Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading i Setesdal

Startet av goggo, søndag 12. juli 2015, klokken 13:56

« forrige - neste »

goggo

:)  :)  :) Setesdal er nå tilgjengelig med elbil :) :) :)

To av de fire planlagte hurtigladestasjonene i Setesdal er nå åpnet, på Evje og Valle.

På fine sommerveier er det derfor ingen problemer med å komme seg fra fra hvor som helst mellom Tvedestrand og Lyngdal og til hurtigladeren i Evje uten å stoppe for å lade på veien, og derfra helt opp til øverst i Setesdalen med et ladestopp i Valle.

Fra Evje er det 93 Km til Valle, som bør gå bra på sommerstid. Men hvis man kjører en bil med begrenset rekkevidde så er det mulig å fylle på med litt sakte- eller semihurtig-lading på Sølvgården hotell på Rysstad mens man slapper av med et måltid e.l. Her finnes både 22KW AC samt vanlig 16A husholdningskontakter tilgjengelig for elbilister.

Videre planer for utbygging av hurtigladere i Setesdal i 2015:

Evje hurtiglader (Bak KIWI butikken)
- Åpnet 10.juli og er fullt operativ bortsett fra manglende oppmerking og skilting.
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2

Valle hurtiglader (ved Valle Sparebank)
- Åpnet 9.juli og er fullt operativ bortsett fra manglende oppmerking og skilting.
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2

Bykle hurtiglader (ved Bykle Hotell)
- Åpnes i august.
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2

Bygland hurtiglader (ved museet/Glasshytta)
- Åpnes sannsynligvis i august eller september.
- Tesla superlader (ukjent antall ladepunkter)
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2


mvh
Hugo


https://www.facebook.com/AgderElbilforening/posts/1147458425280779

EDIT: Jeg flyttet denne posten fra "Agder Elbilforening" og til "Ladeplasser og ladekabler" for at flere skal få den med seg.   Disse hurtigladerne åpner jo opp et helt nytt dalføre for å eie/kjøre elbil...


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Leon

Dette er gode nyheter! Hvis Grønn Kontakt er i rute med sin lader i Åmot/Vinje blir det mulig å ta en flott ferierundtur fra slutten av Juli: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15088.msg377420.html#msg377420, uten bruk av treglading.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

ThomasEL

I følge Fortums ladekart er nå også hurtigladeren på Bykle åpnet
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

goggo

#3
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 11. august 2015, klokken 08:57
I følge Fortums ladekart er nå også hurtigladeren på Bykle åpnet
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

oto

Noen som vet om installasjonsarbeidet er fysisk i gang på Bygland?  :)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

Fikk svar pr epost fra økonomisjefen i Bygland kommune nå:

"Det er forventet åpning sen høst 2015 pga. ventetid på trafostasjon."
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

ThomasEL

I Setesdal gjøres det med stil..!!

Fortums nye og flotte hurtiglader på Bykle
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Når det gjelder den siste av de fire hurtigladerne langs Rv9 i Setesdalen, den i Bygland, så fikk jeg følgende svar fra Setesdal Regionråd før helga:

"Hei!

Me ventar på uttale frå fylkesmannen i Aust-Agder for å få byggeløyve samt leveringstid på trafo så den er nok ikkje klar før i nov.

Helsing Geir."

Som de fleste interesserte sikkert allerede har fått med seg, er både Evje, Valle og Bykle allerede operative :) :)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

skysurfer

Kan bekrefte at Evje og Valle virker som en drøm med ladebrikke. Kjørte Kr.sand - Hovden - Kr.sand i helga. Ganske mye mer strømforbruk på vei opp i forhold til ned igjen. Var bare så vidt jeg trengte å lade på vei ned med min Leaf. Og jeg var ikke alene om å ta turen til Hovden. Det var ladekø begge stedene. (Hyggelige elbilister)
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

v-i-c

Det wr flott at det lages ladestasjoner langs norske veier, men det er gtrist at man i Setersdal velger å legge til rette for hurtigladning.

Jeg synes ikke man kan KALLE  60 minutter for å fylle tanken på 22KW.

Her kunne man til en meget liten ekstra kostnad lagt til rette for at jeg kunne fylt min tank på 30 minutter og ikke 60 minutter.
Det å bli "fratatt" et gode andre elbiler har føles ikke godt. Dette må komme av uvitenhet hos de som plannlegger og ikke bevist uvilje mot meg og bilen min .......
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: v-i-c på torsdag 03. september 2015, klokken 18:40
Det wr flott at det lages ladestasjoner langs norske veier, men det er gtrist at man i Setersdal velger å legge til rette for hurtigladning.

Jeg synes ikke man kan KALLE  60 minutter for å fylle tanken på 22KW.

Her kunne man til en meget liten ekstra kostnad lagt til rette for at jeg kunne fylt min tank på 30 minutter og ikke 60 minutter.
Det å bli "fratatt" et gode andre elbiler har føles ikke godt. Dette må komme av uvitenhet hos de som plannlegger og ikke bevist uvilje mot meg og bilen min .......

Jeg tror du bare må godta at 43kW AC ikke vil bli bygget ut i noe videre omfang, og så kan du slutte å klage over det i alle tråder relatert til hurtiglading. Den eneste du kan klage til er Renault som har solgt deg en bil med en teknologi ingen andre støtter og som de selv tydeligvis ikke vil videreutvikle. Utbyggerene gjør det de kan for å presse ned utbyggingskostnadene og da er det naturlig at de ikke legger ekstra penger i å dekke en ladestandard et fåtall av landets biler har og som ikke vil få større markedsandeler i nærmeste fremtid.

v-i-c

Hei Emil du vet da bedre enn det du viser i siste innlegg!!!

Her har man en stolpe med med en strømtilførsel på 400V TN 64 A som forsyner 2 stykk 22kw type2 ladehull.
Ved å sette inn en meget enkel forbindele mellom disse to hullene kan strømmen dynamisk styres mellom disse.

Er jeg aleine med min ZOE og min ladekabel ved denne stolpen vil jeg få alle disse 64 A aleine og dermed får jeg og min bil også hurtigladning.

Det er rett og slett meget dårlig arbeid fra "rådgivende tekniker" ved design av dette anlegget.

Dersom noen har informasjon om hvem som er ansvarlig for det tekniske design av denne stolpen send meg en PM så kan jeg ta direkte kontakt med vedkommende (så slipper de øvrige på denne tråden å bli invovert)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på torsdag 03. september 2015, klokken 21:54
Hei Emil du vet da bedre enn det du viser i siste innlegg!!!

Her har man en stolpe med med en strømtilførsel på 400V TN 64 A som forsyner 2 stykk 22kw type2 ladehull.
Ved å sette inn en meget enkel forbindele mellom disse to hullene kan strømmen dynamisk styres mellom disse.

Er jeg aleine med min ZOE og min ladekabel ved denne stolpen vil jeg få alle disse 64 A aleine og dermed får jeg og min bil også hurtigladning.

Du kommer til stolpen og starter lading på 43kW. 30 sekunder etterpå kommer en iMiEV og kobler til til samme stolpe. Han får 3kW, du faller ned til 22kW. Du blir sur og begynner å krangle.

Om ikke deg så vil andre helt sikkert reagere slik. Det er en grunn til at Tesla har designet sitt hurtigladesystem slik at førstemann beholder full effekt og nr. 2 bare får det som er "til overs". Men for gjøre det slik må det  være overkapasitet i strømtilførselen.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

asgeirn

Det er ikke så lett.  Ladekabelen som følger med bilen er 32A, og støtter dermed maks 22kW.

For å få 43 kW må ladestasjonen ha fast kabel.

Jeg har i alle fall ikke greid å finne 64A type 2 kabel noe sted?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: v-i-c på torsdag 03. september 2015, klokken 21:54
Hei Emil du vet da bedre enn det du viser i siste innlegg!!!

Her har man en stolpe med med en strømtilførsel på 400V TN 64 A som forsyner 2 stykk 22kw type2 ladehull.
Ved å sette inn en meget enkel forbindele mellom disse to hullene kan strømmen dynamisk styres mellom disse.

Er jeg aleine med min ZOE og min ladekabel ved denne stolpen vil jeg få alle disse 64 A aleine og dermed får jeg og min bil også hurtigladning.

Det er rett og slett meget dårlig arbeid fra "rådgivende tekniker" ved design av dette anlegget.

Dersom noen har informasjon om hvem som er ansvarlig for det tekniske design av denne stolpen send meg en PM så kan jeg ta direkte kontakt med vedkommende (så slipper de øvrige på denne tråden å bli invovert)

Hei v-i-c,

Vi har stor forståelse for at du ønsker deg flere 43kW AC - punkter. Jeg kan dog bekrefte at det ikke er like rett frem som det du beskriver over å lage en 43kW - løsning for stolper som i dag er på 22kW. Blant annet er det for 43kW krav til fastmontert kabel ( som er vesentlig tykkere enn de løse 22kW - kablene folk har med seg i dag), m.m.

Bottom line er dessverre følgende:

- Det er solgt svært få biler med 43kW AC lademulighet
- Vi vet ikke om noen biler, hverken i salg, planlagt eller på tegnebrettet, som har 43kW AC - løsning
- Det er vesentlig dyrere å bygge 43kW AC enn 22kW AC
- Utstyrsprodusentene satser heller ikke videre på 43kW AC.

Vi kommer nok til å sette ut en og annen 43kW - lader  av praktiske årsaker, men vi kommer ikke til å satse på 43kW fremover

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA