Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyggelige elbilister

Startet av werner, søndag 26. juli 2015, klokken 11:36

« forrige - neste »

werner

Jeg har hatt elbil snart 2 måneder nå. Så langt har jeg lagt merke til hvor hyggelige og hjelpsomme andre elbilister er. Folk har hjulpet meg når jeg har hatt problemer med å lade leafen og en tilbø meg til og med gratis hurtiglading en gang. Hyggelige samtaler med andre elbilister mens jeg lader gjør at ladetiden går fort.
I går ropte en dame så fin bil du har. Dette har ikke skjedd siden 1979 da jeg fikk førerkort !
Jeg håper at denne hyggelige tonen mellom oss elbilister fortsetter når vi blir flere.

emil

Noen "drittsekker" finnes, men det er for det meste bare hyggelige mennesker man møter på ladeplass og jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe hvis andre har behov for assistanse inkludert å låne ut ladekort til hurtiglading fra den tiden hurtigladingen var litt mer eksotisk og utfordrende enn idag.

En god gjerning fra min side på ladeplass:

Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 10:16
... Neste stopp ble Sandefjord der CHAdeMO+Combo laderen fortsatt var defekt og CHAdeMO+AC laderen var ledig. Planen her var å lade nok til å komme til Kragerø/Tangen men så kom det en litt smådesperat e-Up! kjørende inn på plassen. De hadde allerede prøvd å få liv i laderen via telefon uten hjelp og hadde gitt opp 10A saktelading med kladd. På det tidspunktet følte jeg at jeg hadde nok til å rekke Lasses og overlot laderen til de så de kunne få litt smådyr, men etterlengtet 16A lading fra AC kontakten for å komme seg videre til Holmestrand.

Low Battery Warning kom rett etter Telemarksporten og all erfaring tilsier at det holder i massevis for å rekke Lasses.

Jeg måtte "omorganisere" min planlagte ladeplan, men tidsbruken totalt sett hadde neppe blitt mye forskjellig. Bonusen var at de andre nok kom seg hjem til Oslo tidligere enn ellers.

Panduck

Sitat fra: werner på søndag 26. juli 2015, klokken 11:36
Jeg har hatt elbil snart 2 måneder nå. Så langt har jeg lagt merke til hvor hyggelige og hjelpsomme andre elbilister er. Folk har hjulpet meg når jeg har hatt problemer med å lade leafen og en tilbø meg til og med gratis hurtiglading en gang. Hyggelige samtaler med andre elbilister mens jeg lader gjør at ladetiden går fort.
I går ropte en dame så fin bil du har. Dette har ikke skjedd siden 1979 da jeg fikk førerkort !
Jeg håper at denne hyggelige tonen mellom oss elbilister fortsetter når vi blir flere.

Har stort sett bare hyggelige møter med andre elbilister. Det blir en del part om både lading og elbil ved ladestasjoner. Trist at "ikke-elbilfolket" som begynner å prate ved ladestasjoner oftest bare skal klage på hvor godt vi elbilister har det som kan snylte både her og der.

Det er jo bra at folk er snille og hensynfulle, for slik som laderoppsettet er med veldig vanskelig oppsett for køing, må det virkelig samarbeide til for at det skal gå bra. Har hatt et tilfelle med en Nissan eier som var sur fordi jeg blokkerte ladekabel nummer to på hurtigladeren som jeg brukte (som var en CCS lader som han ikke kan bruke, som uansett ikke kan brukes når jeg brukte Chademo-uttaket), og ett par elbilister som synes det er helt greit å stå på hurtigladeplassen lenge etter at bilen er full-ladet.

Så, jeg håper folk kan forsette å være hyggeige mot hverandre, men jeg ville ikke overraske meg om det blir gnissninger mellom elbilister dersom ikke antall hurtigladere øker i takt med antall elbilister, og køingen blir litt mer innlysende.

3irikur

Har nesten utelukkende gode opplevelser med andre elbilister jeg også! :D


For en stund siden så var det fem (!) stykker i kø utenfor kiwi på Holmestrand (Forøvrig et tegn på at det trengs flere ladere der). Stod og pratet en halvtime før tre stykker fant ut at de likeså godt kunne kjøre videre og lade på statoil grelland eller drammen, så jeg ble plutselig neste i køen!

Eneste problemet jeg har opplevd var en som kapret hurtigladeren på Liertoppen for å lade fra 90% og opp... Han hadde gratis lading, så prisen hadde ikke noe å si, og at det tok tid var også greit... Men han kunne ikke bruke schuko så vi måtte pent vente til han var helt ferdig før vi kunne få våre fem minutter for å nå hjem. Skulle ønske at laderene faktisk stoppet på 80% og ikke bare sakket ned.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

pudderjagar

Sitat fra: 3irikur på søndag 26. juli 2015, klokken 16:41
Har nesten utelukkende gode opplevelser med andre elbilister jeg også! :D


For en stund siden så var det fem (!) stykker i kø utenfor kiwi på Holmestrand (Forøvrig et tegn på at det trengs flere ladere der). Stod og pratet en halvtime før tre stykker fant ut at de likeså godt kunne kjøre videre og lade på statoil grelland eller drammen, så jeg ble plutselig neste i køen!

Eneste problemet jeg har opplevd var en som kapret hurtigladeren på Liertoppen for å lade fra 90% og opp... Han hadde gratis lading, så prisen hadde ikke noe å si, og at det tok tid var også greit... Men han kunne ikke bruke schuko så vi måtte pent vente til han var helt ferdig før vi kunne få våre fem minutter for å nå hjem. Skulle ønske at laderene faktisk stoppet på 80% og ikke bare sakket ned.

Vel, vel. Den dagen du har bruk for dei siste % så trur eg du vært ganske skuffa hvis den skulle stoppe på 80%

Zoe som er min bil sakker ikkje før den kjem til 95%. Og har ikkje ladekladdfart før på 98. Lite å hente på dei siste 2 %
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

emil

Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juli 2015, klokken 18:20
Zoe som er min bil sakker ikkje før den kjem til 95%. Og har ikkje ladekladdfart før på 98. Lite å hente på dei siste 2 %

Og derfor må det kommer flere 22kW AC punkter sammen med alle DC-hurtigladere så f.eks ny Zoe ikke trenger å okkupere en DC-lader i det hele tatt og at man kan flytte bilen når ladehastigheten ellers går ned mot hva de forskjellige modellene kan få via AC.

pudderjagar

Sitat fra: emil på søndag 26. juli 2015, klokken 18:57
Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juli 2015, klokken 18:20
Zoe som er min bil sakker ikkje før den kjem til 95%. Og har ikkje ladekladdfart før på 98. Lite å hente på dei siste 2 %

Og derfor må det kommer flere 22kW AC punkter sammen med alle DC-hurtigladere så f.eks ny Zoe ikke trenger å okkupere en DC-lader i det hele tatt og at man kan flytte bilen når ladehastigheten ellers går ned mot hva de forskjellige modellene kan få via AC.


22 kw er ikkje nok til Zoe må du huske på!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Brosmen

Når nøden er størst, er det du får som regel nok ;)
Selv med 11KW som max på MB, klager jeg ikke på at jeg ikke kan utnytte 22KW (selv om det hadde vært ønskelig)... Får heller bare slenge på en god film mens jeg venter ;)
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

emil

Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juli 2015, klokken 21:48
22 kw er ikkje nok til Zoe må du huske på!

Les hele posten min en gang til, alle ordene...

3irikur

Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juli 2015, klokken 18:20
Vel, vel. Den dagen du har bruk for dei siste % så trur eg du vært ganske skuffa hvis den skulle stoppe på 80%

Zoe som er min bil sakker ikkje før den kjem til 95%. Og har ikkje ladekladdfart før på 98. Lite å hente på dei siste 2 %

Den dagen tror jeg ikke kommer, jeg planlegger ikke turene mine så jeg må ha treglading fra hurtiglader. Og hvis jeg har behov for treglading så kan jeg gjøre det med shucko.

Hvis bilen din holder høy ladehastighet langt opp på batteriet er det jo ikke noe problem; du blir raskt ferdig uansett. Det jeg klager på er folk som insisterer på å treglade på hurtigladere, som denne fyren gjorde i sin Leaf i stedet for å lade med shucko i ladestolpen ved siden av...


Uansett er dette skjeldent å se, for det meste er det en hyggelig opplevelse å møtes ved laderne :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

pudderjagar

Sitat fra: 3irikur på mandag 27. juli 2015, klokken 00:50
Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juli 2015, klokken 18:20
Vel, vel. Den dagen du har bruk for dei siste % så trur eg du vært ganske skuffa hvis den skulle stoppe på 80%

Zoe som er min bil sakker ikkje før den kjem til 95%. Og har ikkje ladekladdfart før på 98. Lite å hente på dei siste 2 %

Den dagen tror jeg ikke kommer, jeg planlegger ikke turene mine så jeg må ha treglading fra hurtiglader. Og hvis jeg har behov for treglading så kan jeg gjøre det med shucko.

Hvis bilen din holder høy ladehastighet langt opp på batteriet er det jo ikke noe problem; du blir raskt ferdig uansett. Det jeg klager på er folk som insisterer på å treglade på hurtigladere, som denne fyren gjorde i sin Leaf i stedet for å lade med shucko i ladestolpen ved siden av...


Uansett er dette skjeldent å se, for det meste er det en hyggelig opplevelse å møtes ved laderne :)


Ser ikkje problem med å treglade når farten går ned til neste ladetrinn. Men ville berre setja lyset på at alle elbilar ikkje er like. Eg har fått litt skeive og missfornøyde blikk når eg krabbar over 90% med langt over 22kw med Zoe og dei påstår at da er dårleg ladekultur!!!!

Og så har jo nokon få ladeopperatører lagt på eit oppstartgebyr på ladinga også!!!! Så eg held meg til Fortum der da er mulig.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. juli 2015, klokken 09:01
Og så har jo nokon få ladeopperatører lagt på eit oppstartgebyr på ladinga også!!!! Så eg held meg til Fortum der da er mulig.

Dette blir litt off topic, men ja, oppstartsgebyr vil kunne gi mer "lade lengre pr sted" tankegang. Bedre blir det ikke med statoil som tar 4kr minuttet de første (15 er det vel?) minuttene, så 2.50 etterpå??? Lurer på hva tanken bak dette er.

3irikur

Sitat fra: Panduck på mandag 27. juli 2015, klokken 15:37

Dette blir litt off topic, men ja, oppstartsgebyr vil kunne gi mer "lade lengre pr sted" tankegang. Bedre blir det ikke med statoil som tar 4kr minuttet de første (15 er det vel?) minuttene, så 2.50 etterpå??? Lurer på hva tanken bak dette er.

Vil tro at målet er å "lure" oss til å betale mer fordi vi får mer per krone til sammen. I mitt tilfelle fungerer det motsatt: i stedet for å lade 20 minutter for å fylle til 80% så lader jeg i 15 og fyller til ~65%, og kjører ekstra forsiktig resten av veien  :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA