passasjenerene i det "vanlige" baksetet funker det greit med lastestropper som går rundt nakkestøtten på forsetene og ned i selve monteringsrammen på forsetene. Denne måten å feste på gjør også at forsetene fortsatt er justerbare.

Vi har et bakovervendt barnesete i baksetet. Der har jeg festet iPad-holderen med en stropp rundt nakkestøtten på baksetet og en stropp ned til barnesetet slik at den ikke kan hoppe av. Ser ikke veldig lekker ut, men det funker.

N00b

Har 3 barn i 3-8 år.

Å ha mulighet til å splitte dem med ekstra seter er topp.  Også å ta med noen ekstra unger fra barnehagen.
+ For ekstra seterad

Firehjulstrekk er bra om du trenger det. Bilen er ikke veldig god vinterbil som bakhjulstrekk.
Jeg trenger det egentlig ikke men kjøpte en 85D, er ambivalent på valget.

Du mister du 70% av bagasjerommet foran med firehjulstrekk! 
Det reduseres fra barnevogn + sekker til 3-4 handleposer.


weld77

Det mest kritiske er vel i praksis hvor mange av barna som sitter i barnevogn, disse opptar som kjent svært mye av bagasjerommet. Takboks er uansett en løsning for å få betydelig mer bagasjeplass, men vi har klart oss uten, men skal anskaffe en før vinteren for å frakte ski.

Hadde jeg hatt eller hatt planer om et 3. barn hadde jeg bestillt med ekstrasetene - uten tvil. Vi har p.t. et forovervendt og et bakovervendt barnesete - det er ikke veldig behagelig å sitte mellom de. Hvor mye barneseter bygger i bredden varierer dog en del så det kan være greit å prøve litt forskjellige konfigurasjoner.

Det jeg synest er mest upraktisk med barn i Model S er at det er litt krøkkete å lempe inn ungen som sitter i bakovervendt sete. Dette pga den lave takhøyden. For vår del forsvinner dette problemet om under et år da ungen skal sitte andre veien, men overgangen fra en vanlig stasjonsvogn er ganske stor på dette området.

Dersom du sliter med å prøvemontere barneseter så er min erfaring at det går veldig mye lettere de etterfølgende gangene. Hadde problemer første gangen, men deretter har det gått raskt å ta de inn og ut de svært få gangene det har vært aktuelt.

pizzahjul

Sitat fra: weld77 på onsdag 29. juli 2015, klokken 13:26
Det jeg synest er mest upraktisk med barn i Model S er at det er litt krøkkete å lempe inn ungen som sitter i bakovervendt sete. Dette pga den lave takhøyden. For vår del forsvinner dette problemet om under et år da ungen skal sitte andre veien, men overgangen fra en vanlig stasjonsvogn er ganske stor på dette området.
Vi har barnesetet Cybex Sirona som kan vris til siden. Da blir det mye lettere å sette inn barnet.

weld77

Ja, jeg hadde nok kjøpt det nå, men jeg synest ikke problemet er veldig stort og siden problemstillingen snart er uaktuell så kommer jeg ikke til å bytte.

En annen innvending ang barneseter er dog følgende:

Med det setet jeg har er jeg glad jeg ikke er mer enn 180cm høy. Min foretrukne sittestilling går mer eller mindre akkurat med et bakovervendt barnesete bak førersetet. Dette varierer nok en del fra barnesete til barnesete og selvsagt fra fører til fører. Clouet er at et slikt sete nesten MÅ stå bak førersetet. Med et bakovervendt barnesete i høyre baksete blir sikten ut av høyre vindu bak nesten ikke-eksisterende. Dette er en issue i veikryss i bytrafikk hvor man er avhengig av å se etter fotgjengere, syklister og annet som kan befinne seg i det synsfeltet. Vi hadde bakovervendt sete på den siden helt i starten, men flyttet det relativt kjapt.

Det er altså snakk om sikten på skrå bakover ut sidevinduet i bakdørene. Siketen rett bakover er like elendig uansett...

Øyvind.h

Sitat fra: N00b på onsdag 29. juli 2015, klokken 13:16

Bilen er ikke veldig god vinterbil som bakhjulstrekk.
Sammenlignet med 4wd: enig
Sammenlignet med andre 2wd: rivende uenig etter to vintre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

N00b

Jeg har også 2 vintre med Tesla S.

Et minus er nazi cruisecontroll som har gitt meg mange kjipe opplevelser på f.eks slaps og vanndammer. Dessuten for hard regenerering på glatt underlag som gjør bilen ustabil, du kjenner rumpa vrir på seg
Ja regenerering kan settes i LOW, men det er en dårlig løsning på problemet.

Så kommer du ikke forbi bilen veier 2,2 tonn og det er mye vekt som skal flyttes på, det gjøres best med trekk på alle hjulene.

Sjøhyene

Sitat fra: N00b på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13
Dessuten for hard regenerering på glatt underlag som gjør bilen ustabil, du kjenner rumpa vrir på seg
Ja regenerering kan settes i LOW, men det er en dårlig løsning på problemet.

Håper de kan gjøre noe med dette etterhvert ja. Alternativt ha en mulighet for å sette regen off når det er skikkelig glatt. Syns det er litt skummelt sånn det er nå, ihvertfall for de som ikke har vendt seg til det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Rødkleiv

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juli 2015, klokken 14:20
Sitat fra: N00b på onsdag 29. juli 2015, klokken 13:16

Bilen er ikke veldig god vinterbil som bakhjulstrekk.
Sammenlignet med 4wd: enig
Sammenlignet med andre 2wd: rivende uenig etter to vintre.

Vel, fremkommelighet er bedre med 4wd.

Sikkerheten for øvrig er ivaretatt ved at ESP systemet er satt opp til å hogge inn hvis fører eller passasjerer skulle finne på å mumle ord som "snøfnugg" eller "kuldegrader". Den eneste bilen jeg har kjørt som har et mer aggresivt sikkerhetsnett, er gen 1 Mercedes A-klasse i post-elgtest versjon.

Så i mine øyne er bilen en trygg vinterbil uavhengig av trekkhjul. Fremkommelighet er uansett ikke det som gjør en bil trygg eller ikke.




Tuxedo

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 30. juli 2015, klokken 08:20
Sitat fra: N00b på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13
Dessuten for hard regenerering på glatt underlag som gjør bilen ustabil, du kjenner rumpa vrir på seg
Ja regenerering kan settes i LOW, men det er en dårlig løsning på problemet.

Håper de kan gjøre noe med dette etterhvert ja. Alternativt ha en mulighet for å sette regen off når det er skikkelig glatt. Syns det er litt skummelt sånn det er nå, ihvertfall for de som ikke har vendt seg til det.
Man kan vippe den i N hvis det begynner å logre bak. Men, det krever at man er kvikk på labben.  Forøvrig synes jeg at antispinn (som også virker omvendt) er nokså rask til å droppe regen hvis det sklir på bakhjulene.

Muffinman

Det fungerer som regel bra, men når det er ekstremt glatt og man kjører nedoverbakke har jeg en del ganger opplevd at bakenden kommer sakte ut sideveis. Da er ikke bevegelsen rask nok til at ESP tar den øyeblikkelig, og grepet så dårlig at man allerede har begynt å skli i feil retning. Har hatt en del ubehagelige opplevelser med dette selv om det fungerer veldig bra når det er ok vinterføre. Det er når det blir så glatt at man er ute og seiler på blankisen og de piggfrie dekkene egentlig ikke er tilstrekkelige at dette kan oppstå. Skjedde også en gang jeg fløt oppå tykk sørpe. Tviler på at dette skjer på D-bilene, det finner jeg ut i vinter.

Det burde gå an å slå regen helt av, og gjerne en modus hvor den kobler seg ut ved berøring av bremsepedalen. Myk innkobling igjen noen sekunder etter at bremsepedalen er sluppet.

Øyvind.h

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 03. august 2015, klokken 23:25
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juli 2015, klokken 14:20
Sitat fra: N00b på onsdag 29. juli 2015, klokken 13:16

Bilen er ikke veldig god vinterbil som bakhjulstrekk.
Sammenlignet med 4wd: enig
Sammenlignet med andre 2wd: rivende uenig etter to vintre.

Vel, fremkommelighet er bedre med 4wd.

Sikkerheten for øvrig er ivaretatt ved at ESP systemet er satt opp til å hogge inn hvis fører eller passasjerer skulle finne på å mumle ord som "snøfnugg" eller "kuldegrader". Den eneste bilen jeg har kjørt som har et mer aggresivt sikkerhetsnett, er gen 1 Mercedes A-klasse i post-elgtest versjon.

Så i mine øyne er bilen en trygg vinterbil uavhengig av trekkhjul. Fremkommelighet er uansett ikke det som gjør en bil trygg eller ikke.
Ja fremkommelighet er det eneste som er bedre på vinteren med 4wd. Hvorvidt den er bedre totalt sett er helt avhengig av sjåføren. Tas bedre fremkommelighet ut i høyere snittfart og mer aggressiv kjøringe blir bilen i praksis en dårligere vinterbil ettersom man da raskere blir en del av ulykkesstatistikken. De som kan kjøre bil (et mindretall) har ikke det problemet.

Når det gjelder antispinn er den lynkjapp og umerkelig. Ganske utrolig hvordan bilen maksimerer effekt ned i bakken til en hver tid. Og esp kan ikke fullt ut deaktiveres, så selv med denne av er det vanskelig å drite seg ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA