Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering i to uker.

Startet av Hempe, søndag 05. juli 2015, klokken 17:58

« forrige - neste »

Hempe

Temaet har sikkert vært oppe før, men finner egentlig ikke noe som både er relevant og rimelig ferskt, så da spør jeg heller.
Vi stikker på ferie i slutten av juli, og dermed blir bilen stående i to uker.
Vi reiser fra gardermoen, så da blir jo spørsmålet om å kjøpe parkering med lading eller ikke.
Å bruke parkeringshuset på Osl, beregnet for El-bil blir uaktuelt da det spiser 3500,- av feriebudsjettet.
Flightpark er rimelige, og de henter og bringer bilen på Osl. De tilbyr også lading for kr. 150,-, men har hørt litt både og om dem.
Har alltid brukt Dalen, men de tilbyr ingen lading av el-biler.
Men sett at vi parkerer bilen med ca 70-80% på batteriet, og ingen lading mens vi er borte. Vil vi da ha noen mil igjen på bilen til å komme oss til en hurtiglader?
Bilen er en ny Leaf.
- 2015 Nissan Leaf Nordic Edition -

jkirkebo

Sitat fra: Hempe på søndag 05. juli 2015, klokken 17:58
Temaet har sikkert vært oppe før, men finner egentlig ikke noe som både er relevant og rimelig ferskt, så da spør jeg heller.
Vi stikker på ferie i slutten av juli, og dermed blir bilen stående i to uker.
Vi reiser fra gardermoen, så da blir jo spørsmålet om å kjøpe parkering med lading eller ikke.
Å bruke parkeringshuset på Osl, beregnet for El-bil blir uaktuelt da det spiser 3500,- av feriebudsjettet.
Flightpark er rimelige, og de henter og bringer bilen på Osl. De tilbyr også lading for kr. 150,-, men har hørt litt både og om dem.
Har alltid brukt Dalen, men de tilbyr ingen lading av el-biler.
Men sett at vi parkerer bilen med ca 70-80% på batteriet, og ingen lading mens vi er borte. Vil vi da ha noen mil igjen på bilen til å komme oss til en hurtiglader?
Bilen er en ny Leaf.

Gardermoen Parkering er billigst, har 100 ladeplasser som ikke koster noe ekstra å bruke, og tilbyr deg å reservere ladeplass på forhånd.

2 uker koster 640 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Elbilparkeringen på Gardermoen parkering er full for øyeblikket. Det finnes imidlertid hurtiglading i nærheten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Olee

Sitat fra: Hempe på søndag 05. juli 2015, klokken 17:58
Men sett at vi parkerer bilen med ca 70-80% på batteriet, og ingen lading mens vi er borte. Vil vi da ha noen mil igjen på bilen til å komme oss til en hurtiglader?
Bilen er en ny Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20222.0.html
Parkerer du med 70% har du mest sannsynlig 69-70% etter to uker også! Det hadde iallefall jeg :)

Hempe

Sitat fra: Olee på søndag 05. juli 2015, klokken 19:34
]http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20222.0.html
Parkerer du med 70% har du mest sannsynlig 69-70% etter to uker også! Det hadde iallefall jeg :)

Takker det avgjør igrunnen saken, og det blir Dalen nå også :)
- 2015 Nissan Leaf Nordic Edition -

Trekkoppbil

Ja, det er sikkert greit at bilen ikke er kobla til noe som helst, i tordensesongen.
Om sommeren liker jeg best at bilen står i skyggen. Gamle leafer har en kjemi hvor batteriet eldres når temperaturen er over 35 C. Har du 2015-batteri, kan det være mer robust.

Lithium-cellene har låg selvutlading.  Jeg er mer redd for at blybatteriet kan lade seg ut, men på en ny bil trur jeg ikke det er noe problem med 2 uker på sommeren, så lenge det ikke står på noe lys. Bare vær obs på at om bilen er spøkefull når den har stått noen uker, så kan startkabler gjøre susen for å få bilen i gang igjen.

Bare ikke parker med tomt lithiumbatteri for 2 uker.

emil

#6
Det eneste jeg ville vært urolig for er som nevnt 12V batteriet. Jeg var avhengig av at bilen var brukbar mer eller mindre med en gang etter ankomst fra to ukers ferie og løste det problemet med å la svigermor bruke bilen mens vi var borte.

Skulle jeg latt bilen stå hadde jeg kjøpt inn en sånn liten 12V starthjelp bare for å være helt sikker.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-2000035160/


Når det gjelder fremdriftsbatteriet tror jeg ikke det er mye å bekymre seg for, heller ikke temperaturer her i landet.


Hempe

Hva er egentlig greia med at alle er bekymret for 12v-batteriet ved parkering?
Dette er jo ikke noe man trenger å bekymre seg for på en fossilbil.
Hva drar egentlig strøm fra 12v-batteriet når bilen står ubrukt over en periode?
- 2015 Nissan Leaf Nordic Edition -

cra

Sitat fra: Hempe på mandag 06. juli 2015, klokken 13:41
Hva drar egentlig strøm fra 12v-batteriet når bilen står ubrukt over en periode?

Der er jo overvåking av batteriet, samt systemene som lar deg kontakte bilen for å starte varming/kjøling, timere osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Alt som bruker 12V på en fossilbil bruker 12V på en elbil. Og selv om bilen er skrudd av går det en del strøm til alt som må stå standby som bl.a telematikk til Carwings og timere for lading/klima. I teorien skal 12V batteriet lades opp fra fremdriftsbatteriet med jevne mellomrom og ved behov, men det har vist seg at dette ikke alltid skjer. Det har vært noen programvareoppdateringer som skal ha fikset de største problemene.

gausel

Haha. Vi har da kjøpt bil med solcellpanel på spoilern må vite.. parker i sola da vel..
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

lxm

Men kjære vene folkens! Det er selvfølgelig ikke noe problem å la bilen stå i to uker verken for fremdriftsbatteri eller 12v-batteri. Hadde bilen stående i over en måned i fjor sommer. Fremdriftsbatteriet viste 80% som jeg hadde ladet den til før jeg dro. 12v-batteriet ofret jeg ikke en tanke før jeg parkerte.
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

Spiffster

Jeg har aldri opplevd problemer med 12v batteriet selvom Leafen har stått 3 uker stille. Min Leaf har solcellepanel i spoileren som lader 12v batteriet, men når Leafen har stått stille så har den stått i en mørk garasje så jeg antar at det ikke hjelper så mye med solcellene.

Og Li-ion batteriene til de fjernstyrte bilene i garasjen (lekebiler) mister så å si ingen strøm selvom det går månedsvis mellom hver gang de brukes.

Jeg har også lest at det anbefales at hovedbatteriet ikke er helt fullt når elbilen skal langtidslagres. Jeg husker ikke grunnen, men jeg har fulgt det på mine ferieturer.

jkirkebo

Sitat fra: Spiffster på onsdag 08. juli 2015, klokken 10:51
Jeg har aldri opplevd problemer med 12v batteriet selvom Leafen har stått 3 uker stille. Min Leaf har solcellepanel i spoileren som lader 12v batteriet, men når Leafen har stått stille så har den stått i en mørk garasje så jeg antar at det ikke hjelper så mye med solcellene.

Det har aldri vært problemer med å lagre en Leaf hvor lenge som helst så lenge ladekabelen ikke er tilkoblet. Lagring med kabel tilkoblet har derimot ofte ført til utladet 12V batteri. Dette problemet skulle visstnok vært fikset i software for en stund siden, men det skjer fortsatt med vår selv om Brennes sier den har siste sw-versjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA