Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ferietur med Leaf i Tyskland, Belgia, Nederland, Danmark og Sverige.

Startet av Arha, lørdag 11. juli 2015, klokken 14:53

« forrige - neste »

Arha

Hensikten med turen var å bringe diverse eiendeler til datteren som flyttet til Düsseldorf tidligere på sommeren.  Etter en del googling samt forespørsler på det tyske elbilforumet på goingelectric.de fant jeg ut følgende angående lademuligheter og tilgang:

Tyskland:  Oversikt over ladere finnes på http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/.  Chademo-laderne er stort sett gratis og finnes for det meste langs motorveiene og hos bilforhandlere. De offentlige laderene langs motorveiene er ikke helt å stole på, og kan være ute av drift i uker eller måneder før de blir reparert.  Sjekk derfor ladehistorikk under Details og Detailiertes ladelog for siste status.  Bilforhandlernes ladere er stort sett tilgjengelige i åpningstida.  For tilgang til sakteladere er appen og RFID-kortet (keyhanger) til  PlugSurfing greie å ha. Sistnevnte koster 8€ og må bestilles i god tid fra nettsida, da det tok ca 3 uker før den dukket opp i postkassa.

Nederland:  Oversikt over ladere finnes på http://www.oplaadpalen.nl/.   FastNed har hurtigladere langs motorveiene med minst 2 ladere på hver plass.  Disse har solcelletak og gratis wifi.  Tilgang til disse får man med appen deres.  I tillegg ser det ut til at PlugSurfing app eller RFID gir tilgang til de fleste av laderne i landet.
Belgia:  PlufSurfing har planer om å få tilgang også her, men dette er  visstnok ikke klart ennå. Planla ingen ladinger her annet enn ved overnatting.

Danmark:  Forhåndsbetalt kort fra Clever gir tilgang til deres godt utbygde nett.  I tillegg har e.on satt opp mange ladere rundt omkring, men jeg fant ut at jeg klarte meg med Clever.

Sverige:  Fortums ladebrikke samt noen gratis hurtigladere ordner påfyll av strøm her.

Ladeerfaringer:
Startet med ferga Oslo-Kiel.  Første lading på Tjuvholmen en times tid på 16A for å etterfylle forbruket hjemmefra.  Det er ca 10 mil fra Kiel til Hamburg hvor  de første hurtigladerne er.  Ifølge ladekartet er det 9 Chademoladere i Hamburgområdet, for det meste hos bilforretninger.  Hadde blinket ut Nissanforhandler Auto Thomsen i Nedderfeld nordvest i Hamburg.  Med gps-innstilling vekslende mellom unngå motorvei og raskeste rute, nådde vi denne med god margin.  Lader sto tilkoplet en e-NV200 fra butikken som var ferdigladet.  Selgeren var hyggelig og flyttet denne for å gi plass, og ble imponert over turplanene.  Neste lading var på rasteplass Grundbergsee ved motorvei A1.  Dette var en gratislader fra RWE og startet enkelt med et trykk eller to.  God lunsj på kafeen mens Leafen sugde til seg elektroner.  Neste ladestopp var også en motorveirasteplass langs A1, i Dötlingen.  Her var vi litt uheldige og kjørte forbi laderen uten å legge merke til den.  Da vi oppdaget dette var det umulig å kjøre tilbake.  Det fantes en lader på andre siden av motorveien, men vi tok sjansen på neste lader hos Nissan i Quackenbrück ca 5 mil unna.  Med rolig kjøring i trailerfila og endel småveier nådde vi denne med noen få km i restrekkevidde et kvarter før stengetid (lader tilgjengelig kun i åpningstida).  Selger på butikken var hyggelig og servicemindet også her, og kom med kaffe til oss mens vi ladet.  Her fylte vi ut et skjema som skulle til Nissan.  Han forklarte at butikken fikk dekket utgiftene til lading fra Nissan sentralt, og at de derfor måtte ha navn og nummer til alle som var innom.  Herfra gikk turen til et lite hotell/gasthaus i Tecklenburg hvor jeg hadde fått ok på lading etter forespørsel på mail.  Stedet var utvalgt med omhu, da alle 4(!) hurtigladerne i området hadde vært ute av drift i lang tid.
Neste dag var målet en Nissanforhandler i Haltern am See, 8-9 mil sørover.  Ved ankomst her var to teknikere i full gang med reparasjon av laderen.  Heldigvis var neste bare ca 2 mil unna på rasteplass Resser mark ved A2, også denne en gratislader fra RWE som virket upåklagelig.  Herfra gikk turen rett til Düsseldorf og utpakking av alle datterens eiendeler.
Etter noen hyggelige dager her gikk turen videre vestover retning Nederland, via en ladestopp i utkanten av Düsseldorf hos matkjeden Aldi Süd som har flere butikker med gratis semihurtiglading. 
Derfra var ikke veien lang til den Nederlandske grensa.  Utvalget av hurtigladere i Nederland er svært godt, og første ladestopp ble en av FastNeds stasjoner litt nord for Maastricht.
Deretter gikk turen videre over den Belgiske grensa på verdens korteste fergestrekning (?) over den lille grenseelva La Meuse (GPS innstilt på unngå motorvei).  Eneste lading i Belgia var på hotellets ladestasjon for elsykkel.
Neste dag gikk turen nordover til Nederland igjen, og det var bare å velge og vrake i ladestasjoner mens vi var der.
Et par dager senere gikk turen over til Tyskland igjen, og overnatting med lading på et lite gasthaus.  Eieren syntes det var morsomt at vi hadde EL-skilt på Leafen, for alle bilene i området var også EL.  Neste dag gikk turen videre mot nordøst, med lader på rasteplass Wildeshausen på A1 som mål.  Her var det dessverre en feilmelding på skjermen, og det gikk ikke å ringe gratis supportnummer 0800xxxx fra norsk mobil.  Det var heldigvis bare 2-3 mil til neste lader i utkanten av Bremen, og det gikk uten problemer.  Denne var lokalisert sammen med Tesla superladere, og en norskregistrert Tesla var også der.  Etter overnatting med lading på et nytt gasthaus noen mil vest for Hamburg ble kursen satt for Lübeck hvor det skulle være en semihurtiglader på en bilforretning.  Da vi kom dit viste det seg at laderen var plassert inne i verkstedet, og mekanikeren måtte gjøre ferdig 2-3 biler før vi kunne komme til.  Siden planen var å ta ferga Puttgarten-Rødby etter en overnatting, dro vi i steden videre mot nordøst og sakteladet en times tid, og fant deretter et pensjonat å overnatte på.  Lading gikk greit også her på natta, og neste dag gikk turen til ferga og videre til Danmark.
Danmark er også et fint land for elbil, og et par overnattinger senere var vi i Frederikshavn hvor turen gikk over til Gøteborg.  Her hadde vi ordnet med overnatting i Kungsälv et par mil nord for Gøteborg.  Neste dag gikk turen hjem til Oslo etter ladinger i Kungsälv (gratis), Munkedal (Fortum), Tanumshede shoppingsenter (gratis) og Moss ladetorg (Fortum).
Konklusjon etter turen er at elbil fremdeles er å betrakte som noe eksotisk når man kommer utenfor Norge.  Folk kom bort og var nysgjerrige mange plasser hvor vi ladet, og på overnattingsstedene var de helt uvitende om at det gikk an å lade på en helt vanlig kontakt.  Vi ga forøvrig 5€ for strømmen der vi fikk lade om natta.
Turen ble på totalt 247 mil med et forbruk på beskjedne 1,2 kwh pr mil.  Flatt landskap og mye kjøring på småveier hjelper godt på forbruket.  Dette skulle gi en rekkevidde på 16-17 mil pr lading, men tok ikke sjansen på en test av dette.

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bno

Takk for god og rikholdig innlegg. Vi tenker påå ta av gårde selv og derfor også greit med linker og erfaringen din. Vi har tenkt oss til de samme områder omtrent. Var det ditt inntrykk / erfaring at CCS vr like utbygd som Chademo på ruten du valgte?

Arha

Sitat fra: bno på lørdag 11. juli 2015, klokken 16:55
Takk for god og rikholdig innlegg. Vi tenker påå ta av gårde selv og derfor også greit med linker og erfaringen din. Vi har tenkt oss til de samme områder omtrent. Var det ditt inntrykk / erfaring at CCS vr like utbygd som Chademo på ruten du valgte?
Det ser ut til at CCS er dårligere utbygd enn Chademo mellom Hamburg og Osnabrück.  Ifølge http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/ er det kun Bremen og Restaurant Dillertal(!) som har CCS. Men sørover fra Hamburg er det tettere, så det går jo an å ta en annen rute? Forøvrig er det så flatt i disse landene at jeg hadde et forbruk på hele turen på 1,2 kwh pr mil, stort sett på småveier men også i trailerfila på motorveien.  Husk også at det tok 3 uker før PlugSurfing keyhanger kom i postkassa, så denne må bestilles i god tid.  Sammen med PlugSurfing app, FastNed app og et forhåndsbetalt Cleverkort skulle tilgang til det meste av ladere være i orden i Tyskland, Nederland og Danmark.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bno

Arha,
Tusen Takk for informasjonen. Greit å vite. Vi er heller ikke bundet opp i ruten HBurg -Osnabrück så veldig greit med den input. Igjen takk så får vi dykke ned i planleggingen herunder kortbestillinger, keyhanger m.v.
Bjørn

arnejorg1

takk for tipsene. Hadde hvert gøy med en tur til kontinentet med elbil
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA