Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp, har jeg ødelagt noe?

Startet av plvr, søndag 05. juli 2015, klokken 18:18

« forrige - neste »

plvr

Hei, har trukket 7 ampere fra en sannsynlig 10A-kurs i Danmark og det har gått fint. I dag må jeg ha trukket 13A i vanvare og fikk blått lys i ladeluken før ladingen stoppet.

Mulig sikring har gått, men i huset er det tilsynelatende automatsikringer med små ordinære sikringer med rød farge bakom (liknende gamle sikringer i norge, bare små). Bryteren har ikke gått ned, og jeg ser ikke sikre tegn til at en sikring har gått. Det er ikke lett å skjønne hvilken kurs som går til garasjen grunnet dårlig merking. Lyset på samme kurs gikk gradvis etter dette (bryter for det på samme boks som selve schuko som jeg har benyttet). Er redd jeg har svidd noe i denne boksen, men dette kan jeg åpenbart ikke nok om.

Siden jeg klarer meg fint uten denne lademuligheten er spørsmålet mitt: er det sannsynlig at dette kan ha forårasket annen skade enn røket sikring? Og er det mulighet for ytterligere skade (kursen er på fortsatt, brannfare?) om jeg ikke får noen til å se på dette? Jeg har gitt beskjed til eier og akter å gjøre opp for meg om jeg har forvoldt skade. Takknemlig for kyndig hjelp...
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Eip

Kan være så enkelt som en dårlig terminering i en koblingsboks eller stikkkontakt.
Her må man åpne og se. Koble ut sikringen før du åpner noe.
VIN: 509XX PD

plvr

Takk for svar! Ja man må jo det, men jeg er bare leietaker her. Spørsmålet er om det å trekke 13A fra en 10A kurs kan ødelegge noe annet enn sikringen. Alt annet virker i huset altså :-)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

sturle

Har du sjekka om det framleis er straum i stikkontakten?  Ofte merkar bilen sjølv at kursen er for svak, og reduserer effekt eller stansar lading.

plvr

Sitat fra: sturle på søndag 05. juli 2015, klokken 20:12
Har du sjekka om det framleis er straum i stikkontakten?  Ofte merkar bilen sjølv at kursen er for svak, og reduserer effekt eller stansar lading.

Hei, det var strøm nok til telefonen en stund, men tåpelig nok prøvde jeg å sette i gang lading igjen før jeg skjønte at den prøvde å dra mer enn jeg ville. Da røk alt. Først lampen, med litt blinking (!) Og så tilsynelatende ingen strøm (har ikke voltmeter eller noe objektivt å måle med) testet ved at den ikke lader telefonen.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

RaBalder

Sitat fra: plvr på søndag 05. juli 2015, klokken 20:09
Takk for svar! Ja man må jo det, men jeg er bare leietaker her. Spørsmålet er om det å trekke 13A fra en 10A kurs kan ødelegge noe annet enn sikringen. Alt annet virker i huset altså :-)
Trekker du 13A fra en kurs sikret med 10A sikring, så er det i utgangspunktet bare sikringen som skal slås ut.

plvr

#6
Sitat fra: RaBalder på søndag 05. juli 2015, klokken 21:39
Trekker du 13A fra en kurs sikret med 10A sikring, så er det i utgangspunktet bare sikringen som skal slås ut.

Ja takk, det var det jeg hadde håpet og trodd men med min begrensede viten var jeg redd for noe verre. Vet at det sikkert er umulig å ta stilling til hva som er galt her, særlig fordi min beskrivelse er for dårlig. Problemet er at sikringsskapet/ sikringene er ulike de jeg har sett før og det finnes heller ingen forståelig markering av kurser i skapet. Registrerer at det er lys i utelampen på garasjen, skulle tro det var samme kursen. Men det går ikke an å svi selve kontakten på noen måte altså? Den har neppe høy kvalitet, ser litt gammel ut og er av typen stikkontakt og lysbryter "i ett". Brukte forresten dansk adapter som skulle sikre jording på dansk schuko. Sørget også i det minste for at det ikke var noe vekt på koblingen, men det hjelper vel lite når man gjør resten feil...
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

plvr

#7
Fant til slutt noen sikringer i huset. Og den (sikkert pinlige) fasiten var selvsagt gåen sikring. Merket "sauna". Og uten synlige tegn til at sikringen var gått. Det var da enda bra. Da slipper jeg å vedlikeholdslade på en SC 45 min unna. Utelampen tydeligvis på egen kurs, sikkert merket "komfyr"  :o
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

drinden

Er det vanlig stikkontakt du bruker?
Hvis det er vanlig stikk, har du adapter til denne? Hvis du ikke benytter adapter lader du uten jording. Det er ikke være bra.

plvr

#9
Sitat fra: drinden på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:28
Er det vanlig stikkontakt du bruker?
Hvis det er vanlig stikk, har du adapter til denne? Hvis du ikke benytter adapter lader du uten jording. Det er ikke være bra.

Hei, bruker selvsagt jordet dansk overgang. Og ja, schuko. Går helt fint å lade når man trekker rett A. Var bare vanskelig å skjønne om en sikring var gått i skapet. Men fant ut av det til slutt!
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA