Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan tilpasse seg effektbasert nettleie

Startet av Reodor, fredag 10. juli 2015, klokken 08:35

« forrige - neste »

elektrolux

Zaptec utvikler løsninger på slike problemstillinger.

Da vil en aldri betale mer enn nødvendig for strømmen. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 25. juli 2015, klokken 00:32
Zaptec utvikler løsninger på slike problemstillinger.

Da vil en aldri betale mer enn nødvendig for strømmen. ;)

Ja, det er ikke vanskelig teknisk sett. Man trenger en mulighet til å enkelt definere et maks effektforbruk pr. måned og så må ladeboksen ha tilgang til effektmåler på inntaket og styre ladingen etter dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#17
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. juli 2015, klokken 11:29
Jeg måtte velge utgaven med optisk avlesning av LEDen på måleren, slik at den registrerer 0kW når jeg mater ut på på nettet. Utgaven med klemmer registrerer visstnok utmatet strøm som forbruk, og da blir det vanskelig å holde oversikten.
Med online portal og app med grafer burde det gå greit å få oversikten.
Løfter denne.

Har som nevnt allerede versjonen med induktiv sensor og har nå tatt den i bruk for å vise øyeblikkseffekt fra solcelleanlegget. Vurderer i tillegg å skaffe den optiske versjonen slik at det til enhver tid vises hva som trekkes fra nettet. Men jeg er veldig usikker på om det vil virke med to slike enheter i samme skap; er den trådløse overføringen såpass smart laget at de ikke vil forstyrre hverandre?

Muffinman

Funket det. Ble litt bang når mottageren umiddelbart plukket opp signalet fra den induktive føleren som allerede stod i skapet, men etter paring med optisk føler var det problemet eliminert. Min måler har ikke ir-led som avgir impulser, men føleren fungerer på led`en med "vanlig" lys også selv om det er ir den offisielt skal kunne plukke opp. Så nå har jeg visning av solcelleproduksjon og kjøp i kjøkkenvinduet (bilde tatt nå nettopp så derfor lav produksjon - bikket 4,4kW ut fra inverter i dag med 4320wP paneler).

bno

Har http://eliq.io/
Funket feilfritt fra oppstart for et par år siden. Kjøpte via Huseierenes landsforening.

Elbil fundamentalist

Tror dessverre vedfyring vil være mye benyttet virkemiddel for å ungå effekttopper. Ikke koselig vevfyring om kvelden, men skikkelig rundbrenning nåe det er på det kaldeste. Vi har pellet ovn med vannmantel. Den vil bli brukt døgnet rundt i de kaldeste periodene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Hansi

Hvor får man kjøpt timer til varmtvannsbereder?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

petersv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 10:46
Jeg må nevne at mitt første innlegg ikke var helt korrekt. Biten om effektledd er riktig, men det er fortsatt et energiledd i tillegg på 23 øre sommerstid og 25 øre vinterstid. Dette er 15-17 øre lavere enn tidligere, men nå kommer altså effektleddet på toppen. Jeg har regnet på det og ser at det ikke er en sjanse i helvete på at jeg klarer å komme ned på samme nettleie som før, og det tror jeg få andre også klarer. Siden de ikke skal ha inn mer penger tror jeg de blir nødt til å endre prisene sine. Jeg har en kommunikasjon på gang med de ang. dette, får se om det kommer noe ut av det.

Jeg kommer til å gjennomføre noen tiltak hjemme. Ikke på vann/vann varmepumpen, den får styre seg selv siden vi har leieboere også som er avhengig av den (jo, forresten vil jeg nok sette ned tilskuddsvarmen fra 9kW til maks 3kW). Men oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel skal nå primært kjøres på dagtid når sola skinner (vi har 15.2kWp med solcellepaneler på taket og enormt med effekt til overs selv om det er lett overskyet).
Det samme gjelder elbilene, jeg kommer til å bytte ladestasjon på Leafen til en type jeg kan velge mellom 6A og 16A. 6A om den må lades når det er gråvær, vinterstid osv. og 16A om den lades på dagtid når sola skinner.
Noe lignende blir gjort med Teslaen, den kommer til å lades med 32A på dagtid om det er sol eller 5A døgnet rundt om solcellebidraget er lavt.

Det beste hadde vært en løsning som leste av husets strømforbruk og senket ladingen til 6A om effektforbruket oversteg innstilt verdi (f.eks 4kW i Jjuli og 8kW i januar). Så om noen kjenner til en løsning som kan lese av forbruket, og kringkaste den infoen til bokser som slår av og på utstyr etter definerte parametre er det helt klart noe som er interessant å se på. I tillegg trengs et display som viser aktuelt effektforbruk slik at man kan styre litt manuelt det som ikke styres automatisk.

Og om noen trenger en 20A Clipper Creek ladestasjon til Leaf og andre Type 1 biler rimelig er det bare å sende en PM ;)

Jeg bruker en smart evse kontroller. Den støtter det du spør om, og koster ikke skjorta.

PerBear

Det er vel bare et tidsspørsmål før alle kraftforbrukere har grensesnitt for effektstyring så dette kan automatiseres?
Den gamle Mieleovnen vår hadde ihvertfall plass til en slik modul og den var produsert i 2006.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA