Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkrust

Startet av Gnilre, søndag 05. juli 2015, klokken 10:05

« forrige - neste »

Gnilre

Skrekk og gru.
Vasket bilen i dag og oppdaget anslagsvis 100 flekker på begge sider av bilen størrelse 0,5 - 2,0 mm. Det er på dører og skjermer. For meg ser det ut som rust i lakken. Pollenflekker kan det ikke være. Bilen har nå vært i bruk 10 måneder og kjørt 10.000 km. Her i Drammen er det jo både snø og regn om vinteren og veiene saltes.

Jeg lurer jo på hva jeg bør gjøre. Hadde tenkt å levere bilen til polering uansett, så det kan jeg jo gjøre. Bilen har noe asfaltbelegg nede på sidene jeg gjerne ville fått bort. Eller burde jeg vise dette til forhandler først ? Eller spør jeg NAF om sånt først ?

Bilen har vel garanti som dekker rust i lakken ? Jeg vet jo at Kia hadde lakkproblemer med den grå bilen som førte til forsinkelser. Mulig det også gjelder min bil ?

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på søndag 05. juli 2015, klokken 10:05
Skrekk og gru.
Vasket bilen i dag og oppdaget anslagsvis 100 flekker på begge sider av bilen størrelse 0,5 - 2,0 mm. Det er på dører og skjermer. For meg ser det ut som rust i lakken. Pollenflekker kan det ikke være. Bilen har nå vært i bruk 10 måneder og kjørt 10.000 km. Her i Drammen er det jo både snø og regn om vinteren og veiene saltes.

Jeg lurer jo på hva jeg bør gjøre. Hadde tenkt å levere bilen til polering uansett, så det kan jeg jo gjøre. Bilen har noe asfaltbelegg nede på sidene jeg gjerne ville fått bort. Eller burde jeg vise dette til forhandler først ? Eller spør jeg NAF om sånt først ?

Bilen har vel garanti som dekker rust i lakken ? Jeg vet jo at Kia hadde lakkproblemer med den grå bilen som førte til forsinkelser. Mulig det også gjelder min bil ?

Det er nok bare metallpartikler fra piggdekk som har festet seg på lakken og rustet. Prøv en runde med Iron-X.

https://bilpleiekongen.no/produkt/carpro-iron-x-lemon-scent-1l/

Asfaltbelegget fjernes enklest med PrickBort (selges bl.a på Statoil).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gnilre

Tusen takk for hjelpen :)
Blodtrykket er atter tilbake til 120/80.

Jeg er vel lat. Leverer inn bilen til polering denne uken.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

THS

#4
Vet ikke hva farge du har, men jeg har hvit/blått tak, og metallpartikler viser veldig godt på hvit bil. Heldigvis sier nå jeg, for da er det lett å se og fjerne med produktene nevnt i tråden her 8)

THS

Ja jeg ville nå først gått over med PrickBort, deretter Iron-x for så å avslutte med clay. Skulle du tatt alt med clay, risikerer du å forurense clayen på et blunk.
Viktig å polerer bilen etter denne behandling da en har fjernet alt av vokt som er på bilen ved nevnte behandling ;)

enla

Ser at det er noen uautoriserte forhandlere som kan skaffe Soul EV, sikkert importert på andre land sin kvote. 7 års Europa-garanti er jo fint, men noen som vet om bilene som selges fra norsk merkeforhandler har noen endringer, f.eks. ekstra tectyl-behandling osv.?
16' BMW i3 (leveres sept.)

OlavEmil

Kiaforhandlarane tek stort sett tectylbehandling på bilane dei leverer, men dei tek betalt for det. Kan (bør?) jo gjerast på importbilar òg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA