Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjonen er en katastrofe

Startet av Torpedo Ted, onsdag 08. juli 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Sjøhyene

En annen ting som jeg oppdaget nå når vi skulle til danmark i sommer var at det den innbiller seg at det å kjøre ferge innebærer samme forbruk som om det var en bru eller tunnel. Den trodde f.eks ikke at det var mulig å kjøre Tønsberg - Hirtshals, da fordi turen over skagerak var alt for lang.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

erot

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 27. juli 2015, klokken 12:12
En annen ting som jeg oppdaget nå når vi skulle til danmark i sommer var at det den innbiller seg at det å kjøre ferge innebærer samme forbruk som om det var en bru eller tunnel. Den trodde f.eks ikke at det var mulig å kjøre Tønsberg - Hirtshals, da fordi turen over skagerak var alt for lang.

Ferge?


Brede

Ja er det to ting bilen vår er blitt glad i så er det ferger og superladere!
Utrolig glad for at bilene ikke har blitt selvkjørende ennå, da hadde vi vel vært ute på ferietur ennå..  ;D

Sjøhyene

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. juli 2015, klokken 16:02
Det jeg ønsker meg er noe ala https://evtripplanner.com/planner/2-5/

Den siden er laget av en guttunge. Da burde det være mulig for Tesla Motors også.

wow, denne siden er så ekstremt overlegen tesla sin trip planner at Tesla burde gå å skamme seg. Takk for link :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 29. juli 2015, klokken 12:36
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. juli 2015, klokken 16:02
Det jeg ønsker meg er noe ala https://evtripplanner.com/planner/2-5/

Den siden er laget av en guttunge. Da burde det være mulig for Tesla Motors også.

wow, denne siden er så ekstremt overlegen tesla sin trip planner at Tesla burde gå å skamme seg. Takk for link :)
Sw er dessverre ikke Teslas sterkeste side. Heldigvis er det ikke vanskelig å bli bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Kjører fra Alvdal retning Oslo, legger inn Oslo-destinasjonene, og navi vil ha meg til å kjøre via (trommevirvel) Lillehammer?!
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Guybrush

Sitat fra: fonberg på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:09
Kjører fra Alvdal retning Oslo, legger inn Oslo-destinasjonene, og navi vil ha meg til å kjøre via (trommevirvel) Lillehammer?!

Er så pent over Ringebufjellet vet du  :o

slumberjack

Som blodfan og ikke eier av Tesla (enda) fikk jeg muligheten å returnere en bil fra Nordfjord til Bergen. Den ble kjørt opp og benyttet ca 70% av batteriet, jeg tok over med 85% på batteriet, så plenty av overskudd.

Jeg har lest meg opp og ned på bilen, men visste ikke at denne updaten som skulle "end all range anxiety" faktisk skulle indusere kraftig bekymring i meg. Jeg VISSTE fra eier at jeg hadde plenty batteri, men det er jo ikke morro når bilen estimerer alt fra -4% til 9% batteri igjen ved destinasjon. Og den endret seg så å si hvert minutt, noe som betydde at jeg kjørte som en prest og fulgte med på denne gule lappen på konsollen.

Jeg lå rett i overkant av 200kW/h (sorry om jeg blingser på benevning) i forbruk. Jeg gjorde noen stopp for toalett, mat og for å ringe eier, men han var ikke tilgjengelig. Vurderte å lade ekstra i Førde for å bare få slutt på den advarselen, men 99kr gjorde at fornuften seiret. Jeg visste jo dette skulle gå fint. 

Hver gang jeg startet opp var også predikteringen av forbruk hyggelig igjen, før den begynte å advare på nytt etter ca 5min, noen kraftige regnbyger hjalp ikke akkurat på selvsikkerheten heller. Selvfølgelig ville dette være uproblematisk om jeg eide bilen og hadde erfaring. 

Ikke visste jeg heller at dette bare var beta, det var jo enda bra. En annen ting jeg ikke likte var at bilen signaliserte med bilde på lille skjermen at en var i tunnell. Ville heller hatt en visning om hvor jeg skal ved utgangen om det f.eks er en rundkjøring der.

Har stort sett brukt google maps og garmin i inn og utland. Slik det er nå ville jeg hatt google maps på mobilen også så jeg får med meg alle alternativ. Hadde ikke brukt dette alene på en tur i ukjente områder.


kjellan

Sitat fra: slumberjack på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:43
Som blodfan og ikke eier av Tesla (enda) fikk jeg muligheten å returnere en bil fra Nordfjord til Bergen. Den ble kjørt opp og benyttet ca 70% av batteriet, jeg tok over med 85% på batteriet, så plenty av overskudd.

Jeg har lest meg opp og ned på bilen, men visste ikke at denne updaten som skulle "end all range anxiety" faktisk skulle indusere kraftig bekymring i meg. Jeg VISSTE fra eier at jeg hadde plenty batteri, men det er jo ikke morro når bilen estimerer alt fra -4% til 9% batteri igjen ved destinasjon. Og den endret seg så å si hvert minutt, noe som betydde at jeg kjørte som en prest og fulgte med på denne gule lappen på konsollen.

Jeg lå rett i overkant av 200kW/h (sorry om jeg blingser på benevning) i forbruk. Jeg gjorde noen stopp for toalett, mat og for å ringe eier, men han var ikke tilgjengelig. Vurderte å lade ekstra i Førde for å bare få slutt på den advarselen, men 99kr gjorde at fornuften seiret. Jeg visste jo dette skulle gå fint. 

Hver gang jeg startet opp var også predikteringen av forbruk hyggelig igjen, før den begynte å advare på nytt etter ca 5min, noen kraftige regnbyger hjalp ikke akkurat på selvsikkerheten heller. Selvfølgelig ville dette være uproblematisk om jeg eide bilen og hadde erfaring. 

Ikke visste jeg heller at dette bare var beta, det var jo enda bra. En annen ting jeg ikke likte var at bilen signaliserte med bilde på lille skjermen at en var i tunnell. Ville heller hatt en visning om hvor jeg skal ved utgangen om det f.eks er en rundkjøring der.

Har stort sett brukt google maps og garmin i inn og utland. Slik det er nå ville jeg hatt google maps på mobilen også så jeg får med meg alle alternativ. Hadde ikke brukt dette alene på en tur i ukjente områder.



Tipper at det vart litt bedre etter passering av Sognefjorden. Navigasjonen inkluderer nemlig avstanden over fergestrekninger som kjøreavstand til bilen.....

Liker heller ikkje informasjon om at ein er i tunell på den lille skjermen.  Tunell bildet er ikkje i nattmodus og blender meg

8) 8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Muffinman

I tillegg er det jo totalt idiotisk. De fleste merker jo når de er i en tunnel, skjermflaten burde vært brukt til å vise annen relevant info. For eksempel situasjonen på andre siden av tunnelen, slik som det allerede er foreslått her.

Sjøhyene

Ikke dekker den tunnel boksen hele bildefeltet heller. Noe som er irriterende i seg selv.
Mye hastearbeid som er gått inn i å utvikle navigasjon virker det som. Også synd da at de tilsynelatende ikke ser det som viktig nok til å utarbeide videre.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

erot

Sitat fra: slumberjack på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:43
Som blodfan og ikke eier av Tesla (enda) fikk jeg muligheten å returnere en bil fra Nordfjord til Bergen. Den ble kjørt opp og benyttet ca 70% av batteriet, jeg tok over med 85% på batteriet, så plenty av overskudd.

Jeg har lest meg opp og ned på bilen, men visste ikke at denne updaten som skulle "end all range anxiety" faktisk skulle indusere kraftig bekymring i meg. Jeg VISSTE fra eier at jeg hadde plenty batteri, men det er jo ikke morro når bilen estimerer alt fra -4% til 9% batteri igjen ved destinasjon. Og den endret seg så å si hvert minutt, noe som betydde at jeg kjørte som en prest og fulgte med på denne gule lappen på konsollen.

Jeg lå rett i overkant av 200kW/h (sorry om jeg blingser på benevning) i forbruk. Jeg gjorde noen stopp for toalett, mat og for å ringe eier, men han var ikke tilgjengelig. Vurderte å lade ekstra i Førde for å bare få slutt på den advarselen, men 99kr gjorde at fornuften seiret. Jeg visste jo dette skulle gå fint. 

Hver gang jeg startet opp var også predikteringen av forbruk hyggelig igjen, før den begynte å advare på nytt etter ca 5min, noen kraftige regnbyger hjalp ikke akkurat på selvsikkerheten heller. Selvfølgelig ville dette være uproblematisk om jeg eide bilen og hadde erfaring. 

Ikke visste jeg heller at dette bare var beta, det var jo enda bra. En annen ting jeg ikke likte var at bilen signaliserte med bilde på lille skjermen at en var i tunnell. Ville heller hatt en visning om hvor jeg skal ved utgangen om det f.eks er en rundkjøring der.

Har stort sett brukt google maps og garmin i inn og utland. Slik det er nå ville jeg hatt google maps på mobilen også så jeg får med meg alle alternativ. Hadde ikke brukt dette alene på en tur i ukjente områder.

Etter lang ferietur i sommer har jeg og bilen blitt venner og kommuniserer fint. Den advarer og tuller seg, men nå har jeg full kontroll, så jeg kan bekrefte at det er en vanesak og går seg til. Det betyr ikke at den fungerer ideelt, men fungerer helt topp etter litt tilvenning.

cairnz

I dag så ville navigasjonen sende oss via A23 og ikke A7 nordover fra Hamburg. Dette skjedde noen minutter etter avhgang, og vi sparte nok en time eller to på "omdirigeringen" på grunn av mange køer; om det skyldes veiarbeid eller ulykker vet vi ikke.

Når vi nærmet oss Kolding sendte den oss gjennom sentrum og ikke på A45 som var timesvis med kø på grunn av uhell. Det samme gjaldt nært Køge, hvor en liten omvei på noen hundre meter sparte oss noen minutter.

For min del har den oppført seg tilnærmet eksemplarisk på cirka 4000km rundt om i Europa, sett bort fra at den har litt mer rekkeviddeangst enn det som godt er.
Elbilist

Baldrian

Sitat fra: cairnz på søndag 02. august 2015, klokken 01:03
I dag så ville navigasjonen sende oss via A23 og ikke A7 nordover fra Hamburg. Dette skjedde noen minutter etter avhgang, og vi sparte nok en time eller to på "omdirigeringen" på grunn av mange køer; om det skyldes veiarbeid eller ulykker vet vi ikke.

Når vi nærmet oss Kolding sendte den oss gjennom sentrum og ikke på A45 som var timesvis med kø på grunn av uhell. Det samme gjaldt nært Køge, hvor en liten omvei på noen hundre meter sparte oss noen minutter.

For min del har den oppført seg tilnærmet eksemplarisk på cirka 4000km rundt om i Europa, sett bort fra at den har litt mer rekkeviddeangst enn det som godt er.

Kunne du unngått køene ved bare å se på den store skjærmen (røde striper), eller ble ikke køene vist der (Google Maps)?

cyber

Det ser ut til at bruk av sunn fornuft kan kompensere mye for det kanskje noe lite gjennomtenkte navigasjonssystemet i Model S.
Man må være klar over at et navisystem i bil er et supplement til et godt kart og ikke en fullgod erstatning.  ::)

Noen spørsmål ang Teslas navigasjon :
1. Får man opp flere ( i min nåværende bil 3 ) rutealternativer etter målinnlesing ?
2. Kan man velge ruter basert på stop-overs ( mellommål ) man vil kjøre innom på vei til endelig destinasjon ?
3. Kan man overstyre ladebehovsfunksjonen ( ignorere SC´er ) ?
4. Virker stemmestyringen i navisystemet bra ( forstår "dama" feks norske og tyske adresser ) ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA