Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av elbil mellom Kia Soul, E-golf og Nissan Leaf. Vår erfaring og valg.

Startet av Edderkopp, lørdag 25. juli 2015, klokken 03:05

« forrige - neste »

Edderkopp

Hei,
Som første innlegg skriver jeg her noen linjer om min erfaring ved kjøp av ny elbil.

Denne måneden var vi på prøvetur. Første alternativ var Kia Soul  og alternativ nr 2 var mellom egolf og leaf.
Etter å ha prøvd Kia Soul hadde vi nesten bestemt oss for å gå for den, denne innstilling varte inntil vi gikk inn i en Nissan Leaf (Tekna). Jeg merket noe mer kvalitet da jeg lukket igjen døra.  Etter kjøring over fartsdumper og svinginger  ble denne følelsen bare bekreftet. Kia var ikke alternativ 1 lenger.

Deretter prøvde vi en e-golf.  Lav sittestilling i eGolfen og at det var mer komfortabel å kjøre Nissan Leaf framfor egolf var avgjørende for at vi bestemte oss for å gå for japaneren.

Etter avgjørelsen, var kampanjeprisen på Leaf Tekna, modellen med mest utstyr og skinnsetter, en hyggelig overraskelse, hjemmelader var også bestilt og jeg ble mer enn fornøyd! Håper at fornøyelsen varer også over de årene jeg kommer til å bruke bilen :-)

Rep

Hei!
Bra valg trur eg  8) Eg valgte å kjøpe brukt leaf acenta 2014 med hjemmelader og nye vinterdekk 17tkm betalte 169t kr. Fornøyd med denne, hvis du fortsatt kan velge utstyr hadde eg valgt 6,6kw lader då kan du med 32a sikring lade bilen opp på 3t
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019
Bestilt BMW M50 i4 24/6

medic.66

Hei. Gratulerer med ny bil. Jeg håper og tror at du vil bli fornøyd med Leafen. Jeg kjøpte selv en ny Tekna i fjor. Har nå kjørt den i overkant av 25000 km. Den har vært på verksted en gang og det var på førstegangsservice. Den eneste feilen jeg har hatt er at 12V batteriet har vært flatt en gang. Ellers har bilen oppført seg eksemplarisk. Det eneste jeg er misfornøyd med er Carwings, men det kan du lese masse om på dette forumet. Jeg kjøpte Leafen som bil nr to. Men det tok ikke mange dagene før den ble bil nr en :). Jeg har aldri prøvd e-golf eller Kiaen. Men hvis jeg skulle kjøpt el bil igjen i denne klassen hadde det uten tvil blitt Leaf. Jeg liker ikke utseendet så veldig godt, der er jo Golfen en ener. Men Nissan har jo noen år på baken når det gjelder elbil. Så jeg føler det er trygt å velge Nissan fremfor de andre. Bilen er god å kjøre og hvertfall jeg sitter godt i den (er 188 cm høy). Så jeg håper og tror at du vil bli fornøyd med valget ditt. Sett deg godt inn i laderutinene av bilen, du finner mange tips og triks her på dette forumet. Lykke til med den nye Leafen :)
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

emil

Jeg har prøvekjørt alle 5-seters elbiler av fornuftig type (ikke Tesla og biler uten hurtiglading), og skulle jeg kjøpt helt ny bil i dag hadde det blitt en Leaf Nordic med 6.6kW lader.

Soul kommer på andreplass, men ikke langt unna førsteplassen hvis leveringstid ikke er relevant.

Edderkopp

Sitat fra: Rep på lørdag 25. juli 2015, klokken 09:24
Hei!
Bra valg trur eg  8) Eg valgte å kjøpe brukt leaf acenta 2014 med hjemmelader og nye vinterdekk 17tkm betalte 169t kr. Fornøyd med denne, hvis du fortsatt kan velge utstyr hadde eg valgt 6,6kw lader då kan du med 32a sikring lade bilen opp på 3t

Takk. Jeg vurderte en 6.6kW lader men jeg kjører ikke langt, har 16A sikring i garasjen og sover hjemme hver natt :-) Jeg satser på å lade mens jeg sover og for eventuelle lange turer kommer jeg til å benytte hurtigladestasjoner.
Jeg synes allikevel at 32a/6.6kW lader er en virkelig bra alternativ for den som kjører både langt og ofte.

moby666

Prisene på Leaf begynner å bli mer riktig nå i forhold til konkurrentene.  Da jeg kjøpte min Soul så var Tekna ca 30.000 dyrere enn soul og soulen er en mer moderne bil med litt høyere opplevd kvalitet på skinn, soft touch, lengre rekkevidde og litt raskere lading da særlig på vinteren. Hadde en kollega som kjøpte en Tekna nå og da var prisen 38000 lavere en Kia Soul....

Kianus

Med tanke på overlegen rekkevidde på Soul, så er det jo veldig spesielt å ikke velge den fremfor Leaf.
Eneste grunnen må selvsagt være leveringstiden - alt annet er den overlegen på.

sølv-pilen

Gratulere med ny bil Edderkopp. Du har landet på ett godt valg som ikke vil skuffe deg noe særlig.

Sitat fra: Kianus på onsdag 29. juli 2015, klokken 10:47
Eneste grunnen må selvsagt være leveringstiden - alt annet er den overlegen på.

Overlegen var vel ett hakk mer pessimistisk en hva virkligheten oppfattes som. Kia er en god bil, og på spesifikasjoner ligger den mye på samme fjøla som Leaf. Men leafen har bedre plass, både i bagasjerom og i passasjersete bak. Leafen har også, selv om noen sliter med det, fjernstyring for varme og norsk navigasjon. Men for all del, Kia er en god konkurrent til Nissan. Rekkevidde er i utgangspunktet uvesentlig ettersom du alikvell ikke kommer lenger en hva distansen er til neste lader - og det spessielt i forhold til hurtigladere.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Rødkleiv

Sitat fra: Kianus på onsdag 29. juli 2015, klokken 10:47
Med tanke på overlegen rekkevidde på Soul, så er det jo veldig spesielt å ikke velge den fremfor Leaf.
Eneste grunnen må selvsagt være leveringstiden - alt annet er den overlegen på.

10% mer rekkevidde gjør den overlegen? Neppe.

For all del; jeg forstår godt at mange velger Soul. Den er sikkert bra på mange ting, men det er også den nest mest hypede elbilen eller Tesla Model S. Når jeg leser i andre tråder at nybakte Souleiere mener de kan kjøre dobbelt så langt som i en E-Golf bør det ringe en bjelle.

Gliderman

Artig dette med kjørelengde. Slik jeg ser det er kjørelengde bestemt av hurtiglademulighet og ditt mål. Leafen rekker fint tur-retur Gøteborg så lenge jeg tar en matbit og lader litt på veien. Tipper Soul, EGolf, Zoe, MB og i3 klarer det samme. Begrensningen er lade muligheter.
Mener jeg da.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

signal

Jeg har 6,6 kw lader i min USA Leaf SL 2012 modell.
Men i min hverdag kjører min kone til og fra byen Molde. 30-50 km hver dag. Vi lader annen hver dag.
Hjemme i garasjen har jeg en vegg montert 16A lader. Den lader fort nok til vårt bilbruk.
I bilen har jeg ingen ting. Laderen som var med bilen er for 110 Volt. Jeg har ikke hatt behov for å "ta med lader" enda.
Trenger jeg noe mer?

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

jkirkebo

Sitat fra: signal på fredag 31. juli 2015, klokken 23:09
Jeg har 6,6 kw lader i min USA Leaf SL 2012 modell.
Men i min hverdag kjører min kone til og fra byen Molde. 30-50 km hver dag. Vi lader annen hver dag.
Hjemme i garasjen har jeg en vegg montert 16A lader. Den lader fort nok til vårt bilbruk.
I bilen har jeg ingen ting. Laderen som var med bilen er for 110 Volt. Jeg har ikke hatt behov for å "ta med lader" enda.

120V ladere kan "oppgraderes" hos EVSEupgrade til 230V/240V for en fornuftig penge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BEVeRage

Vilken av Leaf, Soul EV och e-Golf är tystast?

Jag har bara kört min Leaf 2015 och tycker Nissan kunde ha lagt mer tid och pengar på ljudisolering.

Kör jag på grusvägar hörs varje sten som åker med in i hjulhusen.

Åker jag på grov svensk asfalt hörs ett obehagligt resonansljud (ca 230Hz) i hastigheter över 30km/h.

Min nästa elbil måste bli tystare, så hur är ljudisoleringen i Soul EV och e-Golf?

Rødkleiv

På tørr motorveisasfalt vil jeg si at Leaf og eGolf er like. eGolf er noe bedre isolert mot veistøy, så ved regn/grus e.l er nok den best. Leaf har nok minst vindstøy.


BEVeRage

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 01. august 2015, klokken 20:34
På tørr motorveisasfalt vil jeg si at Leaf og eGolf er like. eGolf er noe bedre isolert mot veistøy, så ved regn/grus e.l er nok den best. Leaf har nok minst vindstøy.

Tack Rødkleiv.
Hur är då ljudisoleringen i din Tesla jämfört med din Leaf?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA